Wymiana podstawy gaźnika w Golfie mkII 1.6 PN
: ndz sty 25, 2009 00:12
Częstą przyczyną problemów z silnikiem 1.6 PN jest uszkodzona podstawa gaźnika.
Oto porada jak ją wymienić.
Potrzebne narzędzia - klucz 10mm, wkrętaki płaski i krzyżakowy do rozpinania opasek zaciskowych.
Przy odpinaniu wtyczek i wężyków starajmy się zapamiętać, gdzie powinny być wpięte oraz jak były poprowadzone (mam nadzieję, że poniższe zdjęcia pomoga w tym zakresie).
Otwieramy maskę i mamy taki oto widok:
![Obrazek](http://images29.fotosik.pl/258/6024e1c5fd86d9b6med.jpg)
Kluczem 10mm luzujemy nakrętkę trzymajacą obudowę filtra na wsporniku:
![Obrazek](http://images33.fotosik.pl/340/8a9aeff969c6dd7fmed.jpg)
Następnie odpinamy górne zapinki obudowy filtra powietrza:
![Obrazek](http://images32.fotosik.pl/332/e3ead6d9b05b329emed.jpg)
Odpinamy wężyk odpowietrzenia nastawnika przepustnicy:
![Obrazek](http://images27.fotosik.pl/258/14847e9b8af512c3med.jpg)
Oraz wężyk idący od termostatu do klapki przełączającej ciepłe/zimne powietrze:
![Obrazek](http://images31.fotosik.pl/339/217ba7420bc62801med.jpg)
Odpinamy boczne klamry spinające obie części obudowy filtra powietrza:
![Obrazek](http://images32.fotosik.pl/332/6106f9ec195aa353med.jpg)
![Obrazek](http://images34.fotosik.pl/333/88f96ea0ed3bed3amed.jpg)
Wyczepiamy z zapięć znajdujących się na rurze prowawdzącej do filtra przewody paliwowe:
![Obrazek](http://images33.fotosik.pl/340/ec046031e4345dffmed.jpg)
Odczepaimy rurę ciepłego powietrza od mechanizmu klapki:
![Obrazek](http://images34.fotosik.pl/333/bb52bb62e8321a2dmed.jpg)
![Obrazek](http://images28.fotosik.pl/259/1f6f9a908f5a2caamed.jpg)
Odciągamy przednią część obudowy filtra (nie musimy jej całkiem wyciagać) i wyciagamy filtr powietrza:
![Obrazek](http://images27.fotosik.pl/258/f7545c8d69913e4dmed.jpg)
![Obrazek](http://images23.fotosik.pl/258/5c88e7d143e48b3dmed.jpg)
Luzujemy opaskę zaciskającą od węża odmy i odczepamy wąż od pokrywy zaworów:
![Obrazek](http://images33.fotosik.pl/340/4aa530cf7a428a08med.jpg)
![Obrazek](http://images26.fotosik.pl/259/18d6f0afd0070705med.jpg)
Odłaczamy wężyk od termostatu:
![Obrazek](http://images33.fotosik.pl/340/bd48126310fb95famed.jpg)
Wypinamy z zapięć elektrozawór sterujący filtrem z węglem aktywnym:
![Obrazek](http://images29.fotosik.pl/259/1ebad4b0b48502eemed.jpg)
![Obrazek](http://images28.fotosik.pl/259/adc02aba84f5af96med.jpg)
Wypinamy wężyk paliwowy:
![Obrazek](http://images34.fotosik.pl/333/64951168d3c7f029med.jpg)
Ściągamy klamrę trzymającą tylną połówkę obudowy filtra powietrza i wyciągamy pozostałą część obudowy:
![Obrazek](http://images23.fotosik.pl/258/41d057b46c0901f9med.jpg)
![Obrazek](http://images28.fotosik.pl/259/3a349f777ad7f58emed.jpg)
Mamy już dostęp do gaźnika:
![Obrazek](http://images25.fotosik.pl/258/8592bf2446e9e1b8med.jpg)
Wypinamy przewody elektryczne -
Od nastawnika pszesłony wstępnej:
![Obrazek](http://images34.fotosik.pl/333/082f5df869f2a803med.jpg)
i od potencjometru przepustnicy:
![Obrazek](http://images31.fotosik.pl/339/c0157c819b73cb30med.jpg)
Jakby ktoś nie wiedział - wtyczkę od potencjometru przepustnicy odpina się naciskając ten drucik (jak wtyczka jest podłaczona, to go nie widać, jest pod spodem):
![Obrazek](http://images32.fotosik.pl/332/7c2a1a588c1836c3med.jpg)
