Napędy paskami elastycznymi
uwaga: od sierpnia 1986r. wał korbowy zamiast rowka pod wpust ma na koncu czopa wyciecie.
* Jezeli nowy wał korbowy jest montowany w samochodach sprzed sierpnia 1986r. nalezy dokupic zebate kolo pasowe z wystepem ustalajacym , pompe oleju o lpeszym dosepie do paska zebatego oraz nowe sruby mocujace.
* Osadzic powleczona olejem srube mocujaca w zebatym kole pasowaym walu korbowego.
Srube dokrecac w kolku etapach. W celu zachowania kata dokrecenia 120stopni uzyc przyrzadu Hazet 6690 albo katomierza.
*kolo pasowe walka posredniego w silnikach od lutego 84r. jest przysuniete do kadluba silnika, a uchwyt pompy wtryskowej splaszczony w okolicy walka posredniego. Jako czesc zamienna jest dostarczane tylko nowe kolo. Przy montazu we wczesniejszych silnikach nalezy uwazac , zeby zachowac min. 05mm odstepu miedzy kolem i uchwytem pompy - patrzy rysunek ponizej
W razie potrzeby obrobic(sfrezowac)uchwyt w obszarze kola walka posredniego.
Wymiana paska zebatego
Silniki benzynowe 1.3
Wymontowanie
-wymontowac oslone paska zebatego
-zdjac pasek klinowy
-Od IX 85r. wymontowac kolo pasowe i dolna oslone paska
-lekko poluzowac pompe cieczy chlodzacej za pomoc wkretaka pochylic tak zeby bylo mozna zdjac pasek zebaty
-Dokrecic ponownie lekko pompe cieczy chlodzacej aby ciecz nie wyciekała
Zamontowanie
-Od V90r. zastosowanano seryjnie nowy pasek zebaty SUPER TORQUE . Ma on wyzsze zeby o mniejszych odstepach. Dlatego przy zakupie nowego paska nalezy zwrocic uwage czy kupuje sie wlasciwy kierujac sie nr i oznaczeniem silnika
-zalozyc pasek na pasowe kolo zebate walu korbowego
-przykrecic dolna oslone paska momentem 10N*m
Uwaga: istnieja dwie odmiany , srube szczesciokatna bez kolenirza M12x1.5 nalezy dokrecac momentem 80N*m. srube szczesciokatna z kolnierzem M14x1.5 momentem 90N*m
-Obrocic walek rozrzadu tak zeby oznaczenie na kole pasowym pokrylo sie z oznaczeniem glowyc cylindrow.
-Obrocic kolo pasowe tak zeby oznaczenie na kole pokrylo sie z oznaczeniem na oslonie blachy
-poluzowac lekko sruby pompy cieczy chlodzacej i lekko odchylic ja za pomoca wkreataka aby mozna bylo zalozyc pasek zebaty
-Nalozyc pasek na kolo walka rozrzadu , pompe cieczy chlodzacej i zebate kolo pasowe walu korbowego
Napinanie paska
-odchylajac pompe cieczy chlodzacej za pomoca wkreatka naciagnac pasek zebaty
-pasek zebaty jest prawidlowo naciagniety jezeli po uchwyceniu go palcami daje sie skrecic o 90stopni
-Zamontoowac pasekl klinowy
-zamontowac oslone paska zebatego
Silniki benzynowe 1.6. i 1.8
Wymontowanie paska
-wymontowac pasek klinowy
-wymontowac obydwa kola pasowe na dole bloku silnika
-wymontowac oslone paska zebatego
-ustawic wal korbowy w polozeniu GMP1 cylindra
-poluzowac srube blokujaca rolki napinacza paska zebatego. Zdjac pasek zebaty obracacajac rolke w lewo. Przed zdjeciem paska -oznaczyc kierunek pracy aby zachowac go przy montazu
Zamontowanie paska
-nalozyc pasek na pasowe kolo zebate walu korbowego i walka posredniego
*Silnik gaznikowe : zablokowac sruba pasowe kolo zebate walu korbowego
-Obrocic walek rozrzadu tak aby oznaczenie pokrylo sie z gorna krawedzia pokrywy glowicy cylindrow
Oznaczenie na kole pasowym musi sie pokrywac z oznaczeniem na kole walka posredniego
Zalozyc pasek zebaty
Uwaga: przy zakladaniu nie mozna zmienia polozenia walka rozrzadu ani kola pasowego walka korbowego badz kola walka posredniego gdyz spowoduje to powazne uszkodzenia silnika albo silnik nie osiagniej pelnej mocy.
