[MK4/Bora] Kodowanie licznika z CAN do auta bez CAN
Moderatorzy: Moderatorzy, VIP
[MK4/Bora] Kodowanie licznika z CAN do auta bez CAN
Z racji, że dostaję dużą ilość zapytań na temat kodowania licznika z CAN w aucie, które nie posiada CAN postanowiłem napisać poradę na ten temat. Na wstępie chciałbym podziękować koledze Szamper, z którym udało się wspólnymi siłami metodą prób i błędów to wszystko dopracować do perfekcji.
Każdy kto chociaż trochę zapoznał się z działaniem tego wszystkiego wie, że jeśli auto nie posiada CAN i nie ma FIS'a a chcemy go mieć to są dwie drogi do wyboru:
1. Zmiana ECU na taki, który posiada CAN i poprowadzenie wiązki do licznika.
2. Ustrzelenie licznika Full FIS bez CAN co nie należy do najprostszej rzeczy, bo jest ich po prostu mało.
No i zostaje kolejne wyjście, które postaram się w miarę dobrze opisać.
Jeśli auto to "typowy golas" czyli nie było w nim ani CAN, ani komputera pokładowego (brak manetki) to na początek odsyłam do tego tematu: viewtopic.php?t=167341" onclick="window.open(this.href);return false;
Skoro mamy już wszystko podłączone to wypadałoby mieć jakiś licznik. I dzięki tej metodzie mamy dowolny wybór, wedle upodobań. Może to być 1/2 FIS, Full FIS, Sport Edition etc.
Potrzebować będziemy:
1. Dowolnego licznika z komputerem pokładowym.
2. Programu VCDS z kablem do jego obsługi.
3. Programu VAG Tacho z kablem do jego obsługi (do wyciągnięcia PIN'u i ustawienia przebiegu). Jeśli posiada ktoś inny sprzęt do tego celu to również może go użyć.
Tak więc przystępujemy do działania.
1. Wkładamy licznik, włączamy zapłon, podłączamy kabel i odpalamy VAG Tacho (lub inny wybrany program o takim samym działaniu). Ja opiszę to na jego przykładzie, bo tego używałem. Klikamy w zakładkę Select ECU i wybieramy VDO New a następnie Connect Selected ECU.
2. Jeśli już program połączy się z licznikiem to klikamy Read PIN i zapisujemy go sobie gdzieś.
3. Teraz możemy ustawić sobie przebieg. Klikamy Change Mileage, wpisujemy co tam chcemy a następnie Continue. Ostrzegam przed zabawą z wpisywaniem miliona km lub zera, bo może skończyć się to upierdzielonym licznikiem.
4. Wchodzimy w Options i wybieramy Reset Tacho aby zapisać zmieniony przebieg.
5. Podpinamy kabel, odpalamy VCDS i wchodzimy w 17-Instruments.
6. Wchodzimy w Login - 11 i wpisujemy wcześniej wyciągnięty kod PIN poprzedzając go zerem. Czyli jeśli nasz kod to 1234 to wpisujemy 01234. Zapisujemy zmiany.
7. Wchodzimy w Recode - 07 i w pierwszym okienku na górze wpisujemy 16134. Zapisujemy zmiany.
8. Wchodzimy w Adaptation - 10. Kanał 00 i klikamy Read. Jeśli w okienku Test Value będziemy mieli trzy zielone zera klikamy Save.
9. Przechodzimy do kanału 21, dajemy Read. W okienku New Value wpisujemy ilość kluczy, które chcemy zakodować. Klikamy Test. Jeśli przestanie migać nam lampka immo a w okienku New Value liczba będzie na zielono to klikamy Save. Udało się właśnie zakodować kluczyk i można odpalić auto. Jeśli zaś wyskoczy nam ERROR to wracamy do punktu 8 i próbujemy jeszcze raz. Próbujemy klikając tylko Read i przechodząc do kanału 21 lub Read a następnie Save.
10. Wychodzimy z licznika i wchodzimy do 19-CAN Gateway.
11. Wchodzimy w Recode-07 i wyświetlaną wartość zmieniamy na 00002. Zapisujemy zmiany.
12. Wyłączamy VCDS i cieszymy się licznikiem IMMO2/IMMO3 w aucie bez CAN.
Dodam, że metoda może zadziałać na każdym liczniku, ale nie musi. Ja w swoim aucie zakodowałem tak wiele liczników bez najmniejszego problemu. W innym aucie udało zakodować się tylko jeden.
