Strona 1 z 7

[MKII] Montaż wspomagania z BENZYNY do DIESLA

: wt sty 23, 2007 08:16
autor: Cinek
Pisze teraz, bo mam to świeżo w pamięci, zdjęcia dorzuce jak wleze do kanału znowu
A więc tak:
Dysponowałem kompletnym wspomaganiem z benzynowego silnika 1,6 na wtrysku, jeżeli to ma znaczenie. W skład wchodziło:
Pompa z kompletem łap ( do diesla jedna z nich jest niepotrzebna, chyba że ktoś ma nieoryginalne mocowanie alternatora ), węże, zbiorniczek z mocowaniem i przekładnia z drążkami kierowniczymi i przegubami. Niezbędny jest też drążek z dwoma krzyżakami, łączący przekładnie z kierownicą, bo ten od wspomagania jest krótszy. Do tego dobrze by było mieć oryginalne śruby do mocowania, nakrętek nie potrzeba, bo blok ma gwintypotrzebna też będzie podkładka ( wg etki numer 068145193A ) i tulejka ( 068145287E), benzyna tego nie ma. Można to dorobić.
Przydał by się też kanał, jest zdecydowanie łatwiej, żeby nie powiedzieć że jest to w ogóle możliwe.
Najpierw jest demontaż starej, generalnie nie ma większego problemu, kolejność nieobowiązkowa
1/ odkręcić wspornik od biegów, przykręcony 3ma śrubami do przekładni, klucz 13, jak już będzie luźny to lepszy dostęp jest do drążka.
2/ zdjąć z przekładni osłonę gumową zasłaniającą drążek od kierownicy ( od karoserii nie trzeba zdejmować )
3/ odkręcić śrubę z krzyżaka ( od dołu nie ma nakrętki, jest tylko w kabinie ) klucz 13
4/ odkręcić drugi koniec od kierownicy, koło pedałów w kabinie, tu już jest nakrętka 2 klucze 13
5/ teraz dobrze by było podnieść przód auta, i zdjąć koła.
6/ ze zwrotnic wybić przeguby, metoda dowolna, ja wybrałem młotkową
7/ można przystąpić do odkręcenia przekładni, od spodu wózka widać 4ry śruby którymi jest przykręcona, z nakrętkami. 2 klucze 13. jak już nakrętki są odkręcone, trzeba wyjąć śruby, są wbite w wózek, bo mają wieloklin, jak się odkręci nakrętki to wychodzą trochę i blokują, trzeba coś podważyć i wypadają ładnie może się zdążyć, że spod nich wyleci woda ;) trzeba zdjąć te blaszane obejmy, które trzymają przekładnie do zwrotnicy.
Teraz dobrze by było mieć drugą osobę
Kręcąc odpowiednio przekładnią, wyjąć ją przez lewe koło
Koniec demontażu i chwila przerwy
Montaż ja zacząłem od pompy, zbiorniczka i przewodów, ale można też zacząć od przekładni. Dobrze jest też wpierw troszkę rozszerzyć końcówki drążka, które wchodzą na wielokliny, żeby nie było problemu
1/ Do montażu przekładni trzeba opuścić trochę wózek, przynajmniej z lewej strony 2 duże śruby na klucz 19. przekładnia ze wspomaganiem jest wyższa, i bez opuszczenia nie chce wejść. Znowu trzeba się nakręcić, żeby weszła, 2 osoba by się przydała.
