Podgrzewanie przedniej szyby grzałką Z35 w MK4
Kolega grg474 z forum golfa montując grzałkę u siebie w MK4 zastosował ori podłączenie VW dla Diesla i tym samym podsunął mi pomysł jak to wykorzystać np w silniku AKQ 1.4 16V do podgrzewania szyby
Posiadaczy MK4 diesla odsyłam na forum http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=14&t=445792
Cytat:
"Montaż nagrzewnicy Z35 czyli dodatkowej grzałki pochodzącej z nagrzewnicy passata FL lub Lupo 3L.
Grzałka ta jest montowana w samochodach z silnikami diesla i sterowana jest przez sterownik silnika (obieg HI/LO) poprzez 2 przekaźniki – jest to identyczne sterowanie jak w samochodach posiadających 3 świece żarowe na króćcu wody. Żeby ten system w samochodzie zadziałał (czy to grzałka Z35 czy te 3 świece) muszą zostać spełnione pewne warunki:
- temp. Zewnętrzna poniżej 5
- temp płynu chłodniczego poniżej 80
- napięcie akumulatora powyżej 11 V
- obciążenie alternatora nie większe niż 50% (zacisk DF)
- prędkość obrotowa silnika powyżej 450 obr/min.
Z akumulatora jest do przekaźników (obwód HI) 60A i (obwód LO) 40A poprowadzony przewód zasilający (z bezpiecznikami 60 i 40A), zasilanie po włączonej stacyjce, przewody sygnałowe ze sterownika silnika. Po uruchomieniu silnika, jak przestają grzać świece żarowe a spełniony jest każdy z w/w warunków sterownik silnika załącza obwody LO a potem HI/LO . O tym, który obwód działa decyduje sterownik silnika (wg mnie celem zminimalizowania możliwości przeciążenia alternatora lub akumulatora).
Grzałka Z35 jest stosowana wg moich informacji od około 2001 roku – czemu w golfie jej nie montowano nie wiem, natomiast passatach FL stosowana była naprzemiennie tj część aut posiada Z35 a część króciec ze świecami. Wg mojej opinii i testów – grzałka Z35 szybciej pozwala uzyskać cieplejsze powietrze kabinie niż świece żarowe, stąd też padł pomysł montażu."
U mnie grzałka już zamontowana przy okazji wymiany nieszczelnej nagrzewnicy. Co do opisu montażu odsyłam do w/w linku z forum golfa. Grzałka na rysunku ma nr 2.
W przypadku nagrzewnicy z klimą trzeba się liczyć z kosztem odessania czynnika z klimy i nabicia od nowa. Przy montażu można też dołożyć wężyk do klimatyzowanego schowka jako lodówka (klimatyzowany schowek). Jest to opisane w innym poście na forum.
Po wymontowaniu nagrzewnicy i założeniu grzałki Z35 zastanawiałem się nad kilkoma problemami:
1. Jak zabezpieczyć obudowę nagrzewnicy gdy grzałka działa a dmuchawa nie?
2. Jak kontrolować wyłączanie grzałki kiedy już silnik będzie ciepły i zapewni ciepłe powietrze bez grzałki?
3. Który sposób grzania grzałki wybrać - High czy Low?
4. Jak włączać grzałkę?
5. Jak to wszystko zebrać w jedno żeby działało?
1. Napięcie dla grzałki na przekaźnik jest zależne od uruchomienia dmuchawy tzn bierzemy napięcie z kostki dwu pinowej wentylatora, który jest za schowkiem pasażera.
Czyli jeśli dmuchawa z poziomu panelu manualnego lub climatronika jest uruchomiona wtedy działa grzałka.
2. W celu kontroli wyłączenia grzałki gdy temperatura wody na silniku już będzie dostatecznie ciepła zamontowałem na króćcu od audi czujnik temperatury, który się rozwiera przy temperaturze 45 stopni C. Czujnik jest na wężu powrotnym do nagrzewnicy przy grodzi silnika. Trzeba przeciąć wąż i wstawić krócieć z czujnikiem. Króciec można wykonać samemu z kawałka rurki 0,5 cala, w której musimy nawiercić dziurkę i zrobić w niej gwint 10mm na czujnik.
3. Grzałka Z35 ma dwa systemy grzania Low działa 1/3 grzałki lub High działa 2/3 grzałki. Przy ori instalacji są dwa przekaźniki odpowiedzialne za to i wysokie zabezpieczenia ponieważ grzałka pobiera sporo z akumulatora. Rozwiązania były stosowane np. w VW Lupo przy alternatorze 90A więc nie widzę zagrożenia dla instalacji i sprawnego akumulatora.
