[MKII] Wymiana uszczelniaczy i rozrzadu, silnik RP
: śr sie 25, 2010 01:31
Witam. Poniżej przedstawiam wymianę uszczelniaczy zaworowych bez zdjęcia głowicy i korzystając z okazji od razu wymieniłem rozrząd. Silnik to RP a jego właścicielem jest Skooterek (oczywiście wszystkie czynności wykonywaliśmy razem).
Potrzebne narzędzia / urządzenia / części:
-klucz 10
-klucz 13
-śrubokręt płaski
-końcówka imbusowa 6
-urządzenie do demontażu zaworów (mojego autorstwa)
-sprężarka
-końcówka do wkręcenia zamiast świecy (gwint 1,25)
-uszczelniacze 10zł
-uszczelka pokrywy zaworów 12zł
-uszczelniacz wałka rozrządu 7zł
-kawa
Wychodzi 40zł
-kompletny rozrząd (pasek Conti + rolka Ruville) 90zł
1. Zaczynamy od demontaży pokrywy zaworów. Odkręcamy 8 śrub na deklu, po czym ściągamy pokrywę.
2. Następnie luzujemy rolkę napinającą pasek rozrządu i ściągamy pasek
3. Teraz odkręcamy 8 śrub trzymających wałek
4. Ściągamy wałek i zaznaczamy na krzywkach ich kolejność!
5. Teraz czas na wyciagnięcie szklanek. Tutaj także należy pamiętać o ich kolejności.
6. Wykręcamy świece zapłonowe, następnie i odpowiedni otwór (zależny od robionych zaworów) wkręcam końcówkę i podłączam sprężarkę. Ustawiamy ciśnienie na 3 bary …
7. Teraz można zacząć demontować sprężynki i zabezpieczenia zaworów. Wykorzystam do tego urządzenie, które sam zrobiłem. Na allegro można kupić podobna zabawkę za 100zł.
8. Nie ma się, czego bać, zawór przy ciśnieniu 3bar nie wpadnie do komory
9. Po ściągnięciu sprężynki i zabezpieczenia pozostaje nam wyjecie starego uszczelniacza i założenie nowego. Sa do tego celu specjalne szczypce (jeszcze się ich nie dorobiłem), ale ja nie mając ich wykorzystam takie jakich na co dzień używam do zszywania ran u pacjentów <lol>
10. Tak wygląda stary uszczelniacz… widać że nie robi roboty
11. Wsadzamy nowy i kluczykiem 8 (długim) z wykorzystaniem małego gumowego młoteczka wbijamy lekko go (lekko !!!!)
12. Wsadzamy sprężynkę i zabezpieczenie. Zawór gotowy. No to przed nami jeszcze tylko 7 lub 15
13. Zakończyliśmy zabawę z zaworami. Teraz wsadzamy szklanki. Krzywki smarujemy lekko olejem żeby nie pracowały przez chwile bez smarowania. Panewki wałka tak samo traktujemy olejem
14.
15. Zakładamy nowy uszczelniacz na wałek i wsadzamy wałek. Przykręcamy panewki.
16. Zakładamy nowa uszczelkę pokrywy zaworów i zakręcamy dekiel.
17. !!! teraz nie odpalamy auta przez 1,5 godz!!! Wszystko niech sobie postoi. Uszczelniacze niech się napełnia i zasysają.
18. Jeśli nie robimy rozrządu to to na tyle. Zakładamy pasek, naciągamy go. Ustawiamy wg znaków i autko już nie będzie kopcić (no chyba ze szlak trafił pierścienie)
Czas operacji w 2 osoby to jakieś max 2 godz + 1,5 godz poczekalni . No kiedyś w 3 kę (Ja, Skooterek i Skoniecki) robiliśmy od 19:00 do 2:00 same uszczelniacze dlaczego ? Nie było narzędzia do demontażu i powera hehehe
------------------------------
ROZRZĄD
------------------------------
Dzisiaj wraz ze Skooterkiem i Skonieckim założyliśmy nowy rozrząd w Fire `rze
Zestaw zabawek wygląda następująco:
zaczynamy . . .
1. Zdejmujemy pokrywę obudowy paska rozrządu i obudowę filtra powietrza (więcej miejsca !)
2. Następnie wchodzimy pod auto i zdejmujemy kolejno paski: pompa wspomagania i alternator
3. Jak już mamy ściągnięte paski zaczynamy odkręcać 4 śruby mocujące koła pasowe (na wale głównym), ja w tym celu popsikałem dużą ilością odrdzewiacza . Kolega Skoniecki przerabiał klucz imbusowy 7 na 6 :-0
4. Koła powinny zejść, jeśli nie chcą no to lekko młoteczkiem je traktujemy
5. No i została do odkręcenia pokrywa dolna rozrządu
6. Ściągamy pokrywę i … no i widzimy cały pasek , a jeden z nas sobie siedział w tym czasie w najlepsze a inni musza zasuwać
7. Teraz luzujemy napinacz paska i ściągamy go
8. Nowy pasek i rolka
9. Zakładamy nowa rolkę ….
10. I teraz najtrudniejsza sprawa – ustawienie!
-Na kole wałka rozrządu widzimy wygrawerowany znak OT , ma się on pokrywać ze strzałka na obudowie, a także z kropka na wale głównym (kropka nie wycinkiem, wycinek jest do ustawienia zapłonu), znajdziemy ja patrząc przez otwór w skrzyni biegów
-Jeśli ustawiliśmy powyższe należy teraz wstępnie ustawić zapłon – obracamy kołem pasowym pośrednim do momentu aż palec pokryje się z kreseczka na aparacie zapłonowym
-teraz zakładamy ostrożnie pasek ! RAZ JESZCZE SPRAWDZAMY WSZYSTKO,, CZYLI USTAWIENIE KOŁA NA WAŁKU ROZRZĄDU I POKRYCIE SIĘ Z KROPKĄ, A TAKŻE KRESKA NA APARACIE ZAPŁONOWYM CZY POKRYWA SIĘ Z PALCEM I WYCINKIEM NAWALE (to samo miejsce co kropka)
11. Jeśli wszystko się zgadza skręcamy wszystko, zakładamy paski i … i przed odpaleniem obracamy kołem pasowym 3 pełne obroty. Raz jeszcze sprawdzamy pokrycie się powyższych znaków. Jeśli wszystko ok. to zaczynamy ……….. i naklejamy naklejkę
12. Zostało nam tylko za pomocą lampy ustawić zapłon, jako że skooterek nie ma gazowni ustawiłem go na 7st.
13. Oto pierwsze odpalenie:
(UWAGA W VIDEO JEST TROCHĘ NIE CENZURALNYCH SŁÓW)
[youtube][/youtube]
No i działa, hehehe.
Czas to spokojnym tempem 1,5 godz
Jak by były jakieś pytania chętnie odpowiem
OCZEKUJEMY NA VIDEO Z YOUTUBE
Potrzebne narzędzia / urządzenia / części:
-klucz 10
-klucz 13
-śrubokręt płaski
-końcówka imbusowa 6
-urządzenie do demontażu zaworów (mojego autorstwa)
-sprężarka
-końcówka do wkręcenia zamiast świecy (gwint 1,25)
-uszczelniacze 10zł
-uszczelka pokrywy zaworów 12zł
-uszczelniacz wałka rozrządu 7zł
-kawa
Wychodzi 40zł
-kompletny rozrząd (pasek Conti + rolka Ruville) 90zł
1. Zaczynamy od demontaży pokrywy zaworów. Odkręcamy 8 śrub na deklu, po czym ściągamy pokrywę.
2. Następnie luzujemy rolkę napinającą pasek rozrządu i ściągamy pasek
3. Teraz odkręcamy 8 śrub trzymających wałek
4. Ściągamy wałek i zaznaczamy na krzywkach ich kolejność!
5. Teraz czas na wyciagnięcie szklanek. Tutaj także należy pamiętać o ich kolejności.
6. Wykręcamy świece zapłonowe, następnie i odpowiedni otwór (zależny od robionych zaworów) wkręcam końcówkę i podłączam sprężarkę. Ustawiamy ciśnienie na 3 bary …
7. Teraz można zacząć demontować sprężynki i zabezpieczenia zaworów. Wykorzystam do tego urządzenie, które sam zrobiłem. Na allegro można kupić podobna zabawkę za 100zł.
8. Nie ma się, czego bać, zawór przy ciśnieniu 3bar nie wpadnie do komory
9. Po ściągnięciu sprężynki i zabezpieczenia pozostaje nam wyjecie starego uszczelniacza i założenie nowego. Sa do tego celu specjalne szczypce (jeszcze się ich nie dorobiłem), ale ja nie mając ich wykorzystam takie jakich na co dzień używam do zszywania ran u pacjentów <lol>
10. Tak wygląda stary uszczelniacz… widać że nie robi roboty
11. Wsadzamy nowy i kluczykiem 8 (długim) z wykorzystaniem małego gumowego młoteczka wbijamy lekko go (lekko !!!!)
12. Wsadzamy sprężynkę i zabezpieczenie. Zawór gotowy. No to przed nami jeszcze tylko 7 lub 15
13. Zakończyliśmy zabawę z zaworami. Teraz wsadzamy szklanki. Krzywki smarujemy lekko olejem żeby nie pracowały przez chwile bez smarowania. Panewki wałka tak samo traktujemy olejem
14.
15. Zakładamy nowy uszczelniacz na wałek i wsadzamy wałek. Przykręcamy panewki.
16. Zakładamy nowa uszczelkę pokrywy zaworów i zakręcamy dekiel.
17. !!! teraz nie odpalamy auta przez 1,5 godz!!! Wszystko niech sobie postoi. Uszczelniacze niech się napełnia i zasysają.
18. Jeśli nie robimy rozrządu to to na tyle. Zakładamy pasek, naciągamy go. Ustawiamy wg znaków i autko już nie będzie kopcić (no chyba ze szlak trafił pierścienie)
Czas operacji w 2 osoby to jakieś max 2 godz + 1,5 godz poczekalni . No kiedyś w 3 kę (Ja, Skooterek i Skoniecki) robiliśmy od 19:00 do 2:00 same uszczelniacze dlaczego ? Nie było narzędzia do demontażu i powera hehehe
------------------------------
ROZRZĄD
------------------------------
Dzisiaj wraz ze Skooterkiem i Skonieckim założyliśmy nowy rozrząd w Fire `rze
Zestaw zabawek wygląda następująco:
zaczynamy . . .
1. Zdejmujemy pokrywę obudowy paska rozrządu i obudowę filtra powietrza (więcej miejsca !)
2. Następnie wchodzimy pod auto i zdejmujemy kolejno paski: pompa wspomagania i alternator
3. Jak już mamy ściągnięte paski zaczynamy odkręcać 4 śruby mocujące koła pasowe (na wale głównym), ja w tym celu popsikałem dużą ilością odrdzewiacza . Kolega Skoniecki przerabiał klucz imbusowy 7 na 6 :-0
4. Koła powinny zejść, jeśli nie chcą no to lekko młoteczkiem je traktujemy
5. No i została do odkręcenia pokrywa dolna rozrządu
6. Ściągamy pokrywę i … no i widzimy cały pasek , a jeden z nas sobie siedział w tym czasie w najlepsze a inni musza zasuwać
7. Teraz luzujemy napinacz paska i ściągamy go
8. Nowy pasek i rolka
9. Zakładamy nowa rolkę ….
10. I teraz najtrudniejsza sprawa – ustawienie!
-Na kole wałka rozrządu widzimy wygrawerowany znak OT , ma się on pokrywać ze strzałka na obudowie, a także z kropka na wale głównym (kropka nie wycinkiem, wycinek jest do ustawienia zapłonu), znajdziemy ja patrząc przez otwór w skrzyni biegów
-Jeśli ustawiliśmy powyższe należy teraz wstępnie ustawić zapłon – obracamy kołem pasowym pośrednim do momentu aż palec pokryje się z kreseczka na aparacie zapłonowym
-teraz zakładamy ostrożnie pasek ! RAZ JESZCZE SPRAWDZAMY WSZYSTKO,, CZYLI USTAWIENIE KOŁA NA WAŁKU ROZRZĄDU I POKRYCIE SIĘ Z KROPKĄ, A TAKŻE KRESKA NA APARACIE ZAPŁONOWYM CZY POKRYWA SIĘ Z PALCEM I WYCINKIEM NAWALE (to samo miejsce co kropka)
11. Jeśli wszystko się zgadza skręcamy wszystko, zakładamy paski i … i przed odpaleniem obracamy kołem pasowym 3 pełne obroty. Raz jeszcze sprawdzamy pokrycie się powyższych znaków. Jeśli wszystko ok. to zaczynamy ……….. i naklejamy naklejkę
12. Zostało nam tylko za pomocą lampy ustawić zapłon, jako że skooterek nie ma gazowni ustawiłem go na 7st.
13. Oto pierwsze odpalenie:
(UWAGA W VIDEO JEST TROCHĘ NIE CENZURALNYCH SŁÓW)
[youtube][/youtube]
No i działa, hehehe.
Czas to spokojnym tempem 1,5 godz
Jak by były jakieś pytania chętnie odpowiem
OCZEKUJEMY NA VIDEO Z YOUTUBE