[MK3 TDI] TEMPOMAT zamiennik za mniej niz 10zl ???
Moderatorzy: Moderatorzy, VIP
-
- Nowicjusz
- Posty: 24
- Rejestracja: wt lip 22, 2014 19:33
-
- Forum Master
- Posty: 1556
- Rejestracja: czw mar 19, 2009 16:43
- Lokalizacja: okolice Częstochowy
[MK3 TDI] TEMPOMAT zamiennik za mniej niz 10zl ???
Witam, czarna może być od tempomatu, a brązowa od MFA.
Pozdrawiam.
Pozdrawiam.
Tomek
-
- Nowicjusz
- Posty: 24
- Rejestracja: wt lip 22, 2014 19:33
[MK3 TDI] TEMPOMAT zamiennik za mniej niz 10zl ???
niestey nie wiem jak u siebie podłączyc tempomat wartosci z tymi na 1 stronie nie zgadzaja sie. prosze o podpowiedzi bo naprawde moj mozg cos nie funkcjonuje nawet nie wiem jak sprawdzic czy moze kabelki nie podłączone sa odwrotnie czasem. ehhhh błagam. zaraz mam wyjazd 2300km i na pedał mi pozostaje dusic bez TEMPOMATU nie ma jazdy
-
- Nowicjusz
- Posty: 24
- Rejestracja: wt lip 22, 2014 19:33
[MK3 TDI] TEMPOMAT zamiennik za mniej niz 10zl ???
chłopaki już sobie poradziłem rozebrałem manetkę dałem plus na przewód biało czarny zwany numer 1 i po kolei podłączyłem odpowiednie przyciski wszystko działa. moja manetka przerobiona z MFA chociaż włącza się ja w druga stronę to działa i jest fajnie. pozdrawiam i w razi pytań osób takich jak ja pisać śmiało pomożemy
[MK3 TDI] TEMPOMAT zamiennik za mniej niz 10zl ???
Pozwólcie, że i ja się pochwalę
Lewy - SET - zapamiętanie prędkości / przyspieszanie
Prawy - RESTORE - przywrócenie prędkości zapamiętanej
Estetyka co prawda nieco ucierpiała, za to funkcjonalność EXTRA !
Golf 3 1994 r. z silnikiem 1Z.
Niepotrzebne wydaje mi się stosowanie wyłącznika tempomatu.
Jak dla mnie wystarczą dwa magiczne guziczki i sprawne czujniki przy sprzęgle, hamulcu i oczywiście prawidłowe odczyty prędkości ze skrzyni biegów.
Jako wisienka na torcie - aktywacja tempomatu.
Widząc Wasze sposoby rozwiązania sterowania tempomatem mam inną propozycję. Wykorzystuję panel kontrolek od AirBag i ABS (po lewej stronie kierowcy), gdzie najniższą kontrolkę (od haka) mam wolną:
A oto i PRZEPIS (w moim wykonaniu):
Uniwersalna płytka drukowana (laminat - oznaczenie widoczne na dole płytki) - koszt ok. 5,- zł. Wystarczy jej niewielki kawałek (jakieś 1/4 płytki):
Dwa przyciski astabilne z wyczuwalnym zadziałaniem i dużym klawiszkiem (6,3 mm). Wysokość klawiszy wystarczająca do dyskretnego wysunięcia ponad obudowę. Są nieco droższe niż te po 0,50 zł. Taki wypas kosztuje aż 1,5 zł za sztukę !
Wybebeszony niepotrzebny komputerowy napęd dyskietek razem z kawałkiem i tak niepotrzebnego złącza od zasilacza daje wtyczkę z gniazdem i przewodem czterożyłowym (nóżki od gniazda po wylutowaniu już wstępnie dogięte:
I kolorowe przewody do instalacji tego cudeńka (wystarczy czerwony, niebieski i czarny - każdy ok. 0,5 mb długości).
Teraz zaczyna się zabawa !
Kontrolki ze złączem i maskownicą nie są zbyt skomplikowane:
Po delikatnym rozłożeniu bebechów (cztery dynksy):
i delikatnym oderwaniu maskownicy (mocowana jest na zasadzie stopienia plastikowych wypustek maskownicy - nie do odtworzenia poza klejeniem) otrzymujemy takie puzzle:
Ukazuje się dość przystępne wnętrze do mojej modyfikacji. Na zdjęciach są już poczynione wstępne prace. Wycięty niepotrzebny fragment ostatniej (dolnej) kontrolki i zeszlifowana maskownica. Bardzo dobrze sprawuje się narzędzie wielofunkcyjne typu Dremel (i inne ręczne szlifiereczki).
Szlifować warto jak najwięcej i jak najdokładniej:
Po takiej akcji przygotowujemy przyciski.
Z laminatu wycinamy fragment, który doskonale wpasuje się w miejsce nieistniejącej kontrolki od haka holowniczego i ładnie szlifujemy jego krawędzie (najlepiej papier ścierny na płaskiej powierzchni):
Na tak małej powierzchni możemy rozmieścić nasze dwa najważniejsze klawiszki:
A tutaj od spodu:
Robótka ręczna polega na precyzyjnym wyznaczeniu otworów pod klawisze i ich wywierceniu. Pomocne jest rozstawienie otworów w laminacie. Igłą krawiecką można zaznaczyć punkty wiercenia (trzeba nieco przyłożyć młotkiem). Warto przed wierceniem dokładnie przymierzyć położenie klawiszy:
i nie nadużywać siły ew. tępych wierteł, żeby nie uzyskać efektu niezamierzonego (jak u mnie):
Teraz już z górki !
W górnej części gniazda naszych kontrolek szykujemy odpowiednie miejsce na gniazdo zasilania od starego FDD:
żeby po złożeniu uzyskać taki efekt:
a z przypasowanym gniazdem (choć to bardziej wygląda na wtyczkę):
JESZCZE NIE KLEIMY !!!
Dopasowujemy nasz fragment laminatu z przyciskami:
robiąc odpowiednie miejsca w obudowie kontrolek:
Teraz już z górki !
Lutujemy przyciski:
do tego odpowiednie przewody:
i przymierzamy się do poskładania tego pająka w całość (jeszcze nie kleimy !):
Przewody ładnie przeplatamy przez istniejący otwór na żarówkę od kontrolki haka holowniczego i powolutku otrzymujemy taki zestaw:
Składamy w całość.
Krok pierwszy:
Krok drugi (wsunięta płytka oryginalnych kontrolek i ładnie ułożone przewody):
Nasze przewody lutujemy do gniazda od FDD i elegancko je przyklejamy. Warto wybrać krawędź pokazaną na zdjęciach, żeby uniknąć późniejszych problemów z ponownym zamocowaniem w desce rozdzielczej:
Sprawdzamy, czy klawisze działają be oporu / zacięć / zgrzytów itp.
Moja estetyka pozostawia wiele do życzenia, ale to mój pierwszy raz
Efekt końcowy powinien wyglądać mniej więcej tak:
Jeżeli wszystko działa, jak należy, odpowiednie klawisze działają i jesteście zadowoleni z efektu, dopiero wtedy można kleić. Najlepiej klej dwuskładnikowy, choć cyjanoakrylowy też jest dobry do plastików.
Reszta chyba już prosta ?
Przewody do "ukrytej" kostki z pierwszego postu (warto zachować kolorystykę przewodów dla przyszłych pokoleń i serwisantów):
I TADAM !
VOILA !
Mamy tempomat !
Lewy - SET - zapamiętanie prędkości / przyspieszanie
Prawy - RESTORE - przywrócenie prędkości zapamiętanej
Estetyka co prawda nieco ucierpiała, za to funkcjonalność EXTRA !
Golf 3 1994 r. z silnikiem 1Z.
Niepotrzebne wydaje mi się stosowanie wyłącznika tempomatu.
