Strona 1 z 1

Wypadanie zapłonu, Check Engine

: wt cze 06, 2017 08:18
autor: bogib184
Witam, jako że długo jeździłem VW, pozwoliłem sobie założyć temat o aucie nie będącym VW :hmm: Robię to dlatego, że tutaj zawsze można było uzyskać pomoc od ludzi interesujących się motoryzacją i mechaniką :pub: Przejdę do rzeczy.

Auto to Peugeot 306 z 2001 r. z silnikiem o oznaczeniu NFT, pojemność 1.6 benzyna, moc 98 KM (jednostka występowała również w Citroenach), auto posiada instalację LPG sekwencję Bigas. Problem dotyczy wypadania zapłonu, zarówno na Pb, jak i na LPG, po podłączeniu do OBD wykryty błąd P 0300 - wykryto wielokrotne wypadanie zapłonu na cylindrach. Pali się kontrolka Check Engine, skasowany błąd wybija prędzej, czy później. Jeśli pali się cały czas, to auto w miarę normalnie się porusza, problem zaczyna się, gdy zaczyna migać, wtedy auto gubi zapłon i pracuje nierówno.

Niedawno jeździłem na samej Pb dość długo, około 2 tysiące km, żeby sprawdzić, czy to nie wina gazu, instalacja LPG została całkowicie rozpięta z szeregu, czyli powróciłem do instalacji fabrycznej Pb. Bez zmian. Auto czasami gorzej odpala, ale częściej bardzo dobrze, jak przysłowiowa zapalniczka. Z wydechu czuć niedopaloną benzynę. Auto jadąc powiedzmy ze stałą prędkością ma wyczuwalne delikatne "wyhamowania", nie widoczne na prędkościomierzu, ale uczucie jest takie, jakby auto dostawało co jakiś czas delikatny podmuch wiatru z przodu - mam nadzieję, że domyślacie się o co mi chodzi. Występuje to w nieregularnych odstępach, czasami jedzie się bardzo długo i jest Ok, a czasami dość często. Auto również wg. mnie gorzej nieco przyspiesza i trochę nierównomiernie. Na LPG jest to samo, czasami idzie płynnie, a niekiedy ma takie "dziury" w niektórych zakresach obrotów.

Co zostało zrobione:

- wymieniona cała listwa razem z wtryskami
- wymieniony czujnik temperatury dla ECU
- wymieniony czujnik położenia wału korbowego
- wyczyszczona przepustnica
- regulacja luzu zaworowego
- sprawdzona kompresja - 14,5 Atmosfery na każdym cylindrze (zimny, ciepły to samo)
- wymienione świece i cewka, oraz dodatkowo 2 inne cewki na podmianę
- sondy lambda pracują wg. serwisu gazowego poprawnie niby
- auto stało 4 dni u elektromechanika, który po tym czasie oprócz jakiegoś jednego kabelka nie miał zastrzeżeń
- odpięte LPG nie zmienia nic
- test preparatem na szczelność dolotu nie zmieniają się obroty

Trochę kończą mi się pomysły, auto sygnalizując wypadanie zapłonu pracuje jak młockarnia. Rano po odpaleniu czuć niedopaloną benzyną, ale auto nie zauważyłem, żeby drastycznie więcej paliło. Przychodzi mi na myśl MAP Sensor dla benzyny, ale czy np. on mieszał by również na LPG z zapłonem ? Zapchany/zużyty katalizator (auto ma 290000 tysięcy oryginalnego przebiegu) ? Mechanicy nie chcą za bardzo się podjąć, gdyż usterka niby jest sygnalizowana poprzez Check, ale pali się i można jeździć i jak na złość jest w miarę ok, wyjedzie się za bramę warsztatu 10 km i się zaczyna... Jakieś sugestie i pomysły mile widziane.

Re: Wypadanie zapłonu, Check Engine

: wt cze 06, 2017 08:53
autor: myszazro
Jakiej firmy cewkę kupiłeś?miałem ostatnio ten sam błąd i kupiłem zamiennik i wytrzymała jeden dzień,po zakupie używki mam spokój

Wypadanie zapłonu, Check Engine

: wt cze 06, 2017 09:33
autor: bogib184
Tak jak napisałem, mam 2 oryginały ze sprawnego auta sąsiada, wykręcił specjalnie na sprawdzenie. Nie przyniosło żadnej poprawy.

Re: Wypadanie zapłonu, Check Engine

: wt cze 06, 2017 10:03
autor: luckyboy
Po tym wszystkim co wymieniles to została wiązka elektryczna i zimne luty w ECU.

Re: Wypadanie zapłonu, Check Engine

: wt cze 06, 2017 12:25
autor: bogib184
Zastanawia mnie jeszcze ten MAP sensor oraz czujnik spalania stukowego w przypadku Pb. Samo wypadanie na LPG mnie tak nie niepokoi, gdyż instalacja nie jest na obecną chwilę najlepiej skalibrowana. Najważniejsze jest Pb, jeśli na nim nie będzie problemów, to LPG można wtedy dostroić.

