Chłodnica i jej działanie
Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP
Chłodnica i jej działanie
Witam. Kilka dni temu strzeliła mi rura pod kolektorem ssącym, idąca od obudowy termostatu z płynem chłodniczym -> wszystko już wymienione na nowe i teraz mam dylemat z samą chłodnicą i działaniem układu chłodzącego
Mój samochód to VW MK4 z silnikiem 1.6 FSI, rok produkcji 2003
A teraz do rzeczy co się dzieje:
Po wymienieniu zepsutych rzeczy zalany został płyn chłodniczy. Odpalam auto a chłodnica nagle zaczęła działać, zaraz po odpaleniu auta w ten czas pomyślałem sobie, że okej pewnie się musi odpowietrzyć, dostarczyć płyn w każde miejsce. Pojechałem na małą przejażdżkę w celu sprawdzenia czy wszystko działa prawidłowo, po drodze patrzę wentylator na chłodnicy już nie działa, myślę okej już się pewnie odpowietrzyło. Zajeżdżam na podwórko nie gaszę silnika, otwieram maskę wentylator nadal nie działa. Po jakiś kilku minutach odpalam auto a tu chłodnica na maksymalnych obrotach działa. I teraz moje pytania:
1. Przy jakiej temperaturze silnika otwiera się termostat? I jaki ma wpływ (czy w ogóle ma) na działanie chłodnicy (wentylatorów)
2. Czy może być tak, że któryś czujnik jest zepsuty i wysyła nieprawidłowe dane do chłodnicy przez co ona wariuje i myśli, że silnik się przegrzewa i przez to załącza wentylatory?
3. W jaki sposób najlepiej odpowietrzyć układ chłodzący. Tak wiem, że sam się odpowietrza ale może da się jakoś to przyśpieszyć, wspomóc albo czego unikać
Pozdrawiam i dziękuję za pomoc!
Mój samochód to VW MK4 z silnikiem 1.6 FSI, rok produkcji 2003
A teraz do rzeczy co się dzieje:
Po wymienieniu zepsutych rzeczy zalany został płyn chłodniczy. Odpalam auto a chłodnica nagle zaczęła działać, zaraz po odpaleniu auta w ten czas pomyślałem sobie, że okej pewnie się musi odpowietrzyć, dostarczyć płyn w każde miejsce. Pojechałem na małą przejażdżkę w celu sprawdzenia czy wszystko działa prawidłowo, po drodze patrzę wentylator na chłodnicy już nie działa, myślę okej już się pewnie odpowietrzyło. Zajeżdżam na podwórko nie gaszę silnika, otwieram maskę wentylator nadal nie działa. Po jakiś kilku minutach odpalam auto a tu chłodnica na maksymalnych obrotach działa. I teraz moje pytania:
1. Przy jakiej temperaturze silnika otwiera się termostat? I jaki ma wpływ (czy w ogóle ma) na działanie chłodnicy (wentylatorów)
2. Czy może być tak, że któryś czujnik jest zepsuty i wysyła nieprawidłowe dane do chłodnicy przez co ona wariuje i myśli, że silnik się przegrzewa i przez to załącza wentylatory?
3. W jaki sposób najlepiej odpowietrzyć układ chłodzący. Tak wiem, że sam się odpowietrza ale może da się jakoś to przyśpieszyć, wspomóc albo czego unikać
Pozdrawiam i dziękuję za pomoc!
- Qto
- _
- Posty: 19379
- Rejestracja: pt wrz 01, 2006 19:14
- Lokalizacja: Guadalajara
- Auto: MK 4
- Silnik: ASZ
- Kontakt:
Chłodnica i jej działanie
1. Początek otwarcia ok 84*... jak się nie otworzy, to nie puści cieczy na chłodnicę (chłodnica i wentylator to nie to samo)
2. Możliwe...tylko nie wiem co masz na myśli kiedy piszesz "chłodnica"
3. Zdaje się, że było pisane na forum...
2. Możliwe...tylko nie wiem co masz na myśli kiedy piszesz "chłodnica"
3. Zdaje się, że było pisane na forum...
Chłodnica i jej działanie
Chłodnica to tylko element mechaniczny, wykonawaczy - radiator - oddaje dużo ciepła do atmosfery poprzez zwiększoną powierzchnię emitującą naddatek temperatury przez tzw. lamele. Chłodnica nie wariuje bo nie ma takiego prawa ani nie myśli bo nie ma żadnego układu sterującego. Sterowaniem chłodzenia silnika zajmuje się sterownik silnika bo to on na podstawie danych o temperaturach z czujników i na podstawie zapisanych map (danych wyjściowych tzw. parametrów odniesienia) jest w stanie podawać sygnał sterujący na sterownik wentylatorów aby ten uruchomił w odpowiednim momencie odpowiedni bieg wentylatora chłodnicy. Jest jeszcze coś takiego jak tryb awaryjny, który aktywuje się gdy sterownik silnika widzi usterkę w układzie chłodzenia, która uniemożliwia odpowiednie odprowadzenie nadmiaru temperatury płynu chłodzącego do atmosfery - wtedy aktywuje zawczasu wentylator chłodnicy mimo niedogrzania silnika.ViruS001 pisze:2. Czy może być tak, że któryś czujnik jest zepsuty i wysyła nieprawidłowe dane do chłodnicy przez co ona wariuje i myśli, że silnik się przegrzewa i przez to załącza wentylatory?
