upał + korek + niedziałający wiatrak = kontrolka oleju?

Tutaj piszemy o problemach dotyczących silników benzynowych

Moderatorzy: Michał_1977, italiano_83, G0 Karcio, Haki, Qto, marcin7x5, VIP

haps
Forum Master
Forum Master
Posty: 1292
Rejestracja: ndz kwie 01, 2007 17:11
Lokalizacja: Warszawa

upał + korek + niedziałający wiatrak = kontrolka oleju?

Post autor: haps » ndz lip 05, 2015 20:29

Witam Panowie,

Upalny przypadek 1.8t
Stojąc w korku w centrum wawy ok 25min, gdzie temp. zewnętrzna była 35st.C, zapaliła się kontrolka oleju. Auto miało włączoną klimę, temperatura wody urosła do 110st.C
Okazało się, że nie działa mi wentylator chłodnicy, działa jedynie mały wentylator klimy. Gdy zapaliła się kontrolka, nie było słychać zaworów, czy innych niepokojących dzwięków.
Od razu wyłączyłem klimę, bo gdy ta chodzi to chłodnica klimy poprzez odparowywanie czynnika robi się mocno gorąca i włączyłem nawiew 26stopniowego powietrza do kabiny, przy termp 35st.C na zewnątrz i w korku czułem się jak w saunie fińskiej... ale temp wody spadła do 100st.C, a w czasie jazdy spadło do 95stopni i kontrolka się już nie zapalała.

Pomyślałem, że jeśli byłoby za małe ciśnienie w silniku, to podczas jazdy na niskim biegu na wysokich obrotach tj na dwójce ok 3,5-4krpm powinna temp silnika rosnąć, a nie spadać (zakładam, że ciśnienie jest za niskie w silniku), a było przeciwnie tj podczas jazdy temperatura spadała.

Mam nadzieję, że wina jest po stronie niedziałającego wentylatora głównego i tego że ttka zgrzała się w korku w te afrykańskie upały przez prawie 30minut.
Jak już ttka ostygła, odpałiłem ją i zrobiłem szybką przejażdżkę, nie stojąc już w korkach i kontrolka się już nie zapaliła..
wymienię teraz wiatrak i mam nadzieję, że problem zniknie już na zawsze.

Miał z Was ktoś taki przypadek?



Awatar użytkownika
psilos1
Forum Master
Forum Master
Posty: 1152
Rejestracja: ndz cze 06, 2010 12:25

upał + korek + niedziałający wiatrak = kontrolka oleju?

Post autor: psilos1 » ndz lip 05, 2015 22:36

Wymień wentylator -obydwa ZAWSZE powinny działać razem



ozzy1979

upał + korek + niedziałający wiatrak = kontrolka oleju?

Post autor: ozzy1979 » pn lip 06, 2015 06:01

haps pisze: Pomyślałem, że jeśli byłoby za małe ciśnienie w silniku, to podczas jazdy na niskim biegu na wysokich obrotach tj na dwójce ok 3,5-4krpm powinna temp silnika rosnąć, a nie spadać (zakładam, że ciśnienie jest za niskie w silniku), a było przeciwnie tj podczas jazdy temperatura spadała.
To źle pomyślałeś - właśnie w praktyce doświadczyłeś normalnych praw Fizyki. Reakcja maszyny zgodna w 100% z prawami Fizyki.
Co do kontrolki oleju i opisanej sytuacji - jest to możliwe - zwłaszcza jak ktoś ma silnik zalany kiepskim XXW30.



haps
Forum Master
Forum Master
Posty: 1292
Rejestracja: ndz kwie 01, 2007 17:11
Lokalizacja: Warszawa

upał + korek + niedziałający wiatrak = kontrolka oleju?

