Strona 2 z 7

: śr sty 14, 2009 22:14
autor: AFN140KM
marrcin pisze:...A powiedzcie mi na czym polega praca w tej rolce ze sprzęgiłkiem bo rozumiem ze teraz mam rolke bez sprzęgiełka?...
W rolce jest sprzęgło jednokierunkowe. Działa to trochę jak bendiks w rozruszniku, tylko w innym kierunku przekazuje moment obrotowy (rozrusznik -> silnik, silnik -> alternator). W rozruszniku jest tak, że moment obrotowy z wirnika rozrusznika jest przekazywany na bendiks, a potem na wieniec koła zamachowego. W momencie, kiedy zostanie uruchomiony silnik, to bendiks zabezpiecza wirnik rozrusznika przed zbyt dużą prędkością obrotową. Moment obrotowy jest przekazywany w jedną stronę. W alternatorze z kolei jest odwrotnie. Silnik napędza "nasze" kółko, a ono oś wirnika alternatora. Cały mechanizm działa na naprężenie paska "stabilizująco". Od strony: kółko alternatora -> koło pasowe, pasek jest max napięty, a od strony koło pasowe, rolka napinacza, kółko alternatora, pasek jest max luźny tak, aby napięcie paska wyregulował automatyczny napinacz i tak się dzieje niezależnie od prędkości obrotowej silnika, oraz obciążenia alternatora.

PS. Jeśli faktycznie nie masz sprzęgiełka to możesz zrobić taką próbę: uruchom silnik (raczej rozgrzany) i obserwuj pasek i rolkę. Dźwignia rolki stoi w miejscu? A teraz niech ktoś włączy światła. W momencie włączenia świateł dźwignia rolki napinacza powinna drgnąć. W układzie ze sprzęgłem taki efekt nie występuje.
marrcin pisze:...ile płaciłeś za tą rolke bo na alegro są po 170zł a w sklepie mi powiedział 340zł...
Ja płaciłem ok. 170zł za Boscha w zółtym pudełku z czerwonymi napisami, a w środku był LUK/INA. W sklepie to nie powinno przekroczyć 200zł.

Sorki, ale się rozpisałem. :grin:

: pn sty 26, 2009 13:29
autor: cowboy
mam pytanko czy to koło na alternatorze ze sprzęgiełkiem ma luz wzdłużny ?

ostatnio przy okazji wymiany paska i rolki napinacza pokręciłem sobie tym kółeczkiem i sprzegiełko działa ale ma taki luz 1-2mm wzdłużny... tak ma być ?

dodam że nie piszczy mi jakoś strasznie... czy mam juz kupowac nowe ?

: pn sty 26, 2009 17:17
autor: jaszczur
cowboy, przy wymianie u mnie zadnego luzu niema

: wt sty 27, 2009 10:05
autor: Robertuss
Nie wiem co i gdzie kupic :(
Na allegro rolki są w cenach od 33 do 50zł
a koła pasowe ze sprzęgiełkiem tez różnie od 100 do 200zł

Sprawdzilem w sklepie internetowym Intercars:
Rolka napinacza paska wieloklinowego

FEBI BILSTEIN
FE01231 - 100,21 zł

INA
531 0729 10 - 74,66 zł

RUVILLE
EVR55423 - 78,87 zł

SKF
VKM 31004 - 78,73 zł


Sprzęgło jednokierunkowe
JC PREMIUM
E2W018PR - 136,43 zł

RUVILLE
EVR55471 - 265,08 zł
Pomóżcie!

: wt sty 27, 2009 11:40
autor: jaszczur
Robertuss, jeśli masz altek 120 ah to kólko takie jak na 1 focie tam nr widać

: wt sty 27, 2009 12:18
autor: Robertuss
jaszczur pisze:Robertuss, jeśli masz altek 120 ah to kólko takie jak na 1 focie tam nr widać
tak mam 120ah

czyli Ty masz RUVILLE EVR55471 :bajer:
265,08 zł w Intercars
339 zł w FotaS.A.
a na allegro nie moge takiego znalezc :(

A jaka masz rolkę? Też RUVILLE?

