Naprawa czujnika prędkości 357 919 149 (VDO) (impulsatora)
: ndz lut 23, 2014 19:28
Jeżeli nie działa prędkościomierz oraz licznik przejechanych kilometrów nie zlicza, prawdopodobną przyczyną jest uszkodzony czujnik prędkości. Poniżej została przedstawiona instrukcja jak samemu naprawić taki sensor niedużym nakładem kosztów.
Foto-instrukcja dotyczy czujnika 357 919 149 wyprodukowanego przez firmę VDO. (fot. 1). Jednak, w przypadku innych czujników, jeżeli istnieje możliwość dostania się do elektroniki bez uszkodzenia obudowy, prawdopodobnie też będzie można wykorzystać tą poradę.
Fot. 1. Czujnik, który był naprawiany.
Potrzebne elementy:
1. W przypadku opisanego impulsatora rolę czujnika prędkości pełni czujnika Hall w układzie z otwartym kolektorem w obudowie TO92UA (w przypadku innych impulsatorów należy, o ile to możliwe, dobrać się do elektroniki i zobaczyć w jakiej obudowie jest przylutowany czujnika Hall'a i taki kupić)
Fot. 2. Obudowa hallotronu.
Należy zwrócić uwagę, aby maksymalne napięcie zasilania było większe od 15V
Ja wykorzystałem hallotron TLE4935L
2. kondensator ceramiczny 100nF w obudowie przewlekanej
Fot. 3. Kondensator.
3.Lutownica
4.Cyna
5.Opcjonalnie odsysarka cyny która znaczącą ułatwi odlutowanie płytki drukowanej od pinów impulsatora.
Instrukcja krok po kroku
1. Wykręcamy z samochodu sam plastikowy czujnik, bez tego metalowego elementu wkręconego w obudowę skrzyni biegów.
2. Delikatnie odrywamy osłonę elektroniki, tak aby jej nie połamać. Można delikatnie podważać kombinerkami.
3. Odlutowujemy płytkę drukowaną od styków impulsatora.
4. Odlutowujemy wszystkie elementy elektroniczne z płytki drukowanej pozostawiając tylko miejsce osadzenia hallotronu.
5. Zaklejamy taśmą izolacyjną płytkę od strony punktów lutowniczych zostawiając widoczne punkty do przylutowania hallotronu oraz pinów impulsatora. (W przypadku tej naprawy to nie zostało zrobione, co mogło zaowocować zwarciem)
6. Układamy nowy czujnika Hall'a w miejsce starego i przylutowujemy do płytki. Nie odcinamy nóżek. Będą później potrzebne do wykonania połączeń
7. Umieszczamy płytkę oraz kondensator z powrotem w obudowie czujnika prędkości i łączymy nóżki z pinami w obudowie według rysunku poniżej.
Zastosowany tutaj czujnik ma wyprowadzenia jak na rysunku poniżej. Jednak może zdarzyć się, że wyprowadzenia będą inne, (do sprawdzenia w nocie katalogowej) wtedy łączymy nóżki według:
- zasilanie -------- Vs (Lub Vcc)
- masa -------- Gnd (Vss)
- sygnał do licznika -------- Q
- kondensator jest wlutowywany jedną nóżką do zasilania a drugą do masy.
8. Zalewamy wszystko sylikonem.
9. Przyklejamy z powrotem zaślepkę.
Efekt pracy
Za zaoszczędzone pieniądze nagroda. (Koszt naprawy 3,50 zł)
Foto-instrukcja dotyczy czujnika 357 919 149 wyprodukowanego przez firmę VDO. (fot. 1). Jednak, w przypadku innych czujników, jeżeli istnieje możliwość dostania się do elektroniki bez uszkodzenia obudowy, prawdopodobnie też będzie można wykorzystać tą poradę.
Fot. 1. Czujnik, który był naprawiany.
Potrzebne elementy:
1. W przypadku opisanego impulsatora rolę czujnika prędkości pełni czujnika Hall w układzie z otwartym kolektorem w obudowie TO92UA (w przypadku innych impulsatorów należy, o ile to możliwe, dobrać się do elektroniki i zobaczyć w jakiej obudowie jest przylutowany czujnika Hall'a i taki kupić)
Fot. 2. Obudowa hallotronu.
Należy zwrócić uwagę, aby maksymalne napięcie zasilania było większe od 15V
Ja wykorzystałem hallotron TLE4935L
2. kondensator ceramiczny 100nF w obudowie przewlekanej
Fot. 3. Kondensator.
3.Lutownica
4.Cyna
5.Opcjonalnie odsysarka cyny która znaczącą ułatwi odlutowanie płytki drukowanej od pinów impulsatora.
Instrukcja krok po kroku
1. Wykręcamy z samochodu sam plastikowy czujnik, bez tego metalowego elementu wkręconego w obudowę skrzyni biegów.
2. Delikatnie odrywamy osłonę elektroniki, tak aby jej nie połamać. Można delikatnie podważać kombinerkami.
3. Odlutowujemy płytkę drukowaną od styków impulsatora.
4. Odlutowujemy wszystkie elementy elektroniczne z płytki drukowanej pozostawiając tylko miejsce osadzenia hallotronu.
5. Zaklejamy taśmą izolacyjną płytkę od strony punktów lutowniczych zostawiając widoczne punkty do przylutowania hallotronu oraz pinów impulsatora. (W przypadku tej naprawy to nie zostało zrobione, co mogło zaowocować zwarciem)
6. Układamy nowy czujnika Hall'a w miejsce starego i przylutowujemy do płytki. Nie odcinamy nóżek. Będą później potrzebne do wykonania połączeń
7. Umieszczamy płytkę oraz kondensator z powrotem w obudowie czujnika prędkości i łączymy nóżki z pinami w obudowie według rysunku poniżej.
Zastosowany tutaj czujnik ma wyprowadzenia jak na rysunku poniżej. Jednak może zdarzyć się, że wyprowadzenia będą inne, (do sprawdzenia w nocie katalogowej) wtedy łączymy nóżki według:
- zasilanie -------- Vs (Lub Vcc)
- masa -------- Gnd (Vss)
- sygnał do licznika -------- Q
- kondensator jest wlutowywany jedną nóżką do zasilania a drugą do masy.
8. Zalewamy wszystko sylikonem.
9. Przyklejamy z powrotem zaślepkę.
Efekt pracy
Za zaoszczędzone pieniądze nagroda. (Koszt naprawy 3,50 zł)