Wymiana termostatu w D,TD,TDi 1Z, AFN pewnie tez w innych
Moderatorzy: Moderatorzy, VIP
-
- Gadatliwa bestia
- Posty: 873
- Rejestracja: pt lis 05, 2004 14:18
- Lokalizacja: Jelenia Góra
- Kontakt:
Wymiana termostatu w D,TD,TDi 1Z, AFN pewnie tez w innych
majac chwile i wymieniajac juz parokrotnie termostat postanowilem zrobic krotka i zwięzłą fotoporade dotychy ona na 100% silników TDi 1Z, AFN i TD AAZ i 1Y co do pozostalych to nie mam pojecia Wymiana raczej tylko z kanału !!,
a wiec zaczynamy od odkrecenia w zbiorniczku wyrównawczym korka
uważamy przy tym aby silnik byl juz wychłodzony, zabieramy sie za demontaż osłony pod silnikiem (jeżeli takową posiadamy) zaznaczone są sruby i strzałki wskazują miejsca pozostalch nakrętek od osłony
po zdemontowaniu osolony zobaczymy silnik z osprzętem, ale nas interesuje pompa wspomagania, odkrecamy przewód zamocowany na wsporniczku sruba m6 klucz nasadowy 10,
po odkreceniu sruby zabieramy sie za demontaż wspornika z pompą wspomagania
popuszczamy ew. odkrecamy śrubę zaznaczoną na foto (po lewej stronie, można przy tym od razu wymienić pasek na pompie wspomagania) do zaznaczonej sruby potrzebny bedzie klucz nasadowy 16 z grzechotka, obok tej sruby (po prawej) znajduje sie inna sruba ktorą nalezy odkrecić, do pozostałych klucz nasadowy 13 + (najlepiej) grzechotka + tzw przedłużka
zaznaczoną śrube poniżej należy popuścic ew. odkrecić
zaznaczone poniżej 2 śruby mocujące wspornik pompy wspomagania należy całkowicie odkrecić kulcz nasadowy 13 + przedłużka
po odkreceniu w/w śrub pompe mozna podwiesic na jakims drucie ew sznurku a powinno to wygladac mniej wiecej tak :
po zdemontowaniu pompy mamy juz "prawie" dostep do termostatu, pozostało tylko odkrecić tylko zaznaczone 2 śruby m6 (klucz nasadowy 10 + grzechotka z przedłużką) uwaga!! należy podstawic naczynie na wyciekający płyn,
po zdemontowaniu króćca mamy już dostęp do samego termostatu, termostat znajduje sie w obudowie pompy wodnej i wygląda to mniej wiecej tak :
mozemy teraz wyjąc oring i termostat
po wyjęciu termostatu montujemy nowy wraz z oringiem przykrecamy plastikowy kruciec,
montaż pompy wspomagania nie powinien sprawic wiekszych problemów, naciągamy odpowiednio pasek na pompie, zalewamy płyn chłodzący do maksymalnej wartosci w zbiorniczku wyrównawczym, zakrecamy korek, uruchamiamy silnik, nagrzewamy silnik do temp ok 90 stopni, sprawdzamy czy uk. chłodzenia jest szczelny , czy nie ma żadnych wycieków, uzupełniamu płyn chłodzący do prawidłowego wskazania na zbiorniczku wyrównawczym, montujemy osłone pod silnik. Pojemnośc całego układu chłodzenia to 5-5,5 litra.
Uwaga ! nie zalecam kupować termostatów firmy Vernet lub jakis made in Italy sa one bardzo awaryjne a nie kiedy sa juz niesprawe odrazu po zapłacenu w kasie sklepu,
swoją renomę mają termostaty firmy Whaler lub produkty orginalne.