Odłączamy wtyczkę zasilającą zawór przewietrzania komory pływakowej:
![Obrazek](http://images32.fotosik.pl/332/89954532edea3d27med.jpg)
Rozpinamy złączkę za gaźnikiem, zasilającą podgrzewacz paliwa i elektrozawór paliwa:
![Obrazek](http://images32.fotosik.pl/332/48dde3ce4a960706med.jpg)
Odczepiamy przewód masowy gaźnika:
![Obrazek](http://images34.fotosik.pl/333/db262568c583ab5fmed.jpg)
Odłaczamy wtyczkę nastawnika przepustnicy (naciskamy na drucik, tak jak w przypadku wtyczki potencjometru przepustnicy):
![Obrazek](http://images34.fotosik.pl/333/953b307d1c2febdfmed.jpg)
Rozpinamy wężyk odpowietrzenia komory pływakowej:
![Obrazek](http://images32.fotosik.pl/332/0dc246addac3bb2dmed.jpg)
Odpinamy linkę gazu od półksiężyca:
![Obrazek](http://images26.fotosik.pl/259/04a90e1528b08fe6med.jpg)
Wusuwamy pancerz linki gazu z gomowej przelotki (nie ruszamy zawleczki na lince ustalającej położenie linki):
![Obrazek](http://images24.fotosik.pl/259/0d8066a848726d54med.jpg)
Wyciągamy gumową przelotkę:
![Obrazek](http://images33.fotosik.pl/340/ecc4861d0dbf4622med.jpg)
Kluczem 10 mm odkrecamy gaźnik (uważamy, aby nie uszkodzoć delikatnych mechanizmów gaźnika):
![Obrazek](http://images24.fotosik.pl/259/b322a9f3e5bbcb63med.jpg)
![Obrazek](http://images31.fotosik.pl/339/dc768c754b0eaeeemed.jpg)
![Obrazek](http://images31.fotosik.pl/339/2fa6e9a691f8fcf7med.jpg)
Odłączamy przewód paliwowy (poleci trochę paliwa):
![Obrazek](http://images31.fotosik.pl/339/b9c10871dba2f7b9med.jpg)
Wyciągamy gaźnik z samochodu:
![Obrazek](http://images29.fotosik.pl/259/38c9861a5bd7fda9med.jpg)
UWAGA! Nie należy obracać gaźnikiem - gdyż wyleje się z niego benzyna. Trzymajmy go zawsze w takiej pozycji, jak jest zamontowany.
Upssss..... Zapominiałem odpiąć przewód od termostatu:
![Obrazek](http://images31.fotosik.pl/339/af9f9f01bb5c2f38med.jpg)
Mamy teraz dostęp do podstawy gaźnika:
![Obrazek](http://images33.fotosik.pl/340/87ec8e140380e9a1med.jpg)
Odkręcamy ją (klucz 10mm):
![Obrazek](http://images29.fotosik.pl/259/ed0277cf87f48c6dmed.jpg)
Wyciągamy.....
![Obrazek](http://images26.fotosik.pl/259/ef63ed2d246c39bemed.jpg)
Czyscimy szmatką powierzchnię kolektora dolotowego, do której przylega podstawa. To samo robimy z powierzchnią spodnią gaźnika (pamiętając o jego nieobracaniu).
![Obrazek](http://images30.fotosik.pl/259/a83ef856527e278amed.jpg)
Nową podstawę przykręcamy z umiarkowaną siłą. Składamy wszystko w odwrotnej kolejności, zapinając wszystkie przewody na swoje miejsce i w swoje uchwyty. Pamiętajmy o tym, że śruba, która trzyma gaźnik, a która jest najblizej ściany grodziowej, musi być włożona w korpus gaźnika zanim umieścimy gaźnik na właściwym miejscu - po przykręceniu dwóch pozostałych śrub włożenie tej trzeciej będzie niemożliwe.
UWAGA! Z paliwem nie ma żartów, po złożeniu wszystkiego 10x sprawdźmy, czy opaski zaciskowe są dociągnięte prawidłowo (nie za lekko, ale i nie za mocno), oraz czy wszystkie przewody są odpowiednio zapięte w swoje uchwyty.
I choć wyciągałem gaźnik z samochodu już nie raz, to dziś dopiero zauważyłem, że nawet zawór regulacji ciśnienia paliwa ma swoje specjalne zatrzaski w tylnej obudowie filtra:
![Obrazek](http://images24.fotosik.pl/259/7493a7c8a0cbb90emed.jpg)
Milego dłubania!
Oto porada jak ją wymienić.
Potrzebne narzędzia - klucz 10mm, wkrętaki płaski i krzyżakowy do rozpinania opasek zaciskowych.
Przy odpinaniu wtyczek i wężyków starajmy się zapamiętać, gdzie powinny być wpięte oraz jak były poprowadzone (mam nadzieję, że poniższe zdjęcia pomoga w tym zakresie).
Otwieramy maskę i mamy taki oto widok:
![Obrazek](http://images29.fotosik.pl/258/6024e1c5fd86d9b6med.jpg)
Kluczem 10mm luzujemy nakrętkę trzymajacą obudowę filtra na wsporniku:
![Obrazek](http://images33.fotosik.pl/340/8a9aeff969c6dd7fmed.jpg)
Następnie odpinamy górne zapinki obudowy filtra powietrza:
![Obrazek](http://images32.fotosik.pl/332/e3ead6d9b05b329emed.jpg)
Odpinamy wężyk odpowietrzenia nastawnika przepustnicy:
![Obrazek](http://images27.fotosik.pl/258/14847e9b8af512c3med.jpg)
Oraz wężyk idący od termostatu do klapki przełączającej ciepłe/zimne powietrze:
![Obrazek](http://images31.fotosik.pl/339/217ba7420bc62801med.jpg)
Odpinamy boczne klamry spinające obie części obudowy filtra powietrza:
![Obrazek](http://images32.fotosik.pl/332/6106f9ec195aa353med.jpg)
![Obrazek](http://images34.fotosik.pl/333/88f96ea0ed3bed3amed.jpg)
Wyczepiamy z zapięć znajdujących się na rurze prowawdzącej do filtra przewody paliwowe:
![Obrazek](http://images33.fotosik.pl/340/ec046031e4345dffmed.jpg)
Odczepaimy rurę ciepłego powietrza od mechanizmu klapki:
![Obrazek](http://images34.fotosik.pl/333/bb52bb62e8321a2dmed.jpg)
![Obrazek](http://images28.fotosik.pl/259/1f6f9a908f5a2caamed.jpg)
Odciągamy przednią część obudowy filtra (nie musimy jej całkiem wyciagać) i wyciagamy filtr powietrza:
![Obrazek](http://images27.fotosik.pl/258/f7545c8d69913e4dmed.jpg)
![Obrazek](http://images23.fotosik.pl/258/5c88e7d143e48b3dmed.jpg)
Luzujemy opaskę zaciskającą od węża odmy i odczepamy wąż od pokrywy zaworów:
![Obrazek](http://images33.fotosik.pl/340/4aa530cf7a428a08med.jpg)
![Obrazek](http://images26.fotosik.pl/259/18d6f0afd0070705med.jpg)
Odłaczamy wężyk od termostatu:
![Obrazek](http://images33.fotosik.pl/340/bd48126310fb95famed.jpg)
Wypinamy z zapięć elektrozawór sterujący filtrem z węglem aktywnym:
![Obrazek](http://images29.fotosik.pl/259/1ebad4b0b48502eemed.jpg)
![Obrazek](http://images28.fotosik.pl/259/adc02aba84f5af96med.jpg)
Wypinamy wężyk paliwowy:
![Obrazek](http://images34.fotosik.pl/333/64951168d3c7f029med.jpg)
Ściągamy klamrę trzymającą tylną połówkę obudowy filtra powietrza i wyciągamy pozostałą część obudowy:
![Obrazek](http://images23.fotosik.pl/258/41d057b46c0901f9med.jpg)
![Obrazek](http://images28.fotosik.pl/259/3a349f777ad7f58emed.jpg)
Mamy już dostęp do gaźnika:
![Obrazek](http://images25.fotosik.pl/258/8592bf2446e9e1b8med.jpg)
Wypinamy przewody elektryczne -
Od nastawnika pszesłony wstępnej:
![Obrazek](http://images34.fotosik.pl/333/082f5df869f2a803med.jpg)
i od potencjometru przepustnicy:
![Obrazek](http://images31.fotosik.pl/339/c0157c819b73cb30med.jpg)
Jakby ktoś nie wiedział - wtyczkę od potencjometru przepustnicy odpina się naciskając ten drucik (jak wtyczka jest podłaczona, to go nie widać, jest pod spodem):
![Obrazek](http://images32.fotosik.pl/332/7c2a1a588c1836c3med.jpg)
Odłączamy wtyczkę zasilającą zawór przewietrzania komory pływakowej:
![Obrazek](http://images32.fotosik.pl/332/89954532edea3d27med.jpg)
Rozpinamy złączkę za gaźnikiem, zasilającą podgrzewacz paliwa i elektrozawór paliwa:
![Obrazek](http://images32.fotosik.pl/332/48dde3ce4a960706med.jpg)
Odczepiamy przewód masowy gaźnika:
![Obrazek](http://images34.fotosik.pl/333/db262568c583ab5fmed.jpg)
Odłaczamy wtyczkę nastawnika przepustnicy (naciskamy na drucik, tak jak w przypadku wtyczki potencjometru przepustnicy):
![Obrazek](http://images34.fotosik.pl/333/953b307d1c2febdfmed.jpg)
Rozpinamy wężyk odpowietrzenia komory pływakowej:
![Obrazek](http://images32.fotosik.pl/332/0dc246addac3bb2dmed.jpg)
Odpinamy linkę gazu od półksiężyca:
![Obrazek](http://images26.fotosik.pl/259/04a90e1528b08fe6med.jpg)
Wusuwamy pancerz linki gazu z gomowej przelotki (nie ruszamy zawleczki na lince ustalającej położenie linki):
![Obrazek](http://images24.fotosik.pl/259/0d8066a848726d54med.jpg)
Wyciągamy gumową przelotkę:
![Obrazek](http://images33.fotosik.pl/340/ecc4861d0dbf4622med.jpg)
Kluczem 10 mm odkrecamy gaźnik (uważamy, aby nie uszkodzoć delikatnych mechanizmów gaźnika):
![Obrazek](http://images24.fotosik.pl/259/b322a9f3e5bbcb63med.jpg)
![Obrazek](http://images31.fotosik.pl/339/dc768c754b0eaeeemed.jpg)
![Obrazek](http://images31.fotosik.pl/339/2fa6e9a691f8fcf7med.jpg)
Odłączamy przewód paliwowy (poleci trochę paliwa):
![Obrazek](http://images31.fotosik.pl/339/b9c10871dba2f7b9med.jpg)
Wyciągamy gaźnik z samochodu:
![Obrazek](http://images29.fotosik.pl/259/38c9861a5bd7fda9med.jpg)
UWAGA! Nie należy obracać gaźnikiem - gdyż wyleje się z niego benzyna. Trzymajmy go zawsze w takiej pozycji, jak jest zamontowany.
Upssss..... Zapominiałem odpiąć przewód od termostatu:
![Obrazek](http://images31.fotosik.pl/339/af9f9f01bb5c2f38med.jpg)
Mamy teraz dostęp do podstawy gaźnika:
![Obrazek](http://images33.fotosik.pl/340/87ec8e140380e9a1med.jpg)
Odkręcamy ją (klucz 10mm):
![Obrazek](http://images29.fotosik.pl/259/ed0277cf87f48c6dmed.jpg)
Wyciągamy.....
![Obrazek](http://images26.fotosik.pl/259/ef63ed2d246c39bemed.jpg)
Czyscimy szmatką powierzchnię kolektora dolotowego, do której przylega podstawa. To samo robimy z powierzchnią spodnią gaźnika (pamiętając o jego nieobracaniu).
![Obrazek](http://images30.fotosik.pl/259/a83ef856527e278amed.jpg)
Nową podstawę przykręcamy z umiarkowaną siłą. Składamy wszystko w odwrotnej kolejności, zapinając wszystkie przewody na swoje miejsce i w swoje uchwyty. Pamiętajmy o tym, że śruba, która trzyma gaźnik, a która jest najblizej ściany grodziowej, musi być włożona w korpus gaźnika zanim umieścimy gaźnik na właściwym miejscu - po przykręceniu dwóch pozostałych śrub włożenie tej trzeciej będzie niemożliwe.
UWAGA! Z paliwem nie ma żartów, po złożeniu wszystkiego 10x sprawdźmy, czy opaski zaciskowe są dociągnięte prawidłowo (nie za lekko, ale i nie za mocno), oraz czy wszystkie przewody są odpowiednio zapięte w swoje uchwyty.
I choć wyciągałem gaźnik z samochodu już nie raz, to dziś dopiero zauważyłem, że nawet zawór regulacji ciśnienia paliwa ma swoje specjalne zatrzaski w tylnej obudowie filtra:
![Obrazek](http://images24.fotosik.pl/259/7493a7c8a0cbb90emed.jpg)
Milego dłubania!