Strona 20 z 40

: ndz cze 11, 2006 09:36
autor: ventil
Witam!
Poniewaz nie interesowałem się zbytnio pompami sterowanymi elektronicznie z TDI więc moja wiedza na temat ich sterownika (nastawnika) jest dość mała ale po przeczytaniu arykułu "Instrukcja_czyszczenia_nastawnika_pompy_typu_VP_37_by_ADAMM" zastanawiam się nad skonstrułowaniem prostego sterowania do pompy vp37. Pompa w zwykłym TD sterowana jest linką i właściwie to ustala dawkę paliwa pomijając resztę mechaniki która np. ogranicza dawkę przy dużych obrotach czy zmiana kąta wtrysku na zimnym silniku ("ssanie"). W pompie vp37 jest zwykła cewka która w zależności od przyłożonego napięcia (lub przebiegu napięcia np. fali prostokatnej o zmiennym czasie czy wypełnieniu) przesuwa tak samo mechanizm jak my w zwykłych pompach przesuwamy go nogą poprzez linkę. Oczywiście na wartość dawki w TDI ma wpływ wiele innych czynników jak sygnał z przepływki, czujników temp., potencjometru przepustnicy itd. Nam w zasadzie chodzi tylko o mozliwość regulacji dawki i nie interesuje nas to czy auto dymi czy nie bo jest za małe np. ciśnienie doładowania i obroty co w TDI reguluje sterownik, czy turbo przeładowuje czy nie itd. - tylko regulacja dawki. Jeśli ktoś miałby dostęp do wykresów napięciowych sterowania tej cewki to byłbym wdzięczny za wklejenie lub przesłanie na mail'a. No i co o tym myslicie?

: ndz cze 11, 2006 10:21
autor: Kapibara
Cinek pisze:hehe ale to oprócz założenia wskaźnika musisz jeszcze coś pokręcić jakbyś tak nie wiedział
dofcipnis :bajer:


ventil, no to dobra ale co zrobisz jak bedziesz mial te przebiegi. do cewki idzie odpowiednie napiecie i prad i wokol sie wytwarza pole elektromagnetyczne i dzieki temu jest bardzo dokladny. ale ty chcesz podac wlasne napiecie ktore idzie na cewke tak??? wtedy nei cza linki tylko bedziesz musial skonstrulowac jakies uzadzonko. ale co z wolnymi obrotami, no i ewentualnie kontem wtrysku przy roznych predkosciach obrotowych

: ndz cze 11, 2006 11:01
autor: Rapix
No i po małych probach z autem wazacym tyle samo...
wczoraj ustawiłem sie z passatem 1.9TDI B4 tak samo jak mój w kombi...
1 wyścig przegrałem dosłownie o maske... i to na 4 biegu...
2 raz przegrałem o dlugosc auta, nie che sie tłumaczyc czy cos ale zaniskich obrotów ruszyłem i na stracie mi sie przydławił...
Ogólnie jestem bardzo zadowolony bo auto było dosc mocno rozgrzane i u mnie przewodu do kolektora nie dalo sie dotchnac... (brak intercoolera) w tdi on był i przewodzik całkowicie zimny...
no cóz w tym tygodniu postaram sie intercooler zapakowac, a pózniej wydech zrobie i byc moze jeszcze dawke zwieksze... zobaczymy jakie efekty beda :) ale mysle ze juz spokojnie z passatami TDI bede sobie radził...

: ndz cze 11, 2006 11:17
autor: souler
ładnie ładnie. z czego robisz wydech? spawasz sam czy ktos ci to robi? w sumie masz auto jeszcze ciezsze niz moje o pare kilo, bo ja mam sedana, wiec tym bardziej cieszy, ze ganiasz tdi :bigok:

: ndz cze 11, 2006 13:04
autor: ventil
Kapibara, dlatego właśnie przydał by sie wykres np. taki jak z oscyloskopu bo jeśli to jest stałe napięcie (prąd stały) i zmienia się tylko jego wartość to sprawa jest generalnie dość prosta ale jeżeli jest to napiięcie zmienne (prąd zmienny) a zmienia się cząstotliwość lub wypełnienie (tzn. impulsy dłuższe lub krótsze) to wtedy będzie trochę trudniej ale nie niemożliwe. Wolne obroty też są ustawione przez jakąś tam wartośc tego napięcia a kąt wtrysku w starych pompach na linkę chyba nie zmienia się w całym zakresie obrotów (pomijając wyciągnięcie "ssania"). Więc nie muszę go zmieniać. Rozumiem - w TDI jest to zmienne ale wszystko po to by właśnie zapewnic wiele rzeczy automatycznie jak np. "ssanie" na zimnym silniku czy ograniczenie dymienia przy nagłym przyciśnięciu "gazu" i przy zbyt małym ciśnieniu doładowania jak i ograniczenie dawki w górnym zakresie obrotów by ni przekręcić silnika. Mi to wszystko nie jest potrzebne bo: "batory" przy katowaniu mi nie przeszkadza, silnik palił na mrozach bez "ssania", obrotów nie przekręcę bo mam obrotomierz i te inne rzeczy...

[ Dodano: 11 Cze 2006 13:05 ]
miałem dostac przesyłkę z pompą TDI w sobote ale nie przyszła więc powinna być w tygodniu. bardzo mnie ciekawi ta sprawa więc jak tylko ją otrzymam to zaraz będę majstrował...

: ndz cze 11, 2006 13:28
autor: Kapibara
ale co ci to da, zastapisz linke napieciem i tyle bo pracowac to musis tak samo, bo nawet jak sobie ustawisz ze w pewnym zakresie obrotow da ci wieksza dawke paliwa to nei da ci sie ustawic zeby ci powietrza wtedy dal wiecej. z praktycznego punktu widzenia nie ma zadnego +. jedynei zeby sobie pokombinowac. mam 2 ksiazki poszukam w nich czegos na ten temat, moze bedzie jakis przebieg

[ Dodano: Nie Cze 11, 2006 14:12 ]
patrzylem i nei ma, mysle ze ciezo bedzie znlesc to napiecie. znalazlem zato parametry do diagnostyki pompy wtryskowej. tam sa napiecia przy roznych obrotach i temperatury. mozna samemu wyregolowac dawke jaka ma byc przy roznych obrotach ale to troche pracy cza wlozyc

: ndz cze 11, 2006 14:19
autor: ventil
Chodzi mi o to że gdyby dało się cos takiego zrobic to nie trzeba by było przerabiać zwyłej pompy a pompa do TDI ma pewnie dość dużą wydajność więc jak najbardziej spełniała by swoje zadanie. No ale zobaczymy, poszperam cos w necie i moze znajde...

: ndz cze 11, 2006 16:04
autor: Kapibara
a ta twoja pompa od TDI ma wal i ile tloczkow na nim?

: ndz cze 11, 2006 16:10
autor: ventil
No napisałem przecież że pompę dostanę w tym tygodniu bo miała przyjść w sobote ale nie dotarła. jak będę ja miał to wkleje foty.

: ndz cze 11, 2006 17:02
autor: Kapibara
no to spoko, wymiana tej czesci co poprawi ilosc pompowanego paliwa jak najbardziej sluszna ale sterowanie dawka to jzu nie wiem. moglbys podeslac jakies artykuly juz materialy na temat pomp i ogolnei diesli

: ndz cze 11, 2006 18:51
autor: ventil
Wiele artykułów przeczytałem na diesel.net. Jest tam "skarbnica" wiedzy jeśli chodzi o pompy starego typu. Na polskich forach zazwyczaj juz pisze się o TDI'kach, box'ach i chip'ach i programach do TDI. Może kiedys bardziej sie zagłebie w te tematy ale na razie chce zmajstrować mocniejsze 1,9TD raczej na mechanicznej pompie choc kto wie...

: ndz cze 11, 2006 19:31
autor: Kapibara
a mam pytanie tylko sie nei smiac: daloby sie przelozyc glowice z TDI do td???

: ndz cze 11, 2006 20:40
autor: ventil
Kapibara, no niestety głowicy od TDI nie założysz to TD. W TDpaliwo spala sie w komorze wstępnej która jest umieszczona w głowicy a tłok jest prawie płaski (poza małym wyfrezowaniem. Natomiast w TDI (direct injection) głowica jest płaska, wystaje z niej koniec świecy i końcówka wtrysku a komora spalania jest w tłoku. Tłok ma jakby "dziurę" w środku i tam spala sie paliwo.
Głowica TD
Obrazek
Tłok TD
Obrazek
Głowica TDI
Obrazek
Tłok TDI
Obrazek

: ndz cze 11, 2006 21:31
autor: Kapibara
o kurde no to fajnie, dzieki za odpowiedz. tak sobie myslale mze jakby zrobic tak jak mowisz zeby zamiast linki dac prosty ukladzik elektroniczny to jeszcze dolozyc regolowana dawke powietrza i bedzie super wypasik. mozna by wtedy sobie samemu dostosowac ile paliwa ma spalac przy jakich obrotach np. podrozuje sie przy to wtedy mala dawka a przy nieco wyzszych naprawde porzadna nawka paliwa i powietrza.

ewentualnie miec do jazdy na sredniej mieszance a w samochodzi miec przycisk ktoryby zmiekszal dawke paliwa i powietrza :bigok:

ale to tylko takie sobie gdybanie

i jeszcze jdno co myslicie o natrysku wody na IC???