Są 2 rodzaje siłowników i 2 rodzaje ich działania.
Rodzaje główek w siłownikach (zależy jakie nam potrzeba):
a) obracane
b) nie obracane
Rodzaje działania:
a) "szarpiące" (ze sprzęgiełkiem) tylko raz się z nimi spotkałem i nie polecam ich - chyba że nam zamki zamarzają to wówczas wskazane jest ich użycie ale w golfach nie potrzebne są.
b) na listwie zębatej (obecnie najbardziej popularne)
Ja użyłem obracanych (białe główki) i nie obracanych (czarne ale oba rodzaje wykonane na listwie zębatej)
Zaczynamy od odkręcenia śrubek i demontażu poszyć wewnętrznych drzwi
![Obrazek](http://images26.fotosik.pl/243/fab1a6a6bf6d8007m.jpg)
![Obrazek](http://images23.fotosik.pl/242/7501e82452e06a4dm.jpg)
Klamkę (ramkę klamki) zdejmujemy przesuwając w stronę zamka drzwi
![Obrazek](http://images32.fotosik.pl/311/5eb8333b438d7042m.jpg)
Korbkę zdejmujemy zaczynając od jej zaślepki i odkręcenia śrubki
![Obrazek](http://images32.fotosik.pl/311/0c6b8c2f40968591m.jpg)
Następnie podważamy od dolnej jej części zaślepkę i odkręcamy 2 śrubki (przyda się tu większy wkrętak)
![Obrazek](http://images29.fotosik.pl/242/4c392b2336667690m.jpg)
Cały boczek podnosimy w górę bo musimy zdjąć go z rantu w drzwiach.
Zdejmujemy nakładki plastikowe z progów i przeciągamy instalację (przewody) do każdego siłownika. Zdejmujemy osłony znajdujące się za słupkiem z pasami i przeciągamy poprzez otwory tak aby wyciągający się pas nie ocierał o przewody.
Zdejmujemy zaślepki ze słupków od zewnętrznej strony i robimy w nich otwory na przewody (możemy użyć wkrętaka lub nożyka i tą samą czynność w zaślepkach od drzwi)
![Obrazek](http://images33.fotosik.pl/312/8832b99f659d0ad6m.jpg)
![Obrazek](http://images23.fotosik.pl/242/8c3ef31e57667367m.jpg)
![Obrazek](http://images33.fotosik.pl/312/304284f2ef1c0f51m.jpg)
Musimy nawiercić i kombinerkami "wyskubać" miejsce połączenia cięgna siłownika z cięgnem "rygielka" od blokowania dzrzwi.
![Obrazek](http://images31.fotosik.pl/311/284ab3922e968204m.jpg)
![Obrazek](http://images23.fotosik.pl/242/994502426c5c795am.jpg)
Poglądowe zdjęcia dla każdych z drzwi
![Obrazek](http://images30.fotosik.pl/243/0db85aabeae462efm.jpg)
![Obrazek](http://images25.fotosik.pl/241/a1044d3275a90436m.jpg)
![Obrazek](http://images25.fotosik.pl/241/471ce2a54e430c2fm.jpg)
![Obrazek](http://images28.fotosik.pl/243/e8817fbefe88290dm.jpg)
![Obrazek](http://images25.fotosik.pl/241/83e7b1d4cb7f4a0fm.jpg)
Dla estetyki można założyć coś na te przewody połączeniowe miedzy słupkiem a drzwiami jak kogoś rażą te kolorowe przewody np. kawałek szlaufa ogrodowego bądź coś podobnego.
Składamy analogicznie tylko pamiętajmy aby po nałożeniu na górny rant w drzwiach założyć na dole na te 2 plastikowe elementy i dopiero wkręcać wkręty po zew. i wew. stronie drzwi.
Po chwilach emocji mamy zamontowany centralny i przeciągniętą instalacje.
Jeśli decydujemy się na montaż alarmu + centralny to nie musimy montować sterownika do centralnego tylko łączymy siłowniki bezpośrednio pod centralkę alarmową. No chyba ze chcemy aby centralny był niezależny od alarmu. Wówczas siłownik 5 przewodowy (w komplecie 1 lub 2 sztuki) steruje resztą siłowników poprzez sterownik.
W przypadku samego centralnego wystarczy sterownik podpiąć pod + i - zasilania.
Jeśli alarm ma sterować to również + i - ale i krańcówki drzwi, przedniej klapy, sygnalizacja kierunkami, blokada zapłonu i inne .... . Troszke tego jest ale wszystko da się zrobić.
Nigdy nie miałem natomiast okazji pobawić się fabrycznym centralnym.
Montowałem kilkanaście centralnych zamków i alarmów.
Jak coś nie jasne pytać
![okej :okej:](./images/smilies/okej.gif)