Przygotowanie silnika pod Turbo

Tuning, swapy, modyfikacje mechaniczne, poprawa osiągów auta i wszystko na te tematy...

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, bugalon, kkkacper, toffic, VIP

Awatar użytkownika
voj2s
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 248
Rejestracja: ndz wrz 18, 2005 14:49
Lokalizacja: krakoof
Kontakt:

Post autor: voj2s » ndz sty 14, 2007 11:36

ten piekny wzor to jak swiat switem sluzy do wyliczania mocy silnika a nie momentu obrotowego chyba ze jakies czysto teoretczne rozwazania..... z fizycznego pkt widzenia okresla sie najpierw moment i jego przebieg a pozniej przelicza taka wartosc jak moc..... najprostrzy przyklad hamownia wlasnie w ta strone to liczy
glowny parametr pracy silnika to MOMENT OBROTOWY a moc to funkcja momentu w obtorach

pozdrawiam



Awatar użytkownika
evolution
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4305
Rejestracja: pt gru 31, 2004 18:20
Lokalizacja: się biorą dzieci???
Kontakt:

Post autor: evolution » ndz sty 14, 2007 12:46

woj2s to ze hamownia mierzy moment i to zamienia na wykres mocy nie oznacza ze silnik tak samo sie przelicza.... fakt jest taki ze moc jest zalezna od ilosci paliwa spalonego w czasie uwzgledniajac wszystkie straty... w paint'cie zrobilem na predko rysunek wyjasniajacy zasade dla wiekszej czesci forum...
mala legenda: obroty os X moc os Y
1 zielony przebieg pokazujacy wykres mocy w funkcji obrotow po uwzglednieniu ilosci cykli zaplonow na sekunde przy stalej dawce paliwa na cykl, bez brania pod uwage strat i wplywu ukladu rozrzadu na charakterystyke... czyli charakterystyka napelnienia cylindrow 100 procent linia 2 niebieska
3 zolta charakterystyka napelnienia silnika przy seryjnych walkach i fazach rozrzadu czyli dupowozu
4 filoet charakterystyka napelniania silnika na ostro
warto zauwazyc ze wartosc 100 procent okolo jest osiagana na malym zakresie , reszta to praca taka sobie, stosujac zmienne fazy rozrzadu mozna polaczyc linie 3 i 4 i miec bardzo mile wrazenia z jazdy. warto nadmienic tez ze te charakterystyki sa zblizone do wykresow momentu obrotowego silnika
5 zgnila zielen, przebieg mocy po uwzglednieniu wplywu napelnienia cylindrow na prace silnika przy walkach normalnych, bez uwzgledniania strat w silniku
6 rozowa przebieg mocy po uwzglednieniu charakterystyki napelnienia przy walkach sportowych, bez uwzgledniania strat w silniku
7 wykres strat w silniku wynikajacy z czystej fizyki mas wirujacyc i innych bedacych w ruchu w silniku
. ten rysunek przedstawia dokladnie czym i jak mozna modelowac moc, z czego ta moc sie bierze( bynajmniej nie z momentu bo on siebierze bezposrednio z mocy) widac tez dokladnie ze zmniejszajac strat w silniku mozna osiagnac wieksza moc. ( zeby nie bylo do wyrysowania teoretycznego wykresu mocy silnika trzeebaby odjac od lin 5 i 6 linie 7 i zrobic dwie nastepne, jednak zrezygnowalem z tego bo sie juz nieczytelny rysunek robil)
na podstawie takich rozwazan mozna sobie "perfekcyjnie wyliczyc silnik najac wszystkie parametry budowanego silnika, z bledem nie przekraczajacym 3 procent....


Urodzinowa Promocja!!!
EVOLUTION MOTOR SPORT
Jakimów Jacek Wrocław tel. 608738768 Tuning Mechaniczny itd.

Awatar użytkownika
voj2s
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 248
Rejestracja: ndz wrz 18, 2005 14:49
Lokalizacja: krakoof
Kontakt:

Post autor: voj2s » ndz sty 14, 2007 13:29

nie zamierzam sie klucic po raz kolejny wiec powiem krotko:
jak silnik jest zbudowany juz wiem ze wiesz wiec skoro "eksplozja" w cylindrze powoduje ruch tloka w dol (dziala na tlok pewna sila cisneinia w cylindrze przyjmijmy F ) a ten zas za posrednictwem korbowodu naciska na wal a dokladniej na wykorbienie ktore jest rodzajem ramienia to co nam wychodzi?? sila * ramie ...... i dalej twierdzisz ze to jest moc??