Nie ponoszę żadnej odpowiedzialności za uszkodzenia spowodowane nieumiejętnością zakodowania.
Każdy kto chociaż trochę zapoznał się z działaniem tego wszystkiego wie, że jeśli auto nie posiada CAN i nie ma FIS'a a chcemy go mieć to są dwie drogi do wyboru:
1. Zmiana ECU na taki, który posiada CAN i poprowadzenie wiązki do licznika.
2. Ustrzelenie licznika Full FIS bez CAN co nie należy do najprostszej rzeczy, bo jest ich po prostu mało.
No i zostaje kolejne wyjście, które postaram się w miarę dobrze opisać.
Jeśli auto to "typowy golas" czyli nie było w nim ani CAN, ani komputera pokładowego (brak manetki) to na początek odsyłam do tego tematu: viewtopic.php?t=167341" onclick="window.open(this.href);return false;
Skoro mamy już wszystko podłączone to wypadałoby mieć jakiś licznik. I dzięki tej metodzie mamy dowolny wybór, wedle upodobań. Może to być 1/2 FIS, Full FIS, Sport Edition etc.
Potrzebować będziemy:
1. Dowolnego licznika z komputerem pokładowym.
2. Programu VCDS z kablem do jego obsługi.
3. Programu VAG Tacho z kablem do jego obsługi (do wyciągnięcia PIN'u i ustawienia przebiegu). Jeśli posiada ktoś inny sprzęt do tego celu to również może go użyć.
Tak więc przystępujemy do działania.
1. Wkładamy licznik, włączamy zapłon, podłączamy kabel i odpalamy VAG Tacho (lub inny wybrany program o takim samym działaniu). Ja opiszę to na jego przykładzie, bo tego używałem. Klikamy w zakładkę Select ECU i wybieramy VDO New a następnie Connect Selected ECU.
2. Jeśli już program połączy się z licznikiem to klikamy Read PIN i zapisujemy go sobie gdzieś.
3. Teraz możemy ustawić sobie przebieg. Klikamy Change Mileage, wpisujemy co tam chcemy a następnie Continue. Ostrzegam przed zabawą z wpisywaniem miliona km lub zera, bo może skończyć się to upierdzielonym licznikiem.
4. Wchodzimy w Options i wybieramy Reset Tacho aby zapisać zmieniony przebieg.
5. Podpinamy kabel, odpalamy VCDS i wchodzimy w 17-Instruments.
6. Wchodzimy w Login - 11 i wpisujemy wcześniej wyciągnięty kod PIN poprzedzając go zerem. Czyli jeśli nasz kod to 1234 to wpisujemy 01234. Zapisujemy zmiany.
7. Wchodzimy w Recode - 07 i w pierwszym okienku na górze wpisujemy 16134. Zapisujemy zmiany.
8. Wchodzimy w Adaptation - 10. Kanał 00 i klikamy Read. Jeśli w okienku Test Value będziemy mieli trzy zielone zera klikamy Save.
9. Przechodzimy do kanału 21, dajemy Read. W okienku New Value wpisujemy ilość kluczy, które chcemy zakodować. Klikamy Test. Jeśli przestanie migać nam lampka immo a w okienku New Value liczba będzie na zielono to klikamy Save. Udało się właśnie zakodować kluczyk i można odpalić auto. Jeśli zaś wyskoczy nam ERROR to wracamy do punktu 8 i próbujemy jeszcze raz. Próbujemy klikając tylko Read i przechodząc do kanału 21 lub Read a następnie Save.
10. Wychodzimy z licznika i wchodzimy do 19-CAN Gateway.
11. Wchodzimy w Recode-07 i wyświetlaną wartość zmieniamy na 00002. Zapisujemy zmiany.
12. Wyłączamy VCDS i cieszymy się licznikiem IMMO2/IMMO3 w aucie bez CAN.
Dodam, że metoda może zadziałać na każdym liczniku, ale nie musi. Ja w swoim aucie zakodowałem tak wiele liczników bez najmniejszego problemu. W innym aucie udało zakodować się tylko jeden.
Nie ponoszę żadnej odpowiedzialności za uszkodzenia spowodowane nieumiejętnością zakodowania.
