Temperatura dla Zegarów - ECU i rezystancje czujnika

Tutaj piszemy o problemach związanych tylko z elektryką

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP

Noxi
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 461
Rejestracja: śr lut 16, 2011 12:53
Lokalizacja: Terespol/Warszawa

Temperatura dla Zegarów - ECU i rezystancje czujnika

Post autor: Noxi » sob mar 23, 2013 11:25

Witam.
Zakładam ten temat, bo łysieję już przez brak pomysłów i uczucie swej małości.
Problem rozpoczął się o logów w temacie viewtopic.php?f=80&t=502405 . Kolega italiano_83, któremu jestem bardzo wdzięczny za ciągłą pomoc zauwazył, że przy rozgrzanym silniku mam niską temperaturę.
LOG 001
LOG 001 kolejne podejście po kolejnej jeździe
Otóż faktycznie, tak było. No więc szybko w ręce miernik i sprawdzenie oporu na czujniku. Pomiar? 500 i 200 omów przy około 70 stopniach silnika. Wniosek? Wartości odpowiednie. Na zegarach 70 stopni, dla Ecu 7.1 stopnia.
Dzisiaj postanowiłem na krótko wpiąć rezystor 100 omów we wtyczkę. Uruchomiłem VAG-COM. Grupa 001 Engine, Bloki pomiarowe 008 i blok 001 - temperatura? Szok. 9,9 stopnia. Przy 100omach? To jakby za mało.
Pomiar napięć we wtyczce nie wykazał na tyle dużych anomaliów aby było to warte uwagi przy takiej różnicy temperatury, nie mniej jednak w pinach odpowiadających za czujnik temperatury silnika dla ECU napięcie było niższe.
Pewnego poranka:
LOG 001+007
Rano temperatura cieczy trochę niska. Samochód od 1.00 do 13.00 stał w garażu nie odpalany. Po odpaleniu log pokazał następujące temperatury. Temperatura w garażu o godzinie 13.00 - odpalenie - -0,5stopnia.
Gdzie dalej szukać? Jak się za to zabrać?
Bardzo prosze o pomoc.

Dodaję:
Znalazłem w internecie nastepujący algorytm sprawdzenia instalacji. Czy jest on zbieżny dla golfa IV 98/93 rok ALH?
Czy ktoś jest w stanie powiedzieć, gdzie znajdę Gniazdo 108 i 93?
Czy są dostępne jakies schematy instalacji? Nie wiem dokładnie którymi przewodami i gdzie podążać od momentu wejścia do grubszych wiązek.

DIAGNOSTYKA CZUJNIKA TEMPERATURY PŁYNU CHŁODZĄCEGO SILNIK (G2 i G62)

Czujniki/Sensory G2 i G62 są zamontowane w jednej zespolonej nie rozbieralnej obudowie
ECT - Engine Coolant Temperature. Różnica polega na konstrukcji wtyczki elektrycznej która dla czujnika nazywanego wcześniej G2 i G62 jest: kwadratowa (1996-2000), natomiast po roku (2000-2004) jest prostokątna (zaokrąglona z jednego boku).
http://desmond.imageshack.us/Himg170/sc ... es=landing" onclick="window.open(this.href);return false;
http://desmond.imageshack.us/Himg293/sc ... es=landing" onclick="window.open(this.href);return false;

http://desmond.imageshack.us/Himg225/sc ... es=landing" onclick="window.open(this.href);return false;

Diagnostyka VAG rozpoznaje błędy (zwarcia) instalacji elektrycznej.
Dla dokładniejszej analizy usterek pokazuje dokładnie na którym obwodzie powstała awaria, czy w obwodzie G2 czy w G62. Od tego czasu ludzie nazywają ten czujnik i tak i tak. Również na schematach najpierw oznaczano czujnik jako G2 a później jako G62.

