Strona 1 z 1

Zawór/termostat nagrzewnicy - jak go sprawdzić

: śr sie 25, 2010 10:52
autor: JJacek
Witam
Czy ktoś sprawdzał działanie tego zaworu/termostatu nagrzewnicy? Demontowałem go i wydawało się, że wszystko jest ok, tzn. przepuszczał powietrze w odpowiednim kierunku. Pytanie, czy ewentualnie trzeba/można go sprawdzić poprzez włożenie do wrzątku i sprawdzenie wtedy czy przepuszcza powietrze?
Wiem, że tutaj każdy poleca pozbycie się go i zastępienie rurkami miedzianymi, ale chciałem jeszcze go sprawdzić.
Poza tym mam pytanie jak długo trzeba odpowietrzać nagrzewnicę. Jestem po jej wymianie (być może nie potrzebnej, bo stara wyglądała całkiem dobrze), i się zastanawiam jak długo trzeba to robić. W chwili obecnej zrobiłem to do trzeciego włączenia wentylatora, co ciekawe wcześniej przed zmianą płyn zaczynał się wylewać ze zbiorniczka, teraz już taka sytuacja nie występuje. Na zimnym płyn mieści się pomiędzy min i max. Czy tak powinno być?
Oczywiście głównym problemem jest to, że grzania nadal nie mam, więc jeśli się okaże, że zawór jest zepsuty, będę musiał go wymienić.

Zawór/termostat nagrzewnicy - jak go sprawdzić

: śr sie 25, 2010 18:33
autor: BENITO
Najlepszą metodą jest włożenie z powrotem do auta i rozgrzanie silnika, jeśli przy rozgrzanym motorze termostat puści to będziesz miał gorącą całą chłodnicę wraz z dolnym wężem, jeśli termostat jest uszkodzony to dolny wąż i chłodnica pozostaną tylko ledwo ciepłe, natomiast górny wąż będzie gorący i twardy.


Czasami gotowanie w garnku nic nie daje , dlatego lepiej sprawdzać na aucie.

Re: Zawór/termostat nagrzewnicy - jak go sprawdzić

: śr sie 25, 2010 20:23
autor: JJacek
Chodzi mi o nagrzewnicę, a nie o chłodnicę? Tam jest taki zawór cisnieniowy.

Zawór/termostat nagrzewnicy - jak go sprawdzić

: śr sie 25, 2010 21:24
autor: Paweł Marek
JJacek, z reguły ten termostat nie działa już od starości., zamiast wymieniać nagrzewnicę (chyba że była dziurawa) mogłeś ten termostat wywalić na próbę, tak byłoby chyba szybko i łatwiej niż zabawa z nagrzewnicą.
A odpowietrzanie nie wymaga żądnych takich kombinacji po 3 czy 30 razy. Układ jest samoodpowietrzający, co oznacza że zalewasz płyn zakręcasz korek i możesz jeździć, a po pierwszym przestudzeniu silnika uzupełniasz niedobór płynu i to wszystko. Kłopoty pojawiają się przy niedrożnym cienkim wężyku do zbiorniczka wyrównawczego albo uszkodzonym korku.

Re: Zawór/termostat nagrzewnicy - jak go sprawdzić

: czw sie 26, 2010 15:11
autor: JJacek
Ten zawór, jak właśnie sprawdziłem to zawór ciśnieniowy. Mój błąd, że sprawdzałem go na zimno i stwierdziłem, że problem jest pewnie w nagrzewnicy. Tak czy inaczej praca nie poszła na marne, bo 'obicie' klap w całym układzie ogrzewania/nawiewu też wymagało wymiany. Teraz powietrze dobrze się rozchodzi.
Odpowietrzenie już poszło mi wczoraj dobrze, tak jak mówisz trzeba się przejechać i wystudzić silnik. Widziałem wcześniej sugestie o odpowietrzaniu na otwartym korku, w innych starszych tematach.