Rozebranie i naprawa skrzyni biegów [MK2 TD+ic skrzyna 4T]

Gotowe opisy różnych podzespołów aut, także nasze porady.

Moderatorzy: Moderatorzy, VIP

chlowik
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 5
Rejestracja: ndz cze 28, 2009 22:00
Lokalizacja: poznań/łódź

Rozebranie i naprawa skrzyni biegów [MK2 TD+ic skrzyna 4T]

Post autor: chlowik » ndz wrz 11, 2011 23:03

Witam wszystkich.
W związku z tym że nie znalazłem takiego tematu na forum pragne się podzielić info. Chyba że już był ten temat a nieznalazłem.
Ostatnio w moim golfie mk2 1.6td+ic padło mi łożysko w skrzyni biegów ( skrzynia 4t) dokładnie chodzi o to na mechanizmie różnicowym a objawem było szarpanie i ruszanie się półosi. Postanowiłem się pobawić z wymianą. Kupiłem 2 łożyska (żeby już był komplet) oczywiście uszczelniacze połosi z pierscieniami i zaślepkami i olej. No i przystąpiłem w sobote od rana do pracy. Wymiana łożysk oczywście wymaga wyjęcia skrzyni z autka ale tego nie będę opsywał bo to raczej banal. Zacznijmy od momentu kiedy mamy skrzynie na blacie oczywiście umytą i czystą. Od razu zaznaczam że nie jestem zawodowym mechanikiem.
Krok pierwszy wykręcamy z obudowy czujnik wstecznego wyjmujemy zaślepki itp. Oraz odkręcamy śrubę u dołu skrzyni (patrząc na to jak jest zamontowana w aucie u dołu) . Trzeba ją odkręcić ponieważ śruba ta trzyma wałek biegu wstecznego.
Krok drugi to zdjęcie flansz półosi. Wyjmujemy zaślepki półosi następnie szczypcami rozchylamy pierścień wyjmujemy ostrożnie poneważ przy flanszy jest sprężyna żeby nie być zaskoczonym jak nam troche odskoczy. Zdejmujemy flansze. Ja w tym etapie równeż od razu wyjąłem stare uszczelniacze. W środku na łożysku znajduje sie jeszcze taki złotawy pierśceń który tez zdjemujemy właściwie po przechyleniu sam nam wyleci bo jest luźno.
Krok trzeci to odkręcenie 6 śrub trzymajacych obudowe piątego biegu (klucz 13). I zdjęcie
pokrywy. I ukazują się nam zębatki 5 biegu które trzeba zdjąć w następujący sposób: na małym trybie mamy pierscień podobny to tego jak przy flanszach wiec znów szczypce w rękę i rozchylamy go i zdejmujemy. Następnie czas na odkręcenie tego elementu przerzucajacego 5 bieg. Robimy to odchylając podkładke uniemożliwiającą nam odkręcenie tego elementu. Elementem krecimy tak by wykręcił się z tej małej łapki którą następnie zdejmujemy razem z kołem znajdującym się na zebatkach. Po zdjęciu trzeba uwarzać bo tam są takie małe elementy kliniki czy jakoś tak żeby ich nie zgubić
nastepnie odkęcć musimy srubę trzymajacą nam zebatki 5 biegu jest to sruba na klucz gwiazdkowy. Do odkręcenia trzeba przyblokować zębatki.
Śruba wkręcona jest na klej wiec cierpliwości.
Krok nastepny to chyba już czwarty to odkręcenie 4 śrub również gwiazdkowych Oraz odkręcenie chyba ich było 14 srub obudowy
Krok piąty to wyjęcie tego mechanizmu zmiany biegów. Zdejmujemy tą rączke. Jest na weloklinie i ma tylko jedną pozycje wiec się nie pomyli jak byłaJ nastepnie odkręcamy przykrywke z drugiej strony tam gdzie jest znaczek vw. Pewnie niewiele osób ma taki imbus ja tez nie mam wiec zrobiłem to zwykłą nakrętką i kluczem nasadowym
Ukazuje się nam sprężyna a pod nią perśceń który odchylamy zdejmujemy
Aha ważne żeby nie był wrzucony bieg tylko było w pozycji neutralnej. Wtedy bez problemu wyjmujemy mechanizm i następnie obudowę skrzyni.
Krok 6 to wymontowanie tego mechanizmu znajdujacego się obok wałków który przerzuca biegi w bardzo prosty sposób wycągajac ten pręcik i razem z nim mechanizm .
Krok 7 to zdjęcie zębatki na tym wałku bliżej mechanizmu różnicowego. Też jest tam pierścień i wychodzi bez problemu. Po tym zabiegu i odkręceniu/poluzowaniu łapek poruszajacych biegiem wstecznym i wyjeciu zebatki biegu wstecznego (ta najmniejsza z boku na takim krótkim wałku po prostu się go wyciaga z obudowy. Można zwyczajnie wyjąć cały wałek główny z zebatkami. Nastepnie zdejmujemy kolejne zębatki z pozostałego nam wałka procedura podobna jak wczesnej nic trudnego tylko trzeba uwarzać bo na którymś biegu już nie pamiętam dokładnie sa tez te małe kliniki żeby se nie pogubiły bo kapliczka będzie.jak zdejmemy wszystkie zebatki dotrzemy do tej obudowy przykręconej na 4 sruby odkręcamy ją też klucz 13 i możemy wyjąć wałek. u mnie był problem ze zdjęciem jednej zębatki bo się gdzes zablokowała na wieloklinie a nie chciałem na siłe jej brać wiec uniosłem je jak najwyzej i odkreciłem je razem z ta obudowa i wyjąłem z wałkiem i później na spokojnie je zdjąłem.
Po tym zabiegu już tylko czas na wyjecie mechanizmu różnicowego (po prostu wyciągamy)
Wymiana łożysk nie jest problemem potrzebować będziemy na pewno ścągacza w miare małego żeby podszedł i coś do wybicia bieżni z obudowy. Nastepnie jeśli mamy prase to wciskamy łożyska i bieżnie. Jeśli nie delikatnie wbijamy choć sceptycznie podchodze do walenia młotkiem w nowe łożyska ale niewchodza na tyle ciezko żeby nie spróbować.
Moim nastepnym krokiem było umycie dobrze wszystkiego bo stary olej zostawił jakiś syf na sciankach trybach itd. wiec dobrze w ON umyłem każdą część i obudowe.

