Montaż mat podgrzewania foteli na przykładzie mk3
: pt lip 23, 2010 00:05
Nie jestem autorem tego poradnika - poradnik napisał forumowicz greg. Znalazłem go kiedyś na jakimś forum ale teraz nie widzę na necie wiec zamieszczam. Mam nadzieję, że autor nie pogniewa się za użycie. Wynikło ono z zainteresowania montażem. Dotyczy ono bezpośrednio mk3 ale w mk2 jest podobnie, zwłaszcza część o rozbieraniu fotela. Korzystałem z niej przy rozbieraniu poszycia w mk2 i było identycznie. Gąbki miały potrzebne otwory.
Mata z oznakowaniem VW dla SKODY.
Nr na macie 6Q0 963 556
Jak widać ma osobno wkładki dla foteli wyprofilowanych i tu uwaga – można je odpiąć oraz posiada przekaźnik nr 6Q0 959 772. Wtyczka – kolor zielony jest do wiązki na pewno nie z golfa 3 – bo tam jest na max 4 przewody a tu na max 6 przewodów – chociaż jest ich 4. Jakie i do czego o tym później.
Osobiście kupiłem wiązkę a raczej są to 2 wiązki spinane ze sobą oraz włącznik z regulacją i fotele z podgrzewaniem – matę dokupiłem bo myślałem że jest w fotelu zepsuta a jak się okazało odlutował się kabelek w czujniku temperatury który jest w macie siedziska
ta wypukłość na środku w kształcie koła to właśnie ten czujnik.
Aby mieć możliwość zamontowania mat – trzeba fotele wyjąć i tak najpierw z przodu fotela na środku mamy taką ściskaną zapinkę którą należy wysunąć
Następnie musimy z tyłu fotela po przesunięciu fotela w kierunku kierownicy czyli do przodu
Odpiąć maskownicę przy tunelu środkowym – podnosimy za końcówkę do góry a następnie posuwamy równolegle do tunelu w kierunku tyłu samochodu.
Następnie wciskamy środek maskownicy przy progu przy szynie po której chodzi fotel i wysuwamy też zaślepkę-maskownicę.
Następnie wysuwamy fotel do oporu do tyłu i wyciągamy z samochodu. Większość o tym wie jak to zrobić, ale znalazło się prą osób co chciało instrukcje krok po kroku więc wybaczcie.
Jeżeli mamy gotową wiązkę to ponieważ mamy teraz wolną przestrzeń to montujemy ją w samochodzie – w związku z tym trzeba zdemontować osłonę progu, tj. wykręcamy wkręt mocujący (śrubokręt krzyżowy + coś cienkiego do podważenia)
Po wykręceniu wkrętu z podkładką macie go wyjąć co by nie zgubić
Teraz należy odkręcić osłonę bezpieczników i kolumny kierowniczej.
Po odkręceniu macie dostęp do bezpieczników tj po odpięciu całej skrzynki możecie wpiąć wiązkę – pasuje tylko w 1 miejsce oraz przeciągnąć wiązkę wzdłuż progu
Montujecie włącznik z regulacją podgrzewania
wiązka która do niego wchodzi wygląda tak:
i trochę jest podobna do wtyczki prądowej od zasilacza do płyty głównej do kompa.
Wtyczka do fotela wygląda tak:
Załóżmy że wiązka jest już położona – proponuję podczas pracy odpiąć klemę – bo grzebanie pod prądem w skrzynce przekaźników i bezpieczników wg mnie nie jest wskazane.
No to zabieramy się za fotel i tu UWAGA jeśli tapicerka nie jest podarta ingerencja tapicera nie jest potrzebna jak to czasem niektórzy piszą.
Najpierw odpinamy pokrętło regulacji pochylenia oparcia – trzeba pociągnąć lub podważyć całe kółko które siedzi na 3 zapinkach ząbkach.
Trzeba również wcisnąć cienkim śrubokrętem 2 zatyczki blokujące maskownicę boczną
Tu widać to jako czarne kropki. Podważamy maskownicę – od góry i po skosie z tyłu jest taki wypust trzymający całą maskownicę na metalu. Zdejmujemy maskownicę.
Po zdjęciu widać trzpień na którym jest zapinka – śrubokrętem naciskamy w dół i zsunie się z trzpienia. Odkręcamy śruby na klucz torx – piszę śruby bo po obu stronach jest po 1 sztuce, na nich a właściwie na plastiku który trzymają opiera się oparcie i blokuje – jeśli czasem jest luz oparcia to najczęściej w tym miejscu.