Jak dla mnie wystarczą dwa magiczne guziczki i sprawne czujniki przy sprzęgle, hamulcu i oczywiście prawidłowe odczyty prędkości ze skrzyni biegów.
Jako wisienka na torcie - aktywacja tempomatu.
Widząc Wasze sposoby rozwiązania sterowania tempomatem mam inną propozycję. Wykorzystuję panel kontrolek od AirBag i ABS (po lewej stronie kierowcy), gdzie najniższą kontrolkę (od haka) mam wolną:
A oto i PRZEPIS (w moim wykonaniu):
Uniwersalna płytka drukowana (laminat - oznaczenie widoczne na dole płytki) - koszt ok. 5,- zł. Wystarczy jej niewielki kawałek (jakieś 1/4 płytki):
Dwa przyciski astabilne z wyczuwalnym zadziałaniem i dużym klawiszkiem (6,3 mm). Wysokość klawiszy wystarczająca do dyskretnego wysunięcia ponad obudowę. Są nieco droższe niż te po 0,50 zł. Taki wypas kosztuje aż 1,5 zł za sztukę !
Wybebeszony niepotrzebny komputerowy napęd dyskietek razem z kawałkiem i tak niepotrzebnego złącza od zasilacza daje wtyczkę z gniazdem i przewodem czterożyłowym (nóżki od gniazda po wylutowaniu już wstępnie dogięte:
I kolorowe przewody do instalacji tego cudeńka (wystarczy czerwony, niebieski i czarny - każdy ok. 0,5 mb długości).
Teraz zaczyna się zabawa !
Kontrolki ze złączem i maskownicą nie są zbyt skomplikowane:
Po delikatnym rozłożeniu bebechów (cztery dynksy):
i delikatnym oderwaniu maskownicy (mocowana jest na zasadzie stopienia plastikowych wypustek maskownicy - nie do odtworzenia poza klejeniem) otrzymujemy takie puzzle:
Ukazuje się dość przystępne wnętrze do mojej modyfikacji. Na zdjęciach są już poczynione wstępne prace. Wycięty niepotrzebny fragment ostatniej (dolnej) kontrolki i zeszlifowana maskownica. Bardzo dobrze sprawuje się narzędzie wielofunkcyjne typu Dremel (i inne ręczne szlifiereczki).
Szlifować warto jak najwięcej i jak najdokładniej:
Po takiej akcji przygotowujemy przyciski.
Z laminatu wycinamy fragment, który doskonale wpasuje się w miejsce nieistniejącej kontrolki od haka holowniczego i ładnie szlifujemy jego krawędzie (najlepiej papier ścierny na płaskiej powierzchni):
Na tak małej powierzchni możemy rozmieścić nasze dwa najważniejsze klawiszki:
A tutaj od spodu:
Robótka ręczna polega na precyzyjnym wyznaczeniu otworów pod klawisze i ich wywierceniu. Pomocne jest rozstawienie otworów w laminacie. Igłą krawiecką można zaznaczyć punkty wiercenia (trzeba nieco przyłożyć młotkiem). Warto przed wierceniem dokładnie przymierzyć położenie klawiszy:
i nie nadużywać siły ew. tępych wierteł, żeby nie uzyskać efektu niezamierzonego (jak u mnie):
Teraz już z górki !
W górnej części gniazda naszych kontrolek szykujemy odpowiednie miejsce na gniazdo zasilania od starego FDD:
żeby po złożeniu uzyskać taki efekt:
a z przypasowanym gniazdem (choć to bardziej wygląda na wtyczkę):
JESZCZE NIE KLEIMY !!!
Dopasowujemy nasz fragment laminatu z przyciskami:
robiąc odpowiednie miejsca w obudowie kontrolek:
Teraz już z górki !