2/ przykręcić z powrotem wózek
3/ zamontować drążek z krzyżakami, pamiętając że góra jest tam gdzie jest śruba z nakrętką. Drążek pasuje generalnie tylko w jeden sposób i na przekładnie i na kierownice, bo są odpowiednie frezy. Ja wsadziłem najpierw od środka, a potem na przekładnie. Nie skręcać śrubami na razie nic.
4/ z racji tego że drążek u mnie nie bardzo chciał współpracować, dopiero po włożeniu go w odpowiednie miejsca i skręceniu dokręciłem przekładnie na śrubach
5/ wsadzić i dobić śruby, dokręcić przekładnie do wózka, z lewej strony przekładnia ma łape, i nie pasuje tu blaszana obejma w kształcie U .
6/ zamontować przeguby, bo zakładam że albo są dobre jak u mnie, albo już wymienione na nowe
7/ przykręcić wspornik od biegów.
Przy przekładni na razie wszystko, można włożyć koła.
Montaż pompy:
1/ wypadałoby zacząć od zdjęcia kółka pasowego, włożenia pod niego w/w podkładki i przykręcenia z powrotem.
pompa musi mieć mocowanie od dołu, które przykręca się z jednej strony do bloku ( śruby na 13 , jedna krótsza druga dłuższa ) koło miski olejowej a z góry do mocowania alternatora ( mocowanie oryginalnie musi mieć taki wystające pionowo w dół ucho z 2ma miejscami na śruby t tym miejscu wsadzić trzeba w/w tulejkę.
Z boku bloku musi być zamontowany napinacz paska na śruby też 13 klucz. Oryginalnie z benzyny jest jeszcze jedna łapa, ale do diesla jest niepotrzebna, bo pierwotnie powinna być przykręcona tam, gdzie nasza łapa alternatora. Założyć pasek i odpowiednio go napiąć śrubą na klucz 13, po uprzednim poluzowaniu śruby w pompie, która chodzi w takim wyciętym miejscu z tyłu pompy, ładnie to widać 
Z pompą to w zasadzie wszystko
Zostało zamontować zbiorniczek, miejsca na niego są pod akumulatorem, są wywiercone 4ry dziury na mocowanie.
Założyć na przewody nowe oringi, i wmontować przewody. Do przekładni przewody są na klucz chyba 18, natomiast do pompy trzeba mieć 15
No i teraz wg wszystkich znaków trzeba nalać płynu do wspomagania, dobrze wiedzieć jaki był, bo podobno nie wolno mieszać, tak mi powiedzieli w sklepie.
Układ powinien się wstępnie odpowietrzyć bez zapalonego silnika, dolać płynu i zapalić.
Przekręcić w jedną i w drugą stronę do maxa, w skrajnych położeniach przytrzymać na momencik, wtedy jest największe ciśnienie i ewentualne nieszczelności wyjdą.
Od tego momentu mamy lżej dla mięśni 
Wypadałoby jechać na zbieżność, i ustawić odpowiednio kierownice ( u mnie na nasadkę 24)

