Witam!
Po co tak naprawdę jest nam potrzebne koło zamachowe dwumasowe, jeżeli jest ono tak awaryjne? Otóż koło dwumasowe tłumi drgania skrętne pochodzące z silnika a jest tam ich nie mało. Gdyby go nie było drgania te z silnika przenosiły by się na karoserię auta. Po co takie rozwiązanie jak wcześniej były sztywne koła zamachowe a to na tarczy sprzęgłowej był element tłumiący te drgania? Otóż po to aby oddzielić te drgania od skrzyni biegów a pozostawić je na silniku i kole dwumasowym. Przez co można stosować mniej wytrzymalsze skrzynie biegów a co za tym idzie lżejsze, bo to tarcza sprzęgła ma rowek wieloklinowy i osadzona jest na wałku wchodzącym do skrzyni biegów. Jeżeli koło dwumasowe tłumi drgania z silnika to na tarczy sprzęgła nie ma już elementów tłumiących przez co tarcza sprzęgła ma mniejszą bezwładność i jest łagodniejsza zmiana biegów. Jak sama nazwa mówi koło dwumasowe składa się, można to nazwać, z dwóch mas. Jedna z nich (jedno z kół) jest przekręcona bezpośrednio do wału korbowego a drugie oddzielone jest zestawem sprężyn umieszczonych obwodowo, z nim też już bez drgań współpracuje sprzęgło.
Takie rozwiązania jak najbardziej są przydatne w silnikach TDI, gdzie występuje znacznie wyższy moment obrotowy i trzeba go płynnie przekazać na koła.
Postanowiłem pokazać zużyty zestaw sprzęgła jaki byłem zmuszony wymienić. Auto w jakim wymieniałem to VW Golf 1.9 TDI 90 KM 210 Nm, oznaczenie silnika ALH:
Oto cały stary zestaw sprzęgła:
Na poniższym zdjęciu zestaw ten jest rozłożony na poszczególne części składowe:od lewej: koło zamachowe dwumasowe, tarcza sprzęgła, tarcza dociskowa sprzęgła z łożyskiem wciskowym:
Jak widać na poniższym zdjęciu w moim przypadku mechanik musiał wycinać część koła dwumosowego aby dostać się do śrub. Sam mówił, że jeszcze się nie spotkał z takim przepadkiem aby się tak zapiekło, przemieszczając się.
Jak widać niżej sprzęgło też już było na wykończeniu, nie wiele zostało już do nitów. Oznaczenie wskazuje, że było ono jeszcze fabryczne 6^ 00. Auto zarejestrowane po raz pierwszy we wrześniu 2000.
Łożysko wciskowe (oporowe) też już było wypracowane o miało luzy:
Oto oznaczenia z oryginalnych części:
Pozdrawiam!
Mam nadzieję, że komuś pomogłem.