Po naciagnieciu paska ponownie sprawdzic ustawienie walka rozrzadu kola walka posredniego i wlka pasowego
- Jezeli oznaczenie na kole walka rozrzadu pokrywa sie z punktem odniesienia to jednoczesnie oznaczenie na kole pasowym walu korbowego musi sie pokryc z odpowiedniem punktem odniesienia. W przeciwnym wrazie nalezy zdjac pasek i ponownie wlasciwie
- ustawic kolo walka rozrzadu i kolo pasowe.
- Naciagnac pasek zebaty
- dwukrotnie obrocic wal korbowy i sprawdzic ustawienie
- wymontowac kolo pasowe korbowego
- zamontowac dolna oslone paska zebatego
- zamontowac kolo pasowe walu korbowego
- sprawdzic i ewentualnie ustawic zaplon
Napinanie paska
- wymontowac gorna oslone paska zebatego
- przytrzymac rolke napinacza kluczem plaskim i drugim kluczem poluzowac srube blokujaca
- w celu zmniejszenia naciagu paska obracac rolke napinacza w lewgo a w celu zwiekszenia naciagu - w prawo.
Silniki wysokoprężne
Wymontowanie paska
- wymontowac gorna oslone paska zebatego i pokrywe glowicy cylindrow
- zdjac ze skrzynki przekladniowej oslone z tworzywa sztucznego
- ustawic dzwignie zmiany biegow w polozeniu neutralnym i obrocic wal korbowy do polozenia GMP1 cylindra chwytajac kluczem nasadowym za srube mocujaca kolo pasowe
- wał korbowy bedzie w pozycji GMP 1 . cylindra , jesli para krzywek walka rorzadu 1cylindra bedzie skierowana do gory a oznaczenie na kole zamachowym pokryje sie z nadlewem. W tym polozeniu wsunac linial ustawczy VW2065A w szczeline walku rozrzadu
- zablokowac walek rozrzadu wykorzystujac wystep linialu ustawczego
- po umieszczeniu liniali obrocic lekko walkiem rozrzadu tak zeby koniec linialu oparl sie na glowicy. Na drugim koncu liniału zmierzyc szczeliniomierzem powstaly luz. Wsunac blaszke szczeliniomierza o grubosci polowy zmierzonego luzu miedzy glowice i liniał oraz lekko obrocil liniał zeby jego koniec oparl sie na blaszcce szczeliniomierza . Druga blaszke wsunac miedzy drugi koniec liniału i głowicę.
- zablokowac kolo lancuchowe pompy wtryskowej odpowiednim trzpieniem (np: VW2064 )
- poluzowac nakretke rolki napinacza i poluzowac pasek zebaty.
- poluzowac i zdjac pasek zebaty.
- wymontowac kolo pasowe paska klinowego i dolna oslone paska zebatego.
Zamontowanie paska
sprawdzic przez otwor w obudowie skrzynki przekladniowej czy oznaczenie polozenia GMP na kole zamachowym pokrywa sie z punktem odniesieniea
- poluzowac o 1/2 obrotu srube mocujaca zebate kolo pasowe walka rozrzadu. Uderzeniami gumowego mlotka przesunac kolo na stozku osadczym.
- zalozyc pasek zebaty zgodnie ze schematem ponizej. i wyjac trzpien blokujacy kolo zebate pompy wtryskowej
- naciagnac pasek zebaty
- dokrecic nakretke rolki napinacza momentem 45N*m
- zdjac linial ustawczy
- wykonac 2 obroty walem korbowym w kierunku zgodnym z jego obrotem podczas prac silnika, uderzyc gumowym mlotkiem w pasek zebaty miedzy kolem walka rozrzadu a kolem pompy wtryskowej , a nastepnie ponownie sprawdzic i ewentualnie wyregulowac naciag paska.