Montaż wykonany w garażu u VENOMA, i za to i za dodatkowe ręce mu dzięki

PS zamiast oryginalnej podkładki dystansowej można użyć podkładek z naciągu paska alternatora/prądnicy z malucha :) trzeb arozwiercić dziury na śrube 8 i jeszce jedną wywiercić żeby można było zablokować kółko w celu dokręcenia

: wt paź 16, 2007 22:23
autor: m1chal
no więc tak wznawiam temat bo nie ma fotek wiec ja powklejam i opisze co nieco ;)

generalnie jak ktos kupuje wspomaganie z benzyny do diesla to wsio pasuje! (nie wiem jak z G60)
(w benzynie jest jedna łapa za dużo, wiec mozemy sie nią pozniej porzucać :P )

co nam potrzeba do kompletnej wspomy... aby nic nie zabrakło itd?

oto fotki i wyjaśnienie :)

---------------------------------------------------------------------

maglownica: numer 191 422 055

ObrazekObrazekObrazek

-----

krzyżak: (we wspomaganiu i bez wspomagania jest inny) 191 419 855

ObrazekObrazek

-----

pompa: numeru pompy nie mam (numer koła na pompie 027 145 255) (tu na zdjeciu przykrecona jest już jedna z trzech łap)

ObrazekObrazek

-----

węże: (w sumie potrzebujemy 3 węże)
pierwszy: 191 422 881

Obrazek

a tu widzimy dwa pozostałe przyczepione do maglownicy

Obrazek

-----

pierwsza z trzech łap:

Obrazek

druga: 027 145 512

Obrazek

trzecia: 027 145 531

Obrazek

teraz uwaga, pokaże wam łape od golfa 3 (żeby ktoś wam nie wciskał) 028 145 523B

Obrazek

a to jest czwarta łapa występująca w benzynie (zaznaczona strzałkami), do diesla jest nam do niczego nie potrzebna

Obrazek

-----

guma krzyżaka: 191 419 523 (macie ją w starej maglownicy)

Obrazek

-----

mocowanie węży: 191 422 161 (nie trzeba,węze mozna jakos na patencie przymocować)

Obrazek

-----

mocowanie zbiornika płynu: 191 422 845

Obrazek

-----

zbiorniczek płynu: 191 422 372D
nakrętka: 191 422 376A

Obrazek

-----

chyba najlepszy płyn do wspomagania do naszych mk2 :)

Obrazek

-----

oczywiście do maglownicy są potrzebne koncówki itd ;)

ObrazekObrazek

----------------------------------

z grubsza to by było chyba na tyle... numerki wiadomo mogą sie różnić, bo bylo pełno wersji mk2 ;)

wyżej kolega z forum napisał ze trzeba dokupić do diesla dwie rzeczy, podkładke pod koło pompy i taką tulejke... powiem ze nie wiem, niedługo bedzie zakładana wspoma to sie okaże i dam znać :)

: pn mar 03, 2008 01:42
autor: V1agr@
siemanko
otóż mam problem właśnie z tymi podkładkami. dzis zamontowałem wspome do mojego mk2 1,6 D wspoma pochodzi z mk2 1,8 benzyna w automacie. nie pasuje mi TYLKO jedna rzecz! kółko od pompy wspomagania (a właściwie nie samo kółko, co to ze za mało wystaje z pompy) ...jak zrobić aby bardziej odstawało? brakuje ok 1,5 do 2cm aby pasek idealnie wlazł? i o co chodzi z ta tulejka?
pozdrawiam

: pn mar 03, 2008 21:21
autor: m1chal
Cinek pisze:podkładka ( wg etki numer 068145193A )
musisz to kupic zeby kółko bardziej odstawało... albo pomierzyć i dorobić u tokarza...innego sposobu nie ma
V1agr@ pisze: o co chodzi z ta tulejka?
tuleja powinna być na tej największej śrubie pod alternatorem zaraz co trzyma jedną z łap

: pn mar 10, 2008 22:42
autor: V1agr@
A wiec tak:

