Montaż webasto

Gotowe opisy różnych podzespołów aut, także nasze porady.

Moderatorzy: Moderatorzy, VIP

Awatar użytkownika
hoja
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 180
Rejestracja: pn sty 04, 2010 22:57
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: hoja » pn sty 04, 2010 23:11

Witam,
panowie mam problem z webasto,
od niedawna jestem szcześliwym posiadaczem mk4 1.9TDI i...
proboje odpalić webasto- naciskam świeczkę na sterowniku coś sie odpala, slychac ze chodzi najpierw cicho przez ok 2min a pozniej troche głośniej ale nic nie grzeje... pochodzi tak z 5min i sie wyłącza, co to może być?
sterownik mam taki jak w zalaczniku :)
z gory dzieki za pomoc Obrazek



Awatar użytkownika
kajot858
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 31
Rejestracja: pn lip 13, 2009 19:47
Lokalizacja: tarnów

Post autor: kajot858 » śr sty 13, 2010 00:18

Obrazek
ponieważ instrukcja montażu webasto napisana przez Greg'a jest dość ogólna a zainteresowanie tematem jest postanowiłem ją nieco uzupełnić
zacznijmy od początku..
ogrzewania możemy podzielić tak jak już pisał Greg na powietrzne i wodne, pierwsze pominiemy a zajmiemy sie wodnymi czyli takie które montowane są zazwyczaj w małych samochodach.

Zasada działania jest następująca..piec ogrzewa nam płyn chłodniczy który z kolei oddaje ciepło silnikowi i nagrzewnicy wnętrza..jak na poniższych zdj
animacja jak działa piec
Obrazek
Obrazek

Na zdj lokalizacja poszczególnych elementów ogrzewania postojowego w naszym samochodzie:
Obrazek

KROK 1 najpierw należy zdemontowac atrapę jest ona na zatrzaskach-dwa po bokach i jeden na środku nad znaczkiem u góry-ciągnąć do przodu,oraz 3 na dole pociągnąć do góry, pociągaczkę do otwierania maski nie trzeba demontować, atrapa może spokojnie sobie wisieć i nie uszkodzimy jej.

KROK 2 Kolejnym elementem jest zderzak przedni do odkrecenia mamy 3 śruby pod atrapą, 2 pod kratkami po bokach zderzaka oraz po 4 sruby w nadkolach, później pociągamy zderzak do przodu i gotowe.

KROK 3 montujemy piec- miejsc jest kilka, oryginalnie montowany przed przednim kołem od strony kierowcy-sporo miejsca, najlepiej ułożyć go pionowo i wszystko jest jak fabrycznie. wwkręcamy się do fabrycznych otworów nawierconych w blachach i wieszamy piec. standardowo do mocowania przeznaczona jest jedna blacha jednak żeby wszystko stabilnie siedziało pasuje przykręcić piec z drugiej strony do wspornika klaksonu. innym miejsce jest miejsce w komorze silnika obok akumulatoraa-plusy-mniej płynu w układzie, minusy kiepski dostęp do rozrusznika, bardzo brzydko wygląda.
Obrazek Obrazek

KROK 4 podłączmy węże ..zasada jest taka żeby wpiąć się w obwód małego obiego czyli zdejmujemy wąż wychodzący z silnika (u mnie z plastikowego króćca na którym jest termostat itp.). Do wężą biegnącego do nagrzewnicy (stojąc przodem do samochodu to wąż z lewej strony na ścianie grodziowej) wpinamy zasilanie z webasta (wąż tłoczny-ten wychdzący z pieca), a do drugiego końca tj plastikowego króćca podłączmy wąz biegnący od pompy webasta.
Obrazek