- arekgroszek
- Użytkownik
- Posty: 409
- Rejestracja: ndz gru 22, 2013 14:49
- Lokalizacja: LOW CHOW
- Auto: GOLF IV
- Silnik: 1.8T
- Kontakt:
[MK4/Bora] Kodowanie licznika z CAN do auta bez CAN
Nie spodziewalem się dziekuje za porade niedlugo w swoim probuje
- hayperekpo
- VWGolf.pl Killer
- Posty: 2719
- Rejestracja: sob kwie 07, 2007 13:41
- Lokalizacja: Kraków/GOP
[MK4/Bora] Kodowanie licznika z CAN do auta bez CAN
peppa_814, masz pewność, że w Twoim aucie nie ma CAN ?
- Qto
- _
- Posty: 19379
- Rejestracja: pt wrz 01, 2006 19:14
- Lokalizacja: Guadalajara
- Auto: MK 4
- Silnik: ASZ
- Kontakt:
[MK4/Bora] Kodowanie licznika z CAN do auta bez CAN
z ostatniego zdania i dalszej części posta, wynika że nie trzeba zmieniać ECU na takie które ogarnia CAN... albo o czymś zapomniałeś albo chodzi o samo przypisanie kluczykówpeppa_814 pisze:są dwie drogi do wyboru:
1. Zmiana ECU na taki, który posiada CAN i poprowadzenie wiązki do licznika.
2. Ustrzelenie licznika Full FIS bez CAN co nie należy do najprostszej rzeczy, bo jest ich po prostu mało.
No i zostaje kolejne wyjście, które postaram się w miarę dobrze opisać.
[MK4/Bora] Kodowanie licznika z CAN do auta bez CAN
Tak. Nie ma żadnych kabelków, sprawdzone. Całkowity brak CAN.hayperekpo pisze:masz pewność, że w Twoim aucie nie ma CAN ?
Qto, Dokładnie, nie trzeba nic zmieniać. Cały bajer tkwi w zakodowaniu.
Wiele osób pytało mnie jak to ogarnąć, więc opisałem jak zrobiłem to u siebie. Jeśli sprawdzi to więcej osób i nie zadziała no to najwyżej poleci do kosza.
- macabra_
- Forumowy spamer :)
- Posty: 2126
- Rejestracja: ndz mar 29, 2009 22:31
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
[MK4/Bora] Kodowanie licznika z CAN do auta bez CAN
No dobra, przekonałeś mnie, trzeba sprawdzić które z moich FISów uda się odpalić
[MK4/Bora] Kodowanie licznika z CAN do auta bez CAN
coś ściemniasz. A wyjasnię ci dlaczego - w kodowaniu CANGATEWAY zakodowałeś 00002 czyli ABS po CAN. Gdybyś zakodował tak jak napisałeś to by się świeciła kontrolka ABS. Żeby nie świeciła się kontrolka ABS nie mając CAN musiałbyś zakodować 00000. Wniosek - masz CAN a o tym nie wiesz. masz TDI (licznik z TDI) i sterownik silnika już z CAN. Jeśli nie wierzysz to sprawdź wtyczkę zieloną czy masz tam kabelki pomarańczowo/czarny i pomarańczowo/brązowypeppa_814 pisze:Tak. Nie ma żadnych kabelków, sprawdzone. Całkowity brak CAN.
Żeby nie było, że się czepiam - po prostu niektórzy będąc przekonani, że do tej pory wszyscy się mylili kupią liczniki z CAN i okaże się że wszystko działa za wyjątkiem obrotomierza, spalania, abs, airbag.
Miałem kilka aut u siebie bez CAN, przechodziły całą tą procedurę i niestety obrotomierz nie działał. Dlatego ja niestety nie jestem przekonany
Masz pytanie pisz ale nie rób ping-ponga - treściwie pytaj o całość co chcesz się dowiedzieć
regulamin działu technicznego
były mk2 GTD, mk3 1Y, mk4 AKQ, mk4 AXR , A3 8P jest EOS , New Beetle cabrio - oznaczone Käfer, Audi A5
regulamin działu technicznego
były mk2 GTD, mk3 1Y, mk4 AKQ, mk4 AXR , A3 8P jest EOS , New Beetle cabrio - oznaczone Käfer, Audi A5
- hayperekpo
- VWGolf.pl Killer
- Posty: 2719
- Rejestracja: sob kwie 07, 2007 13:41
- Lokalizacja: Kraków/GOP
[MK4/Bora] Kodowanie licznika z CAN do auta bez CAN
Nie cały . O ile założymy, że Twoja metoda faktycznie działa, to będzie skuteczna jedynie dla nieco starszych, "przejściowych" liczników które mają osobną wtyczkę dla radia/nawigacji.peppa_814 pisze:Cały bajer tkwi w zakodowaniu.
