Porady dotyczące diesla przed i po kupnie
: śr sty 13, 2010 11:44
Przed kupnem sprawdźmy
A więc przed kupnem silnika diesla starajmy zachować pewne procedury w celu sprawdzenia jego stanu
1.Zalecane jest przed kupnem sprawdzenie kompresji silnika aby potem nie okazało się że nasz diesel ma problemy z odpalaniem , kompresja w dieslu jest najważniejsza.
2.Zdrowy silnik diesla powinien odpalić bez wyciągniętego przyspieszacza , powinien chodzić równo (do starszych aut z grupy vag do 88r. były stosowane pompy bez regulacji wydatku szczątkowego czyli silnik trochę mógł się trząść szczególnie w chłodne dni , wyciągnięcie przyspieszacza w tych pompach nie podnosiło obrotów silnika a jedynie przyspieszało kąt wtrysku.Powody złego odpalania mogą być spowodowane wypalonymi świecami żarowymi.
3.W przewodach paliwowych nie może być bąbelków powietrza - jeżeli są , prawdopodobnie któryś z wężyków przelewowych lub innych jest uszkodzony w najgorszym wypadku pompa wtryskowa jest uszkodzona niedopuszczalne też jest aby w paliwo w przewodach miało kolor czerwony/różowy sugeruje to że auto jeździło na opale.
4.Jak już pisałem auto po odpaleniu powinno chodzić równo , jeżeli chodzi nie na wszystkie cylindry najprawdopodobniej któryś wtryskiwacz leje.
5.W silnikach doładowanych ważną rzeczą jest Turbosprężarka , nie może z niej wyciekać olej , w muszli wylotowej dozwolone są śladowe ilości oleju większe ilości oleju mogą być spowodowane zużytymi uszczelniaczami w głowicy lecz częściej w samej Turbosprężarce gdzie koszty w serwisie zaczynają się od 650 zł za samą wymianę uszczelniaczy . Można zdjąć rurę dolotową z filtra powietrza , ujrzymy wtedy wirnik lekki luz pionowy jest dopuszczalny , poziomy już nie turbosprężarka już jest w znacznym stopniu wyeksploatowana
Uszkodzona turbina
Tak powinna wyglądać sprawnie działająca turbina
6.Zdejmijmy filtr powietrza i wsadźmy rękę do rury dolotowej do turbiny , jeżeli znajdziemy tam olej lub na samym filtrze świadczy to o złej kondycji silnika
7.Z pod uszczelki pod głowicą nie może ciec olej , najczęstszą przyczyną jest przegrzanie silnika , jak wiadomo dla silnika diesla przegrzanie kończy się końcem jego żywota bo blok jest zrobiony z żeliwa a wiadomo jakie skutki są gdy żeliwo się przegrzeje .
8.Turbosprężarka - sprawna turbo sprężarka po przekroczeniu 2200 tys obr. wciska nas w fotel (wersje garrett T3 w np golfie II ładują dopiero od 3000 tys) jeżeli nie czujemy tej dynamiki znaczy to że turbina już nie pompuje z odpowiednim ciśnieniem .
Tu małe sprostowanie dla tych co myślą że turbina pracuje od 2200 tys obr. , nie turbina
pracuje cały czas na wolnych obrotach ładując nam ciśnienie non stop dopiero po przekroczeniu 2200 tys obr. wstaje
9.Dymek z tłumika nie może być niebieskawy , jeżeli ustaje po pewnym czasie oznacza to że uszczelniacze zaworowe nadają się do wymiany jeżeli dymienie nie przestaje silnik bierze olej
10.Zalecane w starszych autach aby był tam olej półsyntetyczny 10w40 z względu na żywotność turbiny , gęstszy olej szczególnie zimą zanim osiągnie temperaturę roboczą minie trochę czasu.
Parę rad już po kupnie
1.Najważniejszą sprawą po kupnie naszego dieselka jest wymiana filtra powietrza paliwa
Filtr powietrza wymieniamy co 10 tys km ma wpływ w dużym stopniu na spalanie
2.Filtr paliwa wymieniamy co 15 tys km , co 7 tys km zalecane jest spuszczenie wody z filtra paliwa , na dole naszego filtra paliwa znajduje się się korek , jak wiemy woda zawsze w ropie będzie na dnie , odkręcamy korek spuszczamy 1/3 ropy z filtra paliwa.
Korek spustowy zaznaczony na czerwono
3.Zaleca się pojechania do serwisu diesla celem sprawdzenia wtryskiwaczy , najczęściej uszkodzenie polega na tym że wtrysk jest brudny i leje w skrajnych przypadkach zatarty wtedy puka , usługa ta ta kosztuje 30 zł od sztuki , najczęstszym objawem nie sprawnego wtryskiwacza jest dymienie na czarno ale tu zdania są podzielone w moim przypadku było to widoczne jeżeli wcisnęliśmy pedał i trzymaliśmy jakieś tam obroty stałe dymek szedł czarny po wymianie szedł białawy.Inne objawy to nie równa praca silnika po odpaleniu go , słaba dynamika po wymianie wtrysków jest odczuwalny wzrost mocy.Koszt końcówki na przykładzie golfa II marki BOSCH to 85 zł.Nie rób tego sam jeżeli nie potrafisz ścianka miedzy świeca a cylindrem jest bardzo cienka , spotkałem się już z przebiciem ścianki i wpadnięciem świecy do cylindra , wtedy zostaje tulejowanie , wtryski dokręcamy z odpowiednim momentem kluczem dyno metrycznym w golfie II 70 Nm , oczywiście przed wkręceniem wtryski powinniśmy posmarować pastą miedzianą co ma na celu zapobiegnięcie zapieczenia się wtrysku i jego łatwiejsze odkręcenie.Normalną rzeczą po odpaleniu diesla jest że puści chmurkę czarnego dymu tak zwanego bąka.
4.Ustawienie pompy też ma znaczny wpływ na spalanie - mówimy tu o dawce paliwa i kącie wtrysku , kąt wtrysku jest odpowiedzialny za rozruch auta może być za wczesny lub za późny auto może mieć problemy z odpalaniem na ciepłym silniku lub na zimnym w zależności właśnie od ustawienia kąta . Są dwa sposoby ustawienia pompy statyczny i dynamiczny - dynamiczny jest o tyle lepszy że pompiarz ustawia nam pompę w stosunku do jej zużycia w nowych autach za pomocą vaga
5.Rzeczą wartą wymienienia jest komplet świec żarowych , koszt mały świecie wymienia się rzadko jak się spalą najczęstszym objawem jest problem z odpaleniem lub jego nie odpalenie.Tak jak wtryski świecie smarujemy pastą miedzianą i wkręcamy w głowicę z momentem. Świece żarowe działają poniżej temperatury 75 stopni
6.Turbosprężarka - po odpaleniu auta nie gazujemy silnika przez jakieś 30 sec. Turbina przez ten czas chodzi na sucho nie ma oleju zanim w komorze olejowej turbiny znajdzie się olej zajmie to chwile , tak samo po zakończonej jeździe nie gasimy auta szczególnie bo szybkiej jeździe , nasza turbo sprężarka po wyłączeniu o drazu silnika chodzi na sucho , ale tu też chodzi o temperaturę , jej nagłe wyłączenie spowoduje szybką zmianę temperatury możemy ją uszkodzić
Na tym filmiku mamy pokazane przez jaki czas po zgaszeniu silnika pracuje jeszcze wirnik , i jeszcze ten piękny świst :0
[youtube]
[/youtube]
7.Olej s silnikach diesla wymieniamy co 8-10 tys km. w zależności jak mocno eksploatujemy silnik czy trasa czy miasto w mieście korki itd. co 8 tys km , jeżeli robimy więcej trasy to 10 tys km , okresowe wymiany oleju wpływają na żywotność turbosprężarki , jeżeli będziemy przedłużać okres wymiany może to płynąć negatywnie na żywotność turbosprężarki. W nowszych autach producenci zalecą wymianę co 15 tys ma to tylko jeden cel , obniżyć koszty eksplanacyjne aby klient odczuł że utrzymanie auta jest tańsze , to normalne że zaraz po zalaniu silnika nowym olejem i odpaleniu olej jest czarny , sadza Zalewaj zawsze olej spełniający normy VW
8.Nie jeździj na niskich obrotach na wysokim biegu , możesz zapchać turbinę sadzą i np WG może się zaciąć i turbina może nie pracować
9.Chyba najważniejsze lej sprawdzone paliwo na markowych stacjach
10.Akumulator musi być sprawny , pamiętajmy nie bierzmy większego akumulatora który ma większą pojemność gdyż alternator nie będzie wstanie doładować akumulatora i z czasem nam padnie szczególnie jest to ważne w porze zimowej
11.Rozrusznik musi kręcić dobrze bo zapewni nam to szybki rozruch , diesel na zimnym silniku potrzebuje 3 obroty wału korbowego aby zaskoczył na ciepłym silniku 1,5 obrotu
12.Kiedy należny wyciągnąć przyspieszacz ? Kiedy temperatura spadnie koło zera lub poniżej zera , czas po którym można go schować to 1 minuta , przyspieszacz przyspiesza kąt wtrysku i ułatwia rozruch , (w dieslach po 1988 r. obroty idą w górę dokładnie do 1000)
A więc przed kupnem silnika diesla starajmy zachować pewne procedury w celu sprawdzenia jego stanu
1.Zalecane jest przed kupnem sprawdzenie kompresji silnika aby potem nie okazało się że nasz diesel ma problemy z odpalaniem , kompresja w dieslu jest najważniejsza.
2.Zdrowy silnik diesla powinien odpalić bez wyciągniętego przyspieszacza , powinien chodzić równo (do starszych aut z grupy vag do 88r. były stosowane pompy bez regulacji wydatku szczątkowego czyli silnik trochę mógł się trząść szczególnie w chłodne dni , wyciągnięcie przyspieszacza w tych pompach nie podnosiło obrotów silnika a jedynie przyspieszało kąt wtrysku.Powody złego odpalania mogą być spowodowane wypalonymi świecami żarowymi.
3.W przewodach paliwowych nie może być bąbelków powietrza - jeżeli są , prawdopodobnie któryś z wężyków przelewowych lub innych jest uszkodzony w najgorszym wypadku pompa wtryskowa jest uszkodzona niedopuszczalne też jest aby w paliwo w przewodach miało kolor czerwony/różowy sugeruje to że auto jeździło na opale.
4.Jak już pisałem auto po odpaleniu powinno chodzić równo , jeżeli chodzi nie na wszystkie cylindry najprawdopodobniej któryś wtryskiwacz leje.
5.W silnikach doładowanych ważną rzeczą jest Turbosprężarka , nie może z niej wyciekać olej , w muszli wylotowej dozwolone są śladowe ilości oleju większe ilości oleju mogą być spowodowane zużytymi uszczelniaczami w głowicy lecz częściej w samej Turbosprężarce gdzie koszty w serwisie zaczynają się od 650 zł za samą wymianę uszczelniaczy . Można zdjąć rurę dolotową z filtra powietrza , ujrzymy wtedy wirnik lekki luz pionowy jest dopuszczalny , poziomy już nie turbosprężarka już jest w znacznym stopniu wyeksploatowana
Uszkodzona turbina
Tak powinna wyglądać sprawnie działająca turbina
6.Zdejmijmy filtr powietrza i wsadźmy rękę do rury dolotowej do turbiny , jeżeli znajdziemy tam olej lub na samym filtrze świadczy to o złej kondycji silnika
7.Z pod uszczelki pod głowicą nie może ciec olej , najczęstszą przyczyną jest przegrzanie silnika , jak wiadomo dla silnika diesla przegrzanie kończy się końcem jego żywota bo blok jest zrobiony z żeliwa a wiadomo jakie skutki są gdy żeliwo się przegrzeje .
8.Turbosprężarka - sprawna turbo sprężarka po przekroczeniu 2200 tys obr. wciska nas w fotel (wersje garrett T3 w np golfie II ładują dopiero od 3000 tys) jeżeli nie czujemy tej dynamiki znaczy to że turbina już nie pompuje z odpowiednim ciśnieniem .
Tu małe sprostowanie dla tych co myślą że turbina pracuje od 2200 tys obr. , nie turbina
pracuje cały czas na wolnych obrotach ładując nam ciśnienie non stop dopiero po przekroczeniu 2200 tys obr. wstaje
9.Dymek z tłumika nie może być niebieskawy , jeżeli ustaje po pewnym czasie oznacza to że uszczelniacze zaworowe nadają się do wymiany jeżeli dymienie nie przestaje silnik bierze olej
10.Zalecane w starszych autach aby był tam olej półsyntetyczny 10w40 z względu na żywotność turbiny , gęstszy olej szczególnie zimą zanim osiągnie temperaturę roboczą minie trochę czasu.
Parę rad już po kupnie
1.Najważniejszą sprawą po kupnie naszego dieselka jest wymiana filtra powietrza paliwa
Filtr powietrza wymieniamy co 10 tys km ma wpływ w dużym stopniu na spalanie
2.Filtr paliwa wymieniamy co 15 tys km , co 7 tys km zalecane jest spuszczenie wody z filtra paliwa , na dole naszego filtra paliwa znajduje się się korek , jak wiemy woda zawsze w ropie będzie na dnie , odkręcamy korek spuszczamy 1/3 ropy z filtra paliwa.
Korek spustowy zaznaczony na czerwono
3.Zaleca się pojechania do serwisu diesla celem sprawdzenia wtryskiwaczy , najczęściej uszkodzenie polega na tym że wtrysk jest brudny i leje w skrajnych przypadkach zatarty wtedy puka , usługa ta ta kosztuje 30 zł od sztuki , najczęstszym objawem nie sprawnego wtryskiwacza jest dymienie na czarno ale tu zdania są podzielone w moim przypadku było to widoczne jeżeli wcisnęliśmy pedał i trzymaliśmy jakieś tam obroty stałe dymek szedł czarny po wymianie szedł białawy.Inne objawy to nie równa praca silnika po odpaleniu go , słaba dynamika po wymianie wtrysków jest odczuwalny wzrost mocy.Koszt końcówki na przykładzie golfa II marki BOSCH to 85 zł.Nie rób tego sam jeżeli nie potrafisz ścianka miedzy świeca a cylindrem jest bardzo cienka , spotkałem się już z przebiciem ścianki i wpadnięciem świecy do cylindra , wtedy zostaje tulejowanie , wtryski dokręcamy z odpowiednim momentem kluczem dyno metrycznym w golfie II 70 Nm , oczywiście przed wkręceniem wtryski powinniśmy posmarować pastą miedzianą co ma na celu zapobiegnięcie zapieczenia się wtrysku i jego łatwiejsze odkręcenie.Normalną rzeczą po odpaleniu diesla jest że puści chmurkę czarnego dymu tak zwanego bąka.
4.Ustawienie pompy też ma znaczny wpływ na spalanie - mówimy tu o dawce paliwa i kącie wtrysku , kąt wtrysku jest odpowiedzialny za rozruch auta może być za wczesny lub za późny auto może mieć problemy z odpalaniem na ciepłym silniku lub na zimnym w zależności właśnie od ustawienia kąta . Są dwa sposoby ustawienia pompy statyczny i dynamiczny - dynamiczny jest o tyle lepszy że pompiarz ustawia nam pompę w stosunku do jej zużycia w nowych autach za pomocą vaga
5.Rzeczą wartą wymienienia jest komplet świec żarowych , koszt mały świecie wymienia się rzadko jak się spalą najczęstszym objawem jest problem z odpaleniem lub jego nie odpalenie.Tak jak wtryski świecie smarujemy pastą miedzianą i wkręcamy w głowicę z momentem. Świece żarowe działają poniżej temperatury 75 stopni
6.Turbosprężarka - po odpaleniu auta nie gazujemy silnika przez jakieś 30 sec. Turbina przez ten czas chodzi na sucho nie ma oleju zanim w komorze olejowej turbiny znajdzie się olej zajmie to chwile , tak samo po zakończonej jeździe nie gasimy auta szczególnie bo szybkiej jeździe , nasza turbo sprężarka po wyłączeniu o drazu silnika chodzi na sucho , ale tu też chodzi o temperaturę , jej nagłe wyłączenie spowoduje szybką zmianę temperatury możemy ją uszkodzić
Na tym filmiku mamy pokazane przez jaki czas po zgaszeniu silnika pracuje jeszcze wirnik , i jeszcze ten piękny świst :0
[youtube]
[/youtube]
7.Olej s silnikach diesla wymieniamy co 8-10 tys km. w zależności jak mocno eksploatujemy silnik czy trasa czy miasto w mieście korki itd. co 8 tys km , jeżeli robimy więcej trasy to 10 tys km , okresowe wymiany oleju wpływają na żywotność turbosprężarki , jeżeli będziemy przedłużać okres wymiany może to płynąć negatywnie na żywotność turbosprężarki. W nowszych autach producenci zalecą wymianę co 15 tys ma to tylko jeden cel , obniżyć koszty eksplanacyjne aby klient odczuł że utrzymanie auta jest tańsze , to normalne że zaraz po zalaniu silnika nowym olejem i odpaleniu olej jest czarny , sadza Zalewaj zawsze olej spełniający normy VW
8.Nie jeździj na niskich obrotach na wysokim biegu , możesz zapchać turbinę sadzą i np WG może się zaciąć i turbina może nie pracować
9.Chyba najważniejsze lej sprawdzone paliwo na markowych stacjach
10.Akumulator musi być sprawny , pamiętajmy nie bierzmy większego akumulatora który ma większą pojemność gdyż alternator nie będzie wstanie doładować akumulatora i z czasem nam padnie szczególnie jest to ważne w porze zimowej
11.Rozrusznik musi kręcić dobrze bo zapewni nam to szybki rozruch , diesel na zimnym silniku potrzebuje 3 obroty wału korbowego aby zaskoczył na ciepłym silniku 1,5 obrotu
12.Kiedy należny wyciągnąć przyspieszacz ? Kiedy temperatura spadnie koło zera lub poniżej zera , czas po którym można go schować to 1 minuta , przyspieszacz przyspiesza kąt wtrysku i ułatwia rozruch , (w dieslach po 1988 r. obroty idą w górę dokładnie do 1000)