KROK 5. podłączmy zasilanie w paliwo. Mocujemy pompkę paliwa-dobrze jest zrobić to na jakiejś elastycznej podkładce. Same przewody paliwowe najłatwiej przepuścić wzdłuż rurek hamulcowych.
Obrazek Obrazek
rozwiązanie 1 dodatkowy zbiornik, rozwiązanie drugie-wpięcie się do przewodów powrotu paliwa do baku..wg mnie trochę bez sensu, rozw 3 trójnik na zasilaniu paliwem zaraz przy zbiorniku
Obrazek
i rozw 4 moim zdaniem najlepsze-podprowadzenie przewodów do baku i przedostanie się do niego za przez pompę paliwa-i wpuścić tam wężyk
Obrazek Obrazek Obrazek
(UWAGA jeśli webasto jest poniżej poziomu paliwa i coś się rozszczelni wyleje się całe paliwo-stąd wniosek wężyk w baku nie spuszczać do samego dna tylko zostawić nieco rezerwy żeby w razie czego można było dojechać jeszcze na stację)

KROK 6 podłączamy elektrykę.. wg schematu:
Obrazek
wiadomo czerwony do + na akku, brąz - na akku. dalej w naszej instalacji mamy skrzynkę z bezpiecznikami (Do pieca idzie 15A, do wentylatora w kabinie 25A, wyświetlacz 1A,czwarty opcjonalnie jest od sterowania Climatronika 5A (tak mi się wydaje) nie wiem czy on jest konieczny... oprócz tego mamy przekaźnik (z niego wychodzą nam 2 grubsze kable czerwony i czarny. W skrzynce bezpieczników w samochodzie przecinamy kabel za bezpiecznikiem nr 25 od dmuchawy (przewód czarno niebeski) i kable z naszej wiązki webasta wpinamy następująco- czerwony od strony bezpiecznika a czarny od str wentylatora. dodatkowo jak mamy climatronik to podłączamy się w największej kostce 16pinowej piny są opisane na kostce więc nie będzie problemu (patrz zdj.) Obrazek do pinu nr1 kabelkiem w kolorze zielono-białym odchodzącym od nóżki 866 naszego przekaźnika-jeśli go nie ma to trzeba go dorobić (wersje webasta bez climatronik miały tylko kable którymi się wpinało bezpośrednio na któryś bieg dmuchawy).

KROK 7 przedostajemy się z przewodami do wnętrza samochodu. Można to zrobić za pomocą wolnego przepustu gumowego widocznego od strony silnika. montujemy zegar w dogodnym miejscu i gotowe.

KROK 8 jak odpalimy piec to po ok 3 min powinien mrugać panel climatronica (zaświecą się wszystkie możliwe opcje na wyświetlaczu a następnie pojawi się normalny widok i klimatyzacja uruchomi się w trybie auto z nawiewem na poziomie 4 oraz dodatkowo pojawi się napis HE przed samochodzikiem (nie wiem jak to zmienić i czy wogóle się da)

KROK 9 nie wiem jak podłączyć TELESTART ale może ktoś montował więc dopisze co i jak.. albo może ktoś ma pomysł jak zrobić sobie własny telestart i z czego go przerobić..?

całość prac jest dość żmudna, czasochłonna ale myślę że warto poświęcić trochę czasu bo dzięki temu możemy się cieszyć nowym ogrzewaniem postojowym.

w niniejszym opisie wykorzystałem inf pochodzące od użytkowników forum elektroda.pl (kolo_18, martinezz)
Ostatnio zmieniony śr sty 13, 2010 20:28 przez kajot858, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
koloko
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 197
Rejestracja: ndz lip 29, 2007 21:50
Lokalizacja: Wrocław - Kozanów
Kontakt:

Post autor: koloko » czw sty 14, 2010 00:11

hoja, Mam ten sam sterownik. U mnie niestety webasto też nie działa, a objawy są identyczne. Byłem w serwisie webasto i niestety przepalił się żarnik... część nie do wymiany.
Widzę, że jesteś z Wrocławia - podjedź do serwisu na ul. Rakową 52 do firmy Gastal, na pewno sprawdzą co jest dokładną przyczyną.

morfeusz86r, jak się zrobi cieplej to zrobie więcej zdjęć :)
Ostatnio zmieniony czw sty 14, 2010 00:13 przez koloko, łącznie zmieniany 1 raz.