Jeżeli ktoś ma jakies wątpliwości udzielę wszelkiej pomocy, czas wymiany to ok 1 h,
a wiec zaczynamy od odkrecenia w zbiorniczku wyrównawczym korka
uważamy przy tym aby silnik byl juz wychłodzony, zabieramy sie za demontaż osłony pod silnikiem (jeżeli takową posiadamy) zaznaczone są sruby i strzałki wskazują miejsca pozostalch nakrętek od osłony
po zdemontowaniu osolony zobaczymy silnik z osprzętem, ale nas interesuje pompa wspomagania, odkrecamy przewód zamocowany na wsporniczku sruba m6 klucz nasadowy 10,
po odkreceniu sruby zabieramy sie za demontaż wspornika z pompą wspomagania
popuszczamy ew. odkrecamy śrubę zaznaczoną na foto (po lewej stronie, można przy tym od razu wymienić pasek na pompie wspomagania) do zaznaczonej sruby potrzebny bedzie klucz nasadowy 16 z grzechotka, obok tej sruby (po prawej) znajduje sie inna sruba ktorą nalezy odkrecić, do pozostałych klucz nasadowy 13 + (najlepiej) grzechotka + tzw przedłużka
zaznaczoną śrube poniżej należy popuścic ew. odkrecić
zaznaczone poniżej 2 śruby mocujące wspornik pompy wspomagania należy całkowicie odkrecić kulcz nasadowy 13 + przedłużka
po odkreceniu w/w śrub pompe mozna podwiesic na jakims drucie ew sznurku a powinno to wygladac mniej wiecej tak :
po zdemontowaniu pompy mamy juz "prawie" dostep do termostatu, pozostało tylko odkrecić tylko zaznaczone 2 śruby m6 (klucz nasadowy 10 + grzechotka z przedłużką) uwaga!! należy podstawic naczynie na wyciekający płyn,
po zdemontowaniu króćca mamy już dostęp do samego termostatu, termostat znajduje sie w obudowie pompy wodnej i wygląda to mniej wiecej tak :
mozemy teraz wyjąc oring i termostat
po wyjęciu termostatu montujemy nowy wraz z oringiem przykrecamy plastikowy kruciec,
montaż pompy wspomagania nie powinien sprawic wiekszych problemów, naciągamy odpowiednio pasek na pompie, zalewamy płyn chłodzący do maksymalnej wartosci w zbiorniczku wyrównawczym, zakrecamy korek, uruchamiamy silnik, nagrzewamy silnik do temp ok 90 stopni, sprawdzamy czy uk. chłodzenia jest szczelny , czy nie ma żadnych wycieków, uzupełniamu płyn chłodzący do prawidłowego wskazania na zbiorniczku wyrównawczym, montujemy osłone pod silnik. Pojemnośc całego układu chłodzenia to 5-5,5 litra.
Uwaga ! nie zalecam kupować termostatów firmy Vernet lub jakis made in Italy sa one bardzo awaryjne a nie kiedy sa juz niesprawe odrazu po zapłacenu w kasie sklepu,
swoją renomę mają termostaty firmy Whaler lub produkty orginalne.
Jeżeli ktoś ma jakies wątpliwości udzielę wszelkiej pomocy, czas wymiany to ok 1 h,
Ostatnio zmieniony ndz lis 18, 2007 19:52 przez BruceLee30, łącznie zmieniany 4 razy.
-
- Gadatliwa bestia
- Posty: 873
- Rejestracja: pt lis 05, 2004 14:18
- Lokalizacja: Jelenia Góra
- Kontakt:
sprawny układ powinien sam sie odpowietrzyć wiec tylko zalanie układu, zagrzanie silnika i uzupelnienie płynu gdyz napewno trzeba bedzie uzupelnic. Korek należy zakrecic gdyż jest to uk. tzw cisnieniowy, i silnik w takim układzie szybciej sie nagrzeje do odp. temperatury i odpowietrzy.cowboy pisze:BruceLee30, Super fotoporada !!
Dotyczy ona także mk3 z silnikiem AFN !! - możesz to dopisać..
Mam tylko uwagę: czy po zalaniu nie powinnismy odpowietrzyć układu?
tzn nie zakręcamy korka tylko zagrzewamy silnik i włączamy ogrzewanie na full i wentylator na full ....
mam nadzieje że komus to zaoszczędzi pare dyszek
-
- Gadatliwa bestia
- Posty: 873
- Rejestracja: pt lis 05, 2004 14:18
- Lokalizacja: Jelenia Góra
- Kontakt:
Mam pytanie, w jaki sposób odkręcacie prawą śrubę z zdj.7. Dostęp do niej zasłania ten przewód biegnący podłużnie. Trzeba to jakoś odgiąć czy popuszczenie wcześniejszych śrub umożliwi lekkie odchylenie już pompy ? Całość daje się wykonać w miarę łatwo bo boje się czy te śruby nie będą zapieczone i ryzyko zerwania może nastąpić a tego bym nie chciał. Proszę o poradę.
-
- Gadatliwa bestia
- Posty: 873
- Rejestracja: pt lis 05, 2004 14:18
- Lokalizacja: Jelenia Góra
- Kontakt:
Jak już napisał BruceLee30 układ jest samoodpowietrzającycowboy pisze:Mam tylko uwagę: czy po zalaniu nie powinnismy odpowietrzyć układu?
tzn nie zakręcamy korka tylko zagrzewamy silnik i włączamy ogrzewanie na full i wentylator na full ....
ja jednak z doświadczenia własnego robię coś takiego jak właśniue piszesz
(bez włączania wentylatorów, zostawiam tylko okręcony korek, zagrzewam go
w kilkanaście minut, studzi się i dolewam wtedy płynu ile trzeba)
ogólenie mam wrażenie że jakby te odpowietrzanie szybciej sie robiło,
nie licząc czasów oczekiwania na nagrzanie i ochłodzenie silnika ...
remontuję, buduję łodzie, kajaki, canoe i jachty np. Mazurek650 -proszę pytać :)
Sharan - AFN
Sharan - AFN
-
- Gadatliwa bestia
- Posty: 873
- Rejestracja: pt lis 05, 2004 14:18
- Lokalizacja: Jelenia Góra
- Kontakt:
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 66 gości