Dlaczego? Ano tak się składa, że piny przydzielone w starych licznikach do m.in. analogowego sygnału spalania, w nowszych zostały zastąpione właśnie interfejsem do radia/nawigacji. I w tym przypadku nie ma mowy, że kodowanie rozwiąże problem, ponieważ linie te są bezpośrednio przypięte do kontrolera wyświetlacza FIS (sprawdzone na PCB licznika).
Natomiast, tak jak słusznie zauważył grg474, kodujesz w gateway'u ABS via CAN. Powinno to skutkować świeceniem kontrolki ABS'u - zweryfikowałem to budując kiedyś emulator CAN.
Dla mnie wystarczającym dowodem będzie foto zielonej wtyczki, a zwłaszcza pinów 19 i 20. Jeśli rzeczywiście nie ma tam nic, jestem skłonny uwierzyć, że samo przekodowanie licznika wystarcza (oczywiście z uwzględnieniem mojej wcześniejszej uwagi dot. typu licznika).
[MK4/Bora] Kodowanie licznika z CAN do auta bez CAN
w jaki sposób sprawdzić czy w aucie jest CAN ? Czy obecność ori licznika z 1/2 FIS oznacza że CAN jest ?
- MariuszPrusia
- Forumowy spamer :)
- Posty: 2486
- Rejestracja: śr lis 07, 2012 22:31
- Lokalizacja: Leszno nisko ;)
- Auto: OOOO A6 3.0TDI Quattro
- Silnik: BMK
[MK4/Bora] Kodowanie licznika z CAN do auta bez CAN
Tak, generalnie zawsze była zasada FIS=CAN ale jak widać niekoniecznie
- Qto
- _
- Posty: 19379
- Rejestracja: pt wrz 01, 2006 19:14
- Lokalizacja: Guadalajara
- Auto: MK 4
- Silnik: ASZ
- Kontakt:
[MK4/Bora] Kodowanie licznika z CAN do auta bez CAN
1/2 FIS... pełny FIS występował także bez CANMariuszPrusia pisze:Tak, generalnie zawsze była zasada FIS=CAN ale jak widać niekoniecznie
żeby nie zaczęły się znowu zbędne pytania...co z czym, jak i dlaczego:
viewtopic.php?t=160485" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?t=162092" onclick="window.open(this.href);return false;
dwa tematy z który dowiemy się wszystkiego o licznikach, w pierwszym poście jest trzeci link
usunąłem teraz dwa posty z pytaniem, na które odpowiedź już padła w temacie - ludzie czytajcie. Czy jest CAN sprawdzimy po kabelkach w zielonej wtyczce licznika - kolory i piny podane wyżej.
- kolak6
- Mały gagatek
- Posty: 80
- Rejestracja: sob gru 07, 2013 19:24
- Lokalizacja: Limanowa
- Auto: Mk4
- Silnik: R32
- Kontakt:
[MK4/Bora] Kodowanie licznika z CAN do auta bez CAN
Czy temat cos ruszyl?wiadomo czy bez canu da sie przekodowac?
https://www.facebook.com/Golf-MK-IV-25t ... 639547267/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Zero_Gravity
- Użytkownik
- Posty: 266
- Rejestracja: sob lip 12, 2014 16:44
[MK4/Bora] Kodowanie licznika z CAN do auta bez CAN
Również bym chętnie się dowiedział, czy to faktycznie działa Miło byłoby patrzeć na 1J5 full fis w aucie bez CAN ^_^
- macabra_
- Forumowy spamer :)
- Posty: 2126
- Rejestracja: ndz mar 29, 2009 22:31
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
[MK4/Bora] Kodowanie licznika z CAN do auta bez CAN
U mnie zadziałało bez problemu
Oryginalnie siedział licznik 1J0 919... Teraz 1J5 920 846 A Aczkolwiek okazało się, że u mnie w aucie są kable na pinach 19 i 20. Dodatkowo na pinach 30 i 32 były przewody od analogowego spalania i prędkości. Aczkolwiek po zakodowaniu licznika odłączyłem je, podłączyłem w ich miejscu przewody od MFD i wszystko działa
Oryginalnie siedział licznik 1J0 919... Teraz 1J5 920 846 A Aczkolwiek okazało się, że u mnie w aucie są kable na pinach 19 i 20. Dodatkowo na pinach 30 i 32 były przewody od analogowego spalania i prędkości. Aczkolwiek po zakodowaniu licznika odłączyłem je, podłączyłem w ich miejscu przewody od MFD i wszystko działa
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 75 gości