Stajemy z tyłu oparcia i rozchylamy całe te ramiona zdejmując z trzpienia tj tam gdzie była zapinka. W ten sposób mamy oddzielone oparcie od siedziska.
No to teraz zabieramy się za oparcie – należy odkrzywić widoczne tu na zdjęciach 4 ząbki odpiąć z ząbków najpierw tylny materiał, następnie przedni oraz 2 druty które dociskają środek tapicerki siedziska tak aby był właściwy profil.
Po tym mamy możliwość montażu maty – ja dla zdjęć zdjąłem całą tapicerkę ale nie ma takiej potrzeby
Na zdjęciu widać że jest miejsce albo powinno być – otwór na przepchnięcie przewodu – jak nie ma nożykiem zrobić otworek – maty niczym nie przypinałem – tapicerka dociśnie.
Składamy oparcie do kupy w odwrotnej kolejności pamiętając że kabelek musi wyjść z jednego boku obok tego metalu co idzie maskownica plastikowa.
Teraz bierzemy się za siedzisko.
Odwracamy do góry nogami i od tylnej strony siedziska podważamy tapicerkę tak jak na zdjęciu.
Następnie odpinamy zapięte przy nogach druty napinające dół tapicerki.
Są po obu stronach.
Następnie odchylamy na środku ząbki-haczyki mocujące dół tapicerki.
Oddzielamy siedzisko tj część metalową od gąbki z tapicerką.
Teraz musimy oddzielić tapicerkę od gąbki – zapięta jest 3 drutami wywiniętymi na koncach – ja to odpinam naciekając ku sobie dwa przeciwległe boki gąbki i odczepiam haczyki.
Teraz mamy gąbkę przygotowaną do montażu maty tylko na tylnej części gąbki na środku trzeba zrobić nacięcie na kabel a następnie zamontować matę.
Teraz składamy tapicerkę zapinając haczyki na drucikach, itd.. Montujemy oparcie z siedziskiem i przeprowadzamy przewody pod spód. Jeśli mamy matę oryginalną z golfa mk3 to tak to pod spodem powinno wyglądać.
teraz posłużę się schematami żeby każdy mógł pokombinować jak podpiąć nieoryginalną matę. Dlaczego bo ilość przewodów się zgadza – kolorystyka jest inna ale sposób podłączenia taki sam. Oraz NIE MÓJ schemat ideowy – nie mam zgody właściciela ale uważam że właściciel będzie zadowolony jeśli zobaczy że jego schemat przynosi pożytek – nie mam zgody bo nie wiem czyj jest.
Mata z oznakowaniem VW dla SKODY.
Nr na macie 6Q0 963 556
Jak widać ma osobno wkładki dla foteli wyprofilowanych i tu uwaga – można je odpiąć oraz posiada przekaźnik nr 6Q0 959 772. Wtyczka – kolor zielony jest do wiązki na pewno nie z golfa 3 – bo tam jest na max 4 przewody a tu na max 6 przewodów – chociaż jest ich 4. Jakie i do czego o tym później.
Osobiście kupiłem wiązkę a raczej są to 2 wiązki spinane ze sobą oraz włącznik z regulacją i fotele z podgrzewaniem – matę dokupiłem bo myślałem że jest w fotelu zepsuta a jak się okazało odlutował się kabelek w czujniku temperatury który jest w macie siedziska
ta wypukłość na środku w kształcie koła to właśnie ten czujnik.
Aby mieć możliwość zamontowania mat – trzeba fotele wyjąć i tak najpierw z przodu fotela na środku mamy taką ściskaną zapinkę którą należy wysunąć
Następnie musimy z tyłu fotela po przesunięciu fotela w kierunku kierownicy czyli do przodu
Odpiąć maskownicę przy tunelu środkowym – podnosimy za końcówkę do góry a następnie posuwamy równolegle do tunelu w kierunku tyłu samochodu.
Następnie wciskamy środek maskownicy przy progu przy szynie po której chodzi fotel i wysuwamy też zaślepkę-maskownicę.
Następnie wysuwamy fotel do oporu do tyłu i wyciągamy z samochodu. Większość o tym wie jak to zrobić, ale znalazło się prą osób co chciało instrukcje krok po kroku więc wybaczcie.
Jeżeli mamy gotową wiązkę to ponieważ mamy teraz wolną przestrzeń to montujemy ją w samochodzie – w związku z tym trzeba zdemontować osłonę progu, tj. wykręcamy wkręt mocujący (śrubokręt krzyżowy + coś cienkiego do podważenia)
Po wykręceniu wkrętu z podkładką macie go wyjąć co by nie zgubić
Teraz należy odkręcić osłonę bezpieczników i kolumny kierowniczej.
Po odkręceniu macie dostęp do bezpieczników tj po odpięciu całej skrzynki możecie wpiąć wiązkę – pasuje tylko w 1 miejsce oraz przeciągnąć wiązkę wzdłuż progu
Montujecie włącznik z regulacją podgrzewania
wiązka która do niego wchodzi wygląda tak:
i trochę jest podobna do wtyczki prądowej od zasilacza do płyty głównej do kompa.
Wtyczka do fotela wygląda tak:
Załóżmy że wiązka jest już położona – proponuję podczas pracy odpiąć klemę – bo grzebanie pod prądem w skrzynce przekaźników i bezpieczników wg mnie nie jest wskazane.
No to zabieramy się za fotel i tu UWAGA jeśli tapicerka nie jest podarta ingerencja tapicera nie jest potrzebna jak to czasem niektórzy piszą.
Najpierw odpinamy pokrętło regulacji pochylenia oparcia – trzeba pociągnąć lub podważyć całe kółko które siedzi na 3 zapinkach ząbkach.
Trzeba również wcisnąć cienkim śrubokrętem 2 zatyczki blokujące maskownicę boczną
Tu widać to jako czarne kropki. Podważamy maskownicę – od góry i po skosie z tyłu jest taki wypust trzymający całą maskownicę na metalu. Zdejmujemy maskownicę.
Po zdjęciu widać trzpień na którym jest zapinka – śrubokrętem naciskamy w dół i zsunie się z trzpienia. Odkręcamy śruby na klucz torx – piszę śruby bo po obu stronach jest po 1 sztuce, na nich a właściwie na plastiku który trzymają opiera się oparcie i blokuje – jeśli czasem jest luz oparcia to najczęściej w tym miejscu.
Stajemy z tyłu oparcia i rozchylamy całe te ramiona zdejmując z trzpienia tj tam gdzie była zapinka. W ten sposób mamy oddzielone oparcie od siedziska.
No to teraz zabieramy się za oparcie – należy odkrzywić widoczne tu na zdjęciach 4 ząbki odpiąć z ząbków najpierw tylny materiał, następnie przedni oraz 2 druty które dociskają środek tapicerki siedziska tak aby był właściwy profil.
Po tym mamy możliwość montażu maty – ja dla zdjęć zdjąłem całą tapicerkę ale nie ma takiej potrzeby
Na zdjęciu widać że jest miejsce albo powinno być – otwór na przepchnięcie przewodu – jak nie ma nożykiem zrobić otworek – maty niczym nie przypinałem – tapicerka dociśnie.
Składamy oparcie do kupy w odwrotnej kolejności pamiętając że kabelek musi wyjść z jednego boku obok tego metalu co idzie maskownica plastikowa.
Teraz bierzemy się za siedzisko.
Odwracamy do góry nogami i od tylnej strony siedziska podważamy tapicerkę tak jak na zdjęciu.
Następnie odpinamy zapięte przy nogach druty napinające dół tapicerki.
Są po obu stronach.
Następnie odchylamy na środku ząbki-haczyki mocujące dół tapicerki.
Oddzielamy siedzisko tj część metalową od gąbki z tapicerką.
Teraz musimy oddzielić tapicerkę od gąbki – zapięta jest 3 drutami wywiniętymi na koncach – ja to odpinam naciekając ku sobie dwa przeciwległe boki gąbki i odczepiam haczyki.
Teraz mamy gąbkę przygotowaną do montażu maty tylko na tylnej części gąbki na środku trzeba zrobić nacięcie na kabel a następnie zamontować matę.
Teraz składamy tapicerkę zapinając haczyki na drucikach, itd.. Montujemy oparcie z siedziskiem i przeprowadzamy przewody pod spód. Jeśli mamy matę oryginalną z golfa mk3 to tak to pod spodem powinno wyglądać.
teraz posłużę się schematami żeby każdy mógł pokombinować jak podpiąć nieoryginalną matę. Dlaczego bo ilość przewodów się zgadza – kolorystyka jest inna ale sposób podłączenia taki sam. Oraz NIE MÓJ schemat ideowy – nie mam zgody właściciela ale uważam że właściciel będzie zadowolony jeśli zobaczy że jego schemat przynosi pożytek – nie mam zgody bo nie wiem czyj jest.