propozycja elektrycznego VEBASTO do AFN'a

Tutaj piszemy o problemach związanych tylko z elektryką

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP

pmajchro
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 21
Rejestracja: ndz paź 17, 2010 14:36

propozycja elektrycznego VEBASTO do AFN'a

Post autor: pmajchro » ndz paź 17, 2010 16:25

Witam wszystkich,
Chyba każdy użytkownik samochodu wie, co to znaczy wsiąść do zimnego auta w zimie, kiedy nawet po uruchomieniu silnika mijają długie chwile, zanim skuta lodem przednia szyba pozwali nam opuścić parking. Przeszywające zaś zimno wewnątrz samochodu paraliżuje naszą mobilność...zanim się trochę nie nagrzeje.Wspomnienia z poprzedniej zimy skłoniły mnie do zmierzenia się z tym wyzwaniem w tym roku(2010).Na forum widziałem dużo rozpoczętych wątków, ale żaden nie dawał przepisu jak konkretnie i krok po kroku, do końca rozwiązać ten problem. Udało mi się znaleźć odpowiedz i mam już przetestowany autorski, względnie prosty układ, z którego jestem w pełni zadowolony.
Wszystko zaczęło się od odnalezienia trzech świec do podgrzewania płynu chłodniczego.Tak, tak, takie coś istnieje! Okazuje się, że niektóre wersje MK3 były przygotowywane do "zimnych krajów" i te maja takie cudo koło głowicy od strony akumulatora:

http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?p=3529849" onclick="window.open(this.href);return false;

Niestety w żaden sposób nie udało mi się znaleźć sterowania tymi trzema świecami od strony komputera samochodowego. Postanowiłem więc zrobić własny sterownik-termostat.O nim powiem za chwilę. Teraz wspomnę tylko, że jeśli ktoś nie ma takich świec to może pomyśleć o czymś takim:

http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?p=316811" onclick="window.open(this.href);return false;

A więc jeśli mamy taki króciec ze wspomnianymi 3 świecami należy je sprawdzić. W tym celu, dla względów bezpieczeństwa należy je podpiąć kablem do (+) akumulatora POPRZEZ ŻARÓWKĘ ok 100 W. Jeśli świeca jest dobra, to żarówka powinna zdecydowanie przygasnąć, ale nie zgasnąć. Jeśli się nie zaświeci to świeca ma przerwę. Jeśli nie przygaśnie to świeca ma zwarcie i też się kwalifikuje do wymiany. Na marginesie, to nie są takie same świece jak te 4 żarowe. 4 świece żarowe odkręca się kluczem 10 te zaś większym - 12 prawdopodobnie. Ja nie musiałem ich odkręcać bo u mnie są dobre - pewnie od nowości nie były używane :D .Szacunkowo, każda świeca pobiera około 15 A podczas normalnej pracy co daje 45 do 50 [A] łącznie. Jest to już poważny prąd i przy naszej instalacji będą obowiązywały szczególne środki bezpieczeństwa.Wspomniane 50 [A] przy 12 [V] daje nam jakieś 500 do 600 [W]. A więc nie jest to strasznie dużo -typowy czajnik bezprzewodowy ma około 2000 [W] - ale na prawdę wystarczy :grin:

Na marginesie wspomnę, że ta instalacja funkcjonuje na tzw. "małym obiegu". Duży bowiem obieg, w którym znajduje się chłodnica jest zamknięty przez termostat aż do tych 88*C . Nie ma więc mowy o jakimś barbarzyńskim przewiercaniu termostatu. Przeciwnie - ma on być w pełni sprawny! Radzę to sprawdzić. U mnie był "walnięty" i uchylał się już od 65*C i niestety w zimie nie można było dogrzać silnika nawet po przejechaniu 100 km. Radze sprawdzić i ewentualnie wymienić
- 90 % sukcesu!!! :bajer:
Wracam do sedna mojej interwencji. Po sprawdzeniu świec pozostaje zdjęcie oryginalnych przewodów i podłączenie naszej instalacji. Ja zdjąłem fajki i zabezpieczyłem je z boku, tak aby nie przeszkadzały a jednocześnie żeby można było kiedyś przywrócić pierwotny kształt "fabrycznej instalacji".
Zanim przedstawię mój układ kilka uwag wstępnych.
Układ nie może działać zanim pojawi się obieg cieczy w "małym obwodzie" a więc najpierw rusza silnik a potem nasz system. U mnie zasilanie termostatu wziąłem z obwodu świateł drogowych, wiec układ nie startuje zanim nie zaświecę świateł. Myślałem o bardziej "podrasowanym" sterowaniu gdzie układ nie wystartuje zanim nie pojawi się napięcie na Solenoidzie z pompy wtryskowej i nie zgasną 4 świece żarowe. O tym wspomnę później - nie komplikuje to zanadto naszego układu. (niebawem pojawią się fotki i opis)
cdn