- sprawdzic poczatek wtrysku pompy wtryskowej
- zamontowac kolo pasowe paska klinowego oraz dolna oslone
- osadzic korek otworu kontrolnego w obudowie skrzynki przekladniowej
- osadzic nowa uszczelke pokrywy glowicy i przkrecic pokrywe
- zamontowac oslony paska zebatego
sprawdzanie paska zebatego
- zdjac gorna oslone paska zebatego
- uderzyc raz gumowym mlotkiem w pasek zebaty miedzy kolem walka rozrzadu a kolem pompy wtryskowej
- obracajac rękojeść przyrzadu pomiarowego VW210 zwolnic sprezyne
- zalozyc przyrzad pomiarowy miedzy kolami zebatymi walka rorzadu i pompy wtryskowej tak zeby pasek zebaty wszedl miedzy płozę i czujnik pomiarowy
-obracajac rekojesc napiac przyrzad pomiarowy . Z boku wystaje z przyrzadu stalowy jezyk na ktorym uniesiona pozioma biala kreksa.
Kreska powinna sie pokrywac z krawedzia przyrzadu.
Napinanie paska
- osadzic przyrzad pomiarowy
- obracajac w prawo rekojesc napiac przyrzad pomiarowy
- obracac rolke napinacza dopoki biala pozioma kreska na stalowym jezyku nie pokryje sie z krawedzia obudowy przyrzadu pomiarowego.
Uwaga: bedzie potrzebny klucz oczkowy MATRA V159 albo HAZET 2587
- dokrecic nakretke rolki napinacza momentem 45N*m
- wykonac pelny obrot walem korbowym ponowic pomiar i ewentualnie skorygowac naciag paska
- zamontowac gorna oslone paska zebatego
- sprawdzic poczatek wtrysku pompy wtryskowej
CDN..
Wykryto adblocka.: Forum wyświetla subtelne reklamy, prosimy o rozważnie wyłączenia ich blokowania i dopisania nas do listy wyjątków.
Układ rozrządu i głowica
Gotowe opisy różnych podzespołów aut, także nasze porady.
Moderatorzy: Moderatorzy, VIP
Przejdź do
- VWGolf.pl FORUM
- ↳ Techniczne
- ↳ Benzyna
- ↳ Volkswagen: Golf - mk1 (1974 - 1983)
- ↳ Volkswagen: Golf - mk2 (1983 - 1992)
- ↳ Volkswagen: Golf - mk3 (1991- 1997)
- ↳ Volkswagen: Golf - mk4 (1997 - 2005)
- ↳ Volkswagen: Golf - mk5 (2003 - 2009)
- ↳ Volkswagen: Golf - mk6 (2008 - 2013)
- ↳ Volkswagen: Golf - mk7 (2012 - )
- ↳ Volkswagen: Passat, Polo, Jetta etc.
- ↳ Elektryka
- ↳ Volkswagen: Golf - mk1 (1974 - 1983)
- ↳ Volkswagen: Golf - mk2 (1983 - 1992)
- ↳ Volkswagen: Golf - mk3 (1991- 1997)
- ↳ Volkswagen: Golf - mk4 (1997 - 2005)
- ↳ Volkswagen: Golf - mk5 (2003 - 2009)
- ↳ Volkswagen: Golf - mk6 (2008 - 2013)
- ↳ Volkswagen: Golf - mk7 (2012 - )
- ↳ Volkswagen: Passat, Polo, Jetta etc.
- ↳ Mechanika
- ↳ Volkswagen: Golf - mk1 (1974 - 1983)
- ↳ Volkswagen: Golf - mk2 (1983 - 1992)
- ↳ Volkswagen: Golf - mk3 (1991- 1997)
- ↳ Volkswagen: Golf - mk4 (1997 - 2005)
- ↳ Volkswagen: Golf - mk5 (2003 - 2009)
- ↳ Volkswagen: Golf - mk6 (2008 - 2013)
- ↳ Volkswagen: Golf - mk7 (2012 - )
- ↳ Volkswagen: Passat, Polo, Jetta etc.