Chłodnica i jej działanie
Qto, Okej, rozumiem bo na termostacie jest napisane 109C i dlatego tak pytam
Sztomel, Dziękuje za profesjonalne wytłumaczenie, sprawdzę jeszcze na inne sposoby te wentylatory
Sztomel, Dziękuje za profesjonalne wytłumaczenie, sprawdzę jeszcze na inne sposoby te wentylatory
- jjaworskyy
- Użytkownik
- Posty: 433
- Rejestracja: czw maja 05, 2011 19:31
- Lokalizacja: WOLNE MIASTO GDAŃSK
Chłodnica i jej działanie
Podepnę się pod temat... Czy jeśli jest uszkodzony termostat ( dolny wąż zimny po zagrzaniu silnika) wentylator przy sprawnym czujniku się nie załączy??
- Michał_1977
- _
- Posty: 14244
- Rejestracja: śr sty 28, 2009 23:59
- Lokalizacja: Leżajsk
- Auto: Golf mk2 (ARL)
Golf mk5 (BKD)
Audi A3 8L (ASZ)
Audi A3 8P (BMM) - Silnik: Zły!
- Kontakt:
Chłodnica i jej działanie
Wentylator nie włączy się wtedy,gdy uszkodzenie termostatu polega na zawieszeniu się w pozycji zamkniętej i ciesz zasuwa tylko małym obiegiem.jjaworskyy pisze:Czy jeśli jest uszkodzony termostat ( dolny wąż zimny po zagrzaniu silnika) wentylator przy sprawnym czujniku się nie załączy??
Natomiast gdy uszkodzenie polega na zawieszeniu termostatu w pozycji maksymalnie otwartej,to też niekoniecznie musi się uruchomić,bo ciecz hula pełną parą przez chłodnicę i nadąża oddawać temperaturę.
Jednak gdy dolny wąż jest zimny,to tyczy się pierwszego opisanego przeze mnie przykładu
- Qto
- _
- Posty: 19379
- Rejestracja: pt wrz 01, 2006 19:14
- Lokalizacja: Guadalajara
- Auto: MK 4
- Silnik: ASZ
- Kontakt:
Chłodnica i jej działanie
nie tylko jeden czujnik może włączyć wentylator...jeśli termostat jest zamknięty i termowłącznik w chłodnicy się nie nagrzeje odpowiednio...a silnik zacznie się przegrzewać i czujnik temperatury cieczy da o tym znać, to licznik wyśle sygnał do sterownika wentylatorów aby te się włączyły.
Chłodnica i jej działanie
Jeżeli termostat padł i jest cały czas w pozycji zamkniętej to sposób jest prosty, cały czas duży obieg:
Wiadomo, cały czas nie można. W lecie spoko ale na zimę słaba opcja bo nagrzewnica się nie grzeje
Wiadomo, cały czas nie można. W lecie spoko ale na zimę słaba opcja bo nagrzewnica się nie grzeje
- Qto
- _
- Posty: 19379
- Rejestracja: pt wrz 01, 2006 19:14
- Lokalizacja: Guadalajara
- Auto: MK 4
- Silnik: ASZ
- Kontakt:
Chłodnica i jej działanie
no tak...
latem termostat prawie zawsze jest otwarty, to zimą ma co robić i wtedy właśnie objawiają się niedomagania - niedomknięcie - termostatu.
latem termostat prawie zawsze jest otwarty, to zimą ma co robić i wtedy właśnie objawiają się niedomagania - niedomknięcie - termostatu.
Chłodnica i jej działanie
Dokładnie tak jak piszesz a niestety nowe termostaty są w różnych cenach. Do mojego modelu samego termostatu nie można kupić tylko z jakimiś obudowami itd i koszt 800zł Oczywiście oryginalny z ASO
- Michał_1977
- _
- Posty: 14244
- Rejestracja: śr sty 28, 2009 23:59
- Lokalizacja: Leżajsk
- Auto: Golf mk2 (ARL)
Golf mk5 (BKD)
Audi A3 8L (ASZ)
Audi A3 8P (BMM) - Silnik: Zły!
- Kontakt:
Chłodnica i jej działanie
ViruS001, bo Ty masz silnik ZŁY
Qto, jeszcze mi napisz,czy w moim mk2 jak zamontuję climatronic,też tak będzie można zrobić?Qto pisze:nie tylko jeden czujnik może włączyć wentylator...jeśli termostat jest zamknięty i termowłącznik w chłodnicy się nie nagrzeje odpowiednio...a silnik zacznie się przegrzewać i czujnik temperatury cieczy da o tym znać, to licznik wyśle sygnał do sterownika wentylatorów aby te się włączyły.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 73 gości