Diagnostyka - Błędy VAG dotyczące temperatury czujnika (G2 i G62)

00522 - Czujnik temperatury chłodziwa silnika G62
01039* - Coolant Temperature Sensor (G2)

Czujnik G2 wskaźnika temperatury płynu chłodzącego silnik
16500 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62): Implausible Signal

Czujnik G62 wskaźnika temperatury płynu chłodzącego silnik
16509 System chłodzenia – temp. za niska do rozpoczęcia procesu – G62
17664 - Engine Coolant Temp Sensor (G62): Open or Short to Plus
Obwód temperatury chłodziwa silnika - czujnik (G62) brak sygnału lub zwarcie z potencjałem plus.


30-10 - Open or Short to B+ - Intermittent
– przerwa lub zwarcie z masą
– przerwa lub zwarcie z plusem
– zwarcie w instalacji pomiędzy czujnikiem G2 a zestawem wskaźników;
– uszkodzony czujnik G2 wskaźnika temperatury płynu chłodzącego.

* Usterka „Przerwa lub zwarcie z potencjałem plus” zostanie zarejestrowana dopiero wtedy, gdy silnik pracował przez około 30 minut a usterka została rozpoznana.



Uszkodzony czujnik temperatury płynu chłodzącego lub połączenie przewodów do komputera sterującego pracą silnika. Sprawdzić miernikiem czujnik temperatury płynu chłodzącego lub obwód do komputera sterującego.

UWAGA!!: Gdy tylko w pamięci usterek znajdzie się usterka, która dotyczy czujnika G62 temperatury zasysanego powietrza, komputer sterujący pracą silnika przy uruchomieniu silnika zastosuje temperaturę zasysanego powietrza jako wartość zastępczą (temperatura uruchomienia silnika – wartość zastępcza). Następnie temperatura wzrośnie według przebiegu modelowego zapisanego w komputerze sterującym pracą silnika. Dla silnika rozgrzanego do temperatury pracy, po określonym czasie zostaje wskazana stała wartość zastępcza. Stała wartość zastępcza jest ponownie zależna od temperatury zasysanego powietrza. Silnik wtedy pali więcej paliwa - ponieważ komputer podaje większe dawki paliwa na wtryski.

Demontaż wyjęcie czujnika temperatury silnika G62
Wyciągnąć zawleczkę płaską i wyjąć do góry czujnik odłączyć kostkę.
http://desmond.imageshack.us/Himg504/sc ... es=landing" onclick="window.open(this.href);return false;

http://desmond.imageshack.us/Himg299/sc ... es=landing" onclick="window.open(this.href);return false;

Do modelu 3B i 3BG montowane były modele czujników (zielony i czarny są zamienne):
059 919 501A (zielony 4-pinowy)
078 919 501B (niebieski 4-pinowy)
078 919 501C (czarny 4-pinowy)
Dostępne są w: IC, ASO, Allegro

Czujnik pomiaru temperatury płynu chłodzącego silnik w silnikach 4-cylindrowych znajdują się z tyłu głowicy silnika dla następujących typów silników: ADP, ADR, AEB, AHL, AHU, AHH oraz AFN, APT...

Czujnik pomiaru temperatury płynu chłodzącego w silnikach 6-cylindrowych jest zamontowany również z tyłu, na prawej głowicy silnika dla następujących typów silników: ACK, AHA oraz ALG.

Czujniki pomiaru temperatury płynu chłodzącego w silnikach 5-cylindrowych znajdują się we wsporniku przyłączeniowym rurowych przewodów płynu chłodzącego, znajdującym się po lewej stronie głowicy silnika. Czujnik pomiaru temperatury płynu chłodzącego posiada niebieską obudowę i jest 4-stykowy. Dotyczy to następującego typu silnika: 1 AGZ.

Sprawdzenie obwodów czujnika temperatury płynu chłodzącego (G2 i G62)

http://desmond.imageshack.us/Himg187/sc ... es=landing" onclick="window.open(this.href);return false;

Wyjąć 4 pinową wtyczkę (1) z czujnika (2) temperatury płynu chłodzącego;
- sprawdzić według schematu elektrycznego ciągłość przewodów między przyłączem pomiarowym, a 4 pinową wtyczką:
- styk 1 + gniazdo 93,
- styk 3 + gniazdo 108.
Rezystancja przewodu: max. 1,5 Ω

sprawdzić według schematu elektrycznego, czy nie występuje zwarcie przewodu między przyłączem pomiarowym i 4-krotną wtyczką, styk 1 a przewodem, styk 3, jak również z masą samochodu:
- styk 1 + gniazdo 108,
- styk 1 + masa samochodu.
Wymagana wartość: ∞ Ω
– sprawdzić dodatkowo, czy obydwa przewody nie mają zwarcia do potencjału plus akumulatora.
Jeżeli nie zostanie stwierdzona żadna usterka w przewodach:
Przeprowadzić pomiar rezystancji czujnika G62 temperatury płynu chłodzącego, styk 1 (masa) i 3 (sygnał).

http://desmond.imageshack.us/Himg187/sc ... es=landing" onclick="window.open(this.href);return false;

- zakres A: wskazuje wartości rezystancji dla zakresów temperatur 0 do 50°C,
- zakres B: wartości dla zakresów temperatur 50 do 100°C.

Przykłady odczytywania wartości:
- 30°C znajduje się w zakresie A i odpowiada wartości rezystancji od 1,5 do 2,0 kΩ.
- 80°C znajduje się w zakresie B i odpowiada wartości rezystancji od 275 do 375 Ω.
Jeżeli nie zostanie osiągnięta wymagana wartość:
– wymienić na nowy czujnik G62 temperatury płynu chłodzącego.
Jeżeli nie stwierdzono w przewodach żadnej usterki i są prawidłowe wartości rezystancji:
– wymienić na nowy komputer sterujący pracą silnika.


VAG test poprawności wskazań i działania czujnika G62/G2 (silnik benzynowy AEE)


1. na zimnym silniku:

a) wejdź w „Select Control Module” = > sterownik silnika „01 -Engine”

b) teraz wejdź w bloki pomiarowe “Meas. Blocks - 08”

c) wybierz grupę „001” i daj „Go!”

d) w polu nr 2 pojawi się wartość temperatury płynu chłodzącego (zapisać) (temp. podawana do ECU), temperatura powinna być zbliżona do temperatury otoczenia np. 19oC, to pole wyświetla 18,5-19,5oC

- w grupie „002”: pozycja 3 => temperatura płynu chłodzącego

pozycja 4 => temperatura zasysanego powietrza

e) wróć do „Select Control Module” = > sterownik licznika „17 -instruments”

f) teraz wejdź w bloki pomiarowe “Meas. Blocks - 08”

g) wybierz grupę „003” i daj „Go!”

- w grupie „002”: pozycja 4 => temperatura otoczenia (zewnętrzna)

- w grupie „050”: pozycja 4 => temperatura płynu chodzącego

h) w grupie „003” temperatura płynu chodzącego powinna być zbliżona do temperatury odczytanej w punkcie d) i zbliżona do temperatury otoczenia. (temp. na wskaźnik deski rozdzielczej)


2. na ciepłym silniku:

a) rozgrzej silnik, temp. 85-110oC (na postoju poczekać, aż się włączy wentylator)

b) wejdź „Select Control Module” = > sterownik silnika „01 -Engine”

c) teraz w bloki pomiarowe „Meas. Blocks - 08” => grupa „001” => „Go!”

d) odczytujemy pole nr 2 (temperatura płynu chodzącego), można podczas grzania auta sprawdzać czy ta temperatura rośnie. Zapisujemy wartość dla nagrzanego silnika.

e) wróć do „Select Control Module” => sterownik licznika „17 - Instruments”

f) grupa „003” => „Go!”

g) w polu nr 1 powinna być wartość zbliżona do odczytanej z punktu d)
Źródło



Tomasz73
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 68
Rejestracja: śr mar 13, 2013 16:25

