Strona 1 z 2

tarcze 5x100 pod piasty 4x100

: wt lip 17, 2012 09:20
autor: matisim
witam.
Zmieniam hamulce przednie z zwykłych 256 na te z vr. problem jest taki że nie ma tarcz 288 z rozstawem 4x100 :hmm: czy próbował ktoś nawiercić nowe otwory w tarczy?? zapewne tarcza musiałaby mieć tylko 5 otworów na szpilki i jeden mały ustalający a z tego co widziałem tarcze mają tych małych otworów po dwa i więcej, zależnie od producenta. Ale przyjmując, że mają jeden mały otwór, jest wykonalne nowego rozstawu??

tarcze 5x100 pod piasty 4x100

: śr lip 18, 2012 12:00
autor: jhosef
Bezpiecznie nie da się tego zrobić. W ogóle nie kombinowałbym w ten sposób.

Te rozstawy nie pasują na siebie. Otwory są blisko siebie a jeden zupełnie nachodzi.

tarcze 5x100 pod piasty 4x100

: śr lip 18, 2012 12:41
autor: matisim
sądząc po zdjęciach na google, robią i takie dystanse, i felgi też mają takie rozstawy i nic nie pęka więc myślę że to nie będzie problem... zobacze co mi na to tokarz powie, zrobie sobie otwory w piaście 5x100 a w tarczy 4x100 i będe miał już pod inne felgi jakby co :bigok:

tarcze 5x100 pod piasty 4x100

: śr lip 18, 2012 12:57
autor: jhosef
Nie widziałem felg fabrycznie nawierconymi otworami na 4 i 5 śrub w jednej feldze.

Możesz spróbować samodzielnie nakładać 4x100 na 5x100. Średnio to wychodzi. Ale zrobisz jak uważasz. Nie wiem tylko jak wyważysz po tym tarczę.

tarcze 5x100 pod piasty 4x100

: śr lip 18, 2012 15:07
autor: Grzechotnik
ja widzialem takie felki dziur na sruby jak w utobusie :jezor: ale to chińskie felgi dziura i po feldze nawet nie da sie tego wyprostowac bo pekaja :helm: ja w swoim mk2 wpierdzieliłem cale zawieszenie od mk3 gti to samo zawieszenie i heble co w vr i pasuje szerszy jest jakies moze trzy cm :helm: kola 195/55/15 5x100 wspomaganie z mka 3 abs z mk3 i wszystko dziala :helm: jak masz wiercic i jezdzic pod stresem to kup całość. a jak zrobisz tak jak ty mówisz to wrzuć fotki zobaczymy jak to wyglada :pub:

tarcze 5x100 pod piasty 4x100

: czw lip 19, 2012 09:21
autor: Shmatan
W wypadku tarcz możesz mieć dowolne nawiercania, bo cała siła trzymająca tarcze na miejscu pochodzi od ściskania między piastą i felgą - dobra wiertarka kolumnowa, naklejony szablon i można to nawiercić

tarcze 5x100 pod piasty 4x100

: czw lip 19, 2012 12:07
autor: rysiektr
Ja bym się bał na tym jeździć...wolałbym zrobić tak jak mówi Grzechotnik, przełożyć wszystko i mieć 5x100 albo sprzedaj to co masz i szukaj hamulcy 280 z G60 cupry... albo innych. Jak masz zwrotnicę z mk2 z otworami na jarzmo to kup jarzma z zaciskami z mk3 GTI ok.100zł (tam były 280) tarcza z cupry albo G60 (bo to to samo) klocki z G60 albo mk3 pod 280 i będziesz miał 280 i 4x100. 288 hamują troszkę lepiej niż 280 i mają ładniejszy zacisk ale będziesz miał mniej rzeźby i nie będzie opcji ze coś pęknie urwie się czy coś. Bo to jednak hamulce.

tarcze 5x100 pod piasty 4x100

: pt lip 20, 2012 12:05
autor: matisim
przyjmijmy moją wersję, że tarcze rozwiercam na 4x100. zaciski mam od vr, musze też mieć jarzmo oczywiście a zwrotnica pasuje na to wszystko??

tarcze 5x100 pod piasty 4x100

: pt lip 20, 2012 12:48
autor: rysiektr
jeśli zwrotnicę masz z możliwością przykręcenia jarzma to nie ważne czy dasz zacisk z jarzmem dasz z 280 czy z 288. Jedno i drugie będzie pasowało. Nie wiem natomiast jak będzie z ET tarczy. Musisz sprawdzić czy nie będzie problemów.

tarcze 5x100 pod piasty 4x100

: sob lip 21, 2012 11:04
autor: Shmatan
rysiektr pisze:Ja bym się bał na tym jeździć
Napisz, prosze, dlaczego. Tarcza to nie felga - trzyma się ona tylko poprzez siły tarcia wywołane naciskiem felgi na piaste - dodatkowe otwory nic tu nie zmienią

tarcze 5x100 pod piasty 4x100

: sob lip 21, 2012 11:29
autor: matisim
ja też myslę że otwory zrobione odpowiednio a nie wiertarką na kolanie nic nie zmienią, niektórzy latają na felgach z sporo większym otworem centrującym i koło trzym asie tylko na szpilkach i jakoś jeżdżą :bigok: do pierwszego wypadku ale jeżdżą..

tarcze 5x100 pod piasty 4x100

: sob lip 21, 2012 15:02
autor: rysiektr
Shmatan pisze:Napisz, prosze, dlaczego. Tarcza to nie felga - trzyma się ona tylko poprzez siły tarcia wywołane naciskiem felgi na piaste - dodatkowe otwory nic tu nie zmienią
Owszem tarcza jest dociskana do piasty poprzez siły pochodzące od nacisku felgi - tak w skrócie, tylko zwróć uwagę jaką powierzchnią felga naciska na tarcze. To tylko niewiele mm2 wokół szpilek i piasty. Natomiast wystarczy minimalny luz i szpilki zaczynają pracować na ścinanie, co nie bardzo jest korzystne a nawet niebezpieczne :-( co więcej tarcza to odlew. W procesie produkcji tarczy powstają jakieś tam naprężenia itd. Jak każdy odlew tak i tarcza posiada wady odlewnicze (obróbkowe). Tarcza jest zaprojektowana i policzona do danej ilości otworów aby to wszystko nie pękało i przenosiło moment hamujący na koła. Wiercąc dodatkowe otwory znacznie osłabiasz wszystkie jej parametry i zwiększasz prawdopodobieństwo pęknięcia, zwłaszcza, że nowy "nawiert" 4x100 spowoduje, że otwory będą bardzo blisko 5x100. Co innego dystans, bo tam jest to inaczej rozwiązane, ale i tutaj na przykładzie rodzimej policji gdzie w nowych alfach po zastosowaniu dystansów marnej jakości w autach odpadały koła :panna: Biorąc pod uwagę wady odlewnicze tarcza może - nie musi - pęknąć już w momencie wiercenia. To tylko moja teoria, natomiast na własne oczy widziałem popękane nawiercane tarcze hamulcowe w miejscach wierceń albo oderwaną cześć roboczą tarczy od piasty. Dlatego nie zrobiłbym tak u Siebie. Wiem, że ludzie tak jeżdżą i nic się nie dzieje ale do czasu. To są hamulce, coś co bezpośrednio odpowiada za nasze bezpieczne zatrzymanie. Nie daj Boże taka tarcza pęknie w momencie awaryjnego hamowania gdzie siły tarcia powodują mocne rozgrzanie tarczy i już nie mamy hamulcy na 1 przednie koło co przy nagłym hamowaniu powoduje, że auto zaczyna ściągać np: na przeciwległy pas ruchu. Dlatego nie posunąłbym się do takiej przeróbki tarczy.

tarcze 5x100 pod piasty 4x100

: ndz lip 22, 2012 11:35
autor: Shmatan
rysiektr, szanuje długą wypowiedź, rozumiem Twój punkt widzenia, ale dalej twierdze że dodatkowy nawiert nie spowoduje problemów ;]
rysiektr pisze:na przykładzie rodzimej policji gdzie w nowych alfach po zastosowaniu dystansów marnej jakości w autach odpadały koła
To chyba była wina stożkowych śrub do stalówek, nie?
matisim pisze:niektórzy latają na felgach z sporo większym otworem centrującym i koło trzym asie tylko na szpilkach i jakoś jeżdżą
Felga ZAWSZE trzyma się na samych szpilkach! otwór centrujący nie bierze udziału w przenoszeniu sił, a jedynie w CENTROWANIU jak nazwa wskazuje ;]

tarcze 5x100 pod piasty 4x100

: pn lip 23, 2012 07:58
autor: matisim
Shmatan pisze:niektórzy latają na felgach z sporo większym otworem centrującym i koło trzym asie tylko na szpilkach i jakoś jeżdżą

Felga ZAWSZE trzyma się na samych szpilkach! otwór centrujący nie bierze udziału w przenoszeniu sił, a jedynie w CENTROWANIU jak nazwa wskazuje ;]

no to troche mnie zdziwiłeś, bo po co w takim razie robią felgi żeby wchodziły na styk na piste? a jeśli są za duże to kupuje się pierścienie? wedle mnie gdy felga ma sporo więszky otwór i trzyma sie na szpilkach to przy koknkret dziurze albo czymś podobnym może coś sie urwać bo jednak wszystkie siły przechodzą na samiutkie szpilki a nie utrzymuje tego piasta... tak ja to rozumiem :)