![bigok :bigok:](./images/smilies/bigok.gif)
Często widuję tematy typu:
-nie wchodzi 1 bieg;
-zamiast wstecznego,wchodzi 1 bieg;
-zniknął 5 bieg;
Zadam więc sobie trochę trudu,pozbieram trochę fotek z kompa i wystrugam foto-poradę.Niech ten temat stanie się pomocnym dla tych,którzy bez szukania,w ciemno zakładają tematy z zagadnieniami w/w.
![chytry :chytry:](./images/smilies/chytry.gif)
Mam dosyć sprzątania po nich,więc teraz o te sprawy pytajcie tutaj,w tym temacie.
Pacjentem przy tego typu operacji może być mk1,mk2,mk3 i chyba także mk4. Zasada przełączania biegów za pomocą sztywnych cięgien jest taka sama w tych autach,oczywiście nie we wszystkich modelach silnikowych
![bajer :bajer:](./images/smilies/bajer.gif)
Do rzeczy.
1.Na początku wyjmujemy zawleczki i zdejmujemy cięgno z ciężarkiem-w mk3,we wcześniejszych Golfach ciężarka nie było,tylko sam pręt.
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/min_2278e1f579619328b99947b40f6732.jpg)
2.Następnie małym śrubokrętem podważamy zabezpieczenia (plastikowe języki) i zdejmujemy drugie cięgno.
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/min_36603588bea5fc5e736634d262b2f7.jpg)
3.Podobnie jak w pkt.2 podważamy zabezpieczenia i zdejmujemy najkrótsze cięgno,oraz odkręcamy nakrętkę od spodu (2 klucze 13mm) i wyjmujemy śrubę M8.Następnie zdejmujemy dźwignię z łapy skrzyni.
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/min_a236e02d0b26c24863f3d6f4302.jpg)
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/min_16b838770870064e8bf84510dbf81.jpg)
4.Luzujemy śrubę M8 (2 klucze 13mm) i wysuwamy pręt wybierający z obejmy dźwigni.
Uwaga! Przed poluzowaniem,należy zaznaczyć jak najdokładniej położenie pręta względem obejmy,żeby później nie było wielkich problemów z regulacją biegów!
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/min_1ce8caa6004f16df432225c1c4f8.jpg)
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/min_1ddd7a241950b1d16bcc996431310.jpg)
5.Odkręcamy od maglownicy ustrojstwo ze zdjęć,przykręcone za pomocą trzech śrub M8 (klucz 13mm). Dwóch z nich nie widać na zdjęciu,są z tyłu.
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/min_f43cb3e614f59e718e409962cdb.jpg)
6.Oto graty po zdemontowaniu:
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/min_f4f0854d62606fab205fed972f8.jpg)
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/min_6c2fe2181c433f437eb62c13e16.jpg)
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/min_a31705c9ee5f34628335646a29d4901.jpg)
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/min_271de85a74c1b9f3bea0e82691f.jpg)
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/min_0968b2c5f17ce98c5ff02ba1f47d6d.jpg)
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/min_3c618bed624c0a1bc89fddbee0023.jpg)
7.Teraz będą potrzebne zestawy naprawcze. Na fotkach widać numery katalogowe,więc nie powinniście mieć problemów z zamówieniem.
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/min_74752025e1e6a69e17b2cf0b7c152.jpg)
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/min_ea3fe715157b5c1ef4c33f463d4496.jpg)
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/min_7d1ae86d89820d3110d4fdaa9103.jpg)
8.Omówię proces naprawy tego ustrojstwa przykręcanego do maglownicy. Jego tulejka prowadząca pręt wybierający,jest przytwierdzona za pomocą blaszanego koszyka i przynitowana,nity trzeba ściąć. W zestawie naprawczym są 2 nity do zaklepywania,ale ja użyłem dwóch nitów zrywnych,ponieważ mam nitownicę,więc było mi wygodniej.
Najpierw sobie to wszystko umyłem benzyną,a później rozebrałem i wymieniłem to co było do wymiany.
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/min_4bf13ea25186757995dad596caea65.jpg)
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/min_0001b254c776d7aafba2e2d196b0f5f.jpg)
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/min_3cb5f780f1b94eebe1bb82718ef.jpg)
9.Kolejnym krokiem jest wymiana wszystkich tulejek ślizgowych i (uwaga!) podkładek z gąbki pod metalowymi "jabłkami" plastikowych cięgien. Na jednej z fotek zaznaczę o co chodzi.
-na czerwono,tulejki ślizgowe,jest ich więcej do wymiany we wszystkich elementach;
-na żółto,podkładki gąbkowe,jest ich więcej do wymiany we wszystkich elementach;
-na niebiesko,tulejka ślizgowa,ale mam wątpliwości,czy jest z którymś z zestawów naprawczych.Nie pamiętam,bo dawno to robiłem.Może jest,może nie...
![Obrazek](http://www.fotem.pl/data/mini/min_fccf244b2e3f84d4727d3af25a5f3.jpg)
10.Wracając jeszcze do zestawów naprawczych,warto też dokupić nowe cięgna plastikowe,które mogą się okazać wytarte w środku i posiadać luz na "jabłkach". Dobrze jest wcześniej to zweryfikować,by w trakcie naprawy mieć już wszystko co potrzebne.
Tak więc dotarliśmy do końca. Nie będę opisywał procesu składania tego co zostało rozebrane,bo nie widzę takiej potrzeby,jest to oczywiste
![bajer :bajer:](./images/smilies/bajer.gif)
Po zmianie tych elementów,zmiana biegów stanie się przyjemnością,nie udręką
![wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Jeśli o czymś zapomniałem,to piszcie.Mam jeszcze trochę fotek,więc mogę co nieco rozjaśnić
![bajer :bajer:](./images/smilies/bajer.gif)
Powodzenia przy grzebaniu
![food :food:](./images/smilies/food.gif)