Wspoma śmiga jak szalona!!! Podaruj sobie odrobinę luksusu... jesteś tego „warta” heheh :helm:
Podziele się moimi doświadczeniami, może komuś się przyda:
1) dokręcić wszystkie śruby bardzo dokładnie szczególnie na przekładni. ja bałem się dokręcić aby czasem śruby nie ukręcić i w jednym miejscu wyleciał mi calusieńki płyn gdy uruchomiłem silnik. Pompa wspomagania daje tak duże ciśnienie ze usłyszałem tylko sik i już litr oleju był na ziemi...
2) problem tulejki ( 068145287E) ja jej nie miałem i nadal nie mam. Zrobiłem ja ze zwykłej śruby i nakrętek i jest super
3) problem podkładek. Tak jak pisał cinek faktycznie pasują, podkładki od malucha od naciągu paska alternatora!!! Sa idealne! Maja 3 otwory bardzo podobna średnicę (na tyle dobra ze spokojnie wystarcza aby zastąpić oryginał) jedyny mankament jest taki ze maja te 3 otwory na śruby w rozmiarze 6 a my mamy 8,wiec bierzemy w łapkę wiertło 8 i ta 8 rozwiercamy, aby z otworu w podkładkach 6 zrobił się nam 8. nie wiem jak w innych silnikach ale ja w swoim musiałem dać równe 10mm aby pasek był w tej samej linii. Sa 2 rodzaje podkładek do malucha. Mniejsza i większa. Mniejsza kosztuje 1zł i ma 1mm grubości a t większa ma 2mm i kosztuje 3zł.lepiej dać te grubsze, sa pewniejsze i się nie wyginają jak te cienkie.
4) Problem paska: u mnie stary pasek od wspomy z benzyny był za długi ponieważ w benzynie nachodził jeszcze na kółko, od pompy wody, u mnie w dieslu jest inaczej to rozwiązane. Sznurkiem zmierzyłem mniej więcej średnicę i wyszło mi ze pasek musi być 600 długi, i właśnie taki pasuje idealnie(nie wiem od czego kupiłem po prostu w sklepie powiedziałem długość i mi taki dali na ile chciałem). od biedy wejdzie 650 ale za dużo luzu zostaje i jak pasek ze starości trochę się wyciągnie to potem może się okazać ze nie jest już tak wyciągnięty ze nie można nawet go naciągnąć bo nie ma już miejsca w regulacji.
5) Problem śrub do pompy wspomagania: w oryginale sa bardzo króciuteńkie a skoro daliśmy az 10mm podkładek to musza być odpowiednio dłuższe, oryginalnych dłuższych śrub nigdzie nie mogłem dostać wiec kupiłem specjalnie za długie i po prostu podłożyłem po 5 podkładek pod każda ze śrub. Za mało nie można dać bo wyjdzie gwint druga strona w pompie i może uszkodzić pompe od środka! A podkładki sa pod śrubkami na zewnątrz pompy wiec w niczym nie przeszkadzają.

Teraz na RSLkach 8 calowych (wszystkie 4 sztuki maja po 8 cali szerokości) i 26cm kierownicy, kręcę jak na stalówkach wąziutkich i z kiera od kamaza, i to jedna reka! Dziwie się sobie jak ja mogłem bez wspomy tak jeździć...
Pozdrawiam :bajer:

: pn lis 17, 2008 20:14
autor: cris_mk2
sorry że odświeżam temat;/
Jak uda mi sie zrobić swap`a z PN na ABF to czy podejdzie wspomaganie z Mk3 do Mk2??
Jak wygląda sprawa z maglownicą itp??

: śr gru 10, 2008 23:25
autor: Przemek
cris_mk2 pisze:sorry że odświeżam temat;/
Jak uda mi sie zrobić swap`a z PN na ABF to czy podejdzie wspomaganie z Mk3 do Mk2??
Jak wygląda sprawa z maglownicą itp??
podejdzie tylko drążki musisz wymienić bo w mk3 są zadurze niż w mk II

: czw gru 11, 2008 20:00
autor: cris_mk2
nawet jak z całym przednim zawiasem z mk3 wjade??(sanki pod silnikiem, wahacze, amorki itp, po prostu wsio. czy będzie za szeroki przód i coś będzie nie pasować??)

: ndz sty 25, 2009 11:09
autor: Adam.marcin
tu załaczam fotki z mycia układu
dodam później z montarzu

Obrazek

[ Dodano: 25 Sty 2009 10:24 ]
pompa z podłaczonymi węzami

Obrazek

[ Dodano: 25 Sty 2009 10:32 ]
Obrazek
sama maglownica podlaczona do układu

[ Dodano: 25 Sty 2009 10:34 ]
Obrazek
taki kolor przybrała ropa po myciu ukłądu

[ Dodano: 25 Sty 2009 10:38 ]
Obrazek
o dokładniej taki

[ Dodano: 25 Sty 2009 10:41 ]
Obrazek
i potwierdzenie pochodzenia układu

[ Dodano: 25 Sty 2009 10:44 ]
tak mniej wiecej przebiegało czyszczenie
-dałem ropy zalałem cały układ pomieszałem
i tak 2 razy
płyn na zdjęciach to jest z ostatniego czyszczenia już lepiej wygladajacy niż po 1 myciu
wiertarką kręciłem pompą i ukł. sie wypłukał