Temperatura dla Zegarów - ECU i rezystancje czujnika

Post autor: Tomasz73 » ndz mar 24, 2013 15:12

Czy ktoś jest w stanie powiedzieć, gdzie znajdę Gniazdo 108 i 93?
chodzi o złącze sterownika ECU



Noxi
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 461
Rejestracja: śr lut 16, 2011 12:53
Lokalizacja: Terespol/Warszawa

Temperatura dla Zegarów - ECU i rezystancje czujnika

Post autor: Noxi » czw mar 28, 2013 16:00

Ok, to już coś wiem:) Aby je wypiąć trzeba aku odpinać?
Przy jezdzie komputer nie wyrzuca zadnych błędów...

Problem z temperaturą mniej więcej rozwiązany - znalazłem opornik 5kOma:)
Pozdrawiam



Awatar użytkownika
stonka523
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 59
Rejestracja: ndz paź 18, 2009 18:41
Lokalizacja: Bystrzyca
Kontakt:

Temperatura dla Zegarów - ECU i rezystancje czujnika

Post autor: stonka523 » ndz kwie 07, 2013 00:59

Witam! Mam chyba podobny problem dotyczący 1.9 alh. Problem polega na tym, że czujnik G62 odczytuje za niską temperaturę. Dzisiaj wymieniłem czujnik oraz termostat na nowy, ponieważ do tej pory na vcds pokazywał g2 max 75 stopnia, natomiast g62 max 25.5 stopnia. Niestety nic to nie dało, oprócz tego, że termostat działa ok, bo g2 pokazuje już 90 stopni tylko, że g62 grzeje się do 27 stopni i koniec, najgorsze jest to, że nawet wentylator się nie włącza. Czy g62 jest odpowiedzialny również za odpalanie wentylatora powyżej 90 stopni? Dodam jeszcze, że przy tym wszystkim mam strasznie wysoki kąt wtrysku bo aż w granicach 120, czy to też może być przez źle działający czujnik g62? Dodam, że czujnik jest nowy i oryginalny VW. Proszę o pomoc jak się do tego dalej zabrać.



Noxi
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 461
Rejestracja: śr lut 16, 2011 12:53
Lokalizacja: Terespol/Warszawa

Temperatura dla Zegarów - ECU i rezystancje czujnika

Post autor: Noxi » ndz kwie 07, 2013 02:19

Po pierwsze, kąta nie ruszaj, prawdopodobnie źle sprawdzasz.
Wejdz w 04 - Basic Settings i tam prawdopodobnie wartość będzie odpowiednia. Też tak miałem jeszcze na oporniku.
Spojrz u mnie:
LOG 000 - tu pewnie sprawdzałeś. To Bloki pomiarowe. 08
LOG 000 - tu powinno się sprawdzać. Zablokowane nastawy 04.(miga kontrolka świec żarowych)
Jeżeli okaże się, że ten kąt sprawdzałeś odpowiednio to mimo złej wartości temperatury nie powinien on być tak duży. Dodam, że u mnie opornik 5kOma powodował temperaturę dla ECU max 9 stopni. Po usunięciu opornika prawidłowe 90 stopni, a mimo to kąt się nie przestawił, więc podejrzewam, że u Ciebie przy zmianie z 27 na 90 też kąt nie ulegnie przestawieniu. Wniosek - taka różnica w temperaturze silnika raczej nie ma wpływu.

