Mechanik nie przykręcił nakrętki łożyska!!! Konsekwencje?

Tutaj piszemy tylko o problemach związanych z podwoziem i zawieszeniem

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP

Awatar użytkownika
kornata_m
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 63
Rejestracja: sob maja 31, 2008 13:15
Lokalizacja: LUBIN

Mechanik nie przykręcił nakrętki łożyska!!! Konsekwencje?

Post autor: kornata_m » śr sie 08, 2012 19:30

Witam.
Ostatnio byłem u mechanika który robił mi zawieszenie. Czyścił też styk tarcz hamulcowych i piast. Po tym zabiegu nie przykręcił tej centralnej nakrętki w piaście. Zauważyłem to dopiero dzisiaj (jakieś 200km przejechałem). Jakie mogą być tego konsekwencje... tzn co może się przez to spieprzyć??? piasta, przegub, łożysko czy coś jeszcze. Dystansu zbyt wielkiego nie pokonałem ale chce mieć jakieś argumenty w rozmowie z gościem. Jak tylko to zauważyłem (mam kołpaki) to podjechałem do niego ale niestety jest na urlopie i warsztat jest zamknięty.
Muszę teraz kupić taką nakrętkę i jechać do kogoś żeby mi to odpowiednio dokręcił.

Mam jeszcze jedno pytanie czy możliwe jest przełożenie łożysk które są na aucie na nowe piasty? Łożyska niedawno zmieniałem (SKF) i szkoda by ich było wywalać.

Z góry dziękuje za odpowiedzi.
Michał



Awatar użytkownika
J.B.S.
Forum Master
Forum Master
Posty: 1819
Rejestracja: sob mar 22, 2008 19:08
Lokalizacja: Radom

Mechanik nie przykręcił nakrętki łożyska!!! Konsekwencje?

Post autor: J.B.S. » śr sie 08, 2012 19:51

Jakie konsekwencje.Może się rozlecieć łożysko ,może się wyrobić piasta,a w ostateczności wyrobic wielowypust na przegubie.
W większości wypadków trzeba wymienić łożysko i piastę. Jednak czasami wystarczy tylko dokrecic i wszystko jest w porzadku.
Ja bym zrobił tak dokręcił bym ta nakrętkę i za jakies 200-500 km zobaczył czy po podniesieniu samochodu nie ma luzu na łożysku.Jeśli jest trzeba wymienić łożysko razem z piastą.

Nie da się wymienić piasty bez uszkodzenia łożyska ,w większości wypadków jak wyciskamy piastę z łożyska wypada jedna bieżnia i w zasadzie nie nadaje sie do ponownego zamontowania.



Awatar użytkownika
kornata_m
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 63
Rejestracja: sob maja 31, 2008 13:15
Lokalizacja: LUBIN

Mechanik nie przykręcił nakrętki łożyska!!! Konsekwencje?

Post autor: kornata_m » śr sie 08, 2012 20:09

Nakrętkę muszę najpierw kupić bo nie było jej w ogóle po zdjęciu kołpaka.
Dokręcać samemu czy jechać gdzieś bo nie mam klucza dynamometrycznego? Nasadką sześciokątną dokręci się to czy musi być jakaś specjalna?
J.B.S. pisze:Nie da się wymienić piasty bez uszkodzenia łożyska ,w większości wypadków jak wyciskamy piastę z łożyska wypada jedna bieżnia i w zasadzie nie nadaje sie do ponownego zamontowania.
To samo wnioskowałem z opisów wymiany łożyska. Dzięki za odpowiedź.



Awatar użytkownika
J.B.S.
Forum Master
Forum Master
Posty: 1819
Rejestracja: sob mar 22, 2008 19:08
Lokalizacja: Radom

Mechanik nie przykręcił nakrętki łożyska!!! Konsekwencje?

Post autor: J.B.S. » śr sie 08, 2012 20:21

Z tego co pamiętam nakrętka jest chyba dwunastokątna.Niestety nie pamiętam rozmiaru.
A nie ma tam śruby wkręcanej w przegub? A dokręcić trzeba mocno.Jeśli nie jesteś pewien jak podjedź do mechanika przecież to nie może nie wiadomo ile kosztować.



Awatar użytkownika
sidewind76
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 370
Rejestracja: śr maja 02, 2012 12:45
Lokalizacja: Świat :)

Mechanik nie przykręcił nakrętki łożyska!!! Konsekwencje?

Post autor: sidewind76 » czw sie 09, 2012 07:07

Wycinek z dokumentacji "Dokręć nakrętkę dwunastokątną czopu półosi od strony koła momentem 300Nm. Aby koło się nie obracało, poproś drugą osobę o wciśnięcie pedału hamulca. Możesz także nieco opuścić samochód, żeby przednie koła dotykały nawierzchni. Teraz odkręć nakrętkę o pół obrotu i znowu ją dokręć, ale momentem 50 Nm. Na końcu dokręć sztywnym kluczem nakrętkę dokładnie o jedną ósmą obrotu."
Po tym zabiegu powinno być oki nakrętka koniecznie nowa


Od nieba dzieli nas tylko 9 milimetrów... :)

Awatar użytkownika
kornata_m
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 63
Rejestracja: sob maja 31, 2008 13:15
Lokalizacja: LUBIN

Mechanik nie przykręcił nakrętki łożyska!!! Konsekwencje?

Post autor: kornata_m » czw sie 09, 2012 15:10

J.B.S. pisze:A nie ma tam śruby wkręcanej w przegub?
jest nakrętka
J.B.S. pisze:Jeśli nie jesteś pewien jak podjedź do mechanika przecież to nie może nie wiadomo ile kosztować.
właśnie mam zamiar tak zrobić, będzie kosztowało mniej niż nowa nasadka

sidewind76 mam nadzieje że mechanik będzie miał klucz dynamometryczny :)
sidewind76 pisze:Po tym zabiegu powinno być oki nakrętka koniecznie nowa
Właśnie jadę jej szukać po sklepach.



Awatar użytkownika
J.B.S.
Forum Master
Forum Master
Posty: 1819
Rejestracja: sob mar 22, 2008 19:08
Lokalizacja: Radom

Mechanik nie przykręcił nakrętki łożyska!!! Konsekwencje?

Post autor: J.B.S. » czw sie 09, 2012 21:02

Jedź do mechanika tam czasem maja bo w niektórych kompletach osłon są po dwie zapakowane.
A tak to sie tylko najeździsz po sklepach



Awatar użytkownika
sidewind76
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 370
Rejestracja: śr maja 02, 2012 12:45
Lokalizacja: Świat :)

Mechanik nie przykręcił nakrętki łożyska!!! Konsekwencje?

Post autor: sidewind76 » czw sie 09, 2012 23:20

jeśli mechanik nie ma klucza dynamometrycznego zmień mechanika bo temu panu już dziękujemy :) to są podstawy które musi mieć
pozdrawiam Rafał


Od nieba dzieli nas tylko 9 milimetrów... :)

Awatar użytkownika
kornata_m
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 63
Rejestracja: sob maja 31, 2008 13:15
Lokalizacja: LUBIN

Mechanik nie przykręcił nakrętki łożyska!!! Konsekwencje?

Post autor: kornata_m » pt sie 10, 2012 12:55

Śruba już dokręcona. W sklepie nie mieli samej śruby na miejscu, ale nie było też problemu żeby sprzedawca wyjął mi z kompletu z łożyskiem (stwierdził, że zamówi sobie i dołoży ją).
Co do zmiany mechanika to już ręce opadają,a ja mam chyba jakiegoś szczególnego pecha.
Zatarły się wycieraczki z przodu oddałem do mechanika bo nie miałem czasu wtedy tego zrobić.... połamali mi mechanizm musiałem jeździć żeby mi pospawali to. Drugi raz zrobiłem już sam.
Wyło mi łożysko z przodu... do mechanika na diagnozę... stwierdził wyje prawa strona... wymiana na łożysko skf 240zł. Wyjeżdżam z warsztatu dalej wyje okazało się, że to lewe łożysko wyło. no i drugie łożysko trzeba było zakupić :banghead:
Teraz ta śruba.... jak wcześniej pisałem ręce opadają, jedyne wyjście to chyba własny garaż i robić to samemu, bo prawdziwych mechaników to można na palcach policzyć, teraz to raczej wymieniacze. Coś skojarzy że to może być przyczyna usterki no to wymiana później okazuje się, że to nie to no to dalej wymiana innego elementu i tak drogą eliminacji dochodzą w końcu do właściwej przyczyny, a klient musi za to wszystko zapłacić.
Dobra koniec tego OT dzięki za pomoc



art_2008_a_
VW Baron
VW Baron
Posty: 3269
Rejestracja: czw lip 09, 2009 15:18
Lokalizacja: WOT
Kontakt:

Mechanik nie przykręcił nakrętki łożyska!!! Konsekwencje?

Post autor: art_2008_a_ » pn sie 13, 2012 07:49

kornata_m pisze:Co do zmiany mechanika to już ręce opadają,a ja mam chyba jakiegoś szczególnego pecha.
nie prawda ... partaczy jest całe mnóstwo, ledwo się znają na zawodzie, robią byle jak i kasa zawsze za mała, u mnie większość też tak pracuje .. po prostu taki kraj.
kornata_m pisze: Drugi raz zrobiłem już sam.
ja od dawna sam naprawiam swojego golfiacza, taniej i ... chyba lepiej. Przynajmniej wiem, że jest porządnie zrobione / zmontowane.
kornata_m pisze:Wyło mi łożysko z przodu... do mechanika na diagnozę... stwierdził wyje prawa strona... wymiana na łożysko skf 240zł. Wyjeżdżam z warsztatu dalej wyje okazało się, że to lewe łożysko wyło. no i drugie łożysko trzeba było zakupić :banghead:
diagnoza wyjących łożysk jest prosta ... z dużą prędkością wchodzisz w zakręt. I wtedy czuć która strona zużyta bo dociążone łożysko wyje jeszcze bardziej... Mechanik tak nie zdiagnozował ? :D



Awatar użytkownika
kornata_m
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 63
Rejestracja: sob maja 31, 2008 13:15
Lokalizacja: LUBIN

Mechanik nie przykręcił nakrętki łożyska!!! Konsekwencje?

Post autor: kornata_m » pn sie 13, 2012 19:44

art_2008_a_ pisze:diagnoza wyjących łożysk jest prosta ... z dużą prędkością wchodzisz w zakręt. I wtedy czuć która strona zużyta bo dociążone łożysko wyje jeszcze bardziej... Mechanik tak nie zdiagnozował ?
Niestety nie, a ja sam jakoś wtedy byłem za mało rozgarnięty żeby szukać jak zdiagnozować która to strona.
Teraz jestem trochę mądrzejszy o te doświadczenia i sam staram się czytać na temat usterki wszystko co jest na forum i wykluczać te łatwe do zdiagnozowania sprawy.



ODPOWIEDZ

Wróć do „Podwozie i zawieszenie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 18 gości