Post autor: haps » pn lip 06, 2015 06:55

psilos1, no właśnie tak zrobię mam nadzieje, że kontrolka już się nie zapali, bo wcześniej się nie świeciła, a jedyna różnica to taka że stałem w korku w taki upał no i nie działał wiatrak.

ozzy1979, no właśnie olej jest ok bo 5w40 liqui moly syntetyk, ale ma przejechane już 7-8kkm ale lekko nie ma w moim silniku :helm: , zmienie oliwę po takim zagrzaniu.
no uważam, że jeśli tarcie wewnętrzne w silniku jest zbyt duże, spowodowane niskim ciśnieniem oleju, to na wyższych obrotach temp. silnika zamiast spadać powinna rosnąć. W moim przypadku ciśnienie wzrosło i pęd powietrza schłodziły silnik.



ozzy1979

upał + korek + niedziałający wiatrak = kontrolka oleju?

Post autor: ozzy1979 » pn lip 06, 2015 07:13

haps pisze:no uważam, że jeśli tarcie wewnętrzne w silniku jest zbyt duże, spowodowane niskim ciśnieniem oleju, to na wyższych obrotach temp. silnika zamiast spadać powinna rosnąć.
Od zapalenia sie kontrolki cisnienia oleju do powstania tarcia mieszanego/suchego jeszcze kawaaaał drogi...
haps pisze:W moim przypadku ciśnienie wzrosło i pęd powietrza schłodziły silnik.
Dobrze dedukujesz. Choć występujących i składających sie na to zjawisk jest znacznie więcej. Wystarczy, że Ci zdradzę sekret jak się schładza przegrzany silnik benzynowy 2t - deptasz na luzie gaz do dechy... Czterosuwa można schłodzić podobnie (choć efekt znacznie mniejszy i najlepiej działa w silnikach z ręcznym ssaniem), ale najlepiej podczas jazdy.



haps
Forum Master
Forum Master
Posty: 1292
Rejestracja: ndz kwie 01, 2007 17:11
Lokalizacja: Warszawa

upał + korek + niedziałający wiatrak = kontrolka oleju?

Post autor: haps » pn lip 06, 2015 08:02

myślę, że nic tam się nie pozacierało, bo później jak się przejechałem to turbina dalej cichutka, wszystko "miękko" pracuje, a turbo jest najwyższym elementem do posmarowania także raczej nic się nie stało, teraz tylko pytanie czy to kwestia przygotowania oleju spowodowana awarią układu chłodzenia.

może komputer ma jakąś logikę, że jeśli temp silnika rośnie, czujnik abs nie daję sygnału o toczeniu się kół itp...wszystko to w funkcji czasu to zapala się kontrolka oleju.



ozzy1979

upał + korek + niedziałający wiatrak = kontrolka oleju?

Post autor: ozzy1979 » pn lip 06, 2015 16:56

haps pisze:myślę, że nic tam się nie pozacierało,
Oczywiście, że nic.
haps pisze:a turbo jest najwyższym elementem do posmarowania także raczej nic się nie stało
Ale paradoksalnie ma najlepsze warunki pracy - wysokie obroty, małe naciski na bieżnię łozyska, co sprawia, że wytrzymac powinno znacznie niższe ciśnienia oleju niż łożyska wału korbowego/korbowodów/wałków rozrządu.
haps pisze:może komputer ma jakąś logikę, że jeśli temp silnika rośnie, czujnik abs nie daję sygnału o toczeniu się kół itp...wszystko to w funkcji czasu to zapala się kontrolka oleju.
Może, choć była by to całkowita bzdura... Decydującym parametrem smarowania jest w aucie jest ciśnienie, nie temperatura smarowidła... Np. olej w klasie 5W50 wg. SAE będzie miał wyższe ciśnienie niż olej w klasie 5W30 w tej samej temperaturze...



haps
Forum Master
Forum Master
Posty: 1292
Rejestracja: ndz kwie 01, 2007 17:11
Lokalizacja: Warszawa

Re: upał + korek + niedziałający wiatrak = kontrolka oleju?

Post autor: haps » czw lip 09, 2015 11:41

okazało się że nie kostka nie łączyła na jednym pinie (od wentylatora), a ciśnienie oleju na rozgrzanym silniku przy pracujących wentylatorach 1,3bar, także jest chyba git :helm:



ODPOWIEDZ

Wróć do „Benzyna”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 23 gości