Awatar użytkownika
evolution
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4305
Rejestracja: pt gru 31, 2004 18:20
Lokalizacja: się biorą dzieci???
Kontakt:

Post autor: evolution » ndz sty 14, 2007 14:19

moc ma to do siebie ze jest to energia w czasie... wiec jesli paliwo spala sie w cylindrze wytwarzajac energie to moc jest wprostproporcjonalna do energi powstalej podczas spalenia paliwa. wiec im wiecej paliwa tym wieksza moc... a moment jest skutkiem dzialanie energi na wykorbienie i oblicza sie go wedlug wzoru ktory juz podalem
P.s. nie twierdze ze tak mocy nie wyliczysz bo sie da z tym ze wygladaloby to jak podroz z wroclawia do jeleniej gory przez suwalki.... bezcel


Urodzinowa Promocja!!!
EVOLUTION MOTOR SPORT
Jakimów Jacek Wrocław tel. 608738768 Tuning Mechaniczny itd.

Awatar użytkownika
olozwirski
2 SLOW 2 PLAY
2 SLOW 2 PLAY
Posty: 1628
Rejestracja: wt lut 22, 2005 21:49
Lokalizacja: WKZ

Post autor: olozwirski » śr sty 17, 2007 18:23

voj2s pisze:nie zamierzam sie klucic po raz kolejny wiec powiem krotko:
jak silnik jest zbudowany juz wiem ze wiesz wiec skoro "eksplozja" w cylindrze powoduje ruch tloka w dol (dziala na tlok pewna sila cisneinia w cylindrze przyjmijmy F ) a ten zas za posrednictwem korbowodu naciska na wal a dokladniej na wykorbienie ktore jest rodzajem ramienia to co nam wychodzi?? sila * ramie ...... i dalej twierdzisz ze to jest moc??
Tez sie che klocic, zaintrygowal mnie ten temat po prostu.
Czysta matematyka, sila x ramie, hmm.. Zatem zwiekszajac ktors z czynnikow mamy wplyw na wysokosc momentu obrotowego? Oczywiste jest ze jak zwiekszymy nacisk na tlok to tak, ale czy tez wtedy kiedy sila pozostanie ta sama a powiekszymy ramie(wykorbienie)?



Awatar użytkownika
evolution
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4305
Rejestracja: pt gru 31, 2004 18:20
Lokalizacja: się biorą dzieci???
Kontakt:

Post autor: evolution » czw sty 18, 2007 00:01

w tedy zwiekszysz pojemnosc silnika i ilosc paliwa ktore spalisz... czysta fizyka. albo wyprowadzasz moc silnika z ilosci spalonego paliwa i odliczasz straty w danej chwili, albo obliczasz cisnienie po spaleniu paliwa, do ktorego potrzebujesz innych danych typu srednica denka skok tloka, plus te same straty, wyliczas z tego sile na korbie ktora non stop zmienia kat nacisku na wal, . jak juz obliczysz z duzym marginesem moment mozesz obliczyc moc, ktora ma za punkt wyjscia i tak ilosc spalonego paliwa. jak napisalem przez suwalki....... posciej i dokladniej obliczyc moc w obrotach i wykorzystac obliczona moc do momentu, jest pewnosc ze bedzie maly blad obliczeniowy


Urodzinowa Promocja!!!
EVOLUTION MOTOR SPORT
Jakimów Jacek Wrocław tel. 608738768 Tuning Mechaniczny itd.

Awatar użytkownika
voj2s
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 248
Rejestracja: ndz wrz 18, 2005 14:49
Lokalizacja: krakoof
Kontakt:

Post autor: voj2s » pt sty 19, 2007 01:49

dla mnie temat zaleznosci wykorbienia i momentu jest prosty wystarczy przeanalizowac jakie wykorbienie maja silniki "lubiace" wysokie obroty a jakie krecace sie do tych 5000-6000 rpm lub TDI ..... bo jak inaczej wytlumaczyc ze silnik hondy mowa o silnikach NA nie chce generowac takiego momentu jak silniki o podobnej pojemnosci z ta tylko rozniaca ze krecace sie 3000 rpm skoro pojemnosc podobna to i pewnie ilosc mieszanki tez iwec dlaczego nie ma momentu??
no i dlaczego w dieslach pojemnosc robi sie wlasnie przez duzy skok a nie idzie w srednice tloka?? takie 2 litry o tloku 100mm albo wiecej i malym skoku a jednak to tlok w dieslu jest mniejszy a skok duzy.... kolejny przyklad F1 skok raczej smieszny z pkt widzenia przecietnego smiertelnika interesujacego sie motoryzacja i budowa silnikow.......moc imponujaca a moment w stosunku do mocy i pojemnosci silnika?? ....chyba skromny



