Wymiana rozrządu silnik TDI PD - AJM
: śr maja 19, 2010 21:11
Wymiana rozrządu silnik TDI pd AJM
Porada dotyczy silników opartych o hydrauliczny napinacz (tłumik drgań )
Wykaz części i numeracja dotyczy silnika powyżej numeru 185671
Co potrzebujemy :
- pasek rozrządu CONTITECH ct 1028 lub odpowiednik GATES’a 5569xS
- rolka napinająca EVR 55494
- rolka prowadząca EVR 55465
- napinacz hydrauliczny EVR 55495
- pompa wody EVR 65409
- szpilka , śruba i nakrętka : n90905502 ,038109454a, n0195313 (dostępne w ASO)
Potrzebne narzędzia :
- Blokada rozrządu
- klucz dynamometryczny
- szczypce do opasek samozaciskowych ( bardzo przydatne)
- nasadka 19mm 12-katna
- nasadki 14mm , 16mm
- klucz do napinacza ( hazet 2587-1)
- klucze torx , płaskie , nasadowe
- wiertło 4mm
- podnośnik hydrauliczny lub przyrząd do podwieszania silnika
Wymontowanie :
- Odłączyć akumulator
- Wymontować środkowa oraz prawa osłonę silnika.
- Wymontować atrapę ,osłonę zderzaka
- Wymontowujemy prawy reflektor.
- Demontujemy pasek wielorowkowy , blokujemy go.
- wykręcamy napinacz paska.
- spuszczamy płyn chłodzący ( najlepiej wąż przy chłodnicy oleju)
- wymontowujemy górny i dolny przewód doładowanego powietrza
- odkręcamy zbiornik płynu wspomagania ( nie odpinamy przewodów)
oraz zbiornik wyrównawczy ( odpinamy przewody i odkładamy go na bok)
- umieszczamy silnik na podnośniku lub go podwieszamy.
- demontujemy prawą podporę silnika – łapę.
- demontujemy dolne koło pasowe paska wieloklinowego.
- demontujemy osłony paska rozrządu
- ustawiamy wał w pozycji GZP 1 cylindra
- blokujemy wał , wałek rozrządu i napinacz hydrauliczny
- luzujemy napinacz i demontujemy pasek
- wymieniamy szpilki , rolki, napinacz hydrauliczny oraz pompę wody (15Nm)
-luzujemy śruby koła wałka i przekręcamy go w prawo do oporu
- ustawiamy napinacz w położeniu B
- montujemy pasek w kolejności : kolo wałka , napinacz ,wał i pompa wody.
- Obracamy mimośród napinacza przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, (kierunku A), aż będzie można wyjąć zatyczkę płytkową „T10008” bez naprężeń, a wymiar „a” będzie mniejszy niż 4 mm.
Następnie powoli zwalniamy opór napinacza zgodnie z ruchem wskazówek zegara (mimośród porusza się przy tym w kierunku „B”) aż osiągnięty zostanie wymiar „a”, wartość wymagana wymiaru „a”: 4 ± 1 mm.
Do tego będzie potrzebne wiertło 4mm w celu blokady gdyż wraz z dokręcaniem napinacza szczelina „a” zmniejsza się.
- w tym położeniu kluczem przytrzymujemy rolkę
I dokręcamy ją momentem 20Nm + 45st
- dokręcamy śruby mocujące koło wałka rozrządu momentem 25 Nm
- usuwamy blokady i obracamy walem o 2 pełne obroty.
- kontrolujemy czy zmieniła się szczelina na napinaczu (rys N15-0296) w razie potrzeby ją korygujemy.
- montaż pozostałych elementów analogicznie do demontażu przy czym :
Wspornik silnika do bloku - moment dokręcenia: 45 Nm
zawieszenie zespołu napędowego silnik/nadwozie - 40 Nm + 90°
zawieszenie silnika do wspornika – 100Nm
Porada dotyczy silników opartych o hydrauliczny napinacz (tłumik drgań )
Wykaz części i numeracja dotyczy silnika powyżej numeru 185671
Co potrzebujemy :
- pasek rozrządu CONTITECH ct 1028 lub odpowiednik GATES’a 5569xS
- rolka napinająca EVR 55494
- rolka prowadząca EVR 55465
- napinacz hydrauliczny EVR 55495
- pompa wody EVR 65409
- szpilka , śruba i nakrętka : n90905502 ,038109454a, n0195313 (dostępne w ASO)
Potrzebne narzędzia :
- Blokada rozrządu
- klucz dynamometryczny
- szczypce do opasek samozaciskowych ( bardzo przydatne)
- nasadka 19mm 12-katna
- nasadki 14mm , 16mm
- klucz do napinacza ( hazet 2587-1)
- klucze torx , płaskie , nasadowe
- wiertło 4mm
- podnośnik hydrauliczny lub przyrząd do podwieszania silnika
Wymontowanie :
- Odłączyć akumulator
- Wymontować środkowa oraz prawa osłonę silnika.
- Wymontować atrapę ,osłonę zderzaka
- Wymontowujemy prawy reflektor.
- Demontujemy pasek wielorowkowy , blokujemy go.
- wykręcamy napinacz paska.
- spuszczamy płyn chłodzący ( najlepiej wąż przy chłodnicy oleju)
- wymontowujemy górny i dolny przewód doładowanego powietrza
- odkręcamy zbiornik płynu wspomagania ( nie odpinamy przewodów)
oraz zbiornik wyrównawczy ( odpinamy przewody i odkładamy go na bok)
- umieszczamy silnik na podnośniku lub go podwieszamy.
- demontujemy prawą podporę silnika – łapę.
- demontujemy dolne koło pasowe paska wieloklinowego.
- demontujemy osłony paska rozrządu
- ustawiamy wał w pozycji GZP 1 cylindra
- blokujemy wał , wałek rozrządu i napinacz hydrauliczny
- luzujemy napinacz i demontujemy pasek
- wymieniamy szpilki , rolki, napinacz hydrauliczny oraz pompę wody (15Nm)
-luzujemy śruby koła wałka i przekręcamy go w prawo do oporu
- ustawiamy napinacz w położeniu B
- montujemy pasek w kolejności : kolo wałka , napinacz ,wał i pompa wody.
- Obracamy mimośród napinacza przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, (kierunku A), aż będzie można wyjąć zatyczkę płytkową „T10008” bez naprężeń, a wymiar „a” będzie mniejszy niż 4 mm.
Następnie powoli zwalniamy opór napinacza zgodnie z ruchem wskazówek zegara (mimośród porusza się przy tym w kierunku „B”) aż osiągnięty zostanie wymiar „a”, wartość wymagana wymiaru „a”: 4 ± 1 mm.
Do tego będzie potrzebne wiertło 4mm w celu blokady gdyż wraz z dokręcaniem napinacza szczelina „a” zmniejsza się.
- w tym położeniu kluczem przytrzymujemy rolkę
I dokręcamy ją momentem 20Nm + 45st
- dokręcamy śruby mocujące koło wałka rozrządu momentem 25 Nm
- usuwamy blokady i obracamy walem o 2 pełne obroty.
- kontrolujemy czy zmieniła się szczelina na napinaczu (rys N15-0296) w razie potrzeby ją korygujemy.
- montaż pozostałych elementów analogicznie do demontażu przy czym :
Wspornik silnika do bloku - moment dokręcenia: 45 Nm
zawieszenie zespołu napędowego silnik/nadwozie - 40 Nm + 90°
zawieszenie silnika do wspornika – 100Nm