Awatar użytkownika
michalqqr
...
...
Posty: 1052
Rejestracja: sob cze 07, 2008 20:36
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

propozycja elektrycznego VEBASTO do AFN'a

Post autor: michalqqr » ndz paź 17, 2010 16:35

pmajchro pisze:z obwodu świateł drogowych,
mała poprawka :D świateł mijania ;)
pmajchro pisze:(niebawem pojawią się fotki i opis)
chętnie poczytam i pooglądam co tam wymyśliłeś ;)



pmajchro
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 21
Rejestracja: ndz paź 17, 2010 14:36

propozycja elektrycznego VEBASTO do AFN'a

Post autor: pmajchro » pn paź 18, 2010 09:56

Obrazek
To jest zasadniczy schemat ideowy mojego działającego układu.W zasadzie wszystko jest jasne. Na omówienie zasługuje następny rysunek: TERMOSTAT. Zastosowałem gotowy KIT jaki można kupić w elektronicznych sklepach. Ten zestaw kupiłem z oznaczeniem J-86 i dokonałem pewnych modyfikacji w układzie. Można zastosować dowolny inny KIT realizujący funkcje termostatu. Proponuje popatrzyć na ofertę sklepu AVT:

http://sklep.avt.pl/go/_search/full_sea ... 0&type=all" onclick="window.open(this.href);return false; (zestaw nosi symbol AVT 1428)

Oto mój układ:
Obrazek
Omówię go nieco później...



Awatar użytkownika
fifel
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 559
Rejestracja: ndz wrz 21, 2008 19:44
Lokalizacja: Kraków

propozycja elektrycznego VEBASTO do AFN'a

Post autor: fifel » pn paź 18, 2010 10:07

To moze ja sie wypowiem w tej kwestii bo od pewnego czasu zastanawialem sie nad podobnym patentem od czasu jak zobaczylem na allegro wlasnie takie potrojne swiece zarowe do podgrzewania plynu.
Co prawda myslalem o czyms takim do benzyny ale to malo istotne, tylko nurtowalo mnie pytanie na ile te swiece zagrzeja maly obieg, w sensie jak szybko nagrzeje sie do okreslonej temperatury....

Mierzyles takie wartosci? jakies wartosci temperatury w funkcji czasu nazwijmy to fachowo :satan:
bo bardzo mnie to interesuje na ile wydajny jest taki uklad...
Na jaka temperature nastawiles wylacznik termiczny i po jakim czasie temperatura taka jest osiagana?


[img]http://i5.photobucket.com/albums/y182/johnnie_oo/zakaz-1.jpg[/img]

Awatar użytkownika
martinezz123
DZIADZIA
DZIADZIA
Posty: 938
Rejestracja: ndz paź 15, 2006 20:59
Lokalizacja: kamienna góra
Kontakt:

propozycja elektrycznego VEBASTO do AFN'a

Post autor: martinezz123 » pn paź 18, 2010 12:29

dokładnie jak kolega wyżej pisze , obawiam się że może braknąć akumulatora żeby rozgrzać układ w temperaturze -20*C a na rozruch to już w ogóle nie będzie . powiedz mi kolego zastanawiałeś się nad tym ?? . obliczyłeś to ?? .
ja mam vebasto spalinowe do diesla w sadziłem je do mojego golfa IV i nagrzewanie układu powiedzmy jesienią do temp. około 80*C przy temp. na dworze 5*C zajmuje jakieś 15 minut a zimową porą przy - 15*C około pół godziny , taka jest różnica . obawiam sie że żaden aku tego nie wytrzyma


vw golf IV 1.9 tdi MARTINEZZ
www.vwjgora.pl
diagnoza VAG COM / TACHO

Awatar użytkownika
fifel
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 559
Rejestracja: ndz wrz 21, 2008 19:44
Lokalizacja: Kraków