Awatar użytkownika
evolution
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4305
Rejestracja: pt gru 31, 2004 18:20
Lokalizacja: się biorą dzieci???
Kontakt:

Post autor: evolution » pt sty 19, 2007 20:46

a wiec tak myslisz:) moze policzymy.... mowisz 1600 pojemnosci .. pojedziemy dwoma silnikami 4 cylindrowymi o skoku 50 mm i 100 zeby bylo bardziej obrazowo. przyjmijmy w rozwazaniach 1 cylinder czyli pojemnosc 400 cm3 przy skoku 50mm czyli 5cm powierzchnia tloka musi wynosic 80 cm3 zalozmy takze stale cisnienie max w momencie zaplonu zalozmy na 50 bar w zwiazku z tym ze znamy powierzchnie tloka, oraz cisnienie dzialajace na tlok mozemy wyliczyc sile dzialajaca na korbowod, w tym przypadku mamy F = 500 * 80 =40000 N znajac ramie 25mm czyli 0,025m mamy moment obrotowy w postaci 40000N * 0.025m =1000 Nm. duzy ten moment ale z jasnego powodu zalozylismy stale cisnienie 50 bar, ktore w rzeczywistosci stopniowo do zwiekszania objetosci komory spalania maleje, jednak zwieksza sie ramie, przebieg cisnienia w stosunku do momentu uzyskanego na wykorbieniu jest niezmienna przy zastosowaniu tej samej pojemnosci skokowej cylindra, wiec mozemy pominac ten element w rozwazaniach.
przy silniku 100 mm skoku powierzchnia tloka musi miec 40 cm3 prazy tym samym cisnieniu max 50 bar znow przeliczajac na odpowiednie jednostki mamy 500 * 40 = 20000, i znow znajac ramie w tym przypadku 50mm czyli 0.050m obliczamy moment obrotowy. w postaci 20000N * 0.050m =.????? qrwa znowu 1000 Nm. w zwiazku z tym nasuwa sie pytanie co pominieto w rozwazaniach ze silniki ,maloskokowe maja mniejszy moment niz wielkoskokowe. otoz zdaje sie ze te silniki roznia sie fazami rozrzadu, ktore w tych o malych skokach pozwalaja na uzyskanie duzych mocy z silnika, przy duzych obrotach. a skoro moment jest zalezny od mocy i obrotow, i biorac pod uwage cisnienia dzialajace na korbowod w silniku o malym skoku, ktore sa raz wieksze wyjasnia sie wszystko, konstruktor majac do polaczenia jakas tam zadana nie za duza moc, pojemnosc, dlugodystansowosc silnika a zarazem bezawaryjnosc i do tego gabaryty silnika, buduje silnik o duzym skoku, pozwalajacym na pokonanie przebiegow rzedu kilkuset tysiecy kilometrow. majac na celu uzyskanie mocy duzej przy zadanej tej samej pojemnosci zbuduje silnik o niskim skoku, krecocy sie wysoko przy pomocy odpowiednich faz rozrzadu a maly moment zwiekszy przekazujac na kola przez wiekszye (i wolniejsze) przelozenie, uzyskujac lepsze przyspieszenia mimo mniejszego momentu oraz ta sama predkosc maxymalna na danych biegach co w silniku wolnoobrotowym i dlugiej skrzyni biegow......
trzeba wiedziec co sie chce uzyskac budujac auto czy inny pojazd i do tego dostosowac budowany silnik, w wielu przypadkach od podstaw, a jeszcze w wiekszej ilosci majac jakis nadliczbowy manel na polkach, do wykorzystania.....
a tak przy okazji ode mnie mala srednica w dieslu jest spowodowana inna potrzeba, wieksza predkosc tloka przy malej srednicy a wiekszym skoku powoduje wieksze zawirowania w komorze spalania niz w silniku o mniejszym skoku a wiekszym tloku... im wiesze zawirowania tym lepsze spalenie paliwa....


Urodzinowa Promocja!!!
EVOLUTION MOTOR SPORT
Jakimów Jacek Wrocław tel. 608738768 Tuning Mechaniczny itd.

