Strona 1 z 5

Czyszczenie turbosprężarki VNT-foto porada

: ndz gru 26, 2010 17:46
autor: Michał_1977
Witam
Korzystając z wolnego czasu i foto-materiału sprzed roku :grin: ,zrobiłem foto poradę,jak we własnym zakresie wyczyścić suszarkę ze zmienną geometrią.
Pacjent to VNT 15 z silnika 1,9TDI (AFN) 110KM -AUDI A4

W pierwszej kolejności odkręcamy wszystko od turbiny,czyli:
Wydech.
Obrazek

Przewód olejowy zasilający.
Obrazek

Odsuwamy wydech i przewód olejowy,oraz odkręcamy 2 śruby mocujące dolną część łącznika kolektora wydechowego z zaworem EGR
Obrazek

Górna część łącznika przy zworze EGR.
Obrazek

Takim zestawem odkręcamy 2 śruby spływu oleju z turbiny.
Obrazek Obrazek

Na koniec odkręcamy 3 nakrętki mocujące turbosprężarkę do kolektora.
Obrazek Obrazek Obrazek
Nie wspomniałem na początku,że trzeba odpiąć wszystkie węże i wężyki powietrzne,ale to przecież oczywiste :bajer:

Suszarka po wyjęciu.
Obrazek Obrazek
Jeżeli jest brudna i zaolejona,to warto ją umyć np.benzyną ekstrakcyjną.

Umyta i przedmuchaną turbinę,zaczynamy rozbierać.
Zdejmujemy zabezpieczenie sztangi.
Obrazek

Odkręcamy mocowanie gruchy i zdejmujemy ją.
Obrazek Obrazek Obrazek

Następnie odkręcamy pozostałe śruby.Przed rozpołowieniem części gorącej,warto zaznaczyć sobie,położenie obu części w stosunku do sienie.Można to zrobić np.punktakiem.Przykładowe miejsce zaznaczyłem na fotce.
Obrazek
Dodam także,że miejsce społowienia można zapuścić odrdzewiaczem,żeby łatwiej było rozłączyć.

Dalej-rozpoławiamy część gorącą,ale trzeba to robić bardzo ostrożnie.Na pewno konieczne będzie użycie niedużego młotka i drewienka.Trzeba popukiwać nim przez drewienko równomiernie dookoła (nie można pukać cały czas w jednym miejscu!),ponieważ można ugiąć wałek lub wirnik!
Obrazek
Na fotce zaznaczyłem czerwonymi strzałkami języczek przesuwający pierścień,który porusza łopatkami i jego gniazdo w owym pierścieniu.
Zieloną kreską zaznaczyłem przykładowe miejsce,w którym warto zrobić jakiś znak,żeby łatwiej było później złożyć (położenie pierścienia).

Tak w przybliżeniu wygląda nagar blokujący pracę geometrii.
Obrazek Obrazek

Zdejmujemy 3 rolki prowadzące pierścień. i zdejmujemy go.
Obrazek

Kluczem imbusowym odkręcamy łoże z łopatkami i zdejmujemy.Czerwoną kreską zaznaczyłem przykładowe miejsce,gdzie także warto zrobić znak w jakim położeniu ma być to łoże w stosunku do obudowy.
Obrazek Obrazek

Odkładamy na bok 3 dystanse spod łoża.
Obrazek

Zaczynamy mycie i czyszczenie z nagaru wszystkich elementów :food:
Obrazek Obrazek Obrazek

Można do tego wykorzystać drobny papier ścierny,ale ja z racji tego,że ta metoda przynosiła mizerny efekt i było bardzo czasochłonne,postanowiłem wykorzystać pneumatyczną szlifierkę prostą ze szczotką z miękkim drutem.Efekt szybki i bardzo zadowalający.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Odradzam próby jakiegokolwiek drapania sadzy z wirnika,bo jeśli z jednej łopatki zeskrobiemy więcej,a z innej trochę mniej,to wirnik straci wyważenie i po jakimś czasie powstaną luzy na wałku.Są 2 wyjścia-czyścimy wirnik idealnie do gołej blachy calusieńki wirnik lub zostawiamy go tak jak jest.Ja wolałem zostawić go w spokoju,bo nie było na nim wiele tej sadzy :bajer:

Gdy już mamy wszystko wyczyszczone i umyte,to przystępujemy do składania w kolejności odwrotnej do demontażu.
Dystanse.
Obrazek

Łoże z łopatkami (na zrobionym wcześniej znaku).
Obrazek Obrazek

Pierścień (na zrobionym wcześniej znaku).
Obrazek

Rolki prowadzące pierścień.
Obrazek

Tak wygląda praca pierścienia i łoża z łopatkami :bajer:
[youtube][/youtube]

Następni łączymy obie części turbiny (na zrobionym wcześniej znaku),pamiętając to co opisałem wcześniej,że języczek dźwigni sztangi,ma wskoczyć w gniazdo w pierścieniu ustalającym łopatki.
Obrazek

Skręcamy wszystko do kupy :bigok:
Śruby na społowieniu dokręcamy równomiernie,czyli każdą po trochę,ponieważ dokręcenie jednej od razu do oporu gdy jedna część turbiny nie wskoczyła dobrze w drugą,może spowodować zwichrowanie ich w stosunku do siebie,a następnie ugięcie wałka lub wirnika :!:
Obrazek

Gdy już wszystko ładnie skręcone,myjemy całość i dmuchamy sprężonym powietrzem,zwłaszcza w środku obu muszli.
Później montujemy ją przy silniku,uzbrajamy we wszystko co wcześniej odkręciliśmy i cieszymy się z prawidłowej pracy silnika.

Pozdrawiam i życzę przyjemnej pracy :food: :)
Michał

Czyszczenie turbosprężarki VNT-foto porada

: pt gru 31, 2010 22:15
autor: Sztomel
Michał_1977, jest tylko jeden drobny ale istotny niuans, który z pewnością sam wyłapałeś ale nie został on odzwierciedlony w zamieszczonych fotkach a mianowicie z tak założonym pierścieniem jak na fotce bezpośrednio nad filmikiem nie złożysz do kupy muszli gorącej z korpusem turbosprężarki. Zauważ, porównując położenie pierścienia z kierownicami spalin i pierścienia nimi poruszającego (foto z czerwoną i zieloną strzałką) z położeniem pierścienia z kierownicami spalin na tej fotce nad filmikiem, że zamocowałeś ten pierścień w innym położeniu niż był przed jego demontażem. Z tego też powodu, mimo prawidłowej pozycji (w stosunku do muszli gorącej) samego pierścienia poruszającego kierownicami spalin to przesunięty jest o jeden otwór montażowy w prawo sam pierścień z kierownicami spalin i dlatego bolec ustalający nie wejdzie w przeznaczony dla niego otwór w pierścieniu.
Zatem tylko taka pozycja jednego i drugiego pierścienia jest prawidłowa :
Obrazek

Czyszczenie turbosprężarki VNT-foto porada

: sob sty 01, 2011 13:36
autor: szlachcic_1990
Michał_1977, Bardzo fajny poradnik ale co z grucha ja ponoc tez sie ustawia mam taki filmik na którym pod koniec pracy pewien koles pompką ssająca sprawdza ciśnienie (na filmie ok 7:30) wyszlo mu 17" czy to jest wartos dla każdej turbiny czy jak... jaka ma byc wartosc mk4 1.9 tdi 90ps ALH
to ten film
" onclick="window.open(this.href);return false;

Ta czesc gdzie sa łopatki to tzw czesc goraca, a co z ta druga czescia czyli zimna czy np: tam tez cos sie czysci, naprawia. Bardziej skomplikowana czy nie jak rozebrac itd... skoro juz całe turbo na rawsztacie to mozna i tam cos naprawic jesli wogole tam sie co kolwiek robi.

jesli cos zle napisalem prosze mnie poprawic i dac wskazówki :D
pozdro:)

Czyszczenie turbosprężarki VNT-foto porada

: ndz sty 02, 2011 10:31
autor: Michał_1977
Sztomel, :pub:
Świetnie,że to wyłapałeś,bo ja zapomniałem o tym wspomnieć...Tak,pierścień jest źle założony,jednak gdy w trakcie prac zorientowałem się o co chodzi-poprawiłem,ale niestety później zapomniałem pstryknąć fotki :?
Tak czy owak,suszarkę złożyłem poprawnie i geometria działa :bigok:

Czyszczenie turbosprężarki VNT-foto porada

: czw sty 06, 2011 20:19
autor: Krzylu
na którym pod koniec pracy pewien koles pompką ssająca sprawdza ciśnienie

czy ktoś wie skąd taką pompkę można wyczarować?Manometr podciśnienia(vacuometr) mam tylko skąd pompkę wziąć?

Re: Czyszczenie turbosprężarki VNT-foto porada

: śr kwie 27, 2011 13:58
autor: blm
Witam!
Ja mam pytanko odnośnie tych 3 śrubek imbusowych (czy też torx) przy pierścieniu - jaki jest ich wymiar i zwój?

Czyszczenie turbosprężarki VNT-foto porada

: ndz maja 08, 2011 19:36
autor: Karol Mk 3
Witam, mam takie pytanie, odnosnie odzielenia gornej czesci od dolnej. Mianowicie nie jestem w stanie ich rozlaczyc.Mlotkiem stukalem nie pomoglo, grzanie palnikiem też nie i odrdzewiacz też nie dał rady. Macie moze jakis pomysl zeby to zrobic??

Dodatkowo dziwnie działa ta łapka od sztangi, zacina się w połowie co widać na filmie. Czemu tak działa?
" onclick="window.open(this.href);return false;

Czyszczenie turbosprężarki VNT-foto porada

: ndz maja 08, 2011 20:22
autor: blm
Obie części są dość mocno zapieczone, więc po odkręceniu śrub trzeba się trochę namęczyć.
Co do zacinania się sztangi to właśnie efekt tego syfu w środku.. trzeba otworzyć i wszystko wyczyścić.

Czyszczenie turbosprężarki VNT-foto porada

: ndz maja 08, 2011 20:45
autor: Karol Mk 3
czyli co mam jeszcze robic bo szczerze mowiac to juz nie mem pomyslow?

Re: Czyszczenie turbosprężarki VNT-foto porada

: ndz maja 08, 2011 22:50
autor: figurel
Karol Mk 3 pisze:czyli co mam jeszcze robic bo szczerze mowiac to juz nie mem pomyslow?
Pójdzie, cierpliwości i samozaparcia trzeba. U mnie tak to wyglądało: http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f= ... 4&start=14" onclick="window.open(this.href);return false;

Czyszczenie turbosprężarki VNT-foto porada

: pn maja 09, 2011 09:23
autor: Karol Mk 3
a w czym ja moczyles przez 36 godzin?

Re: Czyszczenie turbosprężarki VNT-foto porada

: pn maja 09, 2011 16:24
autor: figurel
Karol Mk 3 pisze:a w czym ja moczyles przez 36 godzin?
Moczyłem w oleju napędowym, dokładnie takim jaki do zbiornika lejemy.

Czyszczenie turbosprężarki VNT-foto porada

: pn maja 09, 2011 22:47
autor: Karol Mk 3
miales racje z sila woli :grin: . dzisiaj po nocy z odrdzewiaczem i rano po palniku turbawka odpuscila tylko dziwi mnie ze ta lapa od gruszki tez przestala sie zacinac mimo ze do srodka nie psikalem :? . dodam jeszcze ze ku mojemu zdziwieniu w srodku nie bylo takiego syfu jak u innych. troche nalotu z sadzy bylo tylko i wszystko lekko chodzilo. czyli problem z brakiem mocy dalej pozostaje. chyba ze przeladowuje ale to na vacunometr musze gdzies ja zawiezc...

Czyszczenie turbosprężarki VNT-foto porada

: sob cze 18, 2011 10:12
autor: coval
Witam.
Do porady chciałem dodać, bo nie jest o tym wspomniane, iż szlifowanie tej powierzchni:

Obrazek

nie trzeba przeprowadzać na muszli gorącej, bo pierścień ten jest demontowalny (sprawdzone dla turbinek z ALH, AHF, nie wiem jak dl AFN). Ułatwia to znacząco zeszlifowanie powstałych tam rys jak i wypolerowanie tej powierzchni.