- ↳ Układ Napędowy
- ↳ Klimatyzacja i ogrzewanie
- ↳ Podwozie i zawieszenie
- ↳ Układ Hamulcowy
- ↳ Wnętrze i Nadwozie
- ↳ Silniki Diesla-problemy dotyczące tylko silników
- ↳ LPG-dotyczy tylko inst.lpg
- ↳ Diagnostyka
- ↳ Narzędzia i Sprzęt Warsztatowy
- ↳ Części i serwisy
- ↳ Techniczne (archiwum)
- ↳ FAQ
- ↳ Linki
- ↳ O Forum i stronie
- ↳ Filmy i zdjęcia
- ↳ Filmy
- ↳ Zdjęcia
- ↳ Poszukuję zdjęć
- ↳ Ubezpieczenia, porady prawne
- ↳ Skradzione Auta i Przedmioty (ściśle związane z motoryzacją)
- ↳ Chcę kupić auto
- ↳ Forum Ogólne
- ↳ Fora regionalne
- ↳ Grupa Śląska
- ↳ Grupa Łódzka
- ↳ Grupa Warmia-Mazury
- ↳ Grupa Zachodniopomorska
- ↳ Grupa Wielkopolska
- ↳ Grupa Mazowiecka
- ↳ Grupa Małopolska
- ↳ Grupa Pomorze
- ↳ Grupa Podlasie
- ↳ Grupa Opolska
- ↳ Grupa Dolny-Śląsk
- ↳ Archiwum
- ↳ Grupa Lubelska
- ↳ Grupa Lubuska
- ↳ Grupa Podkarpacka
- ↳ Grupa Kujawsko-Pomorska
- Auta
- ↳ Nasze auta
- ↳ mk1
- ↳ mk2
- ↳ mk3
- ↳ mk4
- ↳ mk5
- ↳ mk6
- ↳ mk7
- ↳ mk8
- ↳ Pozostałe z grupy VAG
- ↳ Pozostałe
- ↳ Projekty
- ↳ Nasze auta - Projekty
- ↳ Zakończone projekty
- ↳ Oldtimer/Youngtimer
- ↳ Golf R
- ↳ Golf Cabrio
- ↳ Golf Rallye
- ↳ Golf Country
- Modyfikacje
- ↳ Speed
- ↳ 1.8T i 20V
- ↳ VR6
- ↳ 16V
- ↳ G60
- ↳ ECU forum
- ↳ TD
- ↳ TDI
- ↳ TSI/TFSI
- ↳ Style
- ↳ Car Audio
- ↳ Nawigacja i CB Radio
- ↳ Opony i felgi
- ↳ Zawieszenia
- ↳ Virtual Tuning
- ↳ Detailing
- Pozostałe
- ↳ Pogawędki
- ↳ Kąciki
- ↳ Tylko dla Pań
- ↳ Zloty i spoty
- ↳ Archiwum
- ↳ KILLe
- ↳ Modele VW
- ↳ Technika jazdy
- ↳ Klub Samotnych Miłośników VW
- ↳ Podróże z VW
- ↳ Stowarzyszenie Volkswagen Klub Polska
- ↳ Zsyp
- Giełda
- ↳ Sprzedam części
- ↳ Sprzedam felgi, opony, dystanse
- ↳ Kupię części
- ↳ Kupię felgi, opony, dystanse
- ↳ Oferty specjalne
- ↳ Sprzedam auto
- ↳ VOLKSWAGEN
- ↳ MK1/Jetta/Caddy
- ↳ MK2/Jetta
- ↳ MK3/Vento
- ↳ MK4/Bora
- ↳ MK5/Jetta
- ↳ MK6/Jetta
- ↳ MK7/Jetta
- ↳ Pozostałe ogłoszenia innych modeli VW
- ↳ SEAT
- ↳ AUDI
- ↳ SKODA
- ↳ POZOSTAŁE
- ↳ Kupię auto
- ↳ Wyceny
- ↳ Pozostałe sprzedam/kupię/zamienię/oddam
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 45 gości