Awatar użytkownika
kajot858
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 31
Rejestracja: pn lip 13, 2009 19:47
Lokalizacja: tarnów

Post autor: kajot858 » czw sty 14, 2010 22:32

dokładnie wina może leżeć po stronie świecy żarowej, słabego akumulatora (ale jeżeli samochód normalnie odpala to można to wykluczyć), przepalony bezpiecznik od pieca, padnięta pompa wody ale wówczas piec powinien się odpalić tzn grzać wodę do czasu aż osiągnie temp ok 80 stopni..



colby
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 55
Rejestracja: ndz paź 04, 2009 22:25
Lokalizacja: Tychy

Post autor: colby » pt cze 04, 2010 22:24

Koledzy a jak wygląda sprawa ze sterownikiem do webasto? Na allegro można znaleźć mnóstwo wszelakich pieców (większość z demontażu) - w razie niesprawności pompki można sobie dokupić/dorobić ale co ze sterownikiem do takiego używańca? Jakie są szanse na dokupienie takiego sterownika?

Moje drugie pytanie kieruję do użytkowników ogrzewania postojowego. Czy zasilanie z akumulatora jest puszczone przez przekaźnik, który w momencie załączenia zapłonu wyłącza piec? A może jazda z włączonym pieciem jest możliwa (na zasadzie dogrzewania silnika i wnętrza przy dużych mrozach/niskich prędkościach - zwłaszcza przy TDI)?



ukiloki
Ma gadane
Ma gadane
Posty: 207
Rejestracja: wt sty 29, 2008 00:05
Lokalizacja: łódź
Kontakt:

montaż webasto

Post autor: ukiloki » pn wrz 20, 2010 23:11

colby pisze:Moje drugie pytanie kieruję do użytkowników ogrzewania postojowego. Czy zasilanie z akumulatora jest puszczone przez przekaźnik, który w momencie załączenia zapłonu wyłącza piec? A może jazda z włączonym pieciem jest możliwa (na zasadzie dogrzewania silnika i wnętrza przy dużych mrozach/niskich prędkościach - zwłaszcza przy TDI)?
piec mozesz miec wlaczony podczas pracy silnika (w obecnie sprzedawanych dieslach to coraz czestsze rozwiazanie), gdy plyn chlodniczy osiagnie tempereture powyzej 76 stC piec automatycznie przestanie grzac



Awatar użytkownika
Grześko
Gadatliwa bestia
Gadatliwa bestia
Posty: 502
Rejestracja: ndz sie 06, 2006 17:27
Lokalizacja: Tarnobrzeg

montaż webasto

Post autor: Grześko » pt paź 08, 2010 22:12

Czy może mi ktoś odpowiedzieć dlaczego u mnie po ustawieniu godziny i czasu włączenia nie włącza się webasto?
Dodam, że po wciśnięciu płomyczka webasto ładnie pracuje i grzeje. Model thermo top t i sterowniczek jak na zdjęciach powyżej z zielonym podświetleniem.
Czy musi na zewnątrz być poniżej jakiejś temperatury, żeby się włączył z zaprogramowanego czasu?
Czy przewody, które idą do takiego włącznika lato/zima (ja go nie mam) mają być zwarte, czy rozwarte?
Raczej to nie będzie wina sterownika bo mam 2 i na żadnym nie chce ruszyć w automacie.

Już wiem w czym tkwił problem.
Ustawiałem po kolei godziny włączenia i klikałem set aż minąłem 3 czas.
A trzeba kliknąć SET np. na pierwszy czas i jeśli ten czas chcemy uaktywnić to nic nie ruszamy i czekamy aż samo gaśnie a wtedy na ekraniku świeci się cyfra 1 i program jest uaktywniony. :)


Seryjny AFN + 216-ki + lekki program by g-lab= 312 Nm i 145 KM
Nowy właściciel golfa GT TDI memberlist.php?mode=viewprofile&u=89406

caro86wlkp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 493
Rejestracja: ndz cze 13, 2010 20:33
Lokalizacja: Słupca
Kontakt:

montaż webasto

Post autor: caro86wlkp » sob paź 09, 2010 20:14

jak odróżnić webasto analogowe od can?

w mk3 z klima-tronikiem pod który pin podpiąć webasto?



Awatar użytkownika
rogalkutno1
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 21
Rejestracja: sob paź 30, 2010 06:35
Lokalizacja: kutno

montaż webasto

Post autor: rogalkutno1 » ndz lis 28, 2010 11:57

hejka mam takie samo webasto jak TY, z tym samym sterownikiem ale nie moge go odpalic ogóle, tzn. wentylatory chodzą, pompka pompuje paliwo tylko piecka czasem mi opala a czasem nie. Mysle ze pojawia mi sie jakiś błąd i sam sie odłacza. moż ktos pomoże



colby
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 55
Rejestracja: ndz paź 04, 2009 22:25
Lokalizacja: Tychy

Re: montaż webasto

Post autor: colby » sob gru 04, 2010 00:58

Od kilku miesięcy przymierzam się do montażu ogrzewania postojowego w swoim MK4 a ostatnie mrozy jeszcze bardziej zdopingowały mnie by zakupić hardware i przeprowadzić montaż (ale dopiero wiosną). W związku z tym, że planuję to robić własnym sumptem zgłębiłem temat na naszym forum aby przygotować się merytorycznie do montażu. Kilka spraw jednak mnie nadal nurtuje więc pytam Was bardziej doświadczonych:

1. Jak rozróżnić piec analogowy od tego z magistralą CAN? Czy Litery na końcu nazwy Thermo Top (w przypadku Webasto) to umożliwiają? Czy Hydroniki też występują w wersjach CAN czy są wyłącznie analogowe?

2. Czy faktycznie piece sterowane CANem nie nadają się do niczego - myślę tu o naszych zastosowaniach? Nie da się tego jakoś obejść żeby zastosować w naszych nie zawsze najnowszych autkach?

3. W którym miejscu i w jaki sposób (trójnik?) wykonać podłączenie do układu paliwowego (diesel)? Wg tego co napisał Greg w swojej poradzie to miejsce wpięcia do układu paliwowego zależy do tego czy pompka paliwa jest wbudowana w piec czy zewnętrzna - nie bardzo rozumiem jakie ma to znaczenie, przecież jedna i druga pompuje?! Może jego piec (przelewowy) ma w sobie mały zbiornik, który napełniony paliwem podczas pracy silnika ma zapas na kilka godzin pracy pieca (obywa się bez pompki)?

4. Czy do przewodu chłodniczego (silnik - nagrzewnica) podłączamy się szeregowo? Jeśli tak to czy pompka pieca nie będzie zakłócać przepływu przy wyłączonym webasto?

5. Czy są jakieś istotne różnice między Hydronikiem a Webasto (mające wpływ na montaż/użytkowanie)? Czy sterownik (zegarek) z Webasto nada się do Hydronika? Czy mając piec analogowy można się obyć bez programatora (pytam czysto teoretycznie, komfort użytkowania pomijamy) mając zamontowany tylko przycisk do włączenia pieca?

6. Jaką funkcję spełnia tłumik? W piecu ogrzewania nie dochodzi do wybuchów tak jak w silniku więc czy jego zadaniem jest ochłodzić spaliny przed wypuszczeniem w atmosferę?

Kilka pytań się uzbierało - może niektóre kwestie są oczywiste jednak proszę o rzeczowe odpowiedzi, które będą pomocne dla innych mniej obytych z tematem. Myślę, że dzięki nim temat montażu i użytkowania webasto stanie się bardziej przyjazny i zjadliwy dla większej ilości zmarzniętych kierowców (w tym mnie).