Awatar użytkownika
voj2s
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 248
Rejestracja: ndz wrz 18, 2005 14:49
Lokalizacja: krakoof
Kontakt:

Post autor: voj2s » pt sty 19, 2007 22:48

...nie chce sie zaglebiac w powazne obliczenia bo i tak niewiele z tego wyjdzie ale moze odpowiesz mi na jedno proste pytanie ...skoro nie ma znaczenia czy skok jest duzy czy maly dlaczego silniki o malym skoku sa krecone tak wysoko ??przeciez mozna zastosowac inny rozrzad i uzyskac duzy moment i ta sama moc przy nizszysz obrotach ..... zdrowsze dla wszystkich elementow pokolei ze nie wspomne o mocy na kolach ktora bedzie wieksza z powodu nizszych obrotow ...mnijszych strat na elementach wirujacych



Awatar użytkownika
evolution
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4305
Rejestracja: pt gru 31, 2004 18:20
Lokalizacja: się biorą dzieci???
Kontakt:

Post autor: evolution » sob sty 20, 2007 10:02

ano moge, majac na uwadze bezawaryjnosc i dlugodystansowosc a wysokie obroty silnika, wszystko razem sie kloci ze soba. w silniku o duzym skoku sa wieksze sily bezwladnosci oddzialujace na korbowod tlok i czopy walu, niz w silniku o malym skoku i tych samych obrotach. wykorzystywanie obrotow w silniku o duzym skoku grozi skrocona zywotnoscia, oraz np awaria z powodu wady materialu czy konstrukcji..... na szczescie jst to vw speed i w tym dziale nie rozwazamy duzych przebiegow a tylko duze moce... a co do twojego pomyslu silnik o malym skoku i nisko umieszczonym momencie,,, musisz sie jeszcze nauczyc wiele..... powiedz mi co na to korbowody??? bo mysle ze niezadowolone by byly z takiej sytuacji jak opisujesz.... tak podchodzac silnika bys nie zbudowal.
P.s. koniec objasniania budowy silnika i tak za duzo powiedzialem...


Urodzinowa Promocja!!!
EVOLUTION MOTOR SPORT
Jakimów Jacek Wrocław tel. 608738768 Tuning Mechaniczny itd.

Awatar użytkownika
voj2s
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 248
Rejestracja: ndz wrz 18, 2005 14:49
Lokalizacja: krakoof
Kontakt:

Post autor: voj2s » sob sty 20, 2007 14:21

fajnie ze to ty skonczyles temat mimo iz ja zaczalem ....a co do wiedzy to praktyka zweryfikuje Twoja i moja... mi po raz kolejny pokazales ze masz na wszystko SWOJE teorie........



Awatar użytkownika
evolution
Mistrz KieroVWnicy
Mistrz KieroVWnicy
Posty: 4305
Rejestracja: pt gru 31, 2004 18:20
Lokalizacja: się biorą dzieci???
Kontakt:

Post autor: evolution » sob sty 20, 2007 14:40

heh chyba slepy jestem, bo nie widze zebys ty zaczal... ...a propo twojego starego jak swiat wzoru do obliczania mocy z momentu.... wytlumacz mi biorac pod uwage fakt ze ten sam wzor, ktory podalem wczesniej, ( a z ktorego podstawiajac za moc w kw moc w ps wyprowadziles sobie swoj) jest uzywany do wyliczania momentu silnikow... elektrycznych. w ktorych to podstawa do obliczania mocy jest wzor P = I * U, to jak tam wyliczysz sobie moc...z momentu, bo chyba nie z opoornosci i napiecia wyliczysz sobie sile elektromagnetyczna, pozniej moment dzialajacy na wirnik etc, etc az dojdziesz do tego co masz z wzoru U*I ??


Urodzinowa Promocja!!!
EVOLUTION MOTOR SPORT
Jakimów Jacek Wrocław tel. 608738768 Tuning Mechaniczny itd.

jajcun666
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 7
Rejestracja: śr lut 28, 2007 18:25
Lokalizacja: Toruń

Post autor: jajcun666 » śr lut 28, 2007 18:53

Jakie czesi i z jakich samochodow beda mi potrzebne do zalozenia turbo przy silniku 1.8GT (oznaczenie silnika RP, monowtrysk), oraz jakich efektow sie moge spodziwac. Powiem ze jestem w tym temacie zilony, a nawet bardzo zielony wiec prosil b :blush: ym o jakes FAQ oraz o jakies przyblizone koszty takiej modyfikacji.



Awatar użytkownika
Zoltecek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 340
Rejestracja: sob lis 19, 2005 14:21
Lokalizacja: Olsztynek/Mrągowo

Post autor: Zoltecek » śr mar 07, 2007 00:00

jajcun666 http://www.grabowski.com.pl/uklady_turbo.htm wydaje mi sie ze nie jest to ani kosztowne ani trudne moze niece czasochłonne sam mysle nad soft turbo



ODPOWIEDZ

Wróć do „Speed”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 44 gości