Zastosowałem tylko obwód High i zrobiłem schemat ale o tym w pkt.5
4. Włączanie zrobiłem tym samym włącznikiem, który służy do grzania szyby tylnej. Co do samego włącznika grzania szyby to były dwa rodzaje. Jeden przekaźnikowy a drugi stały tzn pierwszy działa po naciśnięciu raz i wyłącza po naciśnięciu drugi raz ale ma dodatkowo przekaźnik, który wyłącza go jeśli np "zgasimy" samochód i odetniemy zasilanie po kluczu. Drugi działa na stałe tzn jeśli raz włączymy to nawet po wyłączeniu zasilania, będzie działał po ponownym uruchomieniu auta.
Wybrałem opcje nr 1 ponieważ dodatkowo kontroluję za mnie pracę grzałki. W związku z tym, że miałem dodatkowe wolne miejsce w dodatkowym panelu pod kierownica założyłem osobny włącznik.
1J1 858 366B2QL
1J0 858 105 01C
5. Instalacja elektryczna to na początek podłączenie samej grzałki czyli gruby masowy przewód trzeba zakończyć konektorem oczkowym i podłączyć do śruby masowej. Dwa przewody idące od kostki grzałki Z35 z pinów 2 i 3 dajemy na przekaźnik nr 370 w pin nr 2. Na pin 4 przekaźnika podajemy masę. Na pin nr 1 przekaźnika podajemy stałe napięcie od bezpiecznika 60A, które bierzemy z zacisku śrubowego pkt 30 czyli z akumulatora. Pin trzeci przekaźnika to napięcie do włączania grzałki, które jest zależne od wyłącznika termicznego na wężu (znika jak silnik się zagrzeje), od tego czy działa wentylator i od tego czy włączymy-podamy istniejące napięcie włącznikiem podgrzewania szyby z pinu nr 6 włącznika. Podłączenie włącznika to pin 1 podświetlenie np z włącznika świateł, pin 5 napięcie po bezpieczniku z kluczyka czyli zacisk śrubowy pkt 15 i pin 2 masa.
Kostka grzałki Z35 ma swoje miejsce na nagrzewnicy gdzie należy ją wpiąć. Przy montażu grzałki od razu rzuca się w oczy.
Podsumowanie:
Grzałka działa rewelacyjnie i żałuję, że wcześniej jej nie miałem. Oblodzona przednia szyba to teraz kwestia odczekania na postoju aż grzałka się zagrzeje i zacznie podawać ciepłe powietrze na szybę a dzieje się to już po ok 40 sek. od uruchomienia silnika, włączeniu grzałki i nadmuchu (powietrze jest ciepłe nie gorące - nie ma obawy o pęknięcie szyby). Najlepiej ustawić dmuchawę na full na szyby i temperaturę dać na full żeby klapka w nagrzewnicy podawała tylko ciepłe powietrze. Szyba odmraża się szybciej, w kabinie mamy szybciej ciepło, nie rysujemy szyby zdzierakami, nie odmrażamy palców, nie pada nam na głowę kiedy siedzimy na np. podgrzewanym fotelu, przy okazji podgrzewa nam się (dla AKQ z nowszą odmą lub BBY) odma przed odjazdem z miejsca.
Podziękowania dla grg474 z forum golfa za pomysł montażu i post na forum
[MK4] Podgrzewana przednia szyba
Moderatorzy: Moderatorzy, VIP
- thomas1919
- Ma gadane
- Posty: 207
- Rejestracja: sob cze 16, 2007 15:57
- Lokalizacja: Zawiercie woj. śląskie
- Kontakt:
[MK4] Podgrzewana przednia szyba
Ostatnio zmieniony wt gru 25, 2012 03:53 przez thomas1919, łącznie zmieniany 1 raz.
- Michał_1977
- _
- Posty: 14218
- Rejestracja: śr sty 28, 2009 23:59
- Lokalizacja: Leżajsk
- Auto: Golf mk2 (ARL)
Golf mk5 (BKD)
Audi A3 8L (ASZ)
Audi A3 8P (BMM) - Silnik: Zły!
- Kontakt:
[MK4] Podgrzewana przednia szyba
wreszcie zrobiłeś opis
Masz pytanie pisz ale nie rób ping-ponga - treściwie pytaj o całość co chcesz się dowiedzieć
regulamin działu technicznego
były mk2 GTD, mk3 1Y, mk4 AKQ, mk4 AXR , A3 8P jest EOS , New Beetle cabrio - oznaczone Käfer, Audi A5
regulamin działu technicznego
były mk2 GTD, mk3 1Y, mk4 AKQ, mk4 AXR , A3 8P jest EOS , New Beetle cabrio - oznaczone Käfer, Audi A5
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google Adsense [Bot] i 22 gości