propozycja elektrycznego VEBASTO do AFN'a

Post autor: fifel » pn paź 18, 2010 13:21

martinezz123 pisze:dokładnie jak kolega wyżej pisze , obawiam się że może braknąć akumulatora żeby rozgrzać układ w temperaturze -20*C a na rozruch to już w ogóle nie będzie . powiedz mi kolego zastanawiałeś się nad tym ?? . obliczyłeś to ?? .
ja mam vebasto spalinowe do diesla w sadziłem je do mojego golfa IV i nagrzewanie układu powiedzmy jesienią do temp. około 80*C przy temp. na dworze 5*C zajmuje jakieś 15 minut a zimową porą przy - 15*C około pół godziny , taka jest różnica . obawiam sie że żaden aku tego nie wytrzyma
pmajchro pisze:Układ nie może działać zanim pojawi się obieg cieczy w "małym obwodzie" a więc najpierw rusza silnik a potem nasz system. U mnie zasilanie termostatu wziąłem z obwodu świateł drogowych, wiec układ nie startuje zanim nie zaświecę świateł. Myślałem o bardziej "podrasowanym" sterowaniu gdzie układ nie wystartuje zanim nie pojawi się napięcie na Solenoidzie z pompy wtryskowej i nie zgasną 4 świece żarowe.
Jak widac chodzi o to zeby uklad wlaczal sie juz po rozruchu, ale podtrzymuje moje pytanie z kilku postow wczesniej o zaleznosc temperatury od czasu...


[img]http://i5.photobucket.com/albums/y182/johnnie_oo/zakaz-1.jpg[/img]

Awatar użytkownika
martinezz123
DZIADZIA
DZIADZIA
Posty: 938
Rejestracja: ndz paź 15, 2006 20:59
Lokalizacja: kamienna góra
Kontakt:

propozycja elektrycznego VEBASTO do AFN'a

Post autor: martinezz123 » pn paź 18, 2010 14:51

fakt mój błąd pomyliłem pojęcia :kac:
ale w takim razie nadal do zimnego autka wsiadasz , nie lepiej założyć Webasto ?? w moim przypadku całe kompletne używane Webasto kosztowało 600 zł założenie trwa około 2 godz dla laika sorry za OFF-TOP :D


vw golf IV 1.9 tdi MARTINEZZ
www.vwjgora.pl
diagnoza VAG COM / TACHO

Awatar użytkownika
fifel
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 559
Rejestracja: ndz wrz 21, 2008 19:44
Lokalizacja: Kraków

propozycja elektrycznego VEBASTO do AFN'a

Post autor: fifel » pn paź 18, 2010 15:09

No masz racje troche... autor tematu troche na wyrost nazwal ten patent "Webastem" ale generalnie chodzi o to zeby jak najszybciej zaczelo leciec cieple powietrze z nadmuchu, jak najnizszym kosztem... pozostaje tylko pytanie czy gra jest warta swieczki jesli chodzi o sprawnosc tego ukladu w mrozne dni...


[img]http://i5.photobucket.com/albums/y182/johnnie_oo/zakaz-1.jpg[/img]

Awatar użytkownika
martinezz123
DZIADZIA
DZIADZIA
Posty: 938
Rejestracja: ndz paź 15, 2006 20:59
Lokalizacja: kamienna góra
Kontakt:

propozycja elektrycznego VEBASTO do AFN'a

Post autor: martinezz123 » pn paź 18, 2010 16:35

dokładnie !! .
nie kumam też po co robić specjalne układy skoro można to adoptować np: z golfa IV 1.9 tdi ALH tam jest wszystko i działa , przypuszczam że całość można by było nabyć za nie więcej jak 100 zł .
trochę z innej beczki kolega ma golfa II i tam ma wstawioną grzałkę na 220 V z gniastkiem w zderzaku ( auto ze skandynawi ) zakładając że nie mieszkacie na blokowisku tylko własny domek albo dom wspólnoty ( ogrodzony ) to to jest lepszy patent . ale nie o tym mowa więc przepraszam autora za offtop :?