ECU i zimne luty, owszem, może być również coś na rzeczy, nie wiem tylko gdzie można takie coś oddać do sprawdzenia.

Wypadanie zapłonu, Check Engine

: wt cze 06, 2017 13:18
autor: marcin7x5
A czy "pyrka z wydechu" podczas gdy nie miga check? Jeżeli tak to mogły się podpalić zawory i po rozgrzaniu silnika nie przylegają szczelnie powodując właśnie brak zapłonu w cylindrze.

Wypadanie zapłonu, Check Engine

: wt cze 06, 2017 14:07
autor: bogib184
Wtedy sądzę, że nie było by takiego ciśnienia w cylindrach (14,5 Atmosfery na każdym, to myślę książkowy wynik). Podczas migania CE po prostu pracuje kulawo. Gasisz silnik, odpalasz i chodzi jak trzeba.

Wypadanie zapłonu, Check Engine

: wt cze 06, 2017 14:11
autor: marcin7x5
W mk 4 zdarza się, że dochodzi do wypadania zapłonu na rozgrzanym silniku właśnie wskutek podpalenia zaworów, szczególnie wtedy gdy silnik zasilany jest lpg. To oczywiście nie znaczy, że tak jest u ciebie.
bogib184 pisze:ECU i zimne luty, owszem, może być również coś na rzeczy, nie wiem tylko gdzie można takie coś oddać do sprawdzenia.
Trzeba podmienić sterownik wtedy będzie wiadomo.

Wypadanie zapłonu, Check Engine

: wt cze 06, 2017 14:23
autor: bogib184
To było by najrozsądniejsze, choć z tym akurat sterownikiem jest kłopot, nie jest to popularny silnik.

Wypadanie zapłonu, Check Engine

: wt cze 06, 2017 14:28
autor: marcin7x5
Zawsze można jeszcze pobawić się w elektryka i zobaczyć czy w momencie wypadania zapłonu idzie sygnał z ecu do cewki zapłonowej. Masz jeszcze aparat z kopułką? Może tam powypalane sa gniazda...

Wypadanie zapłonu, Check Engine

: wt cze 06, 2017 14:39
autor: bogib184
Nie właśnie, jest tylko listwa cewki, żadnego aparatu nie ma już w tym silniku. Jak nie występuje ta anomalia, to auto płynnie przyspiesza na Pb, cicho, jak zacznie migać CE, wtedy łapie muła. Zabawne, bo czasami CE sam potrafi sobie zgasnąć.

Wypadanie zapłonu, Check Engine

: wt cze 06, 2017 15:19
autor: marcin7x5
To tym lepiej bo w momencie wypadania zapłonu sprawdzasz impulsy na listwie czy sterownik silnika je podaje ( a pewnie podaje je parami na 1i4 oraz 2i3 cylinder). Jeżeli podaje to wiesz, że problem tkwi w danym cylindrze i jego mechanice. Jeżeli nie podaje to wina sterownika

Wypadanie zapłonu, Check Engine

: wt cze 06, 2017 15:28
autor: bogib184
Sprawdza się to miernikiem rozumiem ? Tylko jeśli gubi zapłon z innego powodu jak sam sterownik, to sterownik z tego co wiem sam wyłączy ten cylinder w jakiś sposób, tylko nie wiem, czy nie podając paliwa, czy nie podając iskry, choć pewnie raczej paliwa, auto ma katalizator i gdyby nie podawało iskry, a paliwo by wtrysk pompował, wtedy uszkodzenie katalizatora prędzej, czy później.

Re: Wypadanie zapłonu, Check Engine

: pn cze 12, 2017 10:09
autor: bogib184
Minęło parę dni, zaciekawił mnie MAP sensor jednak bardziej. Po odpięciu kostki obroty na chwilę tylko dosłownie się zmieniają i dalej chodzi jak z podłączonym. Podczas jazdy, to czy z MAP, czy z odłączonym auto ma takie same osiągi - słabe. Ogólnie MAP jest 4 pinowy, tak, jakby był w nim również czujnik temperatury powietrza w dolocie.

Wziąłem miernik do ręki i zacząłem mierzyć. Na jednym pinie jest napięcie 5 V, na kolejnym około 1,6 V, na trzecim około 2,3 V, czwarty - masa. Przy dodawaniu gazu, napięcie nie chce rosnąć, wzrasta może do 1,8 V przy pełnym gazie, po odpuszczeniu, spada nawet poniżej 1 V, następnie wraca na 1,6 V.

Wygląda, że jest uszkodzony, ponieważ na 2 pinie (nie wiem jak na 3), napięcie powinno rosnąć zdaje się do ponad 4 V.

Czujnik ten jak sprawdziłem, ma wpływ na pracę na LPG - po jego odpięciu auto zaczyna falować, aż nareszcie zgasło, na Pb nie zgasło, tylko przez ułamek sekundy było wahnięcie obrotami.

Jak myślicie, może to mieć wpływ na wypadanie zapłonów na cylindrach ? Nie zmienia to faktu, że uszkodzoną część należy wymienić.