Strona 1 z 1

krzyżak kolumny kierowniczej - mocowanie

: czw maja 08, 2014 14:57
autor: ormek
wygląda na to, iż mam do wymiany krzyżak kolumny kierowniczej..
czy ktoś go kiedyś wyeminiał na tzw. uniwersalne? wiecie może jak są one przymocowane do samej kolumny?

w tym poscie jest fajny obrazek, lecz wraz z kolumną:
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=179141" onclick="window.open(this.href);return false;

po tyrtyrce na tej aukcji wydaje mi się, iż połączenie krzyżaka i kolumny nie jest jakoś permanentne - na śrubę:

http://allegro.pl/vw-bora-kolumna-kiero ... 18938.html" onclick="window.open(this.href);return false;


ktoś to demontował może już?

krzyżak kolumny kierowniczej - mocowanie

: sob maja 10, 2014 12:24
autor: devill4
ormek pisze:po tyrtyrce na tej aukcji wydaje mi się, iż połączenie krzyżaka i kolumny nie jest jakoś permanentne - na śrubę
Niestety źle Ci się wydaje. Nawet na schemacie jest pokazane, że jest tam śruba. Jakbyś trochę poszukał to byś wiedział. Z resztą nawet w tej aukcji na jednym ze zdjęć widać nacięcie na krzyżaku.

Re: krzyżak kolumny kierowniczej - mocowanie

: ndz maja 11, 2014 13:52
autor: ormek
niestety nie znalazłem żadnego konkretnego opisu więc pozostawiam potomnym:

w przypadku posiadania zaminnego układu ze szrotu:
czas wymiany: około 30-40 minit
trudność: b. łatwe
koszt układu krzyżaka: 15-60zł (ja zapłaciłem 30)
koszt wymiany zaproponowany przez mechanika: Olsztyn 60-100zł; Gdańsk 150-250 zł


w przypadku chęci montażu nowych krzyżaków:
jest to możliwe, choć nie można kupić samego "układu" z dwoma przegubami, to można zakupić uniwersalne przeguby i je przekuć. koszt

krzyżak zamontowany jest jedynie na dwie śruby. mówiąc krzyżak mam na myśli obydwa przeguby dwukrzyżakowe - u-joint.

jedna śruba łączy krzyżak z przekładnią kierowniczą tuż przy pedałach, by dobrać się do drugiej należy zdjąć 4 plastikowe mocowania deski rozdzielczej - mocowane na torx T-20. mocowanie na śrubę 13.

druga śruba mocowana jest tuż nad drugim przegubem (przechodzi na wylot przez plastikową podkowę) - tu będą potrzebne dwa klucze 13 i 10.

po odkręceniu śrub należy wyjąć dolny przegub (mocowany na wieloklin z przekładnią), następnie złożyć szynę do regulacji wysokości na minimium (tą na dole; nie w maglownicy) i wyciągnąć tak mocno jak się da ustawienia kierownicy na kolumny kierowniczej (do siebie - maxymalnie wysunięta kierwonica do kierowcy). to powinno zrobić nam wystarczająco duzo miejsca, by wyciągnąć cały układ krzyżaka z kolumny.


montaż: tak samo tylko na odwrót :)


przy wymianie krzyżaka należy pamiętać by wyjąć kluczyki z kierownicy, by ta się zablokowała - łatwo powyrywać taśmy. u mnie musiała być ona delikatnie skręcona by można było dostać się do śruby na dole.