Lutujemy przyciski:
do tego odpowiednie przewody:
i przymierzamy się do poskładania tego pająka w całość (jeszcze nie kleimy !):
Przewody ładnie przeplatamy przez istniejący otwór na żarówkę od kontrolki haka holowniczego i powolutku otrzymujemy taki zestaw:
Składamy w całość.
Krok pierwszy:
Krok drugi (wsunięta płytka oryginalnych kontrolek i ładnie ułożone przewody):
Nasze przewody lutujemy do gniazda od FDD i elegancko je przyklejamy. Warto wybrać krawędź pokazaną na zdjęciach, żeby uniknąć późniejszych problemów z ponownym zamocowaniem w desce rozdzielczej:
Sprawdzamy, czy klawisze działają be oporu / zacięć / zgrzytów itp.
Moja estetyka pozostawia wiele do życzenia, ale to mój pierwszy raz
Efekt końcowy powinien wyglądać mniej więcej tak:
Jeżeli wszystko działa, jak należy, odpowiednie klawisze działają i jesteście zadowoleni z efektu, dopiero wtedy można kleić. Najlepiej klej dwuskładnikowy, choć cyjanoakrylowy też jest dobry do plastików.
Reszta chyba już prosta ?
Przewody do "ukrytej" kostki z pierwszego postu (warto zachować kolorystykę przewodów dla przyszłych pokoleń i serwisantów):
I TADAM !
VOILA !
Mamy tempomat !
[MK3 TDI] TEMPOMAT zamiennik za mniej niz 10zl ???
Bardzo ładnie, gratuluję.
W moim przypadku jednak lepiej sprawdzają się przyciski w dzwigni kierunków bo zazwyczaj siedzę dość mocno odchylony od kierownicy, gdybym miał możliwość wstawienia guziczków w "fajere" nie zastanawiał bym się wcale ale pociągnięcie kabli do tego obrotowego elementu nie jest łatwe jak się nie ma funkcji "multifunction".
Niemniej jednak każde rozwiązanie jest dobre kwestia tylko przyzwyczajenia się do obsługi.
Mam za sobą już niemal 8 tys km po autostradach i bez "kolegi" tempomatu wiem teraz jak jest nie wygodne ich pokonywanie
Pozdrawiam.
W moim przypadku jednak lepiej sprawdzają się przyciski w dzwigni kierunków bo zazwyczaj siedzę dość mocno odchylony od kierownicy, gdybym miał możliwość wstawienia guziczków w "fajere" nie zastanawiał bym się wcale ale pociągnięcie kabli do tego obrotowego elementu nie jest łatwe jak się nie ma funkcji "multifunction".
Niemniej jednak każde rozwiązanie jest dobre kwestia tylko przyzwyczajenia się do obsługi.
Mam za sobą już niemal 8 tys km po autostradach i bez "kolegi" tempomatu wiem teraz jak jest nie wygodne ich pokonywanie
Pozdrawiam.
- celtic
- forumowy casanova
- Posty: 44
- Rejestracja: pt maja 12, 2006 09:38
- Lokalizacja: SosnoVWiec
- Kontakt:
Re: [MK3 TDI] TEMPOMAT zamiennik za mniej niz 10zl ???
Witam
widzę że dużo osób ma swój patent na tempomat ja poszedłem w stronę bardziej oryginalnego rozwiązania i przerobiłem manetkę mfa na tempomat w banalny sposób poprzez podmianę płytki z manetki na drukowaną wytrawioną przeze mnie na podstawie oryginału ;]
jak ktoś by chciał się pobawić mogę podać rysunek albo gotową płytkę ;]
widzę że dużo osób ma swój patent na tempomat ja poszedłem w stronę bardziej oryginalnego rozwiązania i przerobiłem manetkę mfa na tempomat w banalny sposób poprzez podmianę płytki z manetki na drukowaną wytrawioną przeze mnie na podstawie oryginału ;]
jak ktoś by chciał się pobawić mogę podać rysunek albo gotową płytkę ;]
[img]http://images36.fotosik.pl/61/7e31cd0c0c82223f.png[/img]
- DieselPower
- Ma gadane
- Posty: 183
- Rejestracja: pn lip 20, 2009 11:11
- Lokalizacja: Trójmisto
[MK3 TDI] TEMPOMAT zamiennik za mniej niz 10zl ???
Właśnie skoczyłem montażem tempomatu w moim 1Z'ie powiem tak super sprawa !
Dzięki za ten prosty ale jakże skuteczny manual.
Dzięki za ten prosty ale jakże skuteczny manual.
Przeglądam forum =]
-
- Nowicjusz
- Posty: 20
- Rejestracja: czw kwie 10, 2014 23:45
Re: [MK3 TDI] TEMPOMAT zamiennik za mniej niz 10zl ???
Witam
Zmontowałem wszystko tak jak radził kolega z pierwszego postu.
Vag reaguje na wszystkie zamontowane przyciski. Na pedał hamulca również. Problem jest z pedałem sprzęgła. Brak reakcji vag-a. Czujnik jest. Zworka na wtyczce czujnika (oczywiście na wypiętym) nie pomogła.
Tak wygląda u mnie okno grupy 006 na włączonym silniku tempomat ON.
Gdzie szukać usterki komputer/ wiązka ?
Dla potomnych. Sprawa rozwiązana. Montowałem komputer 16 bit od innego auta jakiś czas temu, następnie były wrzucane różne mapy (po dwie ) do testowania i prawdopodobnie kodowanie zostało na automat. Na starym komputerze wszystko działa.
Zmontowałem wszystko tak jak radził kolega z pierwszego postu.
Vag reaguje na wszystkie zamontowane przyciski. Na pedał hamulca również. Problem jest z pedałem sprzęgła. Brak reakcji vag-a. Czujnik jest. Zworka na wtyczce czujnika (oczywiście na wypiętym) nie pomogła.
Tak wygląda u mnie okno grupy 006 na włączonym silniku tempomat ON.
Gdzie szukać usterki komputer/ wiązka ?
Dla potomnych. Sprawa rozwiązana. Montowałem komputer 16 bit od innego auta jakiś czas temu, następnie były wrzucane różne mapy (po dwie ) do testowania i prawdopodobnie kodowanie zostało na automat. Na starym komputerze wszystko działa.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
[MK3 TDI] TEMPOMAT zamiennik za mniej niz 10zl ???
Witam! Widzę ,ze nikt nie opisuje prób założenia kierownicy multifunkcyjnej do golfa mk3, a ja mam zamiar to zrobić. Tylko muszę wymyślić odpowiedni algo do sterowania zwalnianiem, bo bez tego to trochę lipa.
Założyłem już kilka kierownic do passatów B5FL, i do mk4.
Dokładnie mówię tu o mk3 cabrio 2001 jest kiera od mk4 ori i niebieskie podświetlanie licznika.
Osoby zainteresowane tematem proszę o udział w dyskusji, pewnie nie jedna osoba będzie tym zainteresowana.
Wstępnie mam koncepcję na zwalnianie tempomatem na zasadzie takiej, że sygnałem (+), który pojawia się na czas trzymania wciśniętego przycisku (set-) w logice mk4 (czy to w kier. multi czy w manetce) wysterować przekaźnik, o stykach NC w taki sposób aby symulowały wciśnięcie hamulca (nie sprzęgła, ponieważ czytałem że ktoś już zaobserwował, że "wirtualne"wciśnięcie sprzęgła daje szarpnięcia a hamulec nie daje), następnie drobny układ elektroniczny musi dać impuls (+) jako reakcję na zbocze opadające (z + na -) które pojawia się jak już puścimy przycisk "set-" ten impuls (+) trzeba podać na wejście ustawiania prędkości (czerwony kabel w mk3).
Ktoś zrozumiał?
Pozdrawiam!
Założyłem już kilka kierownic do passatów B5FL, i do mk4.
Dokładnie mówię tu o mk3 cabrio 2001 jest kiera od mk4 ori i niebieskie podświetlanie licznika.