vw golf IV 1.9 tdi MARTINEZZ
www.vwjgora.pl
diagnoza VAG COM / TACHO

pmajchro
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 21
Rejestracja: ndz paź 17, 2010 14:36

propozycja elektrycznego VEBASTO do AFN'a

Post autor: pmajchro » wt paź 19, 2010 00:01

cd.....
Oczywiście nie ma rozwiązań idealnych.Wydaje mi się jednak, ze znalazłem optymalne. Odniosę się do kilku ważnych kwestii, zasygnalizowanych przez kolegów: Po pierwsze pobór prądu tej instalacji oscyluje wokół 45 do 50 A. Przy alternatorze 120A (taki jest u mnie) nie jest to nadzwyczajne obciążenie. Kwestię alternatora należy jednak rozważyć, każdy indywidualnie.
Sinik pod obciążeniem tych "trzech grzałek" też generuje więcej mocy cieplnej (bo ma większy opór i wzrasta ilość spalanego paliwa) a więc całość szybciej się nagrzewa. Wspomniana moc 3 grzałek pozwala na podwyższenie temperatury 5-ciu litrów płynu chłodniczego o 10*C w 5 minut około.W praktyce, przy 0-5*C, ciepełko w nawiewie (wyczuwalne zmarznięta ręką) pojawia się - i to na biegu jałowym - po kilku minutach: 4-6min. Należy tu wspomnieć, ze to, nieco nad wymiar nazwane Vebasto :bajer: , nie jest systemem indywidualnym, ale wspomagającym naturalny proces przyrostu temperatury w obiegu cieczy chłodzącej w silniku.
Mój termostat ustawiłem na 65*C. Jeżeli temperatura w układzie osiągnie ten poziom, układ się wyłącza.Sprawdzałem na Vagu. Na tym poziomie mam już gorąco w kabinie. Zazwyczaj dochodzi do tej temperatury po ok. 2 km "jazdy" w korku. U nas we Wrocławiu niestety są już tylko korki. :( Szacunkowo, przy obecnych temperaturach rzędu 5 do 10 *C zajmuje to około 10 do 15 min (65*C).

Prawdziwe Vebasto oczywiście ma więcej plusów i na pewno większą wydajność a w jednym to całkowicie bije mój skromny pomysł: mianowicie nagrzeje auto zanim do niego wsiadasz! Jednak jest droższe w instalacji i obsłudze. Ja dałem za ten Kit Termostatu jakieś 40 PLN +przekażnik ze 20 PLN + Bezpiecznik z obudową 18 PLN i kilka pomniejszych rzeczy za kilka dodatkowych złotych. Całość spokojnie się zamknie w 100 PLN. Kolega wspominał o używanym Vebaście za 600PLN. Rożnie to jeszcze bywa z tymi - szczególnie używanymi- Vebast'ami. :hmm:

Czy gra jest warta przysłowiowej świeczki? Myślę, że nawet trzech!
Dodatkowo, plusem jest to, ze auto szybciej osiąga ciepło pracy co, szczególnie w zimie, korzystnie wpływa na pracę, osiągi i żywotność silnika.
Wspomniany system dogrzewania silnika i samochodu w ogóle z sieci 220V jest również wspaniałą alternatywą, jednak dotyczy tych tylko którzy posiadają garaże. Dla wielu - szczególnie w miastach- jest to luksus ciągle nieosiągalny. :bajer:
Pozdrawiam wszystkich Kolegów.



Awatar użytkownika
martinezz123
DZIADZIA
DZIADZIA
Posty: 938
Rejestracja: ndz paź 15, 2006 20:59
Lokalizacja: kamienna góra
Kontakt:

propozycja elektrycznego VEBASTO do AFN'a

Post autor: martinezz123 » wt paź 19, 2010 00:18

pomysł jest fajny także powodzenia . zawsze to jakieś wyjście na zimno .
a co do używanych oczywiście kompletnych webast to patent jest taki że trzeba dać dwa węże do wiadra z wodą , nalać ropy i podać plusa i minusa z aku nawet na dworze czy w piwnicy żeby sprawdzić czy działa .


vw golf IV 1.9 tdi MARTINEZZ
www.vwjgora.pl
diagnoza VAG COM / TACHO

pmajchro
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 21
Rejestracja: ndz paź 17, 2010 14:36

propozycja elektrycznego VEBASTO do AFN'a

Post autor: pmajchro » wt paź 19, 2010 00:22

A podobno ma być w tym roku zima stulecia :shock:
warto coś pomyśleć..... :pub:



ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 25 gości