Gorąco pozdrawiam.



caro86wlkp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 493
Rejestracja: ndz cze 13, 2010 20:33
Lokalizacja: Słupca
Kontakt:

montaż webasto

Post autor: caro86wlkp » sob gru 04, 2010 23:28

colby pisze:1. Jak rozróżnić piec analogowy od tego z magistralą CAN?
bez podłączenie go do instalacji nie da sie rozróżnić.
colby pisze:Czy Hydroniki też występują w wersjach CAN czy są wyłącznie analogowe?
can też są
colby pisze: Czy faktycznie piece sterowane CANem nie nadają się do niczego - myślę tu o naszych zastosowaniach? Nie da się tego jakoś obejść żeby zastosować w naszych nie zawsze najnowszych autkach?
jest projekt sterownika
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1783441-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
colby pisze:3. W którym miejscu i w jaki sposób (trójnik?) wykonać podłączenie do układu paliwowego (diesel)?
najlepiej wpuścić dodatkowy wąż do baku. można zrobić osobny zbiornik.
nie polecam sie wpinać w przewód powrotny ani zasilający. przy pracującym silniku pompka nie będzie wstanie zaciągnąć paliwa z zasilania. mam na myśli silniki VP
colby pisze:4. Czy do przewodu chłodniczego (silnik - nagrzewnica) podłączamy się szeregowo? Jeśli tak to czy pompka pieca nie będzie zakłócać przepływu przy wyłączonym webasto?
przecinasz wąż wychodzący z głowicy od strony skrzyni, podłączasz go pod pompke a od pompki do nagrzewnicy.
nic nie będzie sie zakłócało
colby pisze:5. Czy są jakieś istotne różnice między Hydronikiem a Webasto (mające wpływ na montaż/użytkowanie)?
1, wielkościowe, Hydrotoniki na oko wyglądają na mniejsze.
2, moc. część ma 5kw część 3kw. w hydrotonikach moc jest w nazwie, np D5WS, D3WS
D oznacza rodzaj zasilania D - diesel B - benzyna
3/5 moc
W oznacza że to jest webasto wodne
S - ogrzewanie postojowe, działa niezależnie od silnika. posiada wyjście na pompke. Z oznacza dogrzewacz, nie uruchomisz go bez uruchomionego silnika, nie posiada wyjścia na pompke.
można trafić również na oznaczenie D5WSC czyli Diesel 5watów Wodne S ogrzewanie postojowe C compact czyli wszystko jest zabudowane w webasto.
colby pisze:Czy sterownik (zegarek) z Webasto nada się do Hydronika?
tak
colby pisze: Czy mając piec analogowy można się obyć bez programatora (pytam czysto teoretycznie, komfort użytkowania pomijamy) mając zamontowany tylko przycisk do włączenia pieca?
tak



colby
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 55
Rejestracja: ndz paź 04, 2009 22:25
Lokalizacja: Tychy

