[MK4] Montaż podgrzewanej multifunkcyjnej kierownicy
: pt gru 10, 2010 03:05
Dzięki koledze Xander kupiłem na allegro podgrzewaną kierownice multifunkcyjną od Sharana o nr 7M3 419 091 AE. Wcześniej montowałem już u siebie kierownice multifunkcyjną dlatego poduszkę i instalację miałem, wystarczyło zamienić kierownice i zmienić taśmę kierownicy, o której dalej.
Kierownica niestety miała wypalony moduł od podgrzewania, który jest w środku i można go wyjąć. Wcześniej ktoś.. próbował podłączyć kierownice bez schematu i spalił moduł. Moduł jak i kierownica jest z TRW ale nie udało mi się go kupić w serwisie TRW.
Kierownica z modułem po zakupie ---> http://img600.imageshack.us/img600/3267/multi.jpg
W oryginale jest tak, że Sharan miał specjalne włączniki podgrzewanych foteli z funkcją podgrzewania kierownicy. Sygnał szedł z pinu 7 włącznika siedzeń i był włączany równocześnie jak było wł. podgrzewanie fotela kierowcy. Po nagrzaniu się kierownicy do ok 25 stopni, podgrzewanie się wyłączało.
Łatwo przerobić pionowy wł. od Sharana do poziomych włączników w MK4 ale odpuściłem ze względu na spalony moduł w kierownicy.
Wpadłem na pomysł, że skoro jest w kierownicy mata i czujnik nagrzania tzn., że można zastosować ten sam osobny włącznik jak od podgrzewanych foteli i posiłkować się schematem podgrzewanych foteli od mk4.
Ponieważ nie miałem już miejsca w kokpicie na szósty włącznik to musiałem kupić dodatkowy panel do mk4 na dwa włączniki. Nr panelu to 1J0 858 105 01C , kosztował w VW 14,98zł.
Pochodzi od wersji MK4 z gazem BiFuel. Można do niego dokupić gotowy panel z dziurą o nr 1J1858366B2QL
ale wolałem wyciąć dziurę i dopasować panel samemu.
Efekt:
Zrobiłem swój schemat podgrzewania kierownicy i do roboty…
Odpinamy akumulator żeby nie było błędu poduszki pod jej wypięciu. Zdejmujemy poduszkę i odkręcamy kierownice oraz plastiki pod nią żeby dostać się do bezpieczników od środka.
Posiłkując się schematem od włącznika podgrzewania fotela idzie z pinu 1 podświetlenie włącznika, które można wziąć z sąsiednich włączników albo w włącznika świateł z kpt. 58b.
Następnie pin 2 to zasilanie maty w kierownicy a pin 3 to sygnał nagrzania maty kierownicy. Pin 4 idzie do bezpiecznika 44 i jest to stały plus od śruby 30 a pin 4 jest to plus po stacyjce i idzie od bezpiecznika nr 5.
Pozostaje masa idąca na pin 6 włącznika podgrzewania fotela.
Oryginalna taśma pod multi. podgrzewana kierownice ma nr 1J0 959 654 BH (bez ESP) ale z barku ori
kupiłem na allegro taśmę od Audi A4 o nr 4B0 951 543, która pasuje bez problemu. Taka taśma pod MFL różni się tym, że posiada dodatkowo dwa przewody pod sygnały od MFL.
Taśma pod kierownice MFL od audi:
Tu pojawił się problem ponieważ potrzebowałem trzech przewodów wychodzących z taśmy na włącznik czyli masa, czujnik nagrzania i mata a były tylko dwa. Kolega Greg doradził, że masa może być wzięta z śruby kierownicy co będzie nawet lepszym rozwiązaniem ponieważ była obawa o przepalenie delikatnej tasiemki kierownicy bo na schemacie z Elsy przy podgrzewanych fotelach jest zastosowany przewód masowy 1,5mm. Problem stał się rozwiązaniem
Z podgrzewanej kierownicy wychodzą dwa niebieskie przewody od czujnika nagrzania i dwa czarne przewody od maty, które później na białej wtyczce zmieniają się na zielony i biały.
Wystarczy w kierownicy od czujnika nagrzania i maty podłączyć po jednym przewodzie (nieważne jaki) i zrobić z niego masę podaną na śrubę. Drugi wolny przewód od maty dajemy na taśmę i dalej do pinu 2 wł. fotela i to tak samo drugi przewodów czujnika dajemy na taśmę i na pin 3 wł. fotela.
Gotowa wiązka wychodząca na kierownice za taśmą
Wszystkie połączeni lutujemy i izolujemy termo kurczami. Ja jeszcze owijałem wiązki taśmą z meszkiem żeby nic nie stukało podczas jazdy. Efekt jest niesamowity kiedy nie marzną dłonie w zimne dni.
Przycisk LPG wszedł w nowy panel na dole a w jego miejscu jest włącznik fotela od podgrzewanej kierownicy. Wykorzystując tarcze od MK5 gdzie jest ikonka kierownicy wyciąłem ją i przykleiłem w miejsce ikonki fotela w włączniku podgrzewania.
Jako ciekawostkę wyczytałem, że w audi podgrzewanie włączało się albo guzikiem w kierownicy albo automatycznie poniżej 5 stopni Celsjusza
Kierownica niestety miała wypalony moduł od podgrzewania, który jest w środku i można go wyjąć. Wcześniej ktoś.. próbował podłączyć kierownice bez schematu i spalił moduł. Moduł jak i kierownica jest z TRW ale nie udało mi się go kupić w serwisie TRW.
Kierownica z modułem po zakupie ---> http://img600.imageshack.us/img600/3267/multi.jpg
W oryginale jest tak, że Sharan miał specjalne włączniki podgrzewanych foteli z funkcją podgrzewania kierownicy. Sygnał szedł z pinu 7 włącznika siedzeń i był włączany równocześnie jak było wł. podgrzewanie fotela kierowcy. Po nagrzaniu się kierownicy do ok 25 stopni, podgrzewanie się wyłączało.
Łatwo przerobić pionowy wł. od Sharana do poziomych włączników w MK4 ale odpuściłem ze względu na spalony moduł w kierownicy.
Wpadłem na pomysł, że skoro jest w kierownicy mata i czujnik nagrzania tzn., że można zastosować ten sam osobny włącznik jak od podgrzewanych foteli i posiłkować się schematem podgrzewanych foteli od mk4.
Ponieważ nie miałem już miejsca w kokpicie na szósty włącznik to musiałem kupić dodatkowy panel do mk4 na dwa włączniki. Nr panelu to 1J0 858 105 01C , kosztował w VW 14,98zł.
Pochodzi od wersji MK4 z gazem BiFuel. Można do niego dokupić gotowy panel z dziurą o nr 1J1858366B2QL
ale wolałem wyciąć dziurę i dopasować panel samemu.
Efekt:
Zrobiłem swój schemat podgrzewania kierownicy i do roboty…
Odpinamy akumulator żeby nie było błędu poduszki pod jej wypięciu. Zdejmujemy poduszkę i odkręcamy kierownice oraz plastiki pod nią żeby dostać się do bezpieczników od środka.
Posiłkując się schematem od włącznika podgrzewania fotela idzie z pinu 1 podświetlenie włącznika, które można wziąć z sąsiednich włączników albo w włącznika świateł z kpt. 58b.
Następnie pin 2 to zasilanie maty w kierownicy a pin 3 to sygnał nagrzania maty kierownicy. Pin 4 idzie do bezpiecznika 44 i jest to stały plus od śruby 30 a pin 4 jest to plus po stacyjce i idzie od bezpiecznika nr 5.
Pozostaje masa idąca na pin 6 włącznika podgrzewania fotela.
Oryginalna taśma pod multi. podgrzewana kierownice ma nr 1J0 959 654 BH (bez ESP) ale z barku ori
kupiłem na allegro taśmę od Audi A4 o nr 4B0 951 543, która pasuje bez problemu. Taka taśma pod MFL różni się tym, że posiada dodatkowo dwa przewody pod sygnały od MFL.
Taśma pod kierownice MFL od audi:
Tu pojawił się problem ponieważ potrzebowałem trzech przewodów wychodzących z taśmy na włącznik czyli masa, czujnik nagrzania i mata a były tylko dwa. Kolega Greg doradził, że masa może być wzięta z śruby kierownicy co będzie nawet lepszym rozwiązaniem ponieważ była obawa o przepalenie delikatnej tasiemki kierownicy bo na schemacie z Elsy przy podgrzewanych fotelach jest zastosowany przewód masowy 1,5mm. Problem stał się rozwiązaniem
Z podgrzewanej kierownicy wychodzą dwa niebieskie przewody od czujnika nagrzania i dwa czarne przewody od maty, które później na białej wtyczce zmieniają się na zielony i biały.
Wystarczy w kierownicy od czujnika nagrzania i maty podłączyć po jednym przewodzie (nieważne jaki) i zrobić z niego masę podaną na śrubę. Drugi wolny przewód od maty dajemy na taśmę i dalej do pinu 2 wł. fotela i to tak samo drugi przewodów czujnika dajemy na taśmę i na pin 3 wł. fotela.
Gotowa wiązka wychodząca na kierownice za taśmą
Wszystkie połączeni lutujemy i izolujemy termo kurczami. Ja jeszcze owijałem wiązki taśmą z meszkiem żeby nic nie stukało podczas jazdy. Efekt jest niesamowity kiedy nie marzną dłonie w zimne dni.
Przycisk LPG wszedł w nowy panel na dole a w jego miejscu jest włącznik fotela od podgrzewanej kierownicy. Wykorzystując tarcze od MK5 gdzie jest ikonka kierownicy wyciąłem ją i przykleiłem w miejsce ikonki fotela w włączniku podgrzewania.
Jako ciekawostkę wyczytałem, że w audi podgrzewanie włączało się albo guzikiem w kierownicy albo automatycznie poniżej 5 stopni Celsjusza