Teraz co do temperatury. Prosta procedura. Zalezy co wolisz, bo są dwa etapy.
Albo najpierw wypinasz wtyczki od czujnika temperatury + prędkości(są blisko złączone więc tak zyskujemy więcej kabelka luźnego do manewru) i przeglądając przewód od wtyczki czujnika temperatury szukasz na nim jakichkolwiek oznak ludzkiej działalności - najczęściej taśma izolacyjna. To wszystko po to aby znaleźć tam opornik.
Inna opcja. sprawdzenia intalacji - pewniejsza.
Zdejmujesz ramiona wycieraczek i podszybie, wypinasz szeroką wtyczkę z Ecu i po pierwsze musisz znaleźć przewody z czujnika G62(bo ja nie zapisałem kolorów, ale szubko poszło szukanie w miernikiem w ręku), a potem sprawdzić ich rezystancję. Powinna być minimalna:)
Jak coś pytaj, sporo się w tym nagmerałem



Awatar użytkownika
stonka523
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 59
Rejestracja: ndz paź 18, 2009 18:41
Lokalizacja: Bystrzyca
Kontakt:

Temperatura dla Zegarów - ECU i rezystancje czujnika

Post autor: stonka523 » ndz kwie 07, 2013 12:34

ok dzisiaj postaram się jeszcze sprawdzić czy mam gdzieś ten opornik i zrobię jeszcze raz logi. Jeszcze wykonywałem jeden test, podłączyłem do kostki stary czujnik i podgrzałem go zapalniczką. W programie temperatura G62 nie przekroczyła 30 stopni, natomiast G2 urosła do ponad 100. Dobrze rozumiem, że świadczy to właśnie o tym, że jest gdzieś opornik na czujniku G62? Tylko teraz pytanie, jakie będą skutki wyciągnięcia tego opornika oprócz tego, że będzie pokazywał prawdziwą temperaturę? Bo przecież bez powodu ktoś go tam nie zakładał żeby oszukać kompa? Aha i jeszcze nie odpowiedziałeś mi na pytanie czy wentylatory też współgrają z tym czujnikiem. Dzięki za pomoc ;)



Noxi
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 461
Rejestracja: śr lut 16, 2011 12:53
Lokalizacja: Terespol/Warszawa

Temperatura dla Zegarów - ECU i rezystancje czujnika

Post autor: Noxi » ndz kwie 07, 2013 13:08

BBędzie słabo odpalał na ciepłym pewnie - jak u mnie.
Wentylatory mają oddzielny, ale przy obecnych temperaturach wątpię że się załączą i tak.



Awatar użytkownika
stonka523
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 59
Rejestracja: ndz paź 18, 2009 18:41
Lokalizacja: Bystrzyca
Kontakt:

Temperatura dla Zegarów - ECU i rezystancje czujnika

Post autor: stonka523 » ndz kwie 07, 2013 13:26

No ok, ale po co zakłada się ten opornik? Jeśli go wyciągnę to co mam zrobić, żeby wszystko grało bez opornika? Zakłada się go tylko po to żeby lepiej odpalał na ciepłym silniku? Trochę druciarstwo jak dla mnie, bo przyczyna jest pewnie inna, choć nie jestem nie wiadomo jakim znawcą w tym temacie. Wczoraj jak sprawdzałem to w momencie gdy auto rozgrzałem to na czujniku g2 pokazywało 92 stopnie i wentylatory cisza.



Noxi
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 461
Rejestracja: śr lut 16, 2011 12:53
Lokalizacja: Terespol/Warszawa

Temperatura dla Zegarów - ECU i rezystancje czujnika

Post autor: Noxi » ndz kwie 07, 2013 13:35

To zalezy. Sam dumam, ale ponoć są dwie opcje. Pomóc może regeneracja rozrusznika, a najlepiej wymiana na nowy, albo korekta map rozruchowych u tunera i to ponoc zawsze pomaga.
92 stopnie to na G2, czyli w silniku, a wentylatory studzą chłodnicę, ni silnik, więc zaleznie od temperatury chłodnicy wystartują. Poza tym 92 stopnie to żadna temperatura;p Ot odpowiednia po prostu:)



Awatar użytkownika
Qto
_
_
Posty: 19379
Rejestracja: pt wrz 01, 2006 19:14
Lokalizacja: Guadalajara
Auto: MK 4
Silnik: ASZ
Kontakt:

Temperatura dla Zegarów - ECU i rezystancje czujnika

Post autor: Qto » ndz kwie 07, 2013 13:42

stonka523 pisze:na czujniku g2 pokazywało 92 stopnie i wentylatory cisza.
poczekaj jeszcze chwilę, wentylatory na pewno ruszą

co do g62, sprawdź oporność pomiędzy pinami czujnika i pinami sterownika silnika...rocznika nie podałeś więc nie powiem które piny. Jak coś będzie nie halo to tak jak pisze Noxi - szukaj opornika...nie znajdziesz to kabelek do dokładnego przejrzenia.