[ Dodano: 25 Sty 2009 13:53 ]
zastanawiałem sie aby za pierwszym razem zalać lotosa za 13 zł na przepłukanie
a potem kupić na allegro Febi do VW na allegro po 20zł

[ Dodano: 30 Sty 2009 14:35 ]
wszystko poszlo dobrze wspomaganie dziala bez problemu
Pojawił się problem z 3 łapą taą co przychodzi nad miska olejową
mianowicie nie ma tam nawierconcyh dziur.. w korpusie silnika.

[ Dodano: 30 Sty 2009 15:08 ]
Obrazek
przekładnia od strony lewej przed wymianą gumy

[ Dodano: 30 Sty 2009 15:13 ]
Obrazek
Tutaj też lewa strona

[ Dodano: 30 Sty 2009 15:17 ]
Obrazek
W tym miejscu napotkałem problem w tym miejscu montuje sie jedą z łap a dziury nie mają gwintów czy u was w golfach tez tak jest ?

[ Dodano: 30 Sty 2009 15:23 ]
Obrazek

Ta gałka jest nabijana wiec przed montarzem najlepiej kupić sobie kąplet obie.
Zdjęcie przedstawia starą maglownice z gałką

: śr mar 11, 2009 00:26
autor: kret077744
Montowałem wspome z 1.8 wersji usa, u mnie w 1.6D wszystkie mocowanie na łapy były, troche zabrudzone ale gwint miały. Proponuje Ci nagwintwać i rozwiercić lekko dziury w łapie by weszła śruba. Ja mam jedynie taki problem że wspomaganie nie działa mi w lewo od razu po zapaleniu, w prawo od razu chodzi a w lewo nic, dopiero jak kilka razy pokrece, to jakby sie załacza, zmieniałem olej z febi 6162 na 6161 bo ten jest zalecany do naszych układów wspomagania, kosztuje 40zł za litr a nie jak 6162 20zł, ale o tym na forum sporo było pisane i nie kce tu zaczynać dyskusji na ten temat. W każdym podsunąłeś mi pomysł na przepłukanie układe ropą. Spróbuje w wolnej chwili. Nie mam żadnych wycieków, nie ubywa ani grama, pompa nie wyje, wszystko chodzi naprawde ładnie, coś w maglownicy musi być, skoro po jakimś czasie, teraz jak ciepło to szybciej, załacza sie po jakimś czasie.

: śr mar 11, 2009 14:03
autor: Adam.marcin
u mnie też wszystko już śmiga te dwa gwinty trzeba było przegwintować bo były pełne rdzy
A jeśli chodzi o płukanie ropą to sie sprawdziło wlałem płyn koloru zielonego jak juz wspomnailem i pozostał tego koloru
ropa dobrze oczyściła układ
a jeśli chodzi o Twoj przypadek to może płukanie pomorze hmm jeśli tylko w jedna strone moze to być wina rozdzielacza.
Czy na tym płynie 6161 chodzi wydajniej?
Pozdrawiam
Acha mam Do sprzedania dobrą pompę wspomagania

: pt mar 13, 2009 11:02
autor: kret077744
w sklepie jak i na forum doczytałem do mkII zalecany jest syntetyk febi 6161 lub SWAG
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t= ... sc&start=0
wiadomo że wleje sie 6162 też bedzie chodzić.
Ja różnicy nie odczułem, jedynie po kieszeni, bo 6162 litr 20zł a 6161 40zł ;P
Za ile ta pompa ??

: sob mar 14, 2009 02:23
autor: Adam.marcin

: ndz mar 15, 2009 15:34
autor: max241
Mam pytanko - czy wspomaganie z 1,8 8V podejdzie do TD??? z góry dzięki za odpowiedź