montaż webasto

Post autor: colby » pn gru 06, 2010 01:16

jest projekt sterownika
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1783441-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Projekt sterownika do webasto (elektroda) bardzo mnie zaciekawił. Jestem z zamiłowania elektronikiem więc chętnie kiedyś podejmę się jego budowy choćby do użycia w testach na stole warsztatowym. Niezależnie czy ktoś interesuje się elektroniką czy nie polecam lekturę tego linka, gdyż wyjaśnia on dokładnie zasady działania pieca od startu aż po wygaszenie. Dla każdego kto montuje piec na własną rękę informacje tam zawarte mogą się przydać (np. przy problemach z uruchomieniem) a w zasobach naszego forum nie znalazłem tego typu informacji.
najlepiej wpuścić dodatkowy wąż do baku. można zrobić osobny zbiornik.
nie polecam sie wpinać w przewód powrotny ani zasilający. przy pracującym silniku pompka nie będzie wstanie zaciągnąć paliwa z zasilania. mam na myśli silniki VP
Prowadzenie osobnego przewodu to faktycznie najlepsze rozwiązanie ale też najbardziej karkołomne do wykonania :( W opisach montażu webasto thermo top wskazane jest używanie trójników - muszę się w to dokładnie wczytać w angielskiego pdfa i porównać z instalacją paliwową mojego auta (ja mam akurat PD z elektryczną pompą paliwa). Użycie osobnego zbiornika jest sposobem, o którym trochę rozmyślałem ale nie bardzo wyobrażam sobie posiadanie nawet małego zbiorniczka na paliwo w komorze silnika - chyba że w dobrze zabezpieczonej opcji metalowej a'la filtr paliwa.
Z oznacza dogrzewacz, nie uruchomisz go bez uruchomionego silnika, nie posiada wyjścia na pompke.
A czy nie wystarczy aby pompka załączyła się w momencie uruchomienia pieca i pracowała cały czas? Nie wymaga to praktycznie żadnych robót elektrycznych a uczyni z dogrzewacza normalne ogrzewanie postojowe (oczywiście po dokupieniu pompki).

Dzięki za wszystkie odpowiedzi (bardzo przydatny opis Hydronika).

Pozdrawiam



MR_Piterr^
Mały gagatek
Mały gagatek
Posty: 65
Rejestracja: pn sty 28, 2008 23:45
Lokalizacja: Wilkowisko
Kontakt:

montaż webasto

Post autor: MR_Piterr^ » pn gru 06, 2010 16:21

Witam

W tamtym tygodniu kupiłem sobie Bore. Posiada Webasto ale tylko sterowana za pomocą tego panelika oto zdjęcie .

Obrazek

Niestety przydało by mi się sterowanie z pilota. I teraz pytanie czy taki zestaw telstar T90 czy T91 podejdzie pod niego co z tego linku. Czy niestety to więcej kombinacji??? Anteny czy przejściówki do kostek itp?

http://moto.allegro.pl/show_item.php?it ... v_visits=1
http://allegro.pl/sterownik-webasto-tel ... 84964.html


Lubie mojego golfika
www.burdek-kop.com

caro86wlkp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 493
Rejestracja: ndz cze 13, 2010 20:33
Lokalizacja: Słupca
Kontakt:

montaż webasto

Post autor: caro86wlkp » pn gru 06, 2010 20:39

colby pisze:A czy nie wystarczy aby pompka załączyła się w momencie uruchomienia pieca i pracowała cały czas? Nie wymaga to praktycznie żadnych robót elektrycznych a uczyni z dogrzewacza normalne ogrzewanie postojowe (oczywiście po dokupieniu pompki).
jak zrobisz sterowanie osobne na pompkę to będzie pracowało jako postojowe. tylko należy pamiętać że w oryginalnych webastach postojowym pompka wody pracuje jeszcze kilka minut po wygaszeniu pieca żeby go wystudzić.
colby pisze:Prowadzenie osobnego przewodu to faktycznie najlepsze rozwiązanie ale też najbardziej karkołomne do wykonania
parę metrów węża, kilka trytek i dziurka w smoku, więcej nie trzeba, nic trudnego
MR_Piterr^ pisze:Niestety przydało by mi się sterowanie z pilota. I teraz pytanie czy taki zestaw telstar T90 czy T91 podejdzie pod niego co z tego linku. Czy niestety to więcej kombinacji??? Anteny czy przejściówki do kostek itp? http://moto.allegro.pl/show_item.php?it ... 84964.html" onclick="window.open(this.href);return false;
zestawy z allegro są kompletne, nic więcej nie trzeba. wystarczy sie wpiąć w odpowiedni pin z programatora.
do nich jest droższa alternatywa. włączanie sms-em
http://www.napad.pl/katalog/index.php?a ... rodId=2144" onclick="window.open(this.href);return false;



ODPOWIEDZ

Wróć do „FAQ”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 49 gości