Awatar użytkownika
stonka523
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 59
Rejestracja: ndz paź 18, 2009 18:41
Lokalizacja: Bystrzyca
Kontakt:

Temperatura dla Zegarów - ECU i rezystancje czujnika

Post autor: stonka523 » ndz kwie 07, 2013 14:15

Więc tak okazało się, że kable przy wtyczce są zawinięte w izolację, myślę na pewno znajdę tam opornik, a tu lipa kable całe, wszystko ok, tylko zaizolowane:( Wziąłem się więc za miernik. Nie jest ze mnie dobry elektryk więc nie wiem czy dobrze to zmierzyłem. Rok auta to 99. Z tego co poczytałem trochę to trzeba mierzyć na 1 i 3 pinie. Więc wpiąłem się w kostkę od czujnika w pin 1 i 3 i podłączyłem do czujnika. Na zimnym silniku miernik pokazał mi w granicach 1740. A i z tego co zauważyłem to kable z kostki idą gdzieś w okolice pod akumulatorem.



Noxi
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 461
Rejestracja: śr lut 16, 2011 12:53
Lokalizacja: Terespol/Warszawa

Temperatura dla Zegarów - ECU i rezystancje czujnika

Post autor: Noxi » ndz kwie 07, 2013 14:36

Noxi pisze: Teraz co do temperatury. Prosta procedura. Zalezy co wolisz, bo są dwa etapy.
Albo najpierw wypinasz wtyczki od czujnika temperatury + prędkości(są blisko złączone więc tak zyskujemy więcej kabelka luźnego do manewru) i przeglądając przewód od wtyczki czujnika temperatury szukasz na nim jakichkolwiek oznak ludzkiej działalności - najczęściej taśma izolacyjna. To wszystko po to aby znaleźć tam opornik.
Inna opcja. sprawdzenia intalacji - pewniejsza.
Zdejmujesz ramiona wycieraczek i podszybie, wypinasz szeroką wtyczkę z Ecu i po pierwsze musisz znaleźć przewody z czujnika G62(bo ja nie zapisałem kolorów, ale szubko poszło szukanie w miernikiem w ręku), a potem sprawdzić ich rezystancję. Powinna być minimalna:)
Jak coś pytaj, sporo się w tym nagmerałem
Bez dostępu do ECU nic nie zmierzysz miernikiem.



Awatar użytkownika
Qto
_
_
Posty: 19379
Rejestracja: pt wrz 01, 2006 19:14
Lokalizacja: Guadalajara
Auto: MK 4
Silnik: ASZ
Kontakt:

Temperatura dla Zegarów - ECU i rezystancje czujnika

Post autor: Qto » ndz kwie 07, 2013 14:38

na obrazku fragment schematu z czujnikiem temperatury, dobierz się do wtyczki sterownika i badaj
co do oporności czujnika, na forum znajdziesz wykres/tabelkę ...poszukaj i porównaj z Twoim czujnikiem

Obrazek



Awatar użytkownika
stonka523
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 59
Rejestracja: ndz paź 18, 2009 18:41
Lokalizacja: Bystrzyca
Kontakt:

Temperatura dla Zegarów - ECU i rezystancje czujnika

Post autor: stonka523 » ndz kwie 07, 2013 14:48

szczerze to ja za wiele z tego nie kumam, może znajdę kogoś mądrzejszego kto na to zerknie :)



ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 86 gości