Kolejnym krokiem jeśli mamy powymieniane wszystko co chcieliśmy jest złożenie skrzyni. Robimy to odwrotnie do tego jak ją składaliśmy nie będę pisał 2 razy to samo. Pamętać tylko należy aby ustawić dobrze ta blaszke/obejme która była przykręcona 4 śrubami gwiazdkowymi żeby po założeniu obudowy otwory się zgadzały i dokręcenie ich na maksa ponieważ dociągaja one to łożysko na wałku. Aha no jeszcze uszczelki trzeba kupic lub dociać jak kto woli. To chyba tyle podam jeszcze tylko wymiary t łożysk śr zew 65 śr wew38 grubość 14 jest to łożysko stożkowe. Chyba wszystko jesli chodzi o rozbierane i składanie.
Wrażenia? Skrzynia chodzi ciszej, brak szarpania płynniej wkakują biegi bo takim przesmarowaniu i czyszczeniu no i ta śwadomość i satysfakcjaJ pozdrawiam i mam nadzieje ze się komuś przyda. W razie pytań pisać aha miałem dodać zdjeca robione podczas prac ale jakiś problem jest wiec dla bardzej zainteresowanych przesle na @.



czapla97
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 5
Rejestracja: pn sie 31, 2015 01:30

Re: Rozebranie i naprawa skrzyni biegów [MK2 TD+ic skrzyna 4

Post autor: czapla97 » sob lut 27, 2016 22:23

Witam kolego mógłbyś podrzucić na mojego e-maila fotki z regeneracji twojej skrzynki ? Patryk641@amorki.pl



ODPOWIEDZ

Wróć do „FAQ”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 67 gości