: wt sty 27, 2009 12:51
autor: jaszczur
Robertuss pisze: A jaka masz rolkę? Też RUVILLE?
tak,ona po zniżce w ic ok 160 zł

: wt sty 27, 2009 13:06
autor: Robertuss
jaszczur pisze:tak,ona po zniżce w ic ok 160 zł
no to ładnie :grin:

A czy żeby wymienic samą rolke to musze po sciągnieciu paska wykrecic cale to ramie do ktorego przykrecona jest rolka? Czy dam rade wykrecic rolke bez tej operacji?

: wt sty 27, 2009 13:51
autor: jaszczur
Robertuss, sama rolke wykręcasz,demontując tylko obudowę filtra aby dojście było

: pn mar 02, 2009 09:10
autor: Robertuss
Wymieniłem koło pasowe (RUVILLE EVR 55471) i rolkę napinacza (FEBI)
Efekt 100-procentowo zadowalający :grin:
Jestem w szoku jaka nastała cisza i teraz słychac tylko śliczny klekot silniczka!
Zero drgań na alternatorze, napinacz i rolka stoją w miejscu a pasek kręci się bez żadnych wibracji!
Na początku chciałem wymieniac sam napinacz, ale po lekturze kilku tematów na forum postawiłem na wymiane koła pasowego! Nie pomyliłem się co do napinacza bo jest sprawny! Rolkę musiałem wymienic bo padło w niej łożysko (słycha było cykanie).
Wszystkim niedowiarkom radzę się zastanowyc i od razu rozważac wymianę zwykłego koła na koło ze sprzęgiełkiem :bajer:

: wt mar 03, 2009 17:03
autor: damcio151
i ja również wszystkim polecam wymianę tego kółka , drgania na ramieniu napinacza ustały, stoi w miejscu i w końcu słychać tylko dieselka :bigok:
później wrzucę nagranie jak było przed i po wymianie

Jakie klucze

: czw mar 12, 2009 22:57
autor: seba899
Zamówiłem już kółeczko alternatora ze sprzęgiełkiem INA za 210zł i chcę się zabrać do wymiany na dniach i mam pytanko odnośnie kluczy do dokręcenia sprzęgiełka, czy dojdzie do śruby zwykłym oczkowym 24 a w środek to jest tam na zwykły imbus czy jakiś inny torx. Dzięki za podpowiedz, bo niektórych fotek umieszczonych na początku po prostu nie ma ich podglądu.
Co do napinacza paska to Moim zdaniem najlepiej na to ramie założyć zwykły klucz francuski (rozkręcić na grubość pręta założyć żeby stał do góry i za klucz pociągnąć do siebie w stronę chłodnicy) i praktycznie bez użycia siły można zluzować pasek jedną ręką a drugą go zdjąć z alternatora.

: pt mar 13, 2009 10:47
autor: jaszczur
seba899, kluczem 24 dojdziesz,ale zeby kółko założyć,potrzebne są te klucze aby je dokręcić to torx z otworem w który się wkłada imbus aby zablokować wałek z alternatora i dokręcić kółko,napinacza,ramienia nie musisz odkręcać czy popuszczać,czasami wystarczy załozyć klucz na śrubę z kółka prowadzącego aby dźwignąć i ściągasz pasek,później odkręcasz altek to wsio(z fotkami widzę,że fotosik zaczyna walić w bajambuko bo jak widac jakoś same poznikały)

: pt mar 13, 2009 10:49
autor: damcio151
alternatora nie trzeba ściągać, wystarczy wyjąć puszkę filtra powietrza i już jest dobre dojście :bigok:

[ Dodano: Pią Mar 13, 2009 10:07 ]
tylko przy odkręcaniu starego kółka nie zdejmujcie paska , zaciągnijcie ręczny i wrzućcie bieg , tak zablokujecie kółko