Osoby zainteresowane tematem proszę o udział w dyskusji, pewnie nie jedna osoba będzie tym zainteresowana.
Wstępnie mam koncepcję na zwalnianie tempomatem na zasadzie takiej, że sygnałem (+), który pojawia się na czas trzymania wciśniętego przycisku (set-) w logice mk4 (czy to w kier. multi czy w manetce) wysterować przekaźnik, o stykach NC w taki sposób aby symulowały wciśnięcie hamulca (nie sprzęgła, ponieważ czytałem że ktoś już zaobserwował, że "wirtualne"wciśnięcie sprzęgła daje szarpnięcia a hamulec nie daje), następnie drobny układ elektroniczny musi dać impuls (+) jako reakcję na zbocze opadające (z + na -) które pojawia się jak już puścimy przycisk "set-" ten impuls (+) trzeba podać na wejście ustawiania prędkości (czerwony kabel w mk3).
Ktoś zrozumiał?
Pozdrawiam!
-
- VW Baron
- Posty: 3209
- Rejestracja: śr lis 03, 2004 21:07
- Lokalizacja: Z tłumu
- Auto: Szukam... i NC700X
[MK3 TDI] TEMPOMAT zamiennik za mniej niz 10zl ???
Temat ciekawy, tyle, że mi zależało na oryginalnej kierownicy i działających airbagach. W swoich kombinacjach rozważałem wykorzystać przyciski klaksonu, ale zbrakło czasu i w sumie samochodu. Pomysł masz dobry, wystarczy chyba kiera z dwoma wbudowanymi przyciskami stykowymi, pokaz foto tej multimedialnej z MK4.
2004 - 2010 był MK3 Variant . . . od 2010 jest Variant służbowy . . .
Wykres 1Z seria + R
FAQ - Tempomat za grosze !!!
Wykres 1Z seria + R
FAQ - Tempomat za grosze !!!
-
- VW Baron
- Posty: 3209
- Rejestracja: śr lis 03, 2004 21:07
- Lokalizacja: Z tłumu
- Auto: Szukam... i NC700X
Re: [MK3 TDI] TEMPOMAT zamiennik za mniej niz 10zl ???
Zmieniłeś kodowanie na manual w nowym sterowniku? Prosta sprawa VAGem.woj_gothic pisze:Dla potomnych. Sprawa rozwiązana. Montowałem komputer 16 bit od innego auta jakiś czas temu, następnie były wrzucane różne mapy (po dwie ) do testowania i prawdopodobnie kodowanie zostało na automat. Na starym komputerze wszystko działa.
2004 - 2010 był MK3 Variant . . . od 2010 jest Variant służbowy . . .
Wykres 1Z seria + R
FAQ - Tempomat za grosze !!!
Wykres 1Z seria + R
FAQ - Tempomat za grosze !!!
[MK3 TDI] TEMPOMAT zamiennik za mniej niz 10zl ???
Pati, hmm a nie lepiej jesli np ma byc kierownica multi z golfa4 czy passata, to zastosowac ori przekaznik od kierownicy multi? Z tego co mi świta, to sa dwa rodzaje przekaznikow. Oprocz tempomatu cos tam jeszcze dalo by sie z niego wyciagnac:)
Tam gdzie kończą się pomysły, ja zaczynam tworzyć
[MK3 TDI] TEMPOMAT zamiennik za mniej niz 10zl ???
MArio no jasne że mówie o stosowaniu przekaźnika z kompletu nawet nie myślałem inaczej. nie wiem czy są dwa rodzaje ale na pewno są dwa sposoby sterowania. Można obsługiwać urządzenia po CAN albo po analogach. Ostatnio co walczyłem z przekaźnikiem bo łączyłem navi to przeprogramować przekażnik analog/CAN bez problemu vagiem. Tu oczywiście tylko analog. Radio mam w ori z GIV wić sterowanie też musi latać
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości