Evo chyba Cie troche poniosło nie sądzisz?
Wolf, żeby dobrze zagazować auto trzeba wiedzieć dokładnie na jakiej zasadzie działa silnik doładowany. Trzeba wiedzieć jaki AFR musi utrzymać i jaki musi mieć zapłon żeby krzywdy sobie samemu nie zrobić. Każdy silnik jest inny. G60 to dość specyficzna jednostka bo nie ma kontroli cisnienia doładowania z prawdziwego zdarzenia (krokowca nie liczymy bo i tak każdy robi buypas). To stwarza całą masę zagrożeń dla tego silnika w przypadku niewłaściwego składu mieszanki. Żeby ten motor dobrze zagazować musisz wiedzieć kilka rzeczy z teorii zanim sie zabierzesz za zabawę:
1. Jak zmienia się zapłon w g60 w zależności od obrotów i obciążenia i co najważniejsze dlaczego tak sie zmienia a nie inaczej.
2. Jaka jest poprawna temperatura spalin i AFR w oryginalnym sprawnym g60 dla całego zakresu obciążeń i całego zakresu obrotowego.
3. Jaka jest różnica między bezpiecznym AFR dla gazu i benzyny (pamiętaj że gaz i benzyna mają inne stosunki mieszanek stechiometrycznych a to trzeba wziąć pod uwagę)
4. Jakie jest maksymalne chwilowe zapotrzebowanie G60 na benzynę w skrajnych warunkach (to będzie Ci potrzebne do wyliczenia wydajności gratów gazowych ktorych potrzebujesz)
5. Jak działa sonda szerokopasmowa i jej kontroler oraz w jaki sposób użyć odczytów tego urządzenia do wystrojenia instalacji (w połączeniu z obciążeniem, które jakoś musisz ustalić)
6. Jak jest zasada działania urządzenia typu SMT (świnie). Musisz wiedzieć, które sygnały taka świnia oszukuje, jaki sygnał jest dla niej podstawą do sterowania skladem mieszanki i czy akurat w Twoim motorze ten sygnał jest wystarczający do poprawnego strojenia.
Pomijam oczywiscie to że musisz doskonale znać zasadę działania silnika spalinowego i nie chodzi tylko o to ze cos wybucha i z tego sie bierze energia. Bardziej chodzi o sprawy takie jak wpływ kształtu komory spalania na spalanie stukowe, jego konsekwencje dla silnika, wpływ liczby oktanowej paliwa na spalanie stukowe, optymalne ustawienie zapłonu dla konkretnej liczy oktanowej przy określonym stopniu sprężania, zależność między AFR, temperaturą spalin i zapłonem i wiele wiele innych.
Tak co napisałem powyżej to tylko to co akurat w tej chwili przyszło mi do głowy, o wielu rzeczach na pewno zapomnialem. To wszystko Ci będzie potrzebne do doboru instalacji, poprawnego jej montażu i poprawnego strojenia. Co więcej - na pewno coś pójdzie nie tak, bo będziesz robić to pierwszy raz. Musisz doskonale znać zachowania silnika w przypadku różnego rodzaju usterek i umieć odpowiednio na to zareagować. Bez tego nie namierzysz miejsca w którym zrobiłeś błąd a to do niczego dobrego nie doprowadzi. Generalnie nie zniechęcaj się, po prostu zbieraj informacje i ucz się. Nie stawiaj pytań na które możesz znaleźć odpowiedzi w internecie. Świadczy to o tym, że nie zadałeś sobie najmniejszego trudu żeby czegoś poszukać a tym co mają wiedzę nie chce się pomagać leniom
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
(no offence oczywiscie)