Strona 1 z 3

Oznaczenia na szybach reflektorów i lamp samochodowych

: śr lis 29, 2006 15:38
autor: Grzesiekk1982
Witam.

Zaglądnąłem do pracy magisterskiej i znalazłem jeszcze jedną rzecz, która może się ogólnie przydać (w "poradach" jest regulacja reflektorów we własnym zakresie).

Polecem to osobom, chcącym kupić używany reflektor (pojawiło się dużo samochodów z Wysp, gdzie reflektory świecą "na odwrót"- w lewo wyżej.
Ponadto, na Allegro czeka (szczególnie na nas gilfiarzy ;) mnóstwo ciekawie wyglądających reflektorów z Chin, Tajwanu itp. oraz LEDów na tył. Sprzedawcy deklarują europejską homologację, ale informacje, jakie znalazłem pisząc pracę, powiedzą jakich homologacji należy unikać (zdobyte dzięki lukom p w przepisach).


Na kloszach reflektorów i lamp tylnych znajdują się znormalizowane kombinacje liter i cyfr. Zawierają one ważne informacje o przeznaczeniu produktu oraz jego jakości. Oznaczenia te łatwo rozszyfrować, jeśli wiemy co poszczególne oznaczenia opisują.

Tabela 1. Oznaczenie miejsca dopuszczenia normy ECE

Obrazek

Tabela 2. Oznaczenia rodzaju świateł reflektora przedniego

Obrazek

Tabela 3. Oznaczenia świateł sygnalizacyjnych

Obrazek

Przykłady:

Obrazek
1.Wskaźnik natężenia światłą drogowego; 2.Wykonanie reflektora (halogenowe, drogowe i mijania, niewłączane wspólnie); 3.Rodzaj i miejsce dopuszczenia (E-ECE, 1-Niemcy); 4. A-światło pozycyjne; 5.Numer badania zgodnego z normą ECE.

Obrazek
1.Wykonanie lampy (pozycyjne, hamowania, odblaskowe, przeciwmgłowe); 2.Spełnia wymagania wersji 02; 3.Rodzaj i miejsce dopuszczenia (E-ECE, 1-Niemcy); 4.Położenie zabudowy (tylna, prawa); 5.Numer badania zgodnego z normą ECE.

Tak jak pisałem na początku, informacja odnośnie homologacji. Posłużę się artykułem dostepnym na stronie: http://www.motofocus.com.pl/index.php?aid=1038" onclick="window.open(this.href);return false;
Kilka cytatów:
...wiele katalogów tuningowych na rok 2005 obejmuje dla różnych modeli samochodów ponad 30 akcesoryjnych, wymiennych tylnych lamp zespolonych, których wykorzystywanie nie powinno być dopuszczalne w świetle przepisów prawa i wymagań technicznych. Kłopot polega na tym, że lampy te mają homologację o symbolu E11 (Wielka Brytania)...
Procedura homologacyjna: wytwórca lamp (w tym przypadku Tajwan) przedstawia lampy do testowania instytutowi zajmującemu się pomiarami fotometrycznymi. Instytut ten (w tym przypadku również tajwański) potwierdza spełnianie przez lampy norm i przekazuje wyniki testu do władz homologacyjnych w kraju, w którym obowiązują normy ECE (w tym przypadku w Wielkiej Brytanii). Władze owe wydają świadectwo homologacji ECE na bazie wyników testów i nadają produktowi symbol homologacyjny (E11 dla Wielkiej Brytanii). Wówczas sprzedaż tych lamp jest dopuszczona w Europie.
Podczas losowych testów tych dostępnych obecnie na rynku lamp (do Golfów III i IV oraz Polo) stwierdzono, że nie spełniają one ani wymogów fotometrycznych, ani związanych z odpornością na wysoką temperaturę czy wibracje, a tym samym silnie odbiegają od lamp, które zostały homologowane w Wielkiej Brytanii. Kolejna bardzo poważna wada owych lamp: diody LED można wymieniać pojedynczo. Zgodnie z Regulacją ECE R37 nie jest to dopuszczalne – i to z ważnych powodów, a mianowicie diody LED są dostępne w wersjach emitujących różne barwy światła. Wcale nie jest więc utopią wizja np. świateł stopu lśniących na niebiesko. Oznacza to naruszenie przepisów i spowodowanie zagrożenia w ruchu drogowym.
Podobne przkłady to np. dostępne na Allegro tuningowe żarówki z homologacją E13 z Luksemburga.

Każdy reflektor otrzymuje homologację wraz ze źródłem światła (halogenowym lub ksenonowym), dzięki któremu wytwarza światło. Jeśli źródło światła zostanie zastąpione innym, nie posiadającym homologacji lub nieprzewidzianym dla homologacji danej lampy, cała homologacja reflektora traci ważność, a tym samym również dopuszczenie samochodu do ruchu drogowego, co wyraźnie stwierdzają przepisy każdego europejskiego Kodeksu Drogowego w rozdziałach o warunkach dopuszczenia do ruchu.

Pozdrawiam.

: śr gru 20, 2006 00:19
autor: Pablitto
Temat swietny. Tylko ktore homologacje maja najostrzejsze norm? Wiem dzieki tobie, ze nie warto sie ladowac w lampy z oznaczeniem E11 (GB).Najlepiej jak by mialy homologacje na polske. Tak wiec moze ktos powiedziec ktorych jeszcze "symboli" unikac?

: śr gru 27, 2006 15:04
autor: Corvax
Pablitto pisze:Tylko ktore homologacje maja najostrzejsze norm?
żadne, norma to norma, wspólna jest na całą EU - problem w tym kto jest producentem lamp - w wiekszosci tuningowych reflektorów na allegro jest to tajwański Sonar - jak sie go postawi obok Helli to nawet nie trzeba właczaś swiatel zeby sie przkonac co jest wart
Pablitto pisze:Tak wiec moze ktos powiedziec ktorych jeszcze "symboli" unikac?


nie tyle unikac co kojarzyc fakty - jesli mamy lampy "madein tajwan" z homologacja E11 to nalezy właczyc czujnosc :)

: wt lip 15, 2008 07:59
autor: Fx
No dobrze dobrze :) wszystko fajnie pieknie a ja na lampie przedniej nie dosc ze mam E11 to jeszcze "PL" moze ktos mi to rozszyfrowac ?

ps. dodatkowo mam strzalke ---> czy moge ich uzywac ?

: pt paź 31, 2008 18:14
autor: Stachu_76
Fx pisze:No dobrze dobrze :) wszystko fajnie pieknie a ja na lampie przedniej nie dosc ze mam E11 to jeszcze "PL" moze ktos mi to rozszyfrowac ?

ps. dodatkowo mam strzalke ---> czy moge ich uzywac ?

na prawej mam ---> a na lewej <---- to one są do.....

: pt gru 19, 2008 10:44
autor: Edition's
A jak jest ze światłami dziennymi LED posiadającymi homologację E11 lub E13?

: pt gru 19, 2008 11:11
autor: Goofi
Edition's pisze:A jak jest ze światłami dziennymi LED posiadającymi homologację E11 lub E13?
Jakimis konkretnymi?, czy pytasz o wszystkie?... :chytry:

: pt gru 19, 2008 13:40
autor: Edition's
W sumie ogólnie, ale z myślą o lampkach z allegro za nieco ponad 100zł. I czy można na nich w dzień jeździć zamiast świateł mijania.
Np.
http://moto.allegro.pl/item510322412_sw ... ennej.html
lub
http://moto.allegro.pl/item500496357_sw ... salne.html

: pt gru 19, 2008 15:05
autor: Goofi
O to musisz zapytac sprzedawce... jestes pewien, ze chcesz takie cos zakladac do MK3?...

: pt gru 19, 2008 17:49
autor: Edition's
Nie jestem pewien ale nie głupio to wygląda.

: ndz gru 28, 2008 21:09
autor: arh
Edition's, kup sobie eleganckie zespolone kierunki z dziennymi made by HELLA - lampa dzienna jest montowana zamiast halogenu - sam takie kupiłem 320,00 (nie zamontowałem jeszcze z braku czasu).
Co do zaprezentowanych w linkach - jak chcesz to rozmieścić żeby dobrze wyglądało w MK3 przy wymogu dla lamp "dziennych" powyżej 25 cm od podłoża?

Pozdrawiam

: wt sty 20, 2009 19:17
autor: cinekGTI
A czy ktoś wie, czy na lampach są jakieś kody oznaczające rok ich produkcji, lub po prostu kolejny nr produkcji? Jeśli tak, to taka informacja byłaby bardzo przydatna przy weryfikacji ew. powypadkowości bryki.
pozdro

: śr sty 21, 2009 00:52
autor: Zico63b
W tym celu to polecam przyjrzeć się szybom a konkretnie ich numerom - powinien być ten sam rocznik, a dla zbitej np. kamieniem to właściciel powinien mieć "papier" z ubezpieczenia, lampy mają tylko numery katalogowe; już nawet akumulatory ciężko poznać po roczniku. Tak to jest... :cry:
Z tym, że to właściwie nie ten temat :-k

: śr sty 21, 2009 13:47
autor: cinekGTI
Nie raz widziałem auto po dachu gdzie szyby nie poleciały. O lampy pytam głównie ze względu na plastikowe błotniki w niektórych autach. Przy blaszanych nawet nie bawie się w "fachowe oko", tylko używam profesjonalnego miernika do grubości lakieru.