[MK4 Automatyczne tylne szyby]
: czw sty 17, 2013 14:57
Jeździłem ostatnio trochę nową Jettą i bardzo spodobała mi się funkcja samoczynnego zamykania tylnych szyb z panelu kierowcy. W mk4 konstruktorzy poskąpili takiej opcji i nie wiedzieć czemu działa tylko dla przednich szyb. Stąd narodził się pomysł, żeby jakimś sposobem zmajstrować takie udogodnienie.
Poszperałem co nieco po różnych zagranicznych forach i okazał się, że istnieje bardzo prosta metoda. Jedyne czego potrzebujemy, to inny wyłącznik szyb, który zostanie dawcą kilku istotnych części, lutownica, program VDS-PRO oraz trochę czasu i cierpliwości.
Co będzie nam potrzebne:
Etap pierwszy - dawca części
Pierwszym etapem jest pozyskanie kilku elementów, niezbędnych do przerobienia naszego panelu na taki z funkcją auto. W moim przypadku dawcą organów został zespół przełączników szyb z wersji 3D, ale równie dobrze można posłużyć się tym z 5 furtek.
Cienkim śrubokrętem podważamy boczną ściankę jednego z przycisków przednich szyb, tak aby wyskoczyła z trzpienia.
Po zdjęciu klawisza oczom naszym ukaże się mały zatrzask. Wyciągamy go razem ze sprężynką za pomocą pincety lub małych kleszczy. Identyczną operację przeprowadzamy na drugim przycisku.
Etap drugi - modyfikacja części mechanicznej
Rozpoczynamy od demontażu rączki drzwi od strony kierowcy, zawierającej panel szyb elektrycznych. Tego zabiegu nie będę tu opisywał dokładnie; jest on dość prosty i nie wymaga zrzucania tapicerki drzwi. Moduł przycisków szyb jest przymocowany do rączki za pomocą trzech wkrętów krzyżakowych.
Po uwolnieniu modułu, ściągamy przyciski tylnych szyb na naszym panelu i w wolne gniazda wsuwamy wcześniej zdobyte zatrzaski ze sprężynkami. To właśnie one odpowiadają za "pośrednią" pozycję przy zamykaniu szyb.
Etap trzeci - elektronika
Następnym etapem jest przerobienie płytki PCB, która znajduje się w panelu. Na fotografii mamy płytkę z wersji 5D i dawcę części - 3D.
Aby uaktywnić funkcję auto, w zaznaczone na żółto wolne miejsca należy wlutować rezystory 768ohm. Pola oznaczone na niebiesko należy zewrzeć np. odcinkiem drutu.
O ile ze zworkami nie będzie problemów, to zdobycie rezystorów może być kłopotliwe. Na szczęście w "dawcy" mamy aż 3 takie oporniki, więc aż nad to
Ostatni etap polega na przerobieniu wewnętrznej gumki z przyciskami. Przednie klawisze mają inną budowę niż tylne - wewnętrzne przyciski są nieco wyższe, przez co są wciskane przy "pośrednim" położeniu. Naciśnięcie klawisza szyb do końca spowoduje dodatkowe wciśnięcie zewnętrznego przycisku. Zdjęcie poniżej ilustruje tą różnicę.
Ostrym nożykiem tapicerskim wycinamy fragment gumki zawierający przyciski przednich szyb.
Następnie odcinamy ze starej gumki fragment odpowiedzialny za tylne szyby tak, aby w jego miejsce wstawić wycięty wcześniej z dawcy kawałek. Dodatkowo należy wyciąć otworek na wkręt w tylnej części i nieco poszerzyć dolny otwór, tak aby pasowały do dziurek w płytce.
Składamy wszystko do kupy i sprawdzamy czy przyciski tylnych szyb mają pośrednie położenie.
Etap czwarty - czary mary w module komfortu
Sama modyfikacja mechaniczno-elektroniczna nie wystarczy. Należy jeszcze nieco przerobić EEPROM modułu komfortu, tak aby uaktywnić funkcję auto.
W tym celu odpalamy program VDS-PRO, łączymy się z adresem 46 (moduł komfortu). Wybieramy funkcję logowania 11 i wpisujemy 19283. Po poprawnym procesie logowania mamy pełny dostęp do pamięci EEPROM sterownika.
UWAGA! Na wszelki wypadek polecam na początek odczytać oryginalne wartości zapisane w tych polach, za pomocą funkcji 26 (Read EEPROM Serial) i zapisać sobie gdzieś na kartce! Następnie przy pomocy funkcji 27 (Write EEPROM Serial) wpisujemy nowe wartości do pamięci.
Uwaga! Podane adresy są poprawne tylko dla modułów 1J0 959 799 J i 1J0 959 799 AH.
Adres: 16819 Stara wartość: 81 Nowa wartość: 87
Adres: 20915 Stara wartość: 81 Nowa wartość: 87
Ufff...gotowe. Teraz rozłączamy się, wyłączamy zapłon i czekamy kilkanaście sekund. Po ponownym włączeniu zapłonu automatyczne szyby powinny już działać.
Wszelkie pytania, sugestie i uwagi proszę umieszczać w tym wątku. Pozwoli to uniknąć sytuacji, w której wielokrotnie muszę odpowiadać przez PW na te same pytania.
Na koniec filmik przedstawiający działanie :
[youtube][/youtube]
Autor nie ponosi odpowiedzialności za żadne uszkodzenia czy późniejsze nieprawidłowe działanie elektryki!
Poszperałem co nieco po różnych zagranicznych forach i okazał się, że istnieje bardzo prosta metoda. Jedyne czego potrzebujemy, to inny wyłącznik szyb, który zostanie dawcą kilku istotnych części, lutownica, program VDS-PRO oraz trochę czasu i cierpliwości.
Co będzie nam potrzebne:
- Panel sterowania szyb, najlepiej z wersji 3D. Może też być z 5D,
- Komplet śrubokrętów zegarmistrzowskich i torx,
- Kabel VAG-COM i program VDS-PRO (używany m in. do aktywacji domykania szyb z pilota),
- Lutownica lub ktoś kto ogarnia lutowanie ,
- Kawałki cienkiego drucika,
- Małe kleszcze i/lub pinceta,
- Nożyk tapicerski lub modelarski.
Etap pierwszy - dawca części
Pierwszym etapem jest pozyskanie kilku elementów, niezbędnych do przerobienia naszego panelu na taki z funkcją auto. W moim przypadku dawcą organów został zespół przełączników szyb z wersji 3D, ale równie dobrze można posłużyć się tym z 5 furtek.
Cienkim śrubokrętem podważamy boczną ściankę jednego z przycisków przednich szyb, tak aby wyskoczyła z trzpienia.
Po zdjęciu klawisza oczom naszym ukaże się mały zatrzask. Wyciągamy go razem ze sprężynką za pomocą pincety lub małych kleszczy. Identyczną operację przeprowadzamy na drugim przycisku.
Etap drugi - modyfikacja części mechanicznej
Rozpoczynamy od demontażu rączki drzwi od strony kierowcy, zawierającej panel szyb elektrycznych. Tego zabiegu nie będę tu opisywał dokładnie; jest on dość prosty i nie wymaga zrzucania tapicerki drzwi. Moduł przycisków szyb jest przymocowany do rączki za pomocą trzech wkrętów krzyżakowych.
Po uwolnieniu modułu, ściągamy przyciski tylnych szyb na naszym panelu i w wolne gniazda wsuwamy wcześniej zdobyte zatrzaski ze sprężynkami. To właśnie one odpowiadają za "pośrednią" pozycję przy zamykaniu szyb.
Etap trzeci - elektronika
Następnym etapem jest przerobienie płytki PCB, która znajduje się w panelu. Na fotografii mamy płytkę z wersji 5D i dawcę części - 3D.
Aby uaktywnić funkcję auto, w zaznaczone na żółto wolne miejsca należy wlutować rezystory 768ohm. Pola oznaczone na niebiesko należy zewrzeć np. odcinkiem drutu.
O ile ze zworkami nie będzie problemów, to zdobycie rezystorów może być kłopotliwe. Na szczęście w "dawcy" mamy aż 3 takie oporniki, więc aż nad to
Ostatni etap polega na przerobieniu wewnętrznej gumki z przyciskami. Przednie klawisze mają inną budowę niż tylne - wewnętrzne przyciski są nieco wyższe, przez co są wciskane przy "pośrednim" położeniu. Naciśnięcie klawisza szyb do końca spowoduje dodatkowe wciśnięcie zewnętrznego przycisku. Zdjęcie poniżej ilustruje tą różnicę.
Ostrym nożykiem tapicerskim wycinamy fragment gumki zawierający przyciski przednich szyb.
Następnie odcinamy ze starej gumki fragment odpowiedzialny za tylne szyby tak, aby w jego miejsce wstawić wycięty wcześniej z dawcy kawałek. Dodatkowo należy wyciąć otworek na wkręt w tylnej części i nieco poszerzyć dolny otwór, tak aby pasowały do dziurek w płytce.
Składamy wszystko do kupy i sprawdzamy czy przyciski tylnych szyb mają pośrednie położenie.
Etap czwarty - czary mary w module komfortu
Sama modyfikacja mechaniczno-elektroniczna nie wystarczy. Należy jeszcze nieco przerobić EEPROM modułu komfortu, tak aby uaktywnić funkcję auto.
W tym celu odpalamy program VDS-PRO, łączymy się z adresem 46 (moduł komfortu). Wybieramy funkcję logowania 11 i wpisujemy 19283. Po poprawnym procesie logowania mamy pełny dostęp do pamięci EEPROM sterownika.
UWAGA! Na wszelki wypadek polecam na początek odczytać oryginalne wartości zapisane w tych polach, za pomocą funkcji 26 (Read EEPROM Serial) i zapisać sobie gdzieś na kartce! Następnie przy pomocy funkcji 27 (Write EEPROM Serial) wpisujemy nowe wartości do pamięci.
Uwaga! Podane adresy są poprawne tylko dla modułów 1J0 959 799 J i 1J0 959 799 AH.
Adres: 16819 Stara wartość: 81 Nowa wartość: 87
Adres: 20915 Stara wartość: 81 Nowa wartość: 87
Ufff...gotowe. Teraz rozłączamy się, wyłączamy zapłon i czekamy kilkanaście sekund. Po ponownym włączeniu zapłonu automatyczne szyby powinny już działać.
Wszelkie pytania, sugestie i uwagi proszę umieszczać w tym wątku. Pozwoli to uniknąć sytuacji, w której wielokrotnie muszę odpowiadać przez PW na te same pytania.
Na koniec filmik przedstawiający działanie :
[youtube][/youtube]
Autor nie ponosi odpowiedzialności za żadne uszkodzenia czy późniejsze nieprawidłowe działanie elektryki!