Strona 1 z 4

[MK4]Wymiana sprężyn na sportowe

: ndz kwie 03, 2011 09:44
autor: Shmatan
Zachwycony fotoporadami czytanymi na forach pomyślałem że korzystając z uprzejmości niejakiego jawa6rz z vag-podkarpacie pstryknę parę zdjęć i napisze parę słów o dokonanej przez niego w żabie (z moją asystą) wymianie sprężyn.

1. Podnosimy samochód z przodu i stawiamy go na solidnych klockach
(fotki brak)

2. Odkręcamy pierwszą nakrętkę na górze kolumny (widoczna po podniesieniu maski). Jako kontrę używamy klucz imbusowy, ale uwaga - bardzo prawdopodobne jest obkręcenie gniazda, więc najlepiej potraktować to pneumatem. Plus jest taki, że z nie dokręconą nakrętką spokojnie można jeździć, więc do ruszenia możemy wykorzystać np. znajomego wulkanizatora.
Obrazek

3. Teraz czas uwolnić amortyzator na dole - jest to jedna śruba z nakrętką, ale całość wchodzi na wcisk więc bez solidnego młotka i odrobiny wd-40 lepiej do sprawy nie podchodzić
Obrazek

4. Żeby opuścić niżej wachacz odkręcamy sobie łącznik stabilizatora (i przy okazji możemy sobie wymienić gumy na stabilizatorze z obejmami)
Obrazek

5. Kolumna wolna! zdjęcie przedstawia stan już po wsadzeniu nowej sprężyny, ale to nie ważne. Teraz budujemy/kupujemy ściągacz do sprężyn (ew. czegoś dużego i ciężkiego do zgniecenia całej kolumny, i po odkręceniu nakrętki delikatnie podnosimy to do góry aż uwolnimy sprężynę). Nakrętka też skręcania jest z kontrą imbusem, jednak znów najlepszą jeżeli nie jedyną opcją jest użycie pneumata. Sprężyna powinna wejść tylko w jednej pozycji kątowej, opierając się ostrym końcem o wyżłobienie w talerzyku na dole.
Obrazek

6. Po złożeniu wszystkiego na nowej sprężynie pozostaje nam wsadzenie kolumny i delikatne dźwignięcie wachacza żeby wszystko wsadzić na miejsce, po czym skręcenie w odwrotnej kolejności
Obrazek




Jeżeli przebrnęliście przez przód, to tył wymienicie w 15 minut


1. Tył samochodu stawiamy na klockach (polecam duży zapas miejsca - koła mogą zawisnąć 10-20cm nad ziemią)

2. Odkręcamy mocowanie amortyzatora do belki (ciężko ująć kierunek kręcenia - jak wszędzie są to zwykłe prawe gwinty)
Obrazek

3. Luzujemy belkę o parę obkrętów
Obrazek

4. Zmieniamy sprężynę (gęstymi zwojami do góry, zwracając uwagę na poprawne umieszczenie kątowe końca sprężyny w gumowym mocowaniu na górze), i zakręcamy amortyzator.

5. Teraz zapomniałem fotek - stawiamy samochód na tylnych kołach, ale z wykorzystaniem podstawek pod koła (10-20cm) tak, żeby sobie osiadł na nowych sprężynach, po czym bez podnoszenia wczołgujemy się pod samochód i dokręcamy śruby od belki. Wielu majstrów nie praktykuje takich technik, ale w ten sposób (podobno) zmniejszają się naprężenia na gumach belki, co nie prowadzi do ich szybszego zużycia.

Po wszystkim cieszymy się pierwszą w życiu delikatną glebą - tu miało być -50/45 z h&r sport.
Obrazek

Powodzenia!

[MK4]Wymiana sprężyn na sportowe

: wt maja 24, 2011 14:08
autor: M@XIMUS
Shmatan, szybkie pytanie po tym montażu jest wymagane robienie geometrii?? mechanik mi mówił ze niepotrzeba :?

[MK4]Wymiana sprężyn na sportowe

: śr maja 25, 2011 13:05
autor: Shmatan
.MAXIMUS., jest obowiązkowe - po obniżeniu zawieszenia zmieniają się nastawy, wachacze idą w górę, robi się rozbieżność a koła pochylają się w strone samochodu - niby jeździć się da i specialnych problemów z trzymaniem się na drodze nie ma, ale w perspektywie czasu będzie to na pewno miało swoje odbicie na darciu opon

[MK4]Wymiana sprężyn na sportowe

: śr cze 15, 2011 21:16
autor: mirek99mtg
Shmatan pisze:3. Teraz czas uwolnić amortyzator na dole - jest to jedna śruba z nakrętką, ale całość wchodzi na wcisk więc bez solidnego młotka i odrobiny wd-40 lepiej do sprawy nie podchodzić
guzik prawda :jaja: amora ze zwrotnicy można wyjąć jedną gołą ręką !!! Oczywiście w drugiej trzeba mieć to:
Obrazek
wkładamy w szczelinę zwrotnicy, przekręcamy kluczem o 90° i amor wychodzi jak z masła :bigok:

[MK4]Wymiana sprężyn na sportowe

: pt cze 17, 2011 08:24
autor: Shmatan
Mimo wszystko uważam że łatwiej jest pare razy uderzyć niż robić/kupować specialne narzędzie które nie przyda się do niczego innego...

:ass:

Re: [MK4]Wymiana sprężyn na sportowe

: czw lip 07, 2011 12:42
autor: kuba.k
Witam,
a jak poradziłeś sobie ze kuolumna z prawej strony?
nie mialeś problemy z przesynieciem zwrotnicy do dołu zeby wyciagnac mcpersona?

[MK4]Wymiana sprężyn na sportowe

: czw lip 07, 2011 20:59
autor: M@XIMUS
kuba.k, musisz scisnąć na maxa spręzynę ściągaczami i wyskoczy przy odrobinie młotka :okej:

[MK4]Wymiana sprężyn na sportowe

: czw lip 07, 2011 21:05
autor: mirek99mtg
Trzeba ścisnąć sprężynę ściągaczem na aucie na maxa i wychodzi. Jakby jeszcze nie chciała wyjść to trzeba podnieść od dołu za miskę sprężyny (ta na amorze) żabą przez klocek drewniany ok 50 cm tak żeby jeszcze docisnąć sprężynę i musi wyjść, nie ma bata, sam tak robiłem.

[MK4]Wymiana sprężyn na sportowe

: pt lip 08, 2011 07:47
autor: kuba.k
młotek juz poszedł w ruch, tylko zatrzymałem sie na półosi.
ok . zalatwie mniejszy sciagacz i bede próbowa z ta sprężyną. Brakuje mi jakieś 1,5cm wiec powinno wyskoczyć. dzięki

[MK4]Wymiana sprężyn na sportowe

: ndz lip 10, 2011 08:09
autor: Shmatan
Nie używałem ściągaczy na aucie - wszystko wyszło na siłę

[MK4]Wymiana sprężyn na sportowe

: pn mar 19, 2012 22:20
autor: M@XIMUS
jest też możliwość poluzowania wózka wtedy wychodzi spokojnie :satan:

[MK4]Wymiana sprężyn na sportowe

: wt mar 20, 2012 13:57
autor: jakubek
Mozna tez podniesc caly przod , zdjac oba koła i odkrecic stabilizator. Wtedy z prawej strony bedzie mozna bardziej opuscic wahacz i bo nie bedzie go trzymal stabi.

[MK4]Wymiana sprężyn na sportowe

: wt mar 20, 2012 18:52
autor: M@XIMUS
jakubek,
jakubek pisze:Mozna tez podniesc caly przod , zdjac oba koła i odkrecic stabilizator. Wtedy z prawej strony bedzie mozna bardziej opuscic wahacz i bo nie bedzie go trzymal stabi.
to oczywiscie na poczatku sie robi




i po co felgi sciagac?

[MK4]Wymiana sprężyn na sportowe

: czw mar 22, 2012 07:33
autor: Shmatan
M@XIMUS, odkręcasz kolumny i wymieniasz sprężyny bez odkręcenia kół?