[mkIV] Uszkodzony mikrostyk, alarm, oświetlenie wnętrza
: śr wrz 05, 2007 20:58
W związku z licznymi pytaniami o alarmy, zamki, diody, mikroswitche postanowiłem zebrać trochę info do kupy.
Każdy zamek w golfie 4 ma zespól czujników (mikrostyków) wbudowany w zamek, najczęstszym problemem nie dzialania alarmu, światła w drzwiach, światła wewnętrznego przy otwarciu drzwi, braku sygnału dźwiękowego o włączonych światlach (bzyczka) jest uszkodzony mikrostyk lub tzw dioda w dzwiach.
Dioda przy ryglu w drzwiach kierowcy oznacza ze drzwi sa zaryglowane (działa deadlock), nie ma nic wspólnego z alarmem, ani uszkodzeniem mikrostyka.
Otóż, jeśli po otwarciu drzwi kierowcy:
- nie działa oświetlenie w środku i na drzwiach bocznych a po włączeniu świateł np. drogowych brzęczyk działa przy otwartych drzwiach - tzn. że uszkodzona jest DIODA
- nie działa oświetlenie w środku i na drzwiach bocznych a po włączeniu świateł np. drogowych brzęczyk NIE działa - uszkodzony MIKROWŁĄCZNIK.
- nie działa alarm, światła w drzwiach, centralny, bzyczek albo wszytko inne wariuje a podłączaliśmy ostatnio radio - ZLE PODŁĄCZONE RADIO (masa)
Schemat elektryczny instalacji
Gdy juz wiemy co sie zepsuło przechodzimy do naprawiania
Rozebranie dzwi:
Instrukcja
Tutorial rozebrania dzwi przednich
http://www.taligentx.com/passat/mainten" onclick="window.open(this.href);return false; ... mechanism/
Tutorial rozebrania dzwi tylnich
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=960833" onclick="window.open(this.href);return false;
1.Uszkodzona dioda
Oryginalna kosztuje 45zł, lub można zrobić to samemu lepiej
Użyta dioda w plastikowej obudowie to typowa dioda prostownicza typu 1N4001
Przez diodę płynie prąd 2,2 Amper. Wynika on z tego, ze przy otwarciu drzwi kierowcy palą sie trzy żarówki na podsufitce, plus w drzwiach ostrzegawcze. W sumie 5 żarówek !!
A dioda uzyta w oryginale, czyli 1N4001 wytrzymuje prąd 1 Amper.
Czyli żarówkę 12 W. Jako, ze żarówka użyta w oświetleniu kabiny jest słabsza (o ile pamiętam 5 W) teoretycznie wszytko ok. Ale żarówka przy włączeniu, przez ułamek sekundy, zanim jeszcze włókno żarówki jest zimne pobiera kilka, kilkanaście razy więcej, czyli taka żarówka 5 W moze przez ułamek sekundy pobierać nawet 3-5 A !!
Można samodzielnie wstawić diodę typu BYP680, która tym sie różni, ze wytrzymuje 5 A pracy ciągłej.
2. Uszkodzony mikrostyk.
Koszt nowego zamka to około 400zl w ASO + wymiana min 100zl.
Po rozebraniu zamka należy wyczyścić miejsce pomiędzy mikrostykiem, a mechanizmem zamka (takie koło z wybrzuszeniem, które naciska na dźwigienkę mikrostyka, w momencie otwarcia drzwi)
(czerwona strzałka gdzie należy czyścic, a żółta to sam mikrostyk).
A co jest jeszcze ważne te kabelki od mikrostyk(czerwoni i niebieski) także wędrują na płytkę z elektroniką zamka, więc na płytce może być zimny lut i niekoniecznie trzeba wymienić lub czyścic mikrostyk! Niestety trzeba rozebrać i posprawdzać miernikiem lub metoda na żaróweczkę i bateryjkę .
Firma produkująca mikroswitche to saia-burgess, a adres polskiego przedstawiciela http://www.sabur.com.pl/" onclick="window.open(this.href);return false; . Można tam popróbować. Ewentualnie na szrocie wyrwać zamek od jakiegoś rozbitka.
Mikrowlacznik można kupić tez na stronie jako zamiennik WLK-1mini lub jeżeli niema WLK-2mini (obciąć blaszkę), koszt czujnika od 1.99zł do 10.90zł (wszystkie takie same tylko producent inny)
http://www.tme.pl/katalog/index.phtml?f" onclick="window.open(this.href);return false; ... =WLK-2MINI
Jeżeli samemu chcesz sprawdzić zimne luty najlepiej udać sie na wspomnianą wcześniej stronę http://www.taligentx.com/passat/mainten" onclick="window.open(this.href);return false; ... mechanism/ i zrobić wszytko wg instrukcji.
3. Źle podłączone radio
Moduł komfortu sprawdza, czy po wyjęciu kluczyków z stacyjki nie ma jakiegoś aktywnego urządzenia (radio może nawet nie grac, to nie jest ważne). Gdy zle podłączymy radio (zle podłączone kabelki do masy w wtyczce, od razu przestanie migać czerwona dioda od ryglowania w drzwiach kierowcy zazwyczaj przestaje działać deadlock w zamkach (można je otworzyć od środka po zamknięciu). Najczęstsza przyczyna szczególnie w radiach firmy Pionner i ich wtyczkach jest zdublowana masa, wystarczy przeciąć kabel od masy przy radiu by wszytko wróciło do normy (dla pewności wcześniej odlacz radio i upewnij sie ze działa wszytko ok)
W tekście wykorzystałem materialny archiwalne z forum, poprawiłem błędy i składnie, podziękowania szczególnie należą się dla kolegów: jarorlit, Kolec, menfisco, scss za wartościowe posty.
Pozdrawiam
Krzysiek
Każdy zamek w golfie 4 ma zespól czujników (mikrostyków) wbudowany w zamek, najczęstszym problemem nie dzialania alarmu, światła w drzwiach, światła wewnętrznego przy otwarciu drzwi, braku sygnału dźwiękowego o włączonych światlach (bzyczka) jest uszkodzony mikrostyk lub tzw dioda w dzwiach.
Dioda przy ryglu w drzwiach kierowcy oznacza ze drzwi sa zaryglowane (działa deadlock), nie ma nic wspólnego z alarmem, ani uszkodzeniem mikrostyka.
Otóż, jeśli po otwarciu drzwi kierowcy:
- nie działa oświetlenie w środku i na drzwiach bocznych a po włączeniu świateł np. drogowych brzęczyk działa przy otwartych drzwiach - tzn. że uszkodzona jest DIODA
- nie działa oświetlenie w środku i na drzwiach bocznych a po włączeniu świateł np. drogowych brzęczyk NIE działa - uszkodzony MIKROWŁĄCZNIK.
- nie działa alarm, światła w drzwiach, centralny, bzyczek albo wszytko inne wariuje a podłączaliśmy ostatnio radio - ZLE PODŁĄCZONE RADIO (masa)
Schemat elektryczny instalacji
Gdy juz wiemy co sie zepsuło przechodzimy do naprawiania
Rozebranie dzwi:
Instrukcja
Tutorial rozebrania dzwi przednich
http://www.taligentx.com/passat/mainten" onclick="window.open(this.href);return false; ... mechanism/
Tutorial rozebrania dzwi tylnich
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=960833" onclick="window.open(this.href);return false;
1.Uszkodzona dioda
Oryginalna kosztuje 45zł, lub można zrobić to samemu lepiej
Użyta dioda w plastikowej obudowie to typowa dioda prostownicza typu 1N4001
Przez diodę płynie prąd 2,2 Amper. Wynika on z tego, ze przy otwarciu drzwi kierowcy palą sie trzy żarówki na podsufitce, plus w drzwiach ostrzegawcze. W sumie 5 żarówek !!
A dioda uzyta w oryginale, czyli 1N4001 wytrzymuje prąd 1 Amper.
Czyli żarówkę 12 W. Jako, ze żarówka użyta w oświetleniu kabiny jest słabsza (o ile pamiętam 5 W) teoretycznie wszytko ok. Ale żarówka przy włączeniu, przez ułamek sekundy, zanim jeszcze włókno żarówki jest zimne pobiera kilka, kilkanaście razy więcej, czyli taka żarówka 5 W moze przez ułamek sekundy pobierać nawet 3-5 A !!
Można samodzielnie wstawić diodę typu BYP680, która tym sie różni, ze wytrzymuje 5 A pracy ciągłej.
2. Uszkodzony mikrostyk.
Koszt nowego zamka to około 400zl w ASO + wymiana min 100zl.
Po rozebraniu zamka należy wyczyścić miejsce pomiędzy mikrostykiem, a mechanizmem zamka (takie koło z wybrzuszeniem, które naciska na dźwigienkę mikrostyka, w momencie otwarcia drzwi)
(czerwona strzałka gdzie należy czyścic, a żółta to sam mikrostyk).
A co jest jeszcze ważne te kabelki od mikrostyk(czerwoni i niebieski) także wędrują na płytkę z elektroniką zamka, więc na płytce może być zimny lut i niekoniecznie trzeba wymienić lub czyścic mikrostyk! Niestety trzeba rozebrać i posprawdzać miernikiem lub metoda na żaróweczkę i bateryjkę .
Firma produkująca mikroswitche to saia-burgess, a adres polskiego przedstawiciela http://www.sabur.com.pl/" onclick="window.open(this.href);return false; . Można tam popróbować. Ewentualnie na szrocie wyrwać zamek od jakiegoś rozbitka.
Mikrowlacznik można kupić tez na stronie jako zamiennik WLK-1mini lub jeżeli niema WLK-2mini (obciąć blaszkę), koszt czujnika od 1.99zł do 10.90zł (wszystkie takie same tylko producent inny)
http://www.tme.pl/katalog/index.phtml?f" onclick="window.open(this.href);return false; ... =WLK-2MINI
Jeżeli samemu chcesz sprawdzić zimne luty najlepiej udać sie na wspomnianą wcześniej stronę http://www.taligentx.com/passat/mainten" onclick="window.open(this.href);return false; ... mechanism/ i zrobić wszytko wg instrukcji.
3. Źle podłączone radio
Moduł komfortu sprawdza, czy po wyjęciu kluczyków z stacyjki nie ma jakiegoś aktywnego urządzenia (radio może nawet nie grac, to nie jest ważne). Gdy zle podłączymy radio (zle podłączone kabelki do masy w wtyczce, od razu przestanie migać czerwona dioda od ryglowania w drzwiach kierowcy zazwyczaj przestaje działać deadlock w zamkach (można je otworzyć od środka po zamknięciu). Najczęstsza przyczyna szczególnie w radiach firmy Pionner i ich wtyczkach jest zdublowana masa, wystarczy przeciąć kabel od masy przy radiu by wszytko wróciło do normy (dla pewności wcześniej odlacz radio i upewnij sie ze działa wszytko ok)
W tekście wykorzystałem materialny archiwalne z forum, poprawiłem błędy i składnie, podziękowania szczególnie należą się dla kolegów: jarorlit, Kolec, menfisco, scss za wartościowe posty.
Pozdrawiam
Krzysiek