Strona 2 z 2

Re: Światła do jazdy dziennej

: ndz wrz 03, 2017 11:02
autor: merkava
Hubi14 pisze:Dowód zabrali za to, że miał oświetlenie niezgodne z homologacją, tj. te świecące się światła drogowe na 30% swojej mocy. A to jest niezgodne z przepisami i homologacją lampy...
Witam wszystkich tutaj, bo nie mogłem znaleźć powitalni :pub:
Sam przez kilka lat miałem zrobione połączenie tak jak to opisał luckyboy (zworka na włączniku świateł), jednak tego lata zrobiłem mały remont instalacji i pozakładałem przekaźniki. Czytając ustawę doczytałem, że można założyć moduł obniżający jasność świecenia (strona 66, kolumna 14, podpunkt 5), jak i to że w opisie działania światełek do jazdy dziennej nie ma ani słowa że muszą to być światła mijania lub drogowe - za to używa się określenia "światła kierunku jazdy". Zanim zrobiłem swoją przeróbkę dokładnie dopytałem i przedyskutowałem temat z diagnostą i policją, i nikt z nich nie miał wątpliwości że założenie przekaźników tylko poprawi bezpieczeństwo, i że mogę używać świateł drogowych jako dziennych o ile świecą słabiej.
Nie chodzi mi o to że chcę się pochwalić, ale wg mojego rozumienia ustawy (co jak pisałem - potwierdziła policja i diagnosta) za żadne skarby świata nie zgodził bym się na mandat - a jeśli już to udowadniał bym swoje racje przed sądem..
mk4tdi pisze:Według przepisów jest taka możliwość, ale w lampach które mają homologację na tego typu światła (oznaczenie na lampie RL). Czyli w tym przypadku przy przeglądzie może być słabo i przy czepliwych miśkach też.
Ustawa mówi, że w autkach rejestrowanych po raz pierwszy przed 31.12.2009 dopuszcza się używanie światełek firmowych (montowanych przez fabrykę) bez rzeczonego oznaczenia RL (strona 70, podpunkt 48).

Światła do jazdy dziennej

: ndz wrz 03, 2017 11:54
autor: rekin01
Poniżej odpowiedź z KWP w Rzeszowie na mojego maila w tej sprawie:

W związku z przesłanym przez Pana pismem informuję, że treści zawarte w e – mailu, przesłanym do Pana wcześniej zawierają informacje jakie akty prawne regulują poruszaną przez Pana problematykę, są to m. in.: Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2017r., poz.1260, z późn. zm.) w dziale III, rozdziale 1 (dot. warunków technicznych pojazdów) jak również: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2016 r., poz. 2022, z późn. zm.) w rozdziale 3. W przypadku gdy pojazd nie spełnia wymogów technicznych określonych w obowiązujących przepisach, policjant który ujawnia wykroczenie obowiązany jest zastosować środki prawem przewidziane. Jednocześnie ponownie informuję, że w kompetencjach Policji nie leży dokonywanie wykładni prawa, a więc wyjaśnianie i rozstrzyganie wątpliwości w zakresie interpretacji obowiązujących przepisów.

Jak widać probkemy przy ewentyalnej kontroli są niewykluczone. Najlepszy jest kawałek o interpretacji przepisów :)

Re: Światła do jazdy dziennej

: ndz wrz 03, 2017 12:18
autor: merkava
rekin01 pisze:.. W przypadku gdy pojazd nie spełnia wymogów technicznych określonych w obowiązujących przepisach, policjant który ujawnia wykroczenie obowiązany jest zastosować środki prawem przewidziane. Jednocześnie ponownie informuję, że w kompetencjach Policji nie leży dokonywanie wykładni prawa, a więc wyjaśnianie i rozstrzyganie wątpliwości w zakresie interpretacji obowiązujących przepisów.
I dlatego w autku mam wydruk całego rozdziału dotyczącego oświetlenia (Dz.U. 2016 r. poz. 2022), i mówiąc szczerze już raz z niego korzystałem podczas kontroli. Chłopaki zbaranieli, ale co śmieszniejsze gdy tylko pokazałem im podkreślone miejsca nawet nie wnikali w ich treść - pożegnali się równie szybko co chłodno życząc mi miłego dnia :D, choć wcześniej uprzedziłem ich o tym że w kwestii światełek nie przyjmę żadnego mandatu, a jeśli jednak zdecydują się go wypisać to odmówię przyjęcia i spotkamy się w sądzie :D :D

Światła do jazdy dziennej

: pn wrz 04, 2017 07:23
autor: rekin01
Tak mi też poradził człowiek z Autoświata, ponieważ w przepisach nie ma nic konkretnego czy można czy nie można stosować modułu.

Światła do jazdy dziennej

: pn wrz 04, 2017 09:17
autor: merkava
Swoją wiedzę podsumował bym tak:
- starsze autka mogą zamiast dziennych używać mijania,
- w starszych VW można zewrzeć piny 56 i TFL na włączniku świateł, i wtedy mamy "dzienne" z mijania uruchamiane gdy kluczyk jest w pierwszej pozycji,
- można używać modułu ograniczającego napięcie dochodzące do żarówek gdy pracują jako dzienne, co zaskutkuje mniejszą jasnością świecenia (oszczędność akumulatora) - ja zrobiłem takie moduliki po jednym na żarówkę Obrazek, czyli koszt po max 8 zetek za sztukę,
- jeśli ktoś się boi lutownicy - niech poszuka na szrotach modułu płynnej regulacji obrotów dmuchawy z Poloneza (symbol H-165) - gotowiec od razu do wpięcia w instalację,
- można podłączyć żarówki świateł mijania szeregowo, co nam da niższe napięcie zasilania pojedyńczej żarówki a tym samym słabsze światło - jednak w tej opcji uszkodzenie jednej z żarówek skutkuje nie działaniem drugiej (to tak jak w lampkach choinkowych),
- homologację muszą mieć lampy (czyli szkła i odbłyśniki), bo to one odpowiadają za jakość oświetlenia,
- wszelkie wynalazki z allegro (nawet mające homologację) omijał bym szerokim łukiem, gdyż tak po prawdzie 99% to produkcja Małych Żółtych Braci zza Wielkiego Muru - i dla nich to żaden problem zrobić odpowiedni napis na plastiku lampki.

Ale i tak cokolwiek byś zrobił - najważniejsze są odpowiednie przekroje przewodów, odpowiednie łączenia i odpowiednia izolacja, bo przegląd czy kontrola policji to jedno, a pożar instalacji to drugie..

Światła do jazdy dziennej

: pt wrz 22, 2017 16:36
autor: krawiec_1
No to zakupiłem do 4 i 5
W mk4 wygląda tak

Obrazek

Re: Światła do jazdy dziennej

: pt wrz 22, 2017 17:10
autor: deskjet
Te ledy są włączone?

Światła do jazdy dziennej

: pt wrz 22, 2017 18:01
autor: krawiec_1
Zrobiłem tak zdjęcie żeby było coś widać,